2008


19 februari Grootse plannen
15 april zeil gereed
27 mei mei vakantie
7 juli Nog meer filmjes
17 augustus zomervakantie
7 september natte HISWA
18 november Einde vaarseizoen


19 februari 2008 Grootse plannen

(Wouter) Sinds de Schorpioen weer in de loods staat is er meer reden om naar "buiten" te kijken, internet. Ik blijf speuren naar een opvolger voor de Schorpioen en maar het is erg lastig een goede te vinden die ook betaalbaar is. Saskia wil pas echt zoeken als de Schorpioen een andere eigenaar heeft gevonden en ik wil voorkomen dat een geschikte opvolger stiekem uit zicht verdwijnt.
Vorige week heb ik Saskia naar Amsterdam gelokt voor het kijken naar een boot en daarna lekker door de stad te gaan fietsen op de bromptons. Dat hebben we ook gedaan, maar we waren beiden erg onder de indruk van de boot. Fietsen was leuk over de grachten, maar onze gedachten waren heel ergens anders. Ik durf niet eens te schrijven welke boot het was.

We hebben ook een lezing gehouden voor de Toerzeilers, maar in mijn ethousiastme heb ik alles gedaan ipv samen een deel. Samen met Rob en zijn buurman zijn we op de laatstedag van Bootdussuldorf bootjes en nieuwtjes op watersportgebied wezen kijken.

Als afleiding maar een paar foto's. Volgende week zijn we beiden vrij en gaan we fijn klussen aan de Schorpioen.

veel toerzeilers waren gekomen dankwoord van de organisatie eens gaan wij dit ook doen, met de Schorpioen
ook de beste bergers staan aan de wal

 

 

 

26 februari 2008 National Geographic

(Wouter) Ik mag van Saskia eindelijk serieus kijken naar een andere lens voor mijn fototoestel en die dan ook kopen, dankzij National Geographic.
Ik had op St. Maarten een special prijs afgesproken voor een top lens in een van de nog schaarse fotozaken. Maar Saskia vond toen dat te duur en overdreven.

 

15 april 2008 zeilgereed

 

(Wouter) De Schorpioen ligt weer zeilgereed ! Was wel een schok voor ons en de andere klussers, maar wij waren de eerste die uit de winterstalling naar buiten gingen. Met een klein beetje haast, want de sluis en brug in het kanaal gingen in groot onderhoud vanaf 10 maart. Nu zijn we nog opgesloten tot aankomend weekend. Dan kunnen wij beginnen met rustig inzeilen om o.a. de verstaging te stellen.

Tijdens de voorjaarsvakantie willen wij naar London zeilen, dat lukte afgelopen zomer niet vanwege een weatherwindow waarschuwing in Engeland.

deknaden vervangen kitten sneeuwlaagje mast op zetten wintersebui in het noorden

 

 

27 mei 2008 mei vakantie

(Wouter) Ik had zowaar te veel verlof uren en die moest ik opmaken dit jaar. Vandaar dat ik ook 2 weken vrij had samen met Saskia, dat is voor het eerst in ......?
Saskia wilde heel graag nog naar London, maar de wind liet dat alleen toe op woensdag 30 april, en dan was het met veel regen. Later in de week zou het alleen maar oosterwind zijn en dat is lastig terug zeilen. Dus zijn we maandag 28 april naar het noorden gezeild met een stevige zw-wind. Na de passage van de Maasmond konden we op het rode monster verder.
In Scheveningen was de haven bijna vol vanwege de komende Northsea zeilregatta, maar we vonden nog een prima plekje.
De volgende dag zijn we weer op het rode monster naar IJmuiden. Er stond een stevige wind uit het zuid tot zuidoosten. We lagen net vast toen een snel naderende donkere lucht uit barste in een stevige bui met zware windstoten. Gelukkig lagen wij aan de stroom want het was op het water al niet warm, maar die bui maakte het nog kouder.

zonnetje pakken in Scheveningen net op tijd binnen na de bui kijken op het strand strand regels

Op Koninginnedag zijn we met de draagvleugelboot van Berverwijk naar Amsterdam gegaan. Met grote matrixborden werd de grote massa welkom geheten in Amsterdam en werd de grote looproute aangegeven. Het was een grote massa bezoekers die een eenrichtingsroute door Amsterdam liep. Ook de boten in de grachten moesten een verplichte route volgen. Boten, alles wat dreef en vooruit kon voer door de grachten. Helaas was het erg koud door een stevige frisse wind.

draagvleugelboot gezellig zooitje

Donderdag stond er een zuid tot zuidwesten wind kracht 5 tot 6. Op de werkfok ging dat lekker hard. Ondanks dat we heel erg dik aangekleed waren was het erg koud op het water. Wel mooie luchten met de zon. In Den Helder nog even rond gefietst en de blauwe hap gegeten in het clubhuis.
Helaas was de jachthaven van Vlieland nog gesloten omdat de verbouwing in de jachthaven nog niet gereed was. Ook Terschelling konden wij niet binnen want die was al vol vanwege de Harlingen-Terschelling roeirace. Dus bleef alleen Texel over, en wij waren niet de enige die deze keus hadden. Dat zagen wij al vanaf kade in Den Helder, het was erg druk op het water en het zag er al vol uit in de jachthaven van Texel.

In de haven werden wij al opgevangen door een bootje van de havenmeester en lagen er al jachten 5 dik langs de vissersboten. Na een beetje dralen voor de ingang had men een plekje gevonden voor onze slanke Schorpioen. Tussen een vingersteiger en een dikke polyesterjacht lagen wij heerlijk klem. Direct de vouwfietsen gepakt om Texel te verkennen.

Nou begrepen wij ook waarom Texel altijd vol is met jachten die langs blijven liggen. Het is er een kinderparadijs, een hele grote mooie speelplaats en zelfs een speciale steiger waar de jeugd kan vissen en krabben zoeken. Helaas dus vaak pech voor passanten.
De volgende dag hebben wij een rondje gefietst, net Voorne-Putten zo langs de duinen, alleen heel erg druk met toeristen, heel veel vakantiewoningen.
Helaas konden fietsen alleen op de heenreis met de veerboot naar Vlieland, niet met de terugreis.

frisse start naar Den Helder Texel gezien van de hoogste heuvel watergebruik vroeger geschiedenis oefenen voor ....

Ondertussen was de wind naar het oosten gedraaid en werd het iets warmer. Zondag middag zijn we met het tij mee naar Den Oever gezeild. Na Den Oever viel de wind weg en was het heel rustig zeilen naar Stavoren. Onze 2 minuten stilte hebben wij midden op het IJsselmeer gehouden. Om 21:00 uur hebben wij het anker uitgegooid voor Stavoren. Met de kachel aan hadden wij een mooie zonsondergang.
De volgende dag in Stavoren boodschappen gedaan en water getankt. Na motorzeilen ivm de korte golven op het IJsselmeer, kon zelfs Bouke even zeilen!

In Bataviahaven kwam een bekende langs fietsen: hé, ben jij eigenlijk in Argentinië ? Natuurlijk moest Saskia de volgende dag even shoppen in Bataviastad en ben ik naar bootjes wezen kijken.
Daarna 's middags op het rode monster naar Amsterdam gespoten, wat ging dat hard. Ook om een groot en duur jacht voor te blijven. Bij Durgerdam hingen wij samen aan de condoom om het rode monster naar beneden te krijgen. In de Sixhaven was voldoende plek en konden wij even Amsterdam in voor een snelle hap.

oh, dat was het dus veel Batavia school Aalscholvers voorlangs

Op de motor, dan weer zeilend en dan toch maar weer op de motor kwamen we weer in IJmuiden. Daar hebben wij bij de zeesluizen gezocht naar een nijlpaard. Thuis via internet wel het nijlpaard gevonden.

Heerlijk die oosterwind. Met grootzeil en genua spoten wij naar Scheveningen. De havenmeester adviseerde een door te varen want de jachthaven was nu echt vol met boten die meededen aan de Northsea zeilregatta. Dat doorvaren hebben we natuurlijk niet gedaan. Er was een drijfsteiger verderop bij de vissers waar we konden liggen. Men lag er al 5 dik, maar wij pasten nog wel er tussen als 3de. Na een wandeling en etentje op de boulevard lagen wij zelfs als 2de. Nadat de1ste ook nog weg ging, wilde een jacht dat als 7de lag graag die plek krijgen.

asociaal, niet durfen afmeren langs hout. wel rustig

Tot Maasmond ging het lekker hard op grootzeil en genua. Spannend zeilend over de buitenste zandbank bij het Slijkgat, werd het motorend tegen de sterke ebstroom naar Stellendam. Daar werden wij gecontroleerd door de grenstoezicht van de zeehavenpolitie. Via de sluis van half zeven lagen wij na 140M volgens het log weer in onze box.

 

 

7 juli 2008 nog meer filmpjes

Hier onder staat een filmpje in 2 delen die Saskia heeft gemaakt. Het zijn allemaal kleine filmpjes van ons rondje Atlantic met een mooi muziekje erbij. In 2 delen anders trekt YouTube het niet qua grootte van het bestand. Saskia is daar uren mee bezig geweest, vooral met het zoeken naar passende muziek.

Ik was tijdens het rond kijken op internet ook beland op reisverhalen.startpagina.nl , en nu staan wij daar ook tussen, leuk he!

 

 

 

 

 

12 augustus 2008 De zomervakantie

(Wouter) Niet alleen in de meivakantie had ik vakantieuren over, dus kon ik ipv 3 nu 4 weken op vakantie, naast de 7 weken van Saskia.
Varen wij 's avonds de sluis van Hellevoetsluis horen wij roepen:"Hé. Schorpioen !". Ligt de Ocean Breeze aan een steiger afgemeerd. Wij kwamen de Ocean Breeze alleen tegen in Falmouth en op Grand Canaria tijdens ons rondje Atlantic.
In de nazon hebben wij lekker staan kletsen. Conclusie: we missen het rondje Atlantic best wel.
Op de dag dat er eindelijk geen zuidwesten wind stond zijn we gaan motoren op weg naar Belgie. Maar natuurlijk deed de wind anders dan de weersvoorspellingen en eindigden wij in Vlissingen. Na Nieuwpoort hebben wij 3 dagen verwaaid gelegen in Duinkerken. Kennelijk omdat wij eindelijk verder konden zijn we overmoedig in Calais geeindigd. s' Nachts tijdens het hoogwater lagen wij toch vreselijk te slingeren en te rukken achter onze boei. Ik keek toevallig naar buiten, toen ik een Belgisch zeiljacht zag wegdrijven richting een NL jacht. De boei sleurden zij achter zich aan, zo heftig ging het tekeer. Gelukkig hoorden zij mijn geroep en konden op tijd de motor starten en 2 aanvaringen en een stranding tegen de kademuur voorkomen. Vermoeid zeilden wij de volgende dag naar Boulogne.

Standhuisjes Zoutelande Laagwater met zonsondergang, nog heerlijk rustig Saskia haar eerste kitcam opnameHonfleur haven


Via Dieppe en Fecamp zijn wij naar Deauville gegaan, dat ligt ten zuiden van de Seine monding. Onderweg heeft Saskia haar eerste kitecam opname gemaakt van de Schorpioen. Dit alles na het zien van een filmpje op Zilt

 

In Deauville hebben wij bewonderend gekeken naar de prachtige huizen, langs de kust gefietst en naar Honfleur.
Na Deauville zijn we via Le Havre naar Eastbourne helemaal gemotord vanwege de net te weinige wind om te kunnen zeilen. De zee was zo kalm dat wij ten noorden van Soevereign Harbour op zee hebben geankerd die nacht. Na het tanken in de haven zijn we verder gemotord naar Dover. In Dover hebben wij een wasdag gehouden en heeft Saskia geshopt in de Outletshops.
Na Dover konden wij eindelijk weer zeilen, met de ebstroom spoelden wij op het rode monster naar Ramsgate. De volgende dag vroeg op om daarna met de vloedstroom een zijarm van de Thames op te varen. Dat hebben wij gedaan via de The Swale, onderlangs het eiland Sheppey. Wij zagen zelfs een zeehond vlak voordat wij een boeitje pakten bij Queenborough. Met grote angst door de rivier mee genomen te worden, zijn wij naar de kant gevaren. Er stond een sterke stroom en de bbmotor was alleen pruttelend aan de praat te houden door met de shokehandel te bewegen. De motor had niet meer gedraaid sinds de Kanaaleilanden in 2006 na ons rondje Atlantic.

(Saskia) Op youtube had ik filmpjes gezien van een man die een rondje Engeland doet en daar korte verslagjes van maakt. Erg leuk om te zien. Dit is zijn verslag van the Swale.

 

(Wouter) Weer vroeg in morgen vertrokken wij de volgende dag met de laatste ebstroom van The Swale naar The Thames, om op de kruising de eerste vloedstroom naar de Towerbrigde op te pakken. Dat is wel nodig want dat is een tocht van 43 mijl. In het begin moet je goed oppassen voor grote en snelle zeeschepen door vlak langs ondiepe banken te zeilen. Als de rivier smaller begint te worden motoren wij tegen een harde wind. Wij passeren oude vervallen haven installaties uit de jaren 50 met ertussen moderne container en ro/ro terminals. Na 5 uur varen passeren wij The Barrier, en werd het mooier op de kant, oude pakhuizen verbouwd tot mooie, en waarschijnlijk zeer dure huizen. Na 6 uur komen wij bij The Towerbridge waar St Katherine's dock naast ligt. Daar lagen de jachten die ons eerder hadden ingehaald al te wachten voor de schutting, wat erg apart was, doorrdat de vloedstroom en wind tegengesteld was en het ook nog druk was met rondvaartboten en snelle ferries. In alle folders en pilots stond dat reserveren echt noodzakelijk was. Door het assertief invaren van de sluis hadden wij automatisch een box gekregen, zonder reservering!
Natuurlijk hebben wij de vouwfietsen uitgepakt en hebben wij London verkend. Ideaal, je kan overal fietsen: straten, parken, stoepen en de lange boulevards langs beide zijden van the Thames.

The Barrier, een zeewering The Dome mooie huizen in oude pakhuizen The Towerbrigde The Eye Buckingham palace Eten kiezen bij Harrots Zelfs de bussen staan in de file in Oxfortstreet, de winkelstraat van London tje, waar nu heen, Big Ben ? Weer die brugNa het zien van alle DVD's, moet je wel

Na vier dagen London vertrokken wij weer vroeg om met de ebstroom terug te gaan naar Queenborough. Daar hebben wij onze laatste boeken uitgelezen en heb ik een poging gedaan om de antenneplug van de GPS goed te krijgen. Waarschijnlijk heb ik bij ons eerste bezoek aan Queenborough de GPS antennekabel geraakt tijdens het verplaatsen van de BBmotor.
Al weer vroeg in de morgen vertrokken wij met het begin van de ebstroom met de oversteek naar huis. In het begin deed de GPS het nog maar hoe dichter bij huis hoe minder vaak een GPS positie, ach dan maar op gegist bestek met zicht peilingen.
In de monding van de Thames staan nog verdediging werken, forten, van de 2de WO. Bij Redsand bank passeerden wij een fort. Vlak na het passeren van dit fort zagen wij heel duidelijk zeehonden met jongen, een stuk of 8, en hard brullen! Nooit geweten dat ze zo'n hard geluid kunnen maken.
De eerste helft van de oversteek was er net voldoende wind om te zeilen, en natuurlijk de rest tot thuis moeten motoren. De gehele nacht was het heftig aan het bliksemen langs de Engelse kust, totdat het naar Zeeland ging oversteken. De bliksemflitsen waren soms zo heftig en krachtig dat je de hele kust van Zeeland kon zien, met daarna pijn in je ogen.
Toen wij bij vuurtoren Ouddorp waren aangekomen kregen wij hele vreemde warme land- en koude zeewinden achter elkaar. De lucht kreeg horizontale strepen, die er uitzagen dat er hel en verdoemenis zou komen. Nou die kwam er ook in de vorm van mega regenbuien met zware windstoten in de Kwade Hoek. Zeiljachten die naar buiten gingen zagen wij verdwijnen in zwarte wolken van regen. Later waren ze toch maar weer teruggekeerd, en lagen bij ons in de sluis naar het Haringvliet.

Red sand fort Lucht thuiskomst

 

7 september 2008 Zilt magazine

(Wouter) Zilt magazine heeft gereageerd op mijn mailtje dat Saskia haar eerste filmpje op Youtube staat. Dat vonden zij zo leuk dat er een artikel over komt in Zilt.
En of dat niet genoeg was, zijn wij uitgenodigd door Zilt om naar de Natte Hiswa te komen voor een ander artikel. Voor Zilt moesten wij op de Natte Hiswa op zoek gaan naar een ander zeiljacht dat maximaal 1 meter langer was dan de Schorpioen.
Lastig was het ! Want wij hebben kennelijk niet de zelfde ideeën als de massa die over de steigers liep.
Onze wensen waren: geen teakdek, geen stuurwiel maar een helmstok, het liefst geen polyester, en graag met hefbare kiel. Verder moest het zeiljacht te gebruiken zijn als vertrekkersschip, maar ook dat wij er normaal mee op vakantie konden na het rondje Atlantic, zonder ons zorgen te hoeven maken over bv. dure ligplaatsen in Engeland.
Na 4 uur rond kijken en vragen stellen bij bijna alle stands wisten Sjors van der Woerd en Ruud Kattenberg, al voordat wij het hun vertelden, welk aanwezig zeiljacht onze voorkeur had. Over hoe zij dat wisten komt te staan in de volgende Zilt.

Natte Hiswa in de zon kleinste type, dikke folders tja ? de extra's om een jacht compleet te maken, maar wat een prijzen !

 

18 november 2008 Einde vaarseizoen

(Wouter) Ik heb vandaag weer geklust aan de Schorpioen, de potdeksel ben ik aan het kaal maken met de feun en de schrapper. Sommige delen hebben wij nog nooit kaal gemaakt. Saskia was reeds begonnen met het kaal maken van de kuip.
De Schorpioen staat niet meer bij Yagra , want de hoge loods is onderverhuurd aan een speedboten handelaar. Gelukkig konden wij nog een plekje krijgen bij Van Veen in Stellendam
.

in de kraan Schorpioen wordt schoon gespoten

In oktober zijn wij zelfs een weekendje gaan zeilen met Loes en Floris, wij alle 4 vonden dat erg leuk. De nacht hebben wij ten anker doorgebracht tussen Tiengemeten en Den Bommel. Heel veel gelezen in bed, want het was best fris. De volgende morgen prikte de zon zwakjes door de nevel en was het met ruime wind best lekker rustig zeilweer.

Oktoberzon op het Haringvliet Uitkijk Flores Loes kijkt ook Ik kijk ook mee


Verder hebben wij mee gedaan met de zwarebakkenrace aanboord van de Windbreker van Edgar & Else. Wij hebben zelfs gewonnen ! Saskia heeft natuurlijk een mooi filmpje van deze race gemaakt.

Windbreker breekt het Haringvliet