2019



12 juni - Voorjaarsklussen


 

(Wouter) De Schorpioen ligt weer in haar box.
Vlak voor de eerste vorst heb ik de impellor en de V-snaar vervangen. En dat na 1150 draaiuren van de Yanmar uit 2011.
De pvc-pijp die in de mast de kabels bij elkaar probeert te houden was al een tijdje ergens gebroken. Dat merkten we heel erg als we aan de wind zeilend tijdens de oversteek van de VS naar Floris op de Azoren. Elke keer dat we aan het stampen waren tegen de golven, klapperde de pijp in de mast. Erg irritant geluid, zeker als je wilt gaan slapen. Maar je bent ook bang dat door het klapper iets met een van de kabels kan gebeuren. In de mast zaten nog hele dikke kabels uit het ledloze tijdperk, hoe dikker de kabels des te minder spanningsverlies.
Met dank aan de specialisten op Zeilersforum heb ik de juiste marifoonantenne met kabel kunnen vinden. De Celmar1 en de Themoflex 10 kabel. Online kan je gemakkelijk berekenen welke kabeldikte je nodig hebt om de ledverlichting te voeden zonder te veel spanningsverlies. Dat werden 0,75mm2 kabels. Ook de oude deklamp aan de zaling is vervangen door een ledlamp.
Spannend was hoe het binnen in de mast er uit zou zien. Want met een mini cameraatje is het lastig zoeken in een 16m lange mast. Met veel lange touwtjes aan de oude kabels ( voor de nieuwe kabels) was het best hard trekken om alles uit de mast te krijgen. De pvc-buis was op 3 plekken gebroken, waardoor er maar 1 trektouwjte in de mast bleef zitten. De oude pvc-buis was waarschijnlijk tijdens het in elkaar lassen van de mast er in gegaan. Onmogelijk een even dikke buis terug te krijgen. Gelukkig past er wel een van 30mm. Even 4 buizen aan elkaar lijmen. Met duwen en het hulp van het treklijntje ging de 30mm pijp in en door de mast. Het lastigste was het passeren door de beugels van de verstaging in de mast. Daarna het proberen de buis naar de openingen te krijgen om een gat te maken voor de kabeldoorvoeringen van het stoomlicht en de zalinglamp.

Terwijl ik bezig was met de kabels te vervangen heeft Saskia het dek een nieuwe laag antislib gegeven. Dat was echt nodig na 9 jaar. Oogverblindend stroef wit is het dek en de kuip nu geworden.
We hadden al via M op Marktplaats een blik antifouling gescoord, nu in de kleur zwart. Dan hoort daar ook aan andere kleur en lettertype op de romp bij. Maar dat is niet makkelijk een andere kleur kiezen.
Nu met de mast er al af konden we mooi de loods in om de rompkleur aan te passen. Buiten de loods was het de beurt aan het onderwaterschip.

Ondanks dat Neutmast in Middelharnis het gigadruk had kon de mast in een middag getrimd worden. De eerste meters zijn al gezeild vlak voor een erg pittige winderige regenbui in de sluis van Hellevoetsluis.


 

 

Op Marktplaats heb ik nog recente papieren en digitale kaarten gekocht voor de Duitse en Deense wadden. Eens moet het er van komen, dat we echt naar het noorden varen.