Noord Atlantic


2 tot 21 juni - Oversteek van Norfolk naar Horta
22 juni - Aankomst Horta
2 juli - klussen en rondje Faial
3 juli - Filmpjes
7 juli - Sao Jorge
11 juli - Terceira
12 juli - Begin oversteek naar Guernsey
22 juli - Camaret sur Mer
4 augustus - Richting huis
15 augustus weer thuis



Zaterdag 2 juni, 37-18N, 73-54W

(Wouter) Onze dagafstand was sinds het vertrek uit de haven van Little Creek naast Norfolk 112M en we moeten nog 2123M naar het eiland Faial op de Azoren.

Vertrek uit Norfolk lucht meer lucht

Gisteren was het pittig zeilen bij Norfolk. Dat was even een groot verschil bij de tanksteiger, uit de wind en in de zon een ijsje eten. Op de fok en met een 2de rif moesten we flink aan de wind zeilen. Saskia had zich in haar zeilpak gehesen en stuurde tot begin van de avond, om zo beter te kunnen in slingeren.
Was dit voorspeld of hebben we iets gemist? Achter ons ontstond een erg donkere lucht waarvan je slecht weer kan verwachten. Op de draagbare marifoon kunnen we de Amerikaanse weerberichten horen. Er was een tornado waarschuwing van kracht en het gebied waar wij lagen was ook in de gevaren zone. Het onweer waaruit een tornado kon ontstaan zou daarna via zee naar het noordoosten gaan, dus vlak bij ons. De wind kon oplopen tot 60 knopen= windkracht 11.
Nou dat was niet echt ontspannen vertrekken. De lucht werd meer donker blauw en het zwaar gerommel van het onweer werd steeds luider. Eind van de middag kwamen daar ook de vele bliksemflitsen bij. Begin van de avond hebben we uit voorzorg een tijdje alleen op de fok gezeild. Maar door de golven lig je bijna stil in het water, met de kans dat de golven tegen en over de boot slaan. Toch een stuk met het 3de rif gezeild totdat het tegen de 30 knopen ging waaien. Nu was het duidelijk, langzaam verder op de fok de nacht in.
In de avond werden we ineens in gehaald door het windgebied dat achter ons hing. Ik vreesde het ergste. Maar de wind kwam nu uit de tegenover gestelde richting en we moesten zelfs op de motor omdat het te zwak was om te zeilen met de onrustige golven. Later in de nacht kwam er meer wind en konden we rustig zeilen met de wind van schuin achter. Dat slaapt ook veel beter. Helaas viel de wind later weer weg, en hebben we 5 uur op de motor moeten gevaren. Vreemd weer hier aan de ostekust.
Sinds 9 uur komt de wind zoals verwacht uit de gribfiles, uit het NW. We steken weer de Golfstroom over, die zal ons een beetje naar het noorden weg zetten. De koerslijn naar de Azoren is koers 73, met een afstand van 2240M. We willen nog niet naar het noorden sturen, want volgens de voorspellingen komt er een depressie dinsdag en woensdag boven Bermuda, en die kan tegenwind geven. Om dat te omzeilen blijven we op deze breedte.

 

Zondag 3 juni, 37-19N, 70-46W

(Wouter) Onze dagafstand was dankzij een klein duwtje van de Golfstroom 144M en we moeten nog 1997M.
Het is nog steeds een mooie frisse zeildag. Fris omdat we nog moeten wennen aan de 22 graden buiten in de kuip. Ik vind dat het als 5 graden aan voelt, de wind. Snel in de kuip staan, rondkijken, zien dat we nog steeds de enige zijn en weer naar binnen.
Het zeil in de ingang van het kuiphuis hangt naar beneden om de “koude“ lucht buiten te houden. Misschien als de wind weer eens uit het ZW komt dat ik buiten ga zitten. Nu lezen en luisteren we muziek, en Saskia heeft zelfs al een video bekeken, in het kuiphuis. Er komen soms nog spetters van golven in de kuip.
De wind komt uit het NW en is tussen de 14 en 24 Kts = 4-5 Bf. We zeilen met een beetje ingedraaide genua.
Dit is prima weer om in te slingeren. Het valt nog niet mee om na 3 uur slapen weer wakker gemaakt te worden voor een wacht van 3 uur, maar het gaat steeds beter.

 

Maandag 4 juni, 37-28N, 67-50W

(Wouter) Onze dagafstand was 142M en we moeten nog 1855M.
Sinds 3 uur passeren er onweersbuien achter ons langs richting Bermuda. Veel wind, regen, bliksem en gebulder geeft zo’n onweersbui. Na zo’n onweersbui valt de wind geheel weg en moeten we de motor soms even bij zetten, anders is het helemaal een “kermis misselijk gooi alles door elkaar gedoe”.
De genua moet dan geheel ingedraaid worden, want die klappert door het geslinger kapot. De hele boot schut dan door elkaar bij dat geklapper. We zijn dus druk bezig met het indraaien en weer uidraaien van de genua, droog in de kuip of dan weer in de regen.
Erg vermoeiend. Je zit geheel in je zeilpak in het kuiphuis te wachten voor de volgende kuip actie. Ook voor de slaper is het vermoeiend, je wordt steeds wakker van de geluiden en de bewegingen van de Schorpioen, ook wil je weten of alles goed gaat en of je moet helpen. Onbewust luister je tijdens je slaap mee.
En om het nog lastiger te maken gebeurd dit alles bijna voor de wind, want de wind moet als het goed is gaan draaien van NW naar ZW. En wij moeten naar het oosten.
De Golfstroom loopt ten noorden van ons, bijna evenwijdig met ons koers. Je zou er zo in willen blijven sturen, scheelt toch ruim 1 knoop. Maar dan komen we niet bij de Azoren aan.

 

Dinsdag 5 juni, 37-27N, 65-12W

(Wouter) De dagafstand was 123M en we moeten nog 1732M.
We zijn misschien vlak langs de kern van een laagdruk gebied gevaren. De barometer is gezakt tot 997 milibar, en dat was volgens de gribfile ook de kern van het lagedrukgebied. Wij hadden ons voorbereid op harde wind uit het zuidwesten, 20 tot 38 knopen=  6 – 7 Bf.  Er was nauwelijks wind en die kwam ook nog voor het grootste gedeelte uit het noordwesten. We hebben al 8 uur gemotord en dat zijn we nog steeds aan het doen. De zwakke wind komt uit het NW en de deining uit het ZW. Gelukkig is de deining mooi rond.
We hebben een Variprop schroef. De schroefbladen kunnen tijdens het zeilen draaien zodat ze geen weerstand maken in het water, en dat scheelt best. Tijdens het motoren gaan de schroefbladen steeds meer dwars staan, hoe harder we varen op de motor. De kromming van de schroefbladen in het water heet de spoed van een schroef. De spoed bij ons is te weinig of de schroef is te klein, dus we missen kracht bij bv tegen steile golven varen. Bij meer gas geven gaat de schroef  “slippen” in het water. Je vaart er niet harder door.
Sinds de mislukte tocht naar Bermuda doet de schroef vreemd in ons voordeel.  Als we de motor in zijn vooruit zetten varen we stationair al bijna 4 kts, waarvoor we normaal rond de 1500 toeren voor moeten varen. De motor krijgt in het begin wel even een dipje, maar komt weer op toeren. Je hoort dat de schroef veel kracht levert in het water. Met 1200 toeren varen we dan rond de 4,5 kts. Dat is dus zuinig varen op zee. Om zo te varen bij ons in het kanaal lijkt mij iets overdreven. Als je even stopt en weer gas geeft is alles weer normaal.
De nacht was eerst zwaar bewolkt en in de vroege ochtend kwam gelukkig de volle maan te voorschijn. De kern van het lagedrukgebied was misschien een erg dreigende de lucht ten noorden van ons. Die is naar voren geschoven. Ten zuiden van ons zijn al een paar regenbuien voorbij getrokken richting de Azoren. De zon was er even, de douche zakken lagen al klaar. Helaas, er komen steeds meer wolken. Dat wordt weer wassen met een babydoekje.

Woensdag 6 juni, 37-30N, 62-43W

(Wouter) De dagafstand was 118M en we moeten nog 1614M.
Gister middag konden we nog een beetje genieten van de zon in de kuip, wel uit de koude wind. Saskia heeft nog geprobeerd een douchezak op te laten warmen in de zon, maar toen deze een beetje op temperatuur was ging de zon weg en nam de wind toe. Geen haren wassen voor Saskia.
We konden lekker zeilen met een matig windje tot middernacht. De wind hield er toen ineens mee op, en werd het een nacht van motoren en dan weer even zeilen. Door het geslinger komt er lucht in de zoutkoelwater inlaat. Op een hobbelig zeetje moet dan het motorluik open en draai ik de dop van de wierfilter open. Tot nu toe helpt dat en komt er weer water uit de uitlaat.
We kunnen vanochtend weer zeilen, maar het gaat net. Doordat er een klots zeetje staat klappert de genua. Dat is erg irritant want de hele boot gaat er van schudden.  
Aan de wolken te zien gaat het weer veranderen, we gaan het merken.

 

Donderdag 7 juni, 37-48N, 60-34W

(Wouter) De dagafstand was 106M en we moeten nog 1505M.
De watertemperatuur is gisteren gaan dalen van 30,2 naar nu 27,4 . We zijn uit de rand van de Golfstroom en hebben nu zelfs stroom tegen, ongeveer 0,4Kts.
Het is ons gisteren gelukt, een frisse douche onder de waterzak. Warmer zullen we de zak niet krijgen onder deze zon. Je knapt er lekker van op.
De wind blijft matig uit het NW. We gaan niet echt snel, maar we vinden het prettiger comfortabel in het water te liggen en daardoor beter te kunnen slapen, dan meer snelheid met gestamp. De wind is ook nog eens niet constant, er komen soms pittige vlagen wind langs. Dan is het zwaar om de genua even iets in te draaien. Je moet eerst de schoot vieren om druk uit het zeil te halen, Dan kan je de genua indraaien/oprollen om het zeiloppervlak te verminderen. En dat tijdens een windvlaag. En blijven oppassen voor golfspetters, zeker na de douche.
Gisteren hingen er veel donkere dreigende onweersbuien rond ons, gelukkig dreven ze allemaal van ons weg. Nu zie ik er geen, dat zeilt stukken ontspannender, je hoeft je niet telkens af te vragen of we veel wind met regen kunnen krijgen.
Twee maal kwam een groep dolfijnen langs. Bij de tweede keer was ik voorin de boot. Ik hoorde veel gepiep en dacht eerst dat het Floris was die geluiden maakte tijdens een droom.

 

Vrijdag 8 juni, 37-45N, 58-49W

(Saskia) De dagafstand was 81 M en we moeten nog 1427M.
Het is hard werken nu er niet zo veel wind is. Telkens als de wind wat meer lijkt te worden proberen we toch weer te zeilen. Dus genua uitrollen en soms zelfs het grootzeil. Doordat we toch veel proberen te zeilen gaan we erg langzaam. Dat is ook wel te zien aan onze dagafstamd: 81 mijl dat is wel erg weinig. Een gemiddelde van 3.4 knopen over de grond!
Nu staat de motor weer aan. In tegenstelling tot de eerste dagen hebben we een mooie blauwe lucht met lieflijke schapenwolkjes en wat sluierbewolking. Een groot verschil met de dreigende luchten die we gehad hebben.
We zitten beiden al helemaal in het ritme van wachtlopen. Makkelijker wakker worden als je na drie uur wakker gemaakt wordt. En ook weer makkelijker in slaap vallen als je na het wachtlopen weer mag liggen. Dat was bij mij in het begin ongeveer het tegenovergestelde. Het duurde ongeveer 2 uur voordat ik wakker was en als ik dan na drie uur weer mocht slapen lag ik klaarwakker in bed.

 

Zaterdag 9 juni, 38-11N, 57-44W

(Saskia) De dagafstand was 57 M en we moeten nog 1370M.
Een dagafstand van 57 mijl, daar klopt iets niet zal je denken. Dat klopt! Gisteren was er erg weinig wind dus we voeren op de motor met de kotterfok erbij tegen het slingeren. Ik hoorde een droge klap en wat geratel dus ik deed snel de motor in zijn vrij. Misschien iets in de schroef? Wouter was in de tussentijd wakker geworden uit zijn middagslaapje en kwam kijken wat er aan de hand was. Achteruit, vooruit, maar die rare klappen bleven. Er stond nog genoeg wind om een beetje te zeilen. Na wat serieuze twijfel gaat Wouter toch maar het water in om naar de schroef te kijken. Het water is ondertussen best koud en daarbij gaan we behoorlijk tekeer op dat beetje deining wat er nog staat. Na een vlugge inspectie lijkt er niets in de schroef te zitten. Dat is het dus niet.
Motorluik open gedaan en nog eens gas gegeven en ja hoor weer droge klappen van staal op staal. We bekijken samen de hele motor tot Wouter een scheur ziet in de motorophanging die vast zit aan de trillingdemper. Een scheur, nee, de hele ophanging is afgebroken en als we naar de andere kant kijken is de situatie precies hetzelfde! Beide steunen aan de achterkant van de motor zijn helemaal door! We laten het even op ons inwerken. We kunnen de motor zo niet meer gebruiken. Nou zijn we een zeilboot dus het feit dat we voor de rest van de tocht geen motor hebben hoeft niet zo’n drama te zijn ware het niet dat we in een windstilte zitten die hoogstwaarschijnlijk tot zondagmiddag gaat duren.

Kapot

Wouter gaat een mail sturen naar Vetus en de verzekeringsmaatschappij en ik ga toch proberen het oog voor de genuaboom op de mast te maken. Die was er een paar dagen geleden afgebroken en als we alles moeten zeilen hebben we dat oog echt nodig. Wouter had al gezocht naar kit in de kast maar kon niets vinden. Ik wist zeker dat we nog een tube hadden dus heb de hele kast overhoop gehaald en vond uiteindelijk de tube in de eerste bak. Na een uur zat het oog weer op de mast. Helaas duurt het dan nog 24 uur voordat we hem kunnen gebruiken.
’s Avonds hebben we contact met het SSB netje. Toch fijn om al je zorgen kwijt te kunnen aan andere zeilers. Gedeelde smart is echt halve smart! We kregen diverse tips om de motor enigszins te fixeren. Dat gaan we morgen maar proberen.
Om half tien ga ik naar bed. Wouter blijft op tot 24 uur en dan ga ik er normaal uit. Maar als Wouter mij wakker maakt, is de wind helemaal weg en drijven we 2 knopen met de stroming mee naar het noorden. Je kunt eigenlijk niets doen. Niet uitwijken of zo. Wouter doet de stroboscoop aan in de mast en we gaan beiden slapen. Als ik ’s ochtends wakker wordt is Wouter al weer druk bezig met klussen. Met touw en hout heeft hij de motor vastgezet. Ik haal de epoxy putty stick tevoorschijn (for fast emergency repairs, it could save you and your boat!) en klei dat om de scheuren heen. Na een uur is het spul keihard en starten we motor. Dat klinkt allemaal goed. Dan geven we iets meer gas en horen we toch weer droog geratel en harde klappen. Het komt uit de keerkoppeling lijkt wel. Wouter denkt dan aan de stuwdruklager. Hoe dan ook, er is nog meer kapot dan alleen de ophanging. We kunnen wel een heel klein beetje gas geven zodat we toch anderhalf tot twee knopen door het water gaan. En ook nog eens in de goede richting.

Denk niet dat als er geen wind is dat de oceaan dan vlak is want we hebben nog steeds een behoorlijke deining staan die zorgt dat als je geen voortgang hebt je behoorlijk tekeer gaat. We kijken maar hoelang we dit kunnen volhouden. Volgens Herb komt er harde wind uit het noordoosten aan. Wij dachten dat we dan allang hier weg waren maar met deze vaart zal dat niet lukken. Laten we maar hopen dat ook deze windvoorspelling niet uitkomt. (We willen best harde wind hoor, maar dan uit het zuidwesten liefst)

 

 

Zondag 10 juni, 38-48N, 55-24W

(Saskia) De dagafstand was 105M en we moeten nog 1265M.
Gisteren stak eind van de middag een briesje op zodat we eindelijk weer kunnen zeilen. Met nog geen 10 knopen wind gaan we aan de wind toch nog zo’n 4 tot 5 knopen wat supersnel is na ons drijfavontuur van hiervoor. Helaas zakt de wind weer in en moeten we later weer de motor bij zetten. Dit doen we pas als de wind onder de 6 knopen zakt want op de motor kunnen we niet harder dan 1200 toeren wat ongeveer 2 knopen is.
Tegen de tijd dat ik naar bed ga is er toch weer wat meer wind zodat we de hele nacht door kunnen zeilen. Het gaat niet hard maar we komen vooruit.
Toen gistermiddag de zee zo vlak was zag je ook veel meer. Portugese oorlogsschepen , veel afval, springende tonijnen en wel drie vissersboeitjes. Zodra er een beetje wind komt is het al niet vlak meer en komen er al snel golven.
Gisteren was het helder en zonnig maar nu is het bewolkt en hebben we regen. Ik had de douchezakken vanochtend klaar gelegd om op te warmen in de zon, want het leek een mooie dag te worden maar dat gaat helaas niet door.

 

Maandag 11 juni, 37-44N, 52-51W

(Saskia) De dagafstand was 120M en we moeten nog 1145M.
Het is takkeweer! We hebben al tijden geen zon meer gezien en het blijft maar regenen. Een voordeel: we hebben sinds vanochtend ook meer wind. Zo’n 15 knopen uit het zuidwesten. De hele nacht was er nauwelijks wind dus hebben we rustig op de motor geprutteld. Gelukkig hebben we goeie stroming mee: anderhalf tot twee knopen!
We wachten de reactie van Vetus af op onze afgebroken motorsteunen.

 

Dinsdag 12 juni, 37-47N, 50-47W

(Wouter) De dagafstand was 98M en we moeten nog 1047M.
We zijn eindelijk over de helft, nu hopen dat deze helft meer zeilweer brengt, en in de richting van de Azoren. Sinds gisteren hebben we namelijk 12 uur gemotord. Tot nu toe hebben we al 70 uur gemotord.
We zeilen sinds 8 uur scherp aan de wind tegen een hobbelig zeetje, maar het is ten miste droog. En we zien de zon weer eens. Wat een regen hebben we over ons heen gehad sinds gisteren.
Het bericht van de gebroken motorsteunen was nog maar net verzonden of de eerste reacties kwamen binnen met Iridium berichten. Melanie kreeg slapeloze nachten tot JanCees die aangaf nieuwe motorsteunen te willen bestellen voor ons. We hebben de onderdelenlijst van de motor op de computer staan en de gegevens aan JanCees kunnen mailen. Dadelijk zijn de nieuwe motorsteunen eerder op Horta dan wij. Vetus reageerde met het geven van een adres en telefoonnummer van een bedrijf om daar te informeren naar dealers op Horta.

Woensdag 13 juni, 38-05N, 48-31W

(Wouter) De dagafstand was 110M en we moeten nog 937M.
Hoe groter de afstand met de zeilers in de VS hoe langer de gesprekken duren tijdens het SSB radio praatje. In de VS volgen de Bodyguard en de Flying Swan ons, de Minor, de Trobiant en de La Guelle. De Minor zeilt achter ons op 400M, de La Guelle ten zuiden van ons op 350M en de Trobiant ten zuidoosten van ons op 450M. De Trobiant kan alleen luisteren en reageert per e-mail. We krijgen dan ook de laatste wind informatie van ze.
Gisteren scheen de zon en het was lekker warm uit de wind in de kuip.
De wind komt uit het zuidoosten, alleen is niet constant in kracht. Dus we blijven bezig met de zeilen. Ook de stroming varieert best wel, dan tegen en dan weer mee. Beetje vreemd zo op de grote oceaan.
In de VS zijn we begonnen met het kijken naar de serie House. Na het SSB praatje en voor het slapen van Saskia kijken we een aflevering. We zitten dan op de vloer, met een hoofdtelefoon op, te kijken naar het kleine schermpje van de mini DVD-speler. Bijna net als thuis.

 

Donderdag 14 juni, 38-24N, 46-31W

(Wouter) De dagafstand was 97M en we moeten nog 840M.
Het was moeizaam zeilen. De wind uit het zuidoosten was vaak net genoeg om te zeilen. Als de snelheid onder de 3 knopen kwam was het afwachten totdat de zeilen gingen klapperen, om dan toch maar de motor te gebruiken. Die kon na een kwartier tot 2 uur weer uit. De wind komt nog steeds uit het ZO. We zeilen scherp aan de wind en kunnen net niet de koerslijn 88 graden halen. Heel langzaam zeilen we van de koerslijn af. Gelukkig is de zee rustig.
Gisteren middag was het nog lekker in de zon, de douchezakken lagen weer goed in de zon. We hebben zin in een douche. Helaas ging de zon weg en die is nog steeds weg.
De nacht was mooi helder met enorm veel sterren. Ik heb ook een paar vallende sterren gezien.
Bijna vergeten. Eergisteren zag ik zowaar een schip in de nacht. De eerste na 10 dagen. Hij kwam recht op ons af. Als ik het schip oproep reageert hij niet, en blijft recht op ons af komen. Na een tweede nadrukkelijke oproep met weer geen reactie stuurt hij langzaam iets van ons af. Door de verrekijker zie ik dat het niet de contouren heeft van een vrachtschip. SeaMe meet ook geen radar. Misschien een marineschip?

 

Vrijdag 15 juni, 38-19N, 43-58W

(Wouter) De dagafstand was 119M en we moeten nog 721M.
Weer een dag met tegenstroom, eergisteren gemiddeld 0,5 en sinds gisteren 0,2 Kts. De zee is nog steeds kalm en daardoor kunnen we met de lichte wind kracht 3 uit het zuidoosten en dan weer uit het zuiden lekker opschieten.
De sigarettenplug van de mini-DVD wil geen goed contact meer maken. Schuren, hard duwen, draaien, ook de voorzichtige aanpak wil niet werken. Uit de voorraad oude sigarettenpluggen heb ik een andere plug aangesloten. Hij laadt weer, dus we kunnen films en series blijven kijken.
Een paar dagen geleden gaf de windmeter geen windkracht meer aan. Na een paar keer aan en uit schakelen gaf hij ook geen windrichting aan. Het apparaat heb ik vlak voor het vertrek thuis nieuw aangesloten. Een 3-pakket van Raymarine ST 60, log, diepte en windmeter. In Norfolk heb ik de aansluiting zelfs nog gecontroleerd van de windgever in de mast. We hebben het even rust gegeven. Na een dag hadden we weer windkracht en sinds gisteren weer een richting op het schermpje. De richting moeten we nog in de haven bij sturen, want die klopt niet helemaal.
Saskia gaat nu douchen, dan maar een erg frisse. Ik wacht af hoe zij deze heeft overleefd, dan neem ik er misschien ook eentje.

 

Zaterdag 16 juni, 38-20N, 41-17W

(Wouter) De dagafstand was 128M en we moeten nog 595M
We kregen net een Iridiumberichtje van JanCees dat hij de motorsteunen heeft verzonden naar de marina in Horta, en dat het 4 tot 6 dagen zal duren.
Gisteren zat ik in de kuip mijn multi grain crisbbread te eten. Kijk ik over de glooiende golven zie ik stoom uit het water komen. Een Walvis ! Niet 1,  maar een stuk of 5,  op een afstand van zo’n 50 meter. Ze zwemmen dwars van ons af naar het noorden. Een prachtig gezicht dat krachtig uitblazen. Zelfs tegen de wind in kunnen we ze horen ademen. We zien alleen een stukje van hun rugvinnen. Later realiseer ik me dat we ook geluk hebben gehad. Wat was er gebeurt als we daar 1 tot 2 minuten eerder waren?
De wind is verder gedraaid naar het zuiden en komt nu dwars in. De deining is heel sloom. De voorspelingen zijn dat de wind nog iets gaat afnemen in sterkte.
Ik heb gister middag ook een douche genomen. Een erg frisse douche in de kuip, maar toch lekker achteraf.
Het motregent nu en ik zie dat tegelijkertijd de zon probeert door te komen.

 

Zondag 17 juni, 38-05N, 39-10W

(Wouter) De dagafstand was 96M en we moeten nog 497M.
Oké, we zijn onder de 500M grens, maar het heeft veel moeite en tijd gekost om zover te komen.  Het enige wat is veranderd is de windrichting, die is gedraaid naar het westen. Dus de wind komt nu van achteren. We varen de wind nog meer dood. Het oog van de genuaboom op de mast heeft het niet lang volgehouden met het geklapper van de genua. Weer proberen en beter vast te maken op Horta. We kunnen dus niet voor de wind zeilen. Niet dat we vaart krijgen met deze wind.
Ik heb net de motor gestart omdat de wind nog maar 8 kts is, en dan gaan we slingerend schuin voor de wind slechts 2 tot 3 kts. We hebben al 77 motoruren gemaakt. Ongeveer net zo veel als tijdens de oversteek van de Kaap Verden naar Suriname.
Elke avond hebben we nog steeds SSB-radio contact met de achterblijvers in de VS, de Bodyguard en de Flying Swan, om 23:00 uur UTC op de 8131MHz. Zij kunnen tijdens het radio praatje aan de Minor en ons uitgebreid op internet kijken welke winden we gaan krijgen. Erg handig.

 

Maandag 18 juni, 38-11N, 36-55W

(Wouter) ) De dagafstand was 106M en we moeten nog 391M.
We hebben gisteren van 12 uur tot middernacht op de motor gevaren. Omdat de zee zo kalm was konden we al zeilen bij 8 knopen wind, scherp aan de wind. De wind is reeds door gedraaid naar het west zuidwesten. Helaas mot regent het nu wel met deze wind, zo nu en dan.
Vanochtend vroeg was ik een aflevering van Cold Feet aan het kijken op de mini DVDspeler. Om de zo veel tijd kijk ik naar voren of we niet botsen. Ik zag dat SeaMe een radar had op gepikt. Op het eind kijk ik door het raampje van het kuiphuis naar sb, vaart er een groot containerschip op een afstand van 300 meter. Ik kon zonder verrekijker de naam Teval op zijn boeg zien. Heel langzaam haalde Teval ons in, en 15 minuten later was hij verdwenen in een regenbui.

 

Dinsdag 19 juni, 38-12N, 34-16W

(Wouter) De dagafstand was 125M en we moeten nog 266M.
De hele middag en nacht hing er rond om ons heen een dreigende sfeer. Dat kwam door de wolken en de druil regen. Net van die wolken uit de film Lord of the Rings. Constant had ik gevoel dat er harde wind aan zou komen. Kan ik zo blijven zeilen of is het beter al zeil te minderen. Gelukkig bleef de wind contant uit het NW komen. Dat is nu nog steeds zo en er zijn geen wolken meer. Eindelijk weer volop zon! Het is wel een frisse wind, maar dat is altijd beter dan regen.
We gaan zo kijken op de nieuwe gripfiles of we tegen wind gaan krijgen, dat zag er gisteren wel naar uit.
Floris is het liggen in haar doos ook soms zat. Je ziet haar dan even proberen te zitten in haar doos, dat lukt niet met dat geschommel en dan gaat ze maar weer liggen. Ze komt ook steeds vaker overdag even naar ons lopen. Dan geeft ze een brul voor aandacht. Ik masseer even heel haar lichaam. Daar knapt ze erg van op en gaat weer slapen.

 

Woensdag 20 juni, 37-43N, 32-11W

(Wouter) De dagafstand was 105M en we moeten nog 175M.
We hebben wind tegen. Langzaam draait de wind sinds vroeg in de ochtend van het noordwesten naar het oosten. We sturen steeds meer naar het zuiden. Eind van de middag gaat de wind door draaien naar het zuiden zodat we overstag kunnen gaan om naar het noorden te sturen.  Dan wordt het ook makkelijker te bepalen wanneer we morgen laat of vrijdag zeer vroeg Horta binnen lopen.
De zon schijnt, dat maakt het een klein beetje goed. De wind draait sneller dan de deining, dus is het een grote klotsbak buiten en daar zeilen wij door heen. De boot kreunt en kraakt en maakt ongecontroleerde bewegingen. Daar slaap je niet goed in. Goed blijven vast houden anders wordt je gelanceerd.

 

Donderdag 21 juni, 38-27N, 30-08W

(Wouter) De dagafstand was 110M en we moeten nog 72M
Gisteren na de lunch zijn we overstag gegaan en konden ipv 80 graden toen 20 graden de verkeerde kant op zeilen. De wind draaide heel langzaam van oost via zuidoost naar nu uit het zuidwesten. De wind draaide sneller dan de golven. We zeilden recht tegen de golven in. Dat doen we normaal nooit maar we hadden nu geen keuze. Van sommige golven maakten we zo´n duik dat we met een sidderende klap op het water kwamen. De hele boot schut dan door elkaar en als je sliep was je direct weer wakker. Je raad het al, we hebben eigenlijk niet geslapen. Het is dat we weten dat we vannacht Horta binnen gaan lopen, anders deden we dit niet ten koste van onze slaap.
We hebben de eerste Portugese gesprekken op de VHF al gehoord, klinkt zo mooi onverstaanbaar. Helaas is het al de hele dag erg nevelig, hopelijk kunnen we vanavond Faial zien. De vorige keer in 2006 zagen we eiland Floris op 45M afstand. We zullen morgen vroeg Horta binnen lopen.

 

 

 

22 juni - Aankomst Horta

(Saskia)Vanochtend vroeg om 5 uur plaatselijke tijd voeren we de haven van Horta binnen. Het is er erg druk dus we zijn eerst maar voor anker gegaan om nog even te kunnen slapen.
Toen we wakker werden zagen we dat de Zsa zsa net weg ging. Ze kwamen nog even langs om dag te zeggen en daarna konden we mooi op hun plekje naast de la Guelle liggen.
Het aanmelden en inchecken gaat hier soepeltjes en Portugees relaxed. Het is onwerkelijk weer op de kade te lopen. Na 21 dagen op zee is je evenwichtsorgaan toch nog een beetje in de war waardoor het op de kant soms ook scheef lijkt te zijn. Bij cafe Sport halen we de post op van de moeder van Wouter. Leuke kranteberichtjes, een cd en een boek, erg leuk! We blijven er meteen maar voor de lunch. Het cafe zit zoals gewoonlijk stampvol dus we moeten even wachten op een tafeltje maar het is de moeite van het wachten waard. Naast ons zitten drie marinebiologen die onderzoek doen naar stoffen in diepzee beesten om daar een medicijn tegen malaria voor te maken. Reuze interessant. Verder zitten er veel zeilers, maar ook plaatselijke bevolking.
Na de lunch gaan we bij wat andere boten langs. Ook bij de Trobiand die we via het netje wel kenden maar nog nooit in het echt gezien hebben.
De boot is ondertussen ook weer lekker schoon. Twee grote tassen met was staan klaar voor morgen. Na het weekend zullen de nieuwe motorsteunen wel binnen zijn en dan kunnen we met reparaties beginnen.

Naast de Guelle Kade Horta

 

2 juli - Klussen en rondje Faial

(Wouter)Bijna alle dingen die we moesten doen volgens de kluslijst zijn gedaan. De motorsteunen zitten vast, met hulp van Tjebbe van de Minor. De speling op de stuuras is opgelost met stukjes aluminium van een colablikje. Het oog voor de genuaboom zit weer vast aan de mast. En nog meer kleine dingen te doen zijn gedaan. Helaas blijft de windmeter vreemd doen, in de mast kan ik niet bijzonders zien. Ook de muurtekening is bijgewerkt door Saskia.

liggend klusen aan de motor 2012 met Floris tja de naam zegt het al


Nu de lijst bijna klaar is zou je kunnen gaan denken aan het oversteken naar het Kanaal. De wind gaat van de week draaien naar het noordoosten, daar waar wij naar toe willen. Voorlopig blijft dat tot en met volgend weekend. Volgens Karel van de Concha zijn er feesten op het eiland Sao Jorge, en daar zijn we nog niet geweest. We zijn dus nog wel een week op de Azoren.
Zondag 12 augustus, met de sluis van 13:15 uur willen we thuis komen.

Donderdag was het St Petersday, en daarom was er een gratis bbq bij cafe Peter sport. Aardig, en het was ook gezellig. Bijna elke dag kijken we samen met Karel in een cafe naar het EK voetbal, niet speciaal voor het voetbal, maar het is gewoon gezellig en het eten is er goedkoop.
We hebben een auto gehuurd samen met de Minor en een rondje Faial gemaakt. We hadden mooi weer en konden de eilanden Pico, Sao Jorge en Graciosa goed zien.

de haven van Horta heel veel Hortensia's de krater van een oude vulkaan vuurtoren in as van vulkaan

 

3 juli - Filmpjes

(Saskia) Vandaag ben ik druk bezig geweest met het monteren van 3 filmpjes en ze staan erop! (zie ook bovenaan voor oversteekfilmpje)

 

 

 

 

7 juli - Sao Jorge

(Saskia) Gisteren hebben we samen met Karel van de Concha een auto gehuurd om ook dit eiland te bekijken. Sao Jorge is wat ruiger dan Faial en ook erg mooi. Het is een langgerekt eiland wat ongeveer van west naar oost loopt.
We begonnen met het westelijkste puntje. Er staat een vuurtoren met een verlaten gebouwencomplex er omheen wat zo uit de voormalig Oost Duitslands zou kunnen komen. We konden niet echt thuisbrengen wat het eens geweest was. Het uitzicht is overal mooi. Je ziet altijd wel een buureiland liggen. Hier zien we Faial en Pico liggen en aan de oostkant kun je Graciosa en Terceira zien liggen. Het midden van het eiland is erg hoog dus we hebben ook aardig wat geklommen met de auto. Aan de noordkust bloeien de hortensia's uitbundig.

De ankerplek gasflessenvervoer hond in de bak noordkust paard voor de kroeg stierenvechten vuurtoren

Boven in de bergen reden we grotendeels door de wolken dus daar was niet zo veel te zien. Aan het eind van de dag kwamen we langs een veld waar ze een soort van stierenvechten deden. Er werd een jong beest losgelaten op het veld aan een lang touw waarna de stoerste jongens uit het dorp het veld in liepen en schreeuwden tot de stier op hen afkwam. Dan was het zaak zo snel mogelijk over het muurtje of het hek te klimmen. Morgen is hier in het dorp ook iets met stieren waarbij ze uiteindelijk tot aan de haven komen. We wachten het maar af. Het lijkt erop dat woensdag een redelijk goede dag is om te vertrekken richting het kanaal. We houden het weer in de gaten.

 

11 juli - Terceira

(Saskia) Eergisteren hadden we een fantastische zeiltocht van Sao Jorge naar Terceira. Dat wil zeggen vanaf de punt van het eiland waardoor we uit de luwte van het eiland waren. In de marina meteen gevraagd aan de havenmeester of er hier een oogarts was en of ik dan naar het ziekenhuis moest. Zijn collega bij de dieselsteiger liet op het kaartje zien waar ik moest zijn in de stad. Ik heb al een tijdje dat ik een soort drijvende dingetjes in mijn zicht heb en ik was een beetje bang dat het misschien toxoplasmose was. Ik kon om 5 uur 's middags terecht en gelukkig bleek het niets dramatisch te zijn. Ik had natuurlijk ondertussen al een heel doemscenario in mijn hoofd dat ik terug zou moeten vliegen naar Nederland en dat Wouter hier achter moest blijven maar gelukkig niets van dat. Ik hoefde ook niet te betalen: kadootje van de azoren zei de vriendelijke man. Heel wat anders dan de tandarts in Amerika waar ik eerst 80 dollar moest betalen voor ik ook maar in de buurt van zijn kamertje kwam.
Als we 's avonds door de stad lopen om een eettentje te zoeken komen we een Nederlands stel tegen. Ze zijn ook op zoek naar een plek om te eten dus we besluiten samen ergens wat te eten. Echt gezellig! De volgende dag komen ze nog even langs op de koffie waarna ze ons met de huurauto ook nog naar de supermarkt brengen zodat we makkelijk bootschappen kunnen doen. Fantastisch!

De nieuwe filmpjes staan er ook weer op: Deze is van het rondrijden over het eiland.

 

Deze is van het soort stierenvechten op de kade van de haven.
Die ochtend zijn ze al druk bezig om containers neer te zetten als tribune. Er zijn vier kisten waarin een stier zit. Telkens met een pauze ertussen wordt een stier losgelaten. Zo iets doen ze ook in de straat maar dat is een stuk linker omdat zo'n stier soms gewoon een tuin in springt. Mensen denken soms ook veilig te staan achter een pallet maar daar beukt zo'n stier gewoon doorheen. Hier op de kade is het een stuk makkelijker. Als de stier echt te dichtbij komt springen ze gewoon in het water. De laatste stier springt er dit keer gewoon achteraan en ligt dan dus ook in het water. Gelukkig doet iedereen zijn best om het beest veilig en wel weer op de kant te krijgen. Dit gaat alleen bij de helling in de haven waar het beest zelf uit kan lopen maar dat is nog een eind zwemmen dus helpen ze het beest door zijn kop boven water te houden vanuit een bootje.

 

 

Het lijkt morgen goed weer om te vertrekken richting het kanaal.

 

 

 

12 juli - Begin oversteek naar Guernsey

(Saskia) Vandaag vertrekken we. De windvoorspellingen zien er aardig uit. Zo eerst nog even douchen en wat laatste boodschapjes doen en dan is het zo ver.

 

Vrijdag 13 juli, 40-38N  25-39W
(Wouter) Onze dagafstand vanaf de steiger in de haven van Angra do Heroismo op Terciera  was 140M en we moeten nog 1111M naar het eiland Guernsey.
Floris is zeeziek. Dat is extra erg voor haar, want ze was al wat zwakjes. Tijdens de oversteek van de VS naar de Azoren heeft zij een tumor in haar linker kaak gekregen. Ze kan alleen nog paté kattenvoer eten en dat ligt niet lekker in je maag als je zeeziek bent. We hadden haar extra laten eten op de Azoren om aan te sterken. Nu ligt ze uitgeput in haar doos. Ik til haar maar op naar haar kattenbak en haar drinkwater. Lopen in een bewegende Schorpioen is nu extra vermoeiend
We moesten tot 4 uur ’s middags op de motor varen om ten noorden van Terciera zijlwind te krijgen. Dat was halve wind en ging lekker hard. De deining kwam van dwars waardoor we soms erg schuin gingen als we van een golfdal schoven. Maar de snelheid van in de 6 knopen maakt alles goed.
We stuurden zo veel mogelijk naar het noorden, links van de koerslijn naar Guernsey. Dat doen we om kernen van hogedruk gebieden te ontwijken. Deze schuiven dit weekend bovenlangs de Azoren naar de Golf van Biskaje. Zo proberen we gebieden met niet zeilbare winden te ontwijken. Nu is er even voorspelde wind uit het noorden waardoor we slechts evenwijdig langs de koerslijn kunnen sturen. We gaan zo kijken wat de nieuwe windvoorspellingen zijn.

 

Zaterdag 14 juli, 42-11N  22-58W
(Wouter) De dagafstand was 151M en we moeten nog 960M.
De wind bleef uit het NW komen tussen de 16 en 10 Kts. Met scherp aan de wind zeilen konden we een beetje evenwijdig aan de koerslijn blijven, die is 59 graden naar Geursney. Omdat we zo zeilen maken we goede vaart tegen de golven. Als we minder tegen de wind in zeilen liggen we bijna stil in het water.
Floris is al wat opgeknapt, en heeft al wat gedronken en kleine hapjes genomen van vloeibaar kattenvoer die we gebruiken om haar medicijnen in te verstoppen.
Elke middag schijnt de zon, en dat is maar goed ook, want het is anders erg koud. ‘s Nachts zitten we met thermo ondergoed en extra fleece in het huiphuis.
Elke dag hebben we SSB contact met de Minor die voor ons vaart. Gisteren hadden we ook contact op een ander netje met de J&B, op de 8101Mhz om 20 uur UTC. De J&B kennen we nog van ons eerste rondje Atlantic. Maandag proberen we weer contact te maken.

 

Zondag 15 juli, 43-36N  21W
(Wouter) de dagafstand was 118M en we moeten nog 842M naar St. Peter Port.
De wind werd steeds zwakker gisteren middag zodat we de motor bij moesten zetten. s’Avonds was de wind echt op. Het was een prachtige heldere nacht met heel veel sterren en met een mooie zonsopkomst. De wind draaide ondertussen naar het ZW en om 9 uur vanochtend konden we weer zeilen. Met een uit geboomde genua varen we nu richting het Kanaal.

 

Maandag 16 juli, 44-26N  18-35W.
(Wouter) Onze dagafstand was 116M en nog te gaan 726M.
We motoren sinds 10 uur. Aan de wolken kon je zien dat er wat ging veranderen. Dat begon met zonsopkomst. We werden van achteren in gesloten door donkere wolken. De wind viel plotseling weg. Na een half uur motoren konden we weer zeilen.
Nu zie ik in het westen blauwe lucht, boven ons sluier bewolking en in het oosten schuiven donkere wolken heel langzaam naar ons toe. De wind zou pas morgen gaan draaien naar het westen, misschien dus eerder.
Net zag ik een grote bruine vlek in het water. Die waren we net dicht bij gepasseerd. Ik dacht eerst aan een walvis, maar vond de kleur vreemd. Door de verrekijker zag ik dat iets zeer groot in het water dreef. Ik zag geen rugvin. Misschien een groot visnet met aangroei of een container. Ik twijfelde om er naar toe te varen, we varen toch op de motor. Toch maar niet gedaan,  dan wordt Saskia wakker. Tegen de golven in varen valt toch altijd tegen.
Vannacht kwam er een groot vrachtschip langs die niet gezien werd door SeaMee. Zou die stuurman dan alleen varen met zijn AIS als elektronische uitkijk ?

Lezen De maan en Venus en Jupiter

Dinsdag 17 juli, 45-13N  15-51W.
(Wouter) We hebben 126M afgelegd en we moeten nog 600M
We zijn over de helft van deze oversteek. Tot nu toe is het een overtocht met een erg rustige zee, met zonnig weer, constante kalme wind, en frisse nachten.
Voor het eerst dit rondje Atlantic hebben we een zeiljacht gezien tijdens een overtocht. Een toplicht. En we haalden het nog in ook. Het was een Engels zeiljacht, de Desert Wind. De man aan de VHF had ons gezien op de Azoren, helaas konden wij de Desert Wind niet herinneren. Van 23 tot 4 uur schoof zijn lampje langzaam van recht van voren via bakboord uit zicht.
We zeilen sinds gister middag op de halfwinder, ons gekleurd monster. Dat gaat ondanks de slappe wind heerlijk. Er is ook steeds minder deining, we varen daardoor tussen de 4 en 6 knopen.
Ondanks de zonnige dagen kost zo’n dag zeilen wel 40 ampère. De windgenerator geniet ook van de zon, maar niet van de wind. Onze oude zonnepanelen uit 2004 maken per uur rond de 3 ampère stroom in de zon.
De wind gaat draaien naar het noordwesten, dan zeilen we weer meer tegen de wind in, goed voor de windgenerator. Eind van de week schijnt het te stoppen met waaien, aldus de voorspellingen.

Gekleurde monster Patroulle vliegtuig

Woensdag 18 juli, 46-19N, 13-09W
(Wouter) Onze dagafstand was 131M, we moeten nog 469 tot Guernsey, en 345M tot het begin van het Kanaal.
Gistermiddag hebben we gedoucht in de kuip. Maar goed ook, want vanochtend werd het zwaar bewolkt en heeft het zelfs geregend. De wind is ook gedraaid, die komt nu uit het NW. Om middernacht hebben we de halfwinder geruild voor een uit geboomde genua, en nu net zeilen we al weer met halve wind met het grootzeil erbij.
De bewolking lost nu langzaam op en we zien al blauwe lucht aan komen drijven.
Vannacht waren de lichtgevende beestjes erg actief. We trokken een lange groene verlichte streep achter ons aan. Helaas is het niet te filmen of op foto te krijgen. Het was vannacht extra mooi, omdat de golftoppen ook licht gaven. Bijna een sprookjesachtig effect.

 

Donderdag 19 juli, 47-17N  9-55W
(Wouter) De dagafstand was 145M en we moeten nog 324M.
We zagen weer een zeiljacht. Het was het Duitse zeiljacht Meridian die op ongeveer 6m van ons zeilde. Deze zeilers hebben we ontmoet boven op een heuvel op Sao Jorge tijdens ons dagje met de huurauto. Zij gaan net als de Minor naar Camaret-Sur-Mer. Dit ligt voor de ingang naar Brest. Heel misschien gaan wij daar ook naar toe, omdat de wind tegen gaat draaien na morgen.
Via de SSB hebben we contact gehad met Ton & Anneke van de Lunde. Zij liggen op Guernsey.
Zo net zwom een grote groep grienden met ons mee. Hun vrolijk gepiep kon je heel goed binnen in de boot horen.

Grienden Grienden

Vrijdag 20 juli, 47-50N  7-20W
(Wouter) De dagafstand was 107M, en we moeten nog 114M. We gaan niet naar Guernsey, maar naar Camaret-Sur-Mer, ligt aan de zuid ingang van Brest. Zaterdag komen we daar aan.
Er is geen wind meer, we varen daardoor al sinds gisteren begin van de avond op de motor.
We zijn beiden begonnen met een filmmarathon, er is nu genoeg stroom. Begin van de avond kijken we samen op het grote scherm. Tijdens onze wachten kijken we op de mini DVDspeler. In het kuiphuis met hoofdtelefoon op, dat dempt ook een beetje het saaie geluid van de motor.
Het was weer koud vannacht. Ik heb vanochtend vlak voordat ik Saskia wakker maakte zelfs even de kachel aan gedaan. De temperatuur van het zeewater is ook goed gezakt, 16,2 graden. Gelukkig komt de zon door, dan is het lekker warm in de zon, zeker nu er geen wind is.
Tot en met vannacht kruisen we het vaargebied van de grote scheepvaart. De scheepvaartroute tussen het Kanaal en de kust van Spanje en Portugal. Kunnen we vast wennen dat we vaker naar buiten moeten kijken of we niet botsen.
We hebben de oceaan verlaten en zijn nu in de Golf van Biskaje, de diepte ging van ruim 2000 naar nu 143 meter.

 

Zaterdag 21 juli, 48-16.767N  4-35.359W
(Wouter) We liggen in de buitenste jachthaven van Camaret-Sur-Mer. 9 dagen heeft deze oversteek geduurd. De Minor, de Lunde en de Meridian liggen hier ook.
Ik moet wennen aan het idee dat er zo veel Nederlandse zeiljachten hier liggen en rond varen. Niet elke zeiljacht is een vertrekker. We horen nu ook bij de vakantiegangers.
Het is wind stil en de zon schijnt, lekker warm dus. Vannacht was het weer koud.
Ondanks dat we beiden maar 5 uur hebben geslapen afgelopen nacht gaan we de kant op. Het dorpje ziet er erg gezellig uit.

 


22 juli - Camaret sur Mer

(Saskia) Vandaag hebben we lekker gefietst hier over het schiereiland. Het is prachtig weer dus we kregen echt een vakantie gevoel. Gisteren hebben we de boot een beetje opgeruimd en de was gedaan. We zijn het er beiden over eens dat deze overtocht de beste was van het hele jaar. Lekkere wind en mooi weer. Geen squals (plotselinge harde wind) of ander rare dingen en alles bleef zowaar heel. Zo zou je ze allemaal wel willen hebben.

De haven Rotsen

Helaas blijft de wind voorlopig uit het noordoosten komen. Dit is heel fijn als je vertrekker bent en richting het zuiden gaat maar wij moeten naar het noordoosten om thuis te komen dus dat is toch wat lastiger. We hebben geloof ik nog een dag of 20 voor we thuis moeten zijn dus dat moet wel te doen zijn.

 

4 augustus - Richting huis

(Saskia) We liggen in Brighton en komen steeds meer Nederlanders tegen.
Gisteren zelfs een (ex)collega van het Helinium! Wel gezellig.
We komen steeds dichter bij huis. Het is wel een aparte overgang, zo van vertrekker naar vakantieganger.
Zondag 12 augustus nemen we om kwart over één de sluis zodat we om ongeveer half twee weer voor ons huis liggen om ons thuiskomfeestje te vieren. Je bent van harte welkom!

 

15 augustus - Weer thuis

(Wouter) We zijn weer thuis.