De Azoren

30 juni t/m 16 jui - oversteek van New York naar de Azoren
22 juli 2017 - Flores

15 augustus 2017 - Horta op Faial

(Wouter) Dit waren onze berichtjes via de Iridium telefoon tijdens de oversteek van de New York naar de Azoren:

1 juli
Onze positie: 39 53.4N:70 43.5W, dagafstand:161 mijl NTG: 1958 mijl tot de haven van Horta

Samen met Kairos zijn we gisteren om 11 uur vertrokken uit de baai voor New York. Buiten bij Sandy Hook konden we direct zeilen en dat doen we nog steeds, en best wel hard. Afgelopen nacht kwam onweer achter ons langs. Daardoor hadden we een pittige 1ste nacht met 30 Kts wind.  Nu hebben we wind uit het zuiden tot zuidwesten van 15 tot 18 Kts en onze koers naar de Azoren is 093 graden.
De Kairos ligt voor ons buiten VHF contact. We zenden elke dag onze positie aan hun door en ook aan de Franse Regulus, die 2 dagen eerder is vertrokken van het noordelijk gelegen Martha’s Vineyard.
Het inslingeren na zo’n lange tijd beschut te hebben gevaren en geankerd gaat best goed. Zelfs de katten hebben vanmorgen vroeg al weer met elkaar gestoeid.

dag 2
Onze positie: 39 47.3N:67 25.7W, dagafstand:152 mijl NTG: 1806 mijl tot de haven van Horta

Heel veel tinten grijs buiten. De zon kan er maar net door heen schijnen. Het wordt s’nachts al frisser. Saskia zit al met 2 truien in het kuiphuis tijdens haar wacht.
Tijdens mijn wacht kwamen de katten mee kijken naar een flinke regenbui. De druppels zijn natuurlijk lekkerder dan het water in het drinkbakje. Maar drinken op een erg slingerende Schorpioen is glijden in de kuip.
We hebben ook vreemde tegen stromingen van soms wel 1 kts. Verder zeilen we nu in de diepe oceaan in de richting van de warme Golfstroom. Die is een beetje met ons mee.
Afgelopen nacht passeerden ons een paar grote zeiljachten die voor de wind zeilden in de richting van,  Newport?
De grote vrachtschepen blijven net buiten zicht afstand, de meeste zijn op weg naar New York volgens hun AIS signaal.

maandag 3 juli
Onze positie: 39 21.1N:64 55.8W, dagafstand:120 mijl NTG: 1696 mijl tot de haven van Horta

De eerste dagen vonden we de wind iets te veel van het goede. Nou dat is nu totaal het omgekeerde. De motor staat net aan, de wind is nu echt op.  Afgelopen nacht was de wind al zo zwak dat we flink lagen te slingeren op de golven. Toen konden we nog iets maar langzaam zeilen. De golven waren nog van de harde wind. Dat geslinger en gestamp op de golven geeft enorm geklapper van de genua.
Gisteren kruiste bij ons een zone van zon en regen. Daaruit kwam mist. Het zeewater is warmer geworden, van 16 naar nu 22 graden. Lang leven de AIS, die ons aan de scheepvaart laat zien dat we er zijn, en wij zagen schepen op grote afstand ons passeren.
 Na de zonsondergang kregen we een heldere nacht. Het is het hier gelukkig kort donker, van ongeveer 21 tot 3 uur. Na de zonopkomst kwam de regen.
Net via de VHF gesproken met het USA zeiljacht Five & Dime, die ons op 1,3 mijl passeerde. Ze zijn op weg van de Bahamas naar het koele Nova Scotia.

van de Kairos

dag 4
Onze positie: 39 17.2N:62 17.1W, dagafstand:123 mijl
NTG: 1574 mijl tot de haven van Horta

Het was heerlijk zeilen gisteren. Na 1 uur op de motor kwam de wind schuin van achteren uit het zw. Met de deining mee was het bijna rustig met bewegingen, vergeleken met de afgelopen dagen. Op de genua konden we zo zeilen tot middernacht totdat de wind ineens op was.
Dus varen we helaas op de motor. Met 1400 toeren blijven we in de 4 knopen varen naar Horta.

We hebben wel iets geraakt van morgen. Ik lag net om 6 uur in de slingerkooi, toen we een knal hoorden bij de romp en daarna bij de roeren en de schroef. Saskia stoof naar de kuip om de schroef stil te zetten. Zij zag wel iets glimmen in het water, maar wat het precies was kon ze niet goed zien.
Saskia zag wel duidelijk een meteoriet naar beneden komen vannacht. Een witte heldere streep aan de hemel.
De vooruitzichten van gisteren waren dat we morgen zeilwind gaan krijgen. We ontvangen als we dit berichten verzenden de nieuwe voorspellingen.
De zon schijnt, het is lekker warm zonder de wind. De douchezakken zijn aan het opwarmen en bijna alle apparaten hangen aan hun lader.
Stiekem hopen we nu wel eens walvis te zien.

woensdag 5 juli
Onze positie: 39 28.5N:60 41.6W, dagafstand:75 mijl NTG: 1498 mijl tot de haven van Horta

Na 16,5 uur motoren vanaf middernacht konden we zeilen, eindelijk weer met het parasail. Net zo hard als op de motor, maar heerlijk rustig en minder slingerend.
Het is best warm op zee, 28 graden in de boot. Slapen overdag om slaaptijd in te halen is dan lastig. Toch dempt het geluid van de motor de afwijkende geluiden waar je normaal wakker van zou zijn geworden. Omdat de deining lang blijft doorzetten van de oude wind, slingeren we soms best heftig, dus ook in de slingerkooi.
Vandaag weer rond middernacht was het ook voor het parasail te weinig. Gelukkig was het niet echt donker met een bijna volle maan. We hadden meer last van het geslinger op het voordek en het weg sturen van de katten. Sjors en Gijs willen heel graag helpen, maar vaak op de verkeerde momenten.
Verder liggen ze uitgestrekt op de vloer of als ze echt willen slapen liggen ze tegen je aan in de slingerkooi. Wil je omdraaien, kijken ze je slaperig geïrriteerd aan of dat echt nodig is, want zij liggen natuurlijk altijd goed.
Wat wel heel erg frustrerend is stroming tegen op de oceaan. We varen op de motor met 1400 toeren om diesel te sparen, rond de 4,2 Kts.  De GPS geeft echter 1,9 Kts aan, en we worden ook nog flink de verkeerde richting opgeduwd.
Zien we de Kairos midden in de nacht slingerend op de golven. Zij hebben geen log, dus weten alleen hun snelheid over de grond van hun plotter. Zij merkten dat zij zeilend 1,8 gingen en stil liggend 2,6 kts over de grond. Zij begonnen zelfs te twijfelen of hun plotter wel goed werkte.
De Franse Regulus die ruim voor ons varen, hadden ook al geklaagd over de vreemde stromingen en stuurden een email met uitleg, om gedetailleerde stroom gegevens op te halen, op de zelfde manier als de windvoorspellingen. We zagen geen brede warme Golfstroom. Meer een wirwar van draaiende stromingen van 0,6 tot 2,6 kts,  waar je niet echt door heen kan zig zaggen om iets van tegen stroming te ontwijken.
Zoals het er nu naar uit ziet gaat de wind draaien, met de klok mee, van nu west via voorlangs naar het ZW. Gelukkig met zwakke wind. Donderdag op vrijdag komt er weer zeilwind uit het ZW. De stroming is minder geworden en soms zelfs iets mee!

dag 6
Onze positie: 39 19.0N:58 33.7W, dagafstand:110 mijl NTG: 1400 mijl tot de haven van Horta

Gisteren middag voeren we rustig op de motor en met de genua.  De wind uit het ZW was op.
Wij beiden zaten binnen naar het scherm te staren met de laatste windvoorspellingen. Die ontvangen we elke middag na het verzenden van bv dit bericht. De wind zou gaan draaien van ZW naar NW.
Verbaasd keken we, want volgens de gegevens kwam de wind al lang uit het NW. Kijk ik met een schuin oog naar de GPS, zie ik dat we 5,5 Kts over de grond gaan ipv 2,3 ivm de tegen stroming. Het klinkt ook buiten ineens anders. In de kuip gekomen is het hard werken. De genua wil gijpen en het waait hard. We draaien de genua gedeeltelijk in en gijpen. Het blijft maar harder waaien. We vervangen snel de genua voor de fok. Als we bij zijn gekomen van de inspanningen zien we dat het even 34.9 Kts had gewaaid, dat is windkracht 8.
Daarna zeilen we samen met de Kairos verder richting de Azoren met heerlijke wind en zon. De stroming tegen blijft irritant rond de 2 Kts.  Volgens het log hebben we 24M verspild aan deze tegen stroming.
De wind gaat later weer draaien, van NW naar ZW. We houden het nu extra in de gaten.
Vanmorgen zag ik een paar tonijnen uit het water springen, vlak naast de boot. Die waren duidelijk aan het jagen. Ze waren best mooi groot glimmend.

kaartje van de Regulus met de vreemde Golfstroom

vrijdag 7 juli
Onze positie: 39 38.0N:56 12.5W, dagafstand:130 mijl NTG: 1288 mijl tot de haven van Horta

Bijna de hele middag zaten we allemaal op het kuiphuis. Het was prachtig rustig zeil weer.
Saskia luid zingend luisterend naar haar Ipod, de katten zwierven rond en ik hield uitkijk op …
2 dolfijnen met jong kwamen even langs. Tonijnen springend uit het water tijdens het jagen op hun prooien, en eind van de middag zwom een groep Grienden voorbij. De 1ste Portugese oorlogsschepen varen al weer langs.
Een eenzame hele donkere wolk kwam op ons af, dat moet je niet vertrouwen. De wind ging onder de wolk draaien van NO naar ZO en nam flink toe.
Deze ZO wind hebben we nog steeds. We bonken, slingeren en stampen op de golven. In de nacht werd het nog onprettiger door soms heftige harde knallen waardoor de hele boot van schudde. Het waait met vlagen 16 tot 24 kts over dek, dat is 5 tot 6 Bf.
De katten hebben nergens last van. Ze vonden het een extra attractie, om van de bank te glijden tijdens het stoeien.
Nu hopen dat de wind gaat draaien naar het zuiden of verder, dan wordt het wat aangenamer zeilen. Hopen we.

dag 8
Onze positie: 39 38N:52 41W, dagafstand:165 mijl NTG: 1124 mijl tot de haven van Horta

We hebben net het 3de rif gezet in het grootzeil. Dat was een korte natte dek actie.  Nu zijn we weer zoutvrij en fris gewassen, want we hebben genoeg oude waterkannen op dek liggen voor meer douches in de kuip.
De wind komt nu uit het ZW rond de 20Kts. We gaan als de brandweer in de richting van de Azoren. Soms klapt er een golf tegen de boot en slaat neer tot in de kuip. Alle ramen zijn dicht, want anders komt door het kleinste kiertje zoutwater binnen.
Echt genieten buiten in de zon is er niet bij met dat gespetter.  Het blijft lekker warm , ook s’nachts. Binnen is het 25 tot 29 graden.
De volle maan is mooi en schijnt de zee mooi bij. Echt donker wordt het dan ook niet met een heldere nacht.

" alles moet wijken over mijn bakboord"

zondag 9 juli)
Onze positie: 39 42.8N: 49 26.6W, dagafstand:151 mijl NTG: 974 mijl tot de haven van Horta

Afgelopen avond en nacht waren best vermoeiend. De wind was niet constant, maar heel erg vlagerig. Tussen de 17 en 29 Kts uit het ZW.
Het is dan onmogelijk de juiste zeil keuze te maken. Het 3de rif was nog te groot, met alleen de fok te weinig, maar wel veilig voor harde wind, en met een stukje genua er bij gingen we soms als een op hol geslagen paard over de hoge golven.
Aan de wolken te zien komen we nu in een gebied met minder harde wind. De katten hadden dat al aan gevoeld. Na een dag niet kunnen stoeien, hebben ze dat vanmorgen goed ingehaald. Ik moet ze dan wel in de gaten houden, want in hun enthousiasme rennen ze voor je het weet zo het dek op.
En heel fijn nieuws: we zijn over de helft !

dag 10
Onze positie: 39 46.0N:46 25.4W, dagafstand:142 mijl NTG: 834 mijl tot de haven van Horta

Vanmorgen tijdens het hijsen van het grootzeil zagen we een scheur in het zeil. De scheur zit bij het 3de rif.  De scheur zit tussen de zeillat en het leuvertje dat in de mast zit.  Waarschijnlijk is de scheur ontstaan tijdens het opdoeken van het grootzeil op de giek. Met het 3de rif er nog in hebben we de giek laten zakken met de kraanlijn, en de grootschoot strak getrokken.
Vanmiddag gaat Saskia proberen het te repareren.
Gelukkig is de wind zo ruim dat we alles op de genua kunnen zeilen. Heel langzaam neemt de wind sterkte af.
Wel hadden we last van tegen stroming. Waarom we tijdens deze oversteek telkens tegen stroming hebben met weinig wind, en stroom mee als we al 6 tot 7 kts zeilen, blijft voor ons een raadsel ?

volle maan

dinsdag 11 juli
Onze positie: 39 41.2N:43 49.5W, dagafstand:121 mijl NTG: 713 mijl tot de haven van Horta

Een uur geleden haalde een brede donkere band van wolken ons in. Het resultaat was een beetje regen, maar het vervelendste is dat de wind naar recht van achteren is gedraaid en nog minder is geworden. O ja, en de zee is een klotsbak geworden. Kort om, we varen op de motor.
We ontvangen zo de laatste windverwachting. Misschien dat de vooruitzichten gunstig zijn dat we het parasail kunnen gebruiken.
De noodreparatie van de scheur in het grootzeil is niet gelukt. De zeiltape wil niet plakken. Met deze wind kunnen we toch niet het grootzeil gebruiken.
Stom, we zijn het SSB netje vergeten van afgelopen zondag. We waren even kwijt welke dag van de week we leefden.

dag 12
Onze positie: 39 32.3N:41 16.5W, dagafstand:119 mijl NTG: 595 mijl tot de haven van Horta

Eerst hebben we gewacht op een paar donkere wolken banden die ons aan het inhalen waren. Toen daar alleen maar een beetje regen uit kwam en geen harde wind, hebben het parasail gehesen.
Er kwam direct iets meer wind maar die is gedurende de nacht steeds minder geworden., van 14 naar nu 10 Kts.
Gisteren waren de vooruitzichten qua wind niet hoopvol op verder zeilen de komende dagen.
Het is zo stil buiten met golven en wind dat we vliegtuigen horen overvliegen in de richting van de VS.
Verder geen walvissen gezien. Wel kwam een groep dolfijnen even bij de boot zwemmen tijdens de dage raad.

het parasail dolfijnen

donderdag 13 juli
Onze positie: 39 45.6N:38 49.1W, dagafstand:115 mijl NTG: 351 mijl tot de haven van Flores

De wind is nu echt op. De oceaan is een slome dikke laag water. Het is snik heet, 29,6 graden binnen, buiten is het iets koeler door onze zelf gemaakte wind. Alle luiken staan wagenwijd open. De katten liggen lang gerekt op de vloer of op het dek onder de bijboot.
Over stuurboord hangt al heel lang een donkere lucht. Het ziet er niet uit dat deze verkoeling komt brengen.
De Portugese-oorlogsschepen vallen nu extra op in het spiegel gladde water. Hun tentakels kan je nu goed zien. Mochten we vanmiddag gaan zwemmen, zijn deze tentakels een groter gevaar dan de plotseling aan komende haai ?
De waterzakken liggen al in de zon. We kunnen kiezen tussen verkoeling in de zee en een warme douche in de kuip.
Volgens de windverwachting van vanmorgen krijgen we morgen wind, 10 tot 14 Kts uit het ZW tot Flores.

bijna gladde oceaan zeebenen

vrijdag 14 juli
Onze positie: 39 43.0N:36 05.5W, dagafstand:127 mijl NTG: 230 mijl tot de haven van Flores

We zeilen sinds 5 uur vanmorgen ! Na 37 uur kon de motor uit. Wat een rust, alleen op de genua en met nog een zeer gladde en kalme zee.

Tijdens het wisselen van de wacht, als we het grootzeil net hebben gehesen, zien we een walvis vlak langs de Schorpioen, op een afstand van ongeveer 5 meter! Een grote zwarte rug met vin duikt met ons mee en zwemt onder de Schorpioen verder. Als we zoeken in de observatiegids voor walvissen denken we een Bultrug te hebben gezien.

zaterdag 15 juli
Onze positie: 39 26.2N:32 54.0W, dagafstand:149 mijl NTG: 82 mijl tot de haven van Flores

Eigenlijk is er niet veel veranderd. De wind komt nog steeds uit het ZW met 10 tot 14 Kts, de zee is nog heerlijk rustig, de deining komt van rechts achter, weer een blauwe lucht met een heerlijk zonnetje, de wind geeft net voldoende koeling, de maan geeft nog steeds veel licht in de vaak heldere nacht, en we zeilen met een snelheid van in de 6 en soms 7 kts naar Flores.
Morgen lopen we binnen in de haven op Flores, Porto das Lajes.

op staan = plaats vergaan  Flores !!

Flores

Zondag 16 juli varen we na 15 dagen en 15 uur de haven van Flores binnen na 2137M gevaren te hebben , samen met de Kairos en het VS zeiljacht Silver Clouds. De haven is bijna vol, maar we vinden nog een plekje langszij het NL zeiljacht Sunny Spray.
Naast de Regulus liggen er nog meer Franse zeiljachten, o.a. de Ralph Rover, en de Fleur de Sel. Samen met deze Fransen gaan we met de Kairos op wandeling. Het wordt een pittige wandeling met al deze zeilers benen. Na lang op zee met alleen maar zitwerk is het klimmen op Flores best zwaar. Je moet eerst erg steil klimmen om in het dorp Lajes te komen. Gelukkig klikt het met iedereen en wordt het heel erg gezellig en worden de pijnlijke vermoeide spieren voor een deel vergeten.
Terug in Jajes begint het flink te regenen. We hebben weer geluk: Het is feest in Jales en kunnen we een grote tent in duiken om te schuilen en te eten.
Het feest in Lajes duurt tot en met maandag: Les Immigrantes. Daarom is het havenkantoor dicht en zijn alle winkels bijna leeg en al heel vroeg gesloten. Pas volgende week komt de vrachtboot met nieuwe voorraden, maar dat gaan we niet mee maken. In de buitenhaven ligt een ferry die speciaal gehuurd is om 300 gasten voor dit feest naar Jajes te brengen. Deze 300 gasten zijn voornamelijk ex-Flores bewoners met hun aanhang, die jaren geleden zijn geemigreerd naar het buitenland.
Dinsdag avond maken we allemaal iets en hebben we een heerlijk en gezellige gezamelijke avondmaaltijd op de kade.

Van een Duitser die hier al 10 jaar woont, mogen we zijn auto 2 dagen gebruiken voor 35 euro per dag. Gebruiken, want verhuren mag hij niet. Samen met Henk & Carla van de Kairos zien we het prachtige groene Flores. Donderdag kunnen we op de top tot heel ver weg kijken en het naast gelegen eiland Corvo ligt dan zelfs geheel wolken vrij.

De afgelopen dagen was het best onrustig in de haven door de binnen komende deining. De wind ging draaien van ZW naar NO. Niet hard, maar voldoende om de deining naar binnen te laten komen. Al onze lange reklijnen zijn gebruikt en zeker de reklijnen met rubbers van de rommelmarkt uit Oriental in de VS kwamen van pas. Achteraf hoorden we dat de havenmeester bijna op het punt stond ons allemaal naar buiten te sturen, om te voorkomen dat we met onze boten de steigers zouden vernielen. Gelukkig nam de wind snel af.
Het wachten is wederom op wind die ons naar Horta op Faial kan brengen. Ondertussen genieten we van de ontspannen sfeer die hier hangt. En van echte koffie voor 1 Euro op een terrasje en zeker de heerlijke Azoren kazen op echt brood, Port, nog steeds mooi weer, betaalbare jachthaven ( oké ', zonder warme douche) en gezellige zeilvrienden, ....

Op Flores komt ook de Blue Peter binnen. Het water en de diesel was nagenoeg op. Met onze diesel kannen en die van andere zeiljachten kunnen ze hun tank vullen. Met onze slang hun watertanks. We wilden net al onze verzamelde lege 5 en 8 liter waterkannen weg gooien, maar die kon de Bleu Peter heel goed her gebruiken.

De marina zeilers wandeling de wandelgroep

ex dorp als appartementen een Flores lunch

Corvo

Horta op Faial

Zondag 23 juli was het de beste dag om Flores te verlaten. De wind was buiten sterker dan voorspeld. Het ging erg hard, ook omdat er nog geen deining was. Met 7 tot 8 kts gingen we met de genua en het grootzeil recht op Faial af. De wind nam nog meer toe, zodat we zelfs moesten gaan reven en de genua een stukje moesten indraaien. Met de fok erbij ging het heerlijk verder. In de nacht begon de wind langzaam af te nemen. Om 4 uur moesten we helaas op de motor verder. Na 10 uur op de motor en 14 uur zeilen kwamen samen met de Kairos, de Fleur de Sel en de Blue Peter aan op Horta.

Op zoek naar dolfijnen

Tijdens de overstek van de VS naar hier in Horta hebben we altijd gemotord op 1500 toeren, in totaal 84 uren. Na het vullen van de dieseltank met 126 liter blijkt dat onze Yanmar 4JH5E nog steeds met 1500 toeren 1,5 L diesel per uur verbruikt. Een van de vele goede Marktplaats aankopen.

Het weer blijft goed, tussen de 21 en de 29 graden. Toch ziet het er altijd dreigend uit door de donkere wolken die om Horta voorbij drijven. We liggen aan de noordelijke buitenkade met prachtig uitzicht op het eiland Pico, met zijn hoge berg van 3251meter. Elke keer is het uitzicht op Pico weer anders door de wolken die daar langs drijven.
Op de boulevart worden hele grote feesttenten gebouwd, voornamelijk om in te eten aan grote lange tafels. Van 6 t/m 13 augusteus wordt de week van de zee gevierd. Op onze 1ste dag in Horta met regen komt de burgermeester van Horta langs de afgemeerde zeiljachten, gevolgd door pers, fotografen, een filmploeg, en met begeleiding door 3 agenten. In de stromende regen geeft de burgermeester zonder jas, Saskia onder de paraplu, een welkomspakket met een heerlijke Azoren producten: kaas, thee en honing en een uitnodiging voor een vissoep bij Club Naval.

Ondertussen doen we kleine klusjes. Van de schroefasanode was nog maar een heel klein stukje over. Saskia heeft die er af geschroeft in het water. Ik heb een nieuwe kleine anode, na wat aanpassingen met de veil, aan de schroef vast geschroefd. Dat moet goed zijn tot de volgende keeer op de kant voor de echte Flexofold anode.
De dieselleidingen van de motor zijn nu heel goed ontlucht, want de motor wilde nog steeds pas na 3 keer starten blijven lopen. Na 3 proef starten blijft de motor draaien.

Sjors kwam na een nacht niet terug aan boord. Op de Kairos, die naast ons lag, kon Saskia postertjes printen. De hele haven wist na een paar uur dat Sjors ergens moest zijn behalve bij ons aan boord. In de 2de nacht liep ik om 3:30 uur over de kade te rammelen met de etensbak, gevolgd door mee zoekende Gijs. Uiteindelijk vonden we Sjors op een rij verlaten zeiljachten.
Een Russische gezin, die hier al 1,5 jaar woont op hun zeiljacht, was ook de kat kwijt geraakt tegelijk met Sjors. Toen de man hoorde dat we al een afspraak hadden gemaakt om Sjors en Gijs te laten castreren, bood hij direct aan dat hij ons met de auto naar een veel betere dierenarts zou brengen. Na 2 dagen reden we naar de dierenarts ergens op het eiland. Na de verdoving, moesten we naar buiten en was het in 20 minuten gebeurd en konden we Sjors en Gijs verdoofd in de draagdoos al weer aan boord brengen. Tijdens de laatste gezamelijk maaltijd met de Fransen die avond, staat Gijs plotseling zwalkend op de kade. We hebben toen maar even ziektebed wacht gelopen totdat Sjors en Gijs geheel hersteld waren uit hun verdoving.
' s Nachts lopen ze over de kade of scharrelen op de Schorpioen en de Kairos, maar blijven (waarschijnlijk) in de buurt en komen nu wel op tijd terug. Blijkbaar is dat heel erg vermoeiend, want overdag zijn ze heel erg moe en slapen in de meest vreemde ontspannen houdingen.

Zaterdag 5 augustus nemen we de ferry naar Pico met Henk & Carla van de Kairos en met Heleen & Marti van de Acadia. Ook de Arcadia ligt nu langs ons afgemeerd.
Na een lekkere kop koffie met gebakje, samen met de bemanning van de Pinta, werden we door een taxibusjes gebracht naar het eind van een wandelpad langs de kust. Wij liepen vandaar terug naar de stad via de westkust van Pico. Het gebied daar is vol gebouwd met kleine ommuurde druiven struiken. De muren van gestapelde stenen zijn om de druivenstruiken te beschermen tegen de wind en het opstuivend zeewater tijdens winterse stormen. Na onze 1ste regendag op Horta was nu op Pico heerlijk warm zonnig weer. Onder weg hadden we mooi uitzicht op Faial.
Begin van de avond waren we terug in de haven van Horta. Na een korte hap in een van de vele feesttenten op de boulevard moesten we al weer naar de feesttent van de Club Naval, op uitnodiging van de burgermeester. Na Portugese prijsuitrijkingen voor ?? stond een mege lange rij voor de gratis vismaaltijd. Gelukkig was de rij voor de drank nog leeg en konden we de lokale rode wijn proeven. Lekker gekletst met de bemanning van de VS Silver Cloud. Wij maakten ze enthousiast voor o.a. Marokko en de Kaap Verden, en zij ons voor midden Amerika en Colombia.

Latse avond maaltijd met de Fransen op de Kairos verlaten klooster Horta Pico op de achtergrond spannend zwemmen Uitzwaaien Regulus