Thuis komen


7 augustus t/m 18 augustus - Oversteek van Horta Azoren naar Brighton Engeland


 

 

(Wouter) Dit waren onze berichtjes via de Iridium telefoon tijdens de oversteek van Horta Azoren naar Brighton Engeland:

 

Dinsdag 8 augustus, dag 1
(Wouter)
Onze positie: 40 45.2N  28 19.3W, dagafstand:136 mijl

Gisteren, maandag middag om 15 uur zijn we weg gevaren uit de haven van Horta, uitgezwaaid door de Kairos en de Arcadia.
Tussen de eilanden was erg vaak harde wind , maar zelfs ook zo zwak dat we even een half uur op de motor hebben moeten varen.
Nu zeilen we op de genua in de richting van 47N om daar de noord Atlantische stroming op te pakken. Tussen ons en het vaste land zit een hogedrukgebied met geen wind en langs het vaste land staat een pittige tegenwind.
Alles gaat goed, ondanks een hobbelig zeetje met af en toe agressieve golven die zo uit het niets tegen de Schorpioen slaan.
###


Woensdag 9 augustus, dag 2
(Wouter)
Onze positie: 43 15.7N  27 43.2W, dagafstand:153 mijl

Het wordt steeds kouder. Afgelopen nacht zaten we met 2 truien aan en nog vonden we het koud. Doordat de wind bijna recht van achteren komt, is het lastig om uit de wind te zitten, ook in het kuiphuis.
Gelukkig schijnt de zon nu al weer en dan is het goed te doen. Maar wel met en trui een lange broek aan.
We hadden SSB contact met de Pinta, die een dag eerder was vertrokken uit Horta. Helaas konden we nog net hun positie ontvangen en horen dat ze iets minder wind hadden.
Misschien dat het vannacht wel gaat lukken om contact te krijgen met andere NL zeilers op het NL SSB netje op de 8104 KHz.
Verder gebeurt er niet veel. Geen walvissen of dolfijnen gezien en weinig vogels.
We hebben een volle maan die heel erg vel is, en dat is best prettig.
###

Donderdag 10 augustus, dag 3
(Wouter)
Onze positie: 45-11.5N 26-18.5W, dagafstand:133 mijl

Sorry, zijn we het NL SSB netje vergeten. Ik denk dat mijn slaap sterker was.
De wind is langzaam zwakker geworden, vandaar dat we nu al op het Parasail zeilen. Het geklapper met de genua gaat door merg en been bij Saskia, en dat slaapt slecht.  Nu zeilen we heerlijk op de deining, en ook in de goede richting.
We sturen aan op 46:30N en 25W, om vandaar naar het Engels Kanaal te gaan. Dan hebben we ook de Noord Atlantische stroming van ongeveer 0,5 Kts mee, volgens de kaart.
Buiten is het warmer dan gisteren. De hele nacht was kraak helder, en dat is nog steeds zo, met een lekker warm zonnetje en wind in de rug.
Ik dacht dat ik gisteren middag 2 schildpadden zag zwemmen, maar dat lijkt mij vrij noordelijk ?
###

enge wolken

Vrijdag 11 augustus, dag 4
(Wouter)
Onze positie: 46-23.8N 23-20.7W, dagafstand:148 mijl

Het was een warme middag gisteren. We konden in de kuip in de zon zitten. Dat kon ook omdat we met het Parasail bijna de wind dood zeilden. Eind van de middag ging het langzamer harder waaien waarop we begin van de avond het Parasail moesten weg halen. Op de genua gingen we daarna nog altijd 5 Kts.
Gisteren zijn we met de wind mee gedraaid in een grote bocht en we zeilen nu in de richting van het Engels kanaal. De wind komt uit het ZW rond de 14Kts
Helaas is het nu grijs geheel bewolkt weer. Heel in verte komen stukjes blauwe lucht naar ons toe. We houden hoop.
Het is ’s nachts heel erg koud. We gaan onze thermokleding maar eens opzoeken.
###

Zaterdag 12 augustus, dag 5
(Wouter)
Onze positie: 47-05.6N 20-16.5W, dagafstand:134 mijl

De katten moeten af en toe hun energie kwijt. Dan krijgen ze een vreemde blik in hun ogen. Ze sprinten dan door de boot en achtervolgen elkaar. Je moet opletten dat ze de boel niet slopen. Ook als ze in de kuip eindigen met een sprint, of zelfs over het dek gek doen, extra opletten dat ze niet over de rand glijden over het zoute gladde dek.
Afgelopen nacht hebben we gezeild op het Parasail. In onze wachten hebben we een paar keer moeten gijpen. Gelukkig kan dat in je eentje met dit zeil.
Vanmorgen was de wind langzaam minder aan het worden. Ik zat in de kuip te twijfelen om de motor te starten omdat het Parasail al een paar keer in elkaar was gezakt. Ik zag dat we vlak langs een vlak stuk zee zeilden. Ik was verbaasd en dacht aan een draaikolk door stroming. Wel heel erg vreemd op de oceaan.
Toen zag ik dat er een kleur bij kwam, dat er iets in het water zat. Een hele krachtige ademstoot van een walvis, op ongeveer 5 meter achter ons. Die lag waarschijnlijk te slapen toen we hem op 2 meter hadden gepasseerd !
Ik heb Saskia direct uit bed geroepen en zagen we dat het er 2 waren. Ze zwommen langzaam een beetje met ons mee en draaiden daarna langzaam van ons af. Na een paar keer luid en krachtig adem halen verdwenen ze.
Waarschijnlijk  2 gewone vinvissen.
Sinds 10:30 uur varen we op de motor. De accu’s vinden dat niet erg, met min 120Ah. Tot nu toe tijdens dit rondje het maximum uit de accu’s.
###

Bultrug

Zondag 13 augustus, dag 6
(Wouter)
Onze positie: 47-18.1N 17-06.5W, dagafstand:135 mijl

We zien tot nu toe meer walvissen dan dolfijnen. Weer zagen en hoorden we een walvis krachtig ademhalen tijdens het zeilen.
Eind van de middag kwam een groep Grienden bij ons en ze zwommen even met ons mee.
Zitten we in het kuiphuis, slingerend op de deining,  zie ik over de schouders van Saskia door het raampje een grote rug van een walvis naast de Schorpioen. Een Bultrug dit keer. Hij haalt een paar keer adem en verdwijnt in de diepte. Volgens Saskia lag hij te chillen.
Vannacht hadden we een kort gevecht op het dek om het Parasail naar beneden te krijgen. De wind was langzaam toegenomen. We zeilen weer op de genua in 14 tot 16 Kts wind uit het ZW.
###

Maandag 14 augustus, dag 7
(Saskia)
Onze positie: 48-23.0N 13-46.3W, dagafstand:139 mijl

Gisteren keek ik buiten om me heen en zag ik een groot vrachtschip. Huh? Ik had niets op de AIS gezien. Nog even voor de zekerheid aan Wouter vragen of hij wat op de AIS zag maar niets, leeg scherm. We roepen het schip op, of hij ons wel op zijn AIS ziet, en na wat verwarring ziet hij ons toch, gelukkig! En dat net voordat we het kanaal in gaan varen over een paar dagen. Gelukkig na een harde reset ziet hij ook weer schepen om ons heen.

Gisteren en vannacht waren koud, grijs en nat. We lijken echt in de buurt van Engeland te komen en we missen de kachel, die nog steeds kapot is. Vanochtend trok de lucht open (het begon met een lichte rand onder de bijna zwarte lucht die steeds breder werd waarna de donkere lucht langzaam helemaal weg schoof, prachtig voor dramatische foto’s) en nu varen we onder een stralend zonnetje. Helaas op de motor want de wind is ook verdwenen.

Bij het binnenhalen van de gribfiles werd het duidelijk dat dit stilte voor de storm is. Dinsdag nacht komt er een flinke storm over. Helaas niet echt meer te ontwijken dus we kunnen ons alleen maar erop voorbereiden en hopen dat alles goed gaat. Niet echt een lekker vooruitzicht.
###

de jongens

 

Dinsdag 15 augustus, dag 8
(Saskia)
Onze positie: 48-19.5N 10-20.8W, dagafstand:137 mijl

Gisteren een heerlijke zeildag gehad. Met de parasailer komen we met een beetje wind toch nog lekker vooruit. Afgelopen nacht was het ook helder en konden we eindelijk de maan weer zien, die ondertussen is afgenomen tot een halfje. Toch geeft hij nog behoorlijk licht!

Vanochtend om 9 uur was het echt voorbij met de wind. Onder de 6 knopen kan het Parasail er ook niks meer van maken dus nu varen we op de motor. De voorspelde storm komt wat later, woensdag ochtend, en met iets minder wind als eerst voorspeld, 25 tot 27 knots. Voorlopig genieten we van een zonnetje.

Wouter had tijdens zijn nachtwacht een helder moment! Je kan ‘s nachts natuurlijk ook een deken over je heen doen in het kuiphuis. Lekker warm!  Je denkt misschien duhh! Logisch. Maar wij hadden daar serieus nog niet eerder over nagedacht en genieten nu van warme nachtwachten.
###

 Maan en zon lekker stoer doen

Woensdag 16 augustus, dag 9
(Saskia)
Onze positie: 49-27.0N 7-08.0W, dagafstand:145 mijl

Het front dat nu ons aan het passeren is geeft meer wind dan de voorspelde 20 tot 27Kts. We hadden stukken waar de wind in de 30Kts bleef, met de uitschieter van 36Kts. De wind en de golven komen schuin van achteren
Gisteren avond begonnen we met de fok en een stukje genua. Sinds zonopkomst zeilen we alleen op de fok, en dat gaat best goed. We liggen redelijk stabiel, als je kijkt welke golven er allemaal langs komen denderen.
We sturen met de wind mee, die gaat draaien van het zuiden naar het westen. Dan kunnen wij meer naar het noordoosten sturen, richting Falmouth.
Helaas is het veel te onrustig om de Scilly  eilanden te bezoeken met dit weer.
Het is rustig buiten met de scheepvaart, ook volgens de AIS. En dat voor de ingang van het Engels Kanaal.
De katten kunnen na een lange nacht van veel stoeien maar niet goed slapen door het geslinger. We hebben zelfs speciale slinger bedjes voor ze gemaakt. Maar die liggen natuurlijk niet net zo fijn als hun vaste ligplekjes. En dan worden ze ook nog ruw wakker van een grote golf die over de boot kapot slaat met veel lawaai gespetter.
###

 katten proberen te slapen harde wind het kanaal in

Donderdag 17 augustus, dag 10
(Saskia)
Onze positie: 50-01.6N  3-40.0W, dagafstand:140 mijl

We zijn niet gestopt in Falmouth. Het is geen lekker weer en dan weten we eigenlijk niet wat we daar te zoeken hebben. Het plan is nu om het kanaal door te varen en dan naar Londen voor een weekje. We doen wel een tussenstop in Brighton waar we als het goed is morgenmiddag aankomen.

De naweeen van de storm van gisteren zorgden voor een bijzonder onrustige zee. Daarbij was het mistig, grijs en koud, dus niet echt een pretje.

Vannacht passeerden we Lizard point waar het ook nog eens best druk met scheepvaart was. In het donker en mist vaar je dan redelijk blind, behalve de AIS.
Gelukkig trok de mist later op zodat we alles weer kon zien.
###

AIs gegevens zuidkust Engeland

 

 

Brighton

(Wouter)Vrijdag 18 augustus om 12 uur liggen we vast in de jachthaven van Brighton, na 10 dagen en 15 uur , 1276M gevaren te hebben met een gemiddelde snelheid van 5,9 Kts.

Altijd als wij Brighton binnen varen is er wel een baggerboot bezig, dus nu ook. En deze ligt hinderlijk tussen 2 drijfsteigers voor bezoekers. Omdat er harde wind de haven in waait is de enige vrije plek dwars op de wind. Daar gaan we dus niet liggen. We laten ons door de wind de haven in drijven. Op het eind kunnen we draaien om nog een keer op zoek te gaan voor een plekje. Gelukkig komt een havenmeester aan rennen en zij wijst ons een krap plekje aan. Met haar hulp en van nog 2 Nederlanders zijn de lijnen snel vast gemaakt, want we liggen dwars op de wind aan hogerwal. We hangen door de harde wind strak in onze meerlijnen.
Om de rukken op te vangen van de harde windvlagen, gebruiken we onze meerlijnen met rubberen rekkers, die we gekocht hadden op de 2de handmarkt in Oriental NC in de VS.
We kozen Brighton niet uit voor de " gezellige" jachthaven, maar voor de grote supermarkt, de Pier en The Lanes. En om vandaar naar London te gaan met de Schorpioen of als het slecht weer zou worden met de trein te gaan.

We liggen nog maar net vast of Saskia krijgt een berichtje of ze wil invallen op haar vorige school, de school waar ze vorig jaar ontslag heeft genomen voor dit rondje Atlantic. Natuurlijk!! Maar wanneer begint het nieuwe schooljaar dan? Oh, deze maandag al !!???
Zaterdag fietsen we naar de stad en wandelen door het oude centrum over The Lanes.
Zondag vertrekken we heel vroeg om het tij mee te hebben. We zijn de laatste die Brighton marina verlaten. In het begin is het even op de motor, maar om de hoek bij Beachy Head krijgen we wind en kunnen we het Parasail hijsen.We gaan als de brandweer. Bij Dungeness hebben we alles ingehaald die we konden inhalen. De wind neemt nog meer toe, we varen soms dik in de 9 knopen door het water. Lekker hard maar het wordt bijna oncontroleerbaar. Het gaat mis tijdens het binnentrekken van het Parasail. De treklijn raakt in de knoop vlak boven het dek. Wild klapperend laten we het zeil zakken met de val , waardoor het zeil voor een deel in het water komt. Het kost ons erg veel kracht om het zeil weer in zijn tas te krijgen.
Verder gaan we op de genua. Maar goed ook, want de wind blijft maar toenenem en we zeilen al weer dik in de 7 knopen bij Dover.

Bij Dover besluiten we de nacht door te zeilen en we steken direct het verkeersscheidingstelsel daar over. Lang leve de AIS! We kunnen met hulp van de AIS snel en veilig tussen het drukke scheepvaartverkeer oversteken. Gelukkg zijn we voor het donker ten noorden van Calais en kunnen we via een " middenberm" verder. Nee, een boekje lezen of rustig koffie zetten is niet meer mogelijk met het drukke verkeer.
Helaas valt in de nacht de wind langzaam weg en moeten we thv Belgie verder op de motor.
Voor de Oosterschelde horen we over de marifoon van post Ouddorp dat de sluis bij Stellendam niet werkt door een storing. Maar als we de haven van Stellendam naderen is de storing verholpen en kunnen de sluis zo binnen varen. Marjo heeft dat goed gezien en zij is de eerste die ons vanaf de sluiskade roept " Welkom terug Schorpioen ! "
In Hellevoetsluis varen we geruisloos de sluis in. Om 17:30 uur liggen we in onze box, recht tegenover ons huis. De logstand op de laatste foto is onze eindstand, gevaren sinds 2011, vlak voor het vertrek van ons 2de rondje Atlantic.
Ons rondje Atlantic 3 is ten einde, na precies 1 jaar en 4 uur.

 

 

grote familie in de wind stille wind gespot door Marjo eindstand log