Dominica

Guadeloupe

de bovenwindse eilanden Dominica

9 april Rouseau

(Wouter) Na een fantastische snelle zeiltocht van Fort de France op Martinique kwamen we om 15:00 uur aan bij Roseau op Dominica. Omdat het er ruim 20 meter diep is zijn we voor 10 USD p/d aan een mooring gaan liggen van de duikschool. Direct kwam Pancho aan varen om zich voor te stellen. Hier ben je als bootboy opgeleid door de regering. Behalve dat ze je helpen met een lijn naar de kant doen ze ook tours in het binnenland en eigenlijk alles wat je geregeld wil hebben. Wij willen wel graag een tour doen maar je moet dan eigenlijk met 4 personen zijn want je betaald een vast bedrag per tour of je nou met 2 of 4 mensen gaat. Het is natuurlijk goedkoper als je de kosten met z'n vieren deelt.

(Saskia) Na aankomst lopen we naar de stad. Het is eind van de middag en alles is al dicht. Bij de cruiseschipsteiger zijn veel kraampjes maar aangezien er geen cruiseschip is, is alles leeg. Een man komt naar ons toe hoe het met ons gaat en waar we vandaan komen. Het lijkt eerst op een leuk praatje maar eindigt met dat hij erge honger heeft en dat hij wat moet eten. We geven hem geld om te eten maar Wouter heeft het idee dat er niets klopt van zijn verhaal. Vervolgens komt een man op ons af die helemaal verbaast is dat we hem niet herkennen. Wij zijn toch van die houten boot? Hij is een vriend van Pancho en hij wil helemaal niet bedelen maar hij heeft net niet genoeg geld bij zich om benzine te kopen. Kunnen we hem misschien wat lenen. Het klinkt best overtuigend en Wouter geeft hem 20 EC omdat hij niet kleiner heeft. De man zweert dat hij het voor morgenochtend terug komt brengen bij de boot. Je begrijpt het al... nooit langsgekomen. Verder zijn de mensen overigens wel erg vriendelijk. Ze vragen hoe je het vind op hun eiland en wensen je een fijn verblijf.

Vanochtend zijn we naar de botanische tuin gelopen. Er staan daar ongelofelijk mooie grote bomen. De Engelsen hebben vroeger van uit al hun kolonies bomen, fruit en groenten mee genomen om te kijken wat op Dominica gebruikt kon worden om op de plantages te verbouwen. We hebben een trap genomen naar boven. Het was duidelijk dat we niet meer zo'n goede conditie hebben van al dat zitten aan boord. Hijgend kwamen boven. Een bonkend hoofd van de hitte. Gelukkig maakte het uitzicht veel goed. Terug naar beneden via de gewone weg. Aan het einde van de weg zien we een wasserette die open is dus we halen onze was op van de boot en 2 uur later hebben we weer lekker ruikende schone lakens en handdoeken.
Het zijn heel erg aardige jongens van de duikschool. Elke dag vroegen ze of we goed geslapen hadden en of het hobbelig was die nacht. Gelukkig liggen we wind en deining vrij.

bloemen in een boom de schoolbus zou daar veilig staan tijdens een orkaan in 1979. klein huisje, lage kosten mooi zon licht de regenboog maakte het nog mooier

(Wouter) Pancho zagen we niet meer en via een gids van het Fort Yong hotel waar de duikschool bij hoort, maakten we een afspraak om een toer te maken.
Samen met 2 Engelse hotelgasten en hun 2 zoontjes gingen we maandag met de gids naar de rain forest earial tram, de Titou Gorge en de Trafalgar falls.
De rain forest earial tram is een kabelbaan die door het bos een heuvel op gaat. Je keek van ongeveer 5 meter hoogte door het bos. Een gids ging mee en die vertelde heel veel over de natuur van Dominica. Boven hebben we klein stukje gelopen door het bos en over een hoge hangbrug gelopen. Naar beneden zaten we in de kabelbaan hoog tussen de boomtoppen en zag je veel vogels en had je mooi uitzicht.

.leeg boven de bomen de aerial tram de hangbrug over een diep dal mooi fel gekleurd na een regenbui

Bij de Titou Gorge zagen we een betonnen waterbasin waar een riviertje in stroomde. Was dat alles? Terwijl wij teleurgesteld stonden te kijken stond de gids al in zijn zwembroek in het koude water naar ons te wenken dat we hem moesten volgen. Hij had ook een zwembandje om, belachelijk. Maar nadat we het koude water in waren gegaan zwommen we achter de gids een soort grot in. Hoe dieper we de grot in gingen hoe sterker de stroming tegen. Op het eind was een kleine waterval waar we nog net ons konden vasthouden aan de wanden om niet weg gespoeld te worden. De grot was hol uitgesleten door het riviertje. Via een smalle opening zag je boven het bos en de zon naar binnen schijnen. Achter de waterval stroomde het water langs de wanden het riviertje in. Een grote herrie van vallend en stromend water, prachtig, we hadden het niet meer koud.

de teleurstelling, bij de Titou Gorge "een waterbak van beton" van boven gezien, daar beneden  zwommen we naar de waterval

De Trafalgar falls zijn 2 watervallen die op het eind van een vallei naar beneden storten. Door de kracht van de waterval was het een gebruis van waterdamp en wind. Ook daar wist de gids een mooi plekje, onder de waterval in het ijskoude water.
Dominica heeft hoog in de bergen een boiling lake, een meer met kokend water, dat zo warm is dat je er niet in kan zwemmen. In een stroompje ver van het meer hebben we lekker warm kunnen poelen.

2 watervallen in een dalklauteren over rosten krab in de bergen!  In de rechter schaar heeft hij een jong vogeltje poelen in warm water

Dinsdag na het inklaren zijn we met een busje naar het zuidwest puntje van Dominica gegaan, Scots Head. Het is een hele mooie beschutte baai. Helaas geen ankerbaai want het is een natuurgebied. Volgens de pilot kon je daar goed snorkelen en duiken. Saskia kwam teleurgesteld terug van het snorkelen, niet veel te zien. Wel als je gaat duiken, want diep zag Saskia veel vis en koraal.
In Soufriere gaan we naar de kerk. In het zeewater bij de kerk is een klein stukje met warmwater. Daar komen warme belletjes uit de bodem naar boven drijven. Die belletjes zijn van een vulkaan die hoger in de berg zit. Als ik in het zand liep verbrandde ik bijna mijn voeten, zo warm was het daar.

Nadat we met een aso hard rijdend busje terug zijn in Roseau zien we de Vagebond, de Pelican en de Fiddlesticks verderop liggen. 's Avonds hebben we lekker creools gegeten en gezellig zitten kletsen.

wilden heel graag op de foto kerk Soufriere

12 april Portmouth

(Wouter) Nadat ik brood had gehaald zijn we woensdag naar het noorden vertrokken. Helaas was er geen wind dus alles op de motor gevaren. Vlak voor Portmouth hebben we geankerd om te snorkelen. Op de bodem zagen we balonvisjes die op gesloten zaten in een kreeftenkooi. We kregen ze er niet uit.
Helaas was het troebel water. Waarschijnlijk kwam dat door het zoete water van een riviertje. Op het strand heeft Saskia kokosnoten verzameld, paas...... In het riviertje konden we het zout van ons afspoelen.

vissers halen hun net binnen toch wel zwaar die koskosnoten bekerkoraal mooi een rog stiekem op de bodem

Samen met de Vagebond, de Pelican en de Fiddlesticks hebben we 2 tours gemaakt met gids Ungle Sam. Eerst zijn we de Indian river op gegaan. De Indian river loopt door een moeras met heel aparte bomen. Omdat het een natuurgebied is mag je er alleen op varen met een gids en geen motoren gebruiken. Al bomend heeft Ungle Sam ons over het riviertje geduwd. Hier zijn opnamen gemaakt van de film Pirates of the Caribean 2.
's Middags zijn we met een taxibusje hoog in de heuvels naar een bos gereden. De taxigids heeft ons uitgebreid over de dieren en planten verteld en we hebben veel lekkers geproefd. Als laatste zijn we naar een waterval gegaan. Onder de waterval hebben we allemaal gehuiverd van de kou, wel lekker zo'n stort duche. Stiekem want het is verboden omdat het water van de waterval en het riviertje gebruikt wordt voor drinkwater. 's Avonds hebben we allemaal weer lekker creools gegeten.

mooie sfeer kleuren stevigheid in de breedte zoeken groepsfoto in de boom stiekem onder gestaan annanas, deze hebben we niet geproefd

Martijn met zijn Rotop was ook reeds gearriveerd. De wind was al zwak maar kwam ook nog uit alle richtingen. In de baai lagen we flink te rollen en dan slaap je niet prettig. Iedereen had wel wat te klagen over de wind. Door de zwakke wind was het ook erg warm.

elke orkaan blies wel een wrak naar de kant de visboer op straat

14 april Iles de Saintes

Isle des saintes

(Wouter) Op Goede Vrijdag motoren we naar Isle Des Saintes. De Pelican ging naar Guadeloupe om zaterdag door Guadeloupe te varen. De Vagebond en de Fiddlesticks kwamen ook naar Pain de Sucre. De volgende dag kwam de Rotop ook en gingen we om de hoek bij het plaatsje Bourg Des Saintes ankeren.
Des Saintes is erg touristisch met veel Franse trekjes. Van origine komen deze mensen van vissersdorpen uit Betragne en Normandie. Wat erg opviel is dat er nauwelijks wegen zijn en dat het vervoermiddel de bromfiets is.
We hebben alle 12 raampjes, de 2 luchthappers en het kompas gepoetst en in de lak gezet. We zijn weer een beetje gereed voor de Antigua Classic Yacht Regatta.
Natuurlijk moet Saskia snorkelen en verkleumd komt ze terug dat ze een zwemmende morene heeft gezien en waterrubsen zo dik als een dijbeen. Als ik een keer mee ga met Saskia word ik gebeten door een heel fel verdedigend paars visje. Telkens wanneer Saskia dook om een foto te maken van een hele schuwe mooie vis kwam zo'n paars bijtvisje direct op haar af deed aan aanval op de onderwatercamera. Weer geen
foto.
Van Hans en Anja van de Fiddlesticks kregen we heel veel muziek voor op de Ipod, als dank maakte Saskia een mooie paaskoskosnoot voor ze.

poesten onder de zonnetent paaskoskosnoot voor Hans en Anja de plaastelijke wedstrijdbootjes stoere verhalen met veel alcohol stippelvis zeeegels bijt visje

17 april Guadeloupe

Guadeloupe

(Wouter) Maandag heb ik het laatste brood bij de bakker gekocht en zijn we samen met de Rotop naar Guadeloupe gevaren. Er stond niet veel wind. Na een uurtje motorzeilen konden we tot de brug in Pointe a Pitre zeilen. Guadeloupe is ook Frans en dat is goed te zien aan de hoogbouw. Bijna zou je denken dat je bv de Loire bent op gevaren bij een grote stad.
De Vagebond en de Fiddlesticks zijn ten westen van Guadeloupe naar Antigua gevaren. Wij zijn dinsdag ochtend door Guadeloupe gevaren. Guadeloupe bestaat uit 2 eilanden die zijn verbonden met een mangrove waar je door heen kan varen. Je moet daarvoor wel vroeg opstaan want de 1ste brug naar het noorden draait om 5 uur 's ochtends. We waren ook nog de muskieten vergeten. Weinig geslapen dus afgelopen nacht.
Met nog 2 jachten voeren we naar de 2de brug. Een Frans jacht voer te dicht langs het mangrovebos en kwam vast te zitten. Wij hebben nog getrokken maar we konden niet goed naar het diepe trekken. De Rotop is toen gaan trekken. Saskia zag de laatste brug open gaan en was bang een dag in de mangrove opgesloten te blijven zitten door dat Frans jacht. Gelukkig trok de Rotop het Frans jacht op tijd los en sleepte het tot ver naar buiten waar het ging ankeren.
Om 7 uur voeren we uit de mangrove via een opening in het rif de zee op. Nog steeds geen wind. Volgens het Frans weerbericht gaat het wel elke dag iets meer waaien. Nu maar hopen dat het tijdens de Antigua Classic Yacht Regatta wel een lekker windje staat.

in Nederland meeuwen, hier pelikanen vroege ochtend in de mangrove