Nederlandse Antillen

9 mei Voorbereiden

30 april St Eustatius

kaartje St Eustatius kaartje Bovenwinds Eilanden

(Saskia) Het is weer eens een warme dag en er staat ook geen zuchtje wind. Op de motor varen we langs St. Kits naar Statia. Volgens de pilot vieren ze daar nu koninginnedag. Maar in Nederland doen ze dat niet op een zondag dus misschien hier ook wel niet. Het leek vanochtend nog even alsof we konden zeilen dus vol goede moed alle zeilen omhoog. Na een tijdje toch maar de motor bij, en nu hebben we zelfs de zeilen naar beneden gehaald en doen we alles op de motor. Het is bijna niet uit te houden van de hitte binnen in de boot. Wouter heeft ook net diesel bijgetankt dus er hangt ook nog eens een penetrante diesellucht in de boot.

(Wouter) Helaas kwamen we eind van de middag op St Eustatius aan. Via een steile trap en weg kwamen we boven in Oranjestad. Op het fort lagen de slingers en ballonnen van Koningennedag. In de stad was het erg rustig, zondag. Na wat rond gewandeld te hebben zijn we gaan eten beneden aan de waterkant.
Er liggen veel supertankers ten anker vanwege de olieopslag iets verder op het eiland. Het werd een slingereige nacht door de deining en van de slaapboten die heen en weer voeren.

haven van St Eustatius even lezen "boem" oude huizen naast het fort met hele oude graven overal lagen de pluizen van de zijdekatoenbomen in het dorp veel buien trokken over Saba

1 mei Saba

Saba, gezien vanaf de zee. Er hangt bijna altijd een wolk boven de top. kaartje Saba

(Saskia) We pikken een mooring bij Ladder bay. Eerst snorkelen we nog even rond de boot maar er is niet zo veel te zien omdat er een flinke deining staat. We zien nog een wel een schildpad en onder de boot een rog maar dat is het wel. Na het snorkelen wil Wouter toch proberen de "ladder"te beklimmen. Ik roei hem zo dicht mogelijk naar de branding waarna hij door die branding naar de kant zwemt. Met een droogtas met de fotocamera natuurlijk. Ik wacht net buiten de branding af tot hij weer terug is.

De trap, vanaf beneden gezien Informatiebord over de trap Uitzicht van bovenaf Landen met de bijboot is nu niet zo bijdehand Als je deze golven ziet snap je wel waarom

Na dit avontuur gaan we toch maar naar de haven om de hoek om in te klaren maar omdat het 1 mei is is alles dicht en besluiten we dat we beter liggen bij de Ladder bay dus we varen weer terug. De volgende morgen varen we weer terug naar de haven waar je veilig met je bijbootje de kant op kan. We klaren in en gaan daarna naar de informatie desk van het natuurpark waar we een folder met wandelroutes ophalen. De mevrouw achter de balie raad ons aan de Sandy Cruz Trail te doen. Er is geen openbaar vervoer op het eiland maar we kunnen volgens haar zonder problemen naar de andere kant van het eiland liften om daar de route te beginnen. Er is een benzine station beneden in de haven en als we daar gaan staan is er volgens haar vanzelf wel een auto die ons meeneemt naar boven. Inderdaad, we staan nog geen minuut te wachten of de eerste auto komt langs en neemt ons meteen mee. Het is een Nederlander die blij is dat hij weer eens Nederlands kan praten. 2 jaar geleden kwam hij hier naar toe en hij is nooit meer weggegaan. Hij brengt ons naar het dorpje Windwardside waar we wat rondwandelen en water en musliereepjes voor onderweg kopen. Daarna hebben we al snel een lift naar Hell's gate waar de wandelroute begint. Het is een smal pad over rotsen en al gauw lopen we door het regenwoud.

Regenwoud Gele heliconia Wouter in het woud

Er staan gele heleconia's, olifantsoren, boomvarens, het is bijna sprookjesachtig mooi! Gelukkig is er wat bewolking en lopen we voor het grootste gedeelte tussen de bomen dus van de zon hebben we niet veel last. Het is wel warm en we zweten onze kleren helemaal vol. Het is een bergachtig terrein en het pad gaat constant naar boven en naar beneden. Er zit bijna geen vlak stukje tussen. Af en toe hebben we prachtig uitzicht over de oceaan. Als we bij zo'n uitzicht eens goed kijken zien we in de verte een windhoos (of hoe je zoiets ook noemt) het ziet er heftig uit zo van boven en ik ben benieuwd hoe zoiets is als je daar beneden vaart. Je ziet dat hij een spoor achterlaat op het water.

Windhoos

Af en toe komen we bewerkte grond tegen met fruitbomen en groente. Zomaar midden op de berg. Dat lijkt me tocht een eind lopen naar je groentetuin. Wat verder komen we midden in het regenwoud een sinaasappelboom tegen. Deze lijkt toch niet van iemand te zijn en Wouter klimt er in om wat sinaasappels te plukken. Als we ze zitten te eten op het pad horen we iets aankomen. Even later komt een geit om het hoekje lopen. Hij kijkt ons wat verbaast aan en springt dan tussen de struiken weg.

Sinaasappels eten Wilde geit Hagedis? Zwart-buik-race-slang zoekplaatje

Onderweg zien we ook twee keer een slang. De zwartbuik raceslang. Volgens de folder van het natuurpark is hij ongevaarlijk. We horen ook erg veel vogels. Het is een prachtig geluid al die tropische beesten. Na ruim 4 uur wandelen gaat het pad plotseling over in een betonnen weg die stijl naar beneden naar het plaatsje Bottom gaat. We lopen in Bottom nog even rond en lopen daarna de stijle weg naar beneden naar de haven. Dat is net iets te veel voor mijn kuitspieren en knieen. Ze gaan er zelfs van trillen. Vandaag (een dag later) voel ik het nog goed in mijn bovenbenen en kuiten.

De mensen op Saba zijn erg aardig. Iedereen groet elkaar. Hoewel niet allemaal zo enthousiast als deze mannen met 20% helling naar beneden !! Huis van de Gouveneur ? Nog meer huizen Huisje

3 mei St Maarten

kaartje St Maarten

(Saskia) Om 14.45 uur zijn we aangekomen op St. Maarten na een vervelende tocht vanaf Saba. We vertrokken om een uur of 9 en er leek nog wel wat wind te zijn. Er stond een behoorlijke deining en golven dus het was aardig rollen. Na een uurtje zeilen toch maar de motor aan omdat er te weinig wind stond. Vervolgens begon het te regenen wat het bleef doen tot we aankwamen in St. Maarten. We liggen nu op de brug te wachten zodat we de lagoon in kunnen. Daar lig je minder te rollen dan hier in de baai. Het moet er wel erg druk zijn, maar dat zien we wel.

9 mei St Maarten

We verlaten Saba met de  witte vogelpoep op de Daimentrots Saba en St. Eustatius in de verte De lagoon druk met jachten en vliegtuigen vol toeristen

(Saskia) We liggen al bijna een week in St. Maarten. In de lagoon is het druk maar erg gezellig. Bijna alle vertrekkende Nederlanders liggen er en ook nog een paar blijvertjes. Bij elkaar zo'n 13 boten. Een aantal hiervan vertrekt vandaag. Wij zijn nog druk bezig met de voorbereidingen voor de overtocht. Olie verversen, plug van de electrische stuurautomaat maken, inkopen doen, opruimen en alles nalopen. We hebben ook nog wat inkopen gedaan in de stad. Net als op de Canarische eilanden heb je in de stad veel electronica winkeltjes. Allemaal beheerd door Hindoestanen. Een aantal dingen zijn hier echt goedkoper als in Nederland. Wij hadden een batterijlader voor mijn camera nodig en een externe harde schijf. Met alle foto's die we maken en alle muziek die we voor de Ipod verzamelen zat de laptop helemaal vol. Nu hebben we 250 gigabyte erbij gekocht. Kunnen we er weer even tegenaan. De batterijlader voor mijn camera is ook gelukt. Wel niet de originele maar hij doet het goed. Wouter heeft eigenlijk nieuwe batterijen voor zijn camera nodig. Die hadden ze alleen nergen. Wel vroegen ze als ze camera zagen of hij niet een nieuwe lens nodig had. Nou, eigenlijk niet maar ze laten hem toch wel zien en dan ga je toch tweifelen (tenminste Wouter dan, ik vind 1200 euro wel erg veel geld voor alleen een lens!) Verder zagen we ook een mooie speaker van Bose. Eentje waar je de Ipod in kan zetten. Maar 300 euro. Ook maar niet gekocht.

Tussen al het klussen door hebben we ook tijd voor sociale contacten. Iedere dag is het happy hour bij Shrimpy's Daar zitten we dan met z'n allen aan het bier, rumpunch en pina colada. Daarna gaan we vaak met z'n allen uit eten. Als je dan met z'n 20en bij de Chinees komt is dat even schrikken voor hem.

Zondag zijn we op de fiets naar het begin van de start- en landingsbaan geweest van het vliegveld. Er is een kroeg waar de aankomsttijden te zien zijn en waar je het radio verkeer tussen de toren en de vliegtuigen kunt beluisteren. Vooral als de Boeing binnenkomt of weggaat is het spectaculair. In Nederland zou zoiets al lang verboden zijn. Hier kun je zelfs aan het hek gaan hangen als de Boeing vertrekt. Goed vasthouden en ogen dicht. Grote kans dat je wat blauwe plekken overhoudt van de steentjes die tegen je aan slaan. Ik heb het niet gedaan hoor, en Wouter ook niet. Die had zich net voor 2,50 dollar gedouched.

Boeing klaar om te vertrekken, vertrektijden staan op de surfplank. Let ook op het waarschuwingsbord! De Boeing geeft gas en dit is het resultaat op het strand Spannend voor ons en de piloten

Vanochtend, terwijl Wouter aan de motor bezig was ben ik op de fiets op zoek gegaan naar de "Nederlandse" supermarkt. Na een flink stuk fietsen vond ik hem. Ontbijtkoek, verkade repen en hamburgers in folie van Unox. Ik heb meteen een hele stapel meegenomen. Altijd handig en zonder koeling mee te nemen. Nu zit ik met de laptop in de Shrimpy's bar om de site bij te werken. Wouter is nog steeds druk bezig met de motor. Heel de boot is daarom chaos en dan loop je elkaar alleen maar in de weg.

Morgenochtend heb ik een afspraak bij de tandarts. Gisteren brak een stukje van mijn kies af. Die kies was al voor een groot gedeelte vulling dus ik hoop dat de tandarts er nog iets van kan maken.

14 mei St Maarten

kaartje St Maarten

(Saskia) De tandarts is een uur bezig geweest en een nieuwe kies is het resultaat. Het heeft nog even pijn gedaan maar ik geloof dat het nu helemaal goed zit. Dat is fijn want binnen 3 dagen verwachten we toch wel te beginnen aan de overtocht.

We zijn iedere dag nog druk bezig met voorbereidingen hiervoor. Extra bergruimte maken door overal netjes te maken. Ik heb 2 planken gekocht die we aan de zeereling vast hebben gemaakt zodat we nu 3 dieselcannen vast kunnen maken aan iedere kant. Morgen gaat een groep Nederlanders vertrekken dus het raakt al aardig leeg in de lagoon.

Het dingy dock bij Srimpys

Gisteren hebben we een gezellig BBQ op de Ross Alither gehad. Een Engels stel die een oude vissersboot hebben gekocht, het dek verhoogd, een mast erop en daarmee zijn gaan zeilen. Van binnen ziet het er prachtig uit. Stoere dikke balken, zoals zo'n boot eruit moet zien.

Vanmiddag hebben we nog een afscheidsborrel aan de Franse kant van het eiland. Daar liggen de andere Nederlanders al klaar voor vertrek. Ik had het leuk gevonden om tegelijk te vertrekken maar we zijn gewoon nog niet klaar, dus nog even hard klussen voor ons.
Wouter ging gisteren naar de Watersportwinkel om kogels te kopen voor ons seinpistool. Die waren hier erg duur (57 dollar voor 3 kogels) dus toen heeft hij maar een handmarifoon gekocht. We hebben een boek gelezen over een man die 72 dagen in een reddingsvlot heeft gezeten. 6 keer kwam er een schip langs wat hem niet zag. Dat zal ons niet gebeuren met deze handmarifoon want nu kunnen we ze oproepen.

We gaan de komende dagen nog de laatste klusjes afmaken en dan gaan we naar de Azoren.
We proberen iedere dag een berichtje op de site te zetten dat is dan te lezen onder de knop oversteek. Als alles meezit doen we daar ongeveer 3 weken over.
Verder vinden we het erg leuk om tijdens de overtocht een berichtje via de iridium telefoon te krijgen. Kijk hier hoe je dat moet doen.