Terugkomen

3 augustus Europees vasteland
6 augustus Fecamp
8 augustus Boulogne sur mer
10 augustus Blankenberge
12 augustus Nederland
19 augustus thuis in huis
3 september weer aan het werk
10 september wennen
23 september bijna zeilen


3 augustus Europees vasteland!

(Saskia) Om 18.15 uur hebben we het anker laten vallen in Cherbourg, Frankrijk. We hebben nog even binnen in de jachthaven gekeken maar daar liggen ze 4 dik, dus buiten leek ons prettiger en goedkoper.

Vanochtend om 10.00 uur zijn we weggegaan vanaf de ankerplaats bij Guernsey. Het was echt zo'n ochtend dat je liever in je bed bleef: koud, wind die door de verstaging giert. Maar toch vertrokken. Het eerste stuk ging perfect. Met de werkfok en twee riffen in het zeil gingen we als een speer. Maar helaas zakte de wind wat in. Eerst de riffen eruit. Daarna de werkfok vervangen voor de genua, bezaanzeil omhoog. Maar toen viel de wind helemaal weg. (tussen Alderney en Cap de la Hague) Ik zag verderop wel witte koppen op de golven dus we lieten de zeilen nog even staan. Maar die witte koppen hadden niets met wind te maken. Er waren ineens enorme golven terwijl er helemaal geen wind meer was. Het was net alsof de Schorpioen een rodeo paard was geworden. Bokkend en steigerend over de golven met klapperende zeilen omdat er geen wind meer was. Twee keer kwam zelfs de schroef boven water zo ging het tekeer. Stampend tegen de golven gingen we op de motor 2 knopen door het water terwijl we door de stroming wel 7 knopen over de grond gingen. Na een uur was het gelukkig weer wat minder geworden. Waarschijnlijk was het stroming tegen golven die er nog stonden van de harde wind van die ochtend.

achter het fort hebben we geankerd op Guernsey zeilpakken weer bij vertrek

Nadat we hadden geankerd gingen we eerst eten. De douaneboot ankerde in de buurt en liet de bijboot te water. Terwijl we zaten te eten kwamen drie mannen in een rubberboot naar onze boot varen en gaven de naam van de boot door aan het moederschip. Daarna voeren ze weer verder maar toen we klaar waren met eten kwamen ze toch langszij en vervolgens aanboord. Alles werd gecontroleerd. De paspoorten, scheepspapieren en vervolgens binnen alle kastjes, de motorruimte en wat we in de dieselcannen hadden. Als we drugs mee hadden gesmokkeld stoppen we die natuurlijk niet in een kastje maar dan hadden we ze aan de kiel geplakt of zo of in de holle mast dus zo'n controle slaat ook nergens op. Na een half uurtje gingen ze weer verder. Alleen wij en nog een andere klassieker op de ankerplek werden gecontroleerd.

Vervolgens de bijboot opgeblazen en naar de kant gegaan. Het is erg druk in de haven omdat de Figaro (een zeilwedstrijd) hier begint. Toevallig lopen we Michael en Ilona van de Catch22 tegen het lijf en we drinken in de jachtclub gezellig samen wat. Zij gaan morgen weer verder maar wij blijven nog even.

drukke voorbereidingen even weg voor de proloog de toekomst ?

 

5 augustus vroeg vertrek

(Wouter) Om 5 uur stond ik al het anker op te halen. Dat ging niet makkelijk want er hing heel veel plakkerig zeewier aan de ketting en het anker. In het donker heb ik zo schoon mogelijk de ketting naar binnen gedraaid want anders gaat het enorm stinken in de voorpunt.
Er was weer noord tot noordwest kracht 3 tot 4 voorspeld en weer was er geen zucht wind buiten. Onderweg kregen we zelfs lichte tegenwind met koers 90 graden. Als we toch op de motor moeten varen dan maar met een zo glad mogelijk zeetje. We zijn zo vroeg weg gaan om nog tij mee te pakken bij Cherbourg want anders zouden we dat tegen krijgen met een sterkte van 2 tot 4 knopen. We hopen rond 21:00 uur aan te komen bij Fecamp. De kust zagen we al op 25M afstand.
Het kost wel meer tijd om hier een boek uit te lezen omdat er van alle kanten wel een boot komt. Ook op de marifoon is het een gekakel.

De franse kust bij Fecamp

6 augustus Fecamp

(Saskia) Toen we gisterochtend de haven van Cherbourg uit waren ben ik weer gaan liggen. Mij nog te vroeg: 5 uur. Om een uur of 10 eruit gekomen en toen is Wouter nog even gaan liggen. Terwijl Wouter sliep lag er twee keer een schip op aanvaringskoers, dus moest ik uitwijken. Beide keren zwaaiden ze vanaf de brug. Het was verder een beetje saaie dag, de hele tijd op de motor. 's Avonds nog net voor zonsondergang liepen we de haven van Fecamp in. Het lag goed vol maar we propten ons in een box waar we net in pasten en hebben daarna nog even over de boulevard gelopen. Vandaag gaan eens kijken of het hier een beetje te fietsen is. Het weer is nog een beetje druilerig maar wie weet knapt dat nog op.

Na 16 uur op de motor varen,  met de Ipod  een foto maken

(Wouter) We hebben op de fiets een riviertje gevolgd anders moesten we zo steil de kliffen beklimmen. Omdat we van de drukke wag af wilden moesten we toch via een bos naar boven. Boven fiesten we door wel heel stille kleine vergeten dorpjes. Alleen hele rijken wisten de dorpjes in leven te houden. We konden geen weg vinden die langs de kust liep en onze zeilconditie was niet goed genoeg om verder van de kust te fietsen. Gelukkig kwam het zonnetje door en was het ook warm wandelweer op de boulevard. We kwamen er weer achter dat we wel heel erg aan onze conditie moeten werken thuis.
De haven was weer langzaam vol gelopen met voornamelijk Nederlandse zeilers. Alleen de havenmeester maakte een praatje met ons na het verbazen over de gele jerrycans aandek. Hij wenste ons heel veel succes met het "normale" leven thuis: "jullie gaan spijt krijgen dat jullie zijn
thuis gekomen".

zondagse vissertje met de overkant van Fecamp Fecamp strand met koude zeelucht dampen

8 augustus Boulogne sur mer

(Saskia) Wat een heerlijke zeildag hadden we gisteren... NOT! Nou ja, we begonnen wel aardig, er stond wind dus de motor kon uit en we hebben even gezeild. Maar vervolgens trok de wind aan, kwam uit de verkeerde richting, ging weer liggen, trok weer aan. Het was helemaal niets! Vooral het laatste stuk tegen de wind in was erg vervelend. Gelukkig kregen we na 9 uur 's avonds de stroming mee zodat we in iedergeval wel vooruit gingen.

Voorbijtrekkende bui

Om 1 uur 's nachts liepen we de haven in. De lichten stonden op rood dus Wouter riep voor de zekerheid de portcontrol op en die bevestigde dat een ferry naar buiten kwam. Wouter vroeg nog of we in de weg lagen maar dat snapte ze niet helemaal. Afwachten maar. Het was een seacat dus die gaan best snel. Even hard gas gegeven want we lagen toch wel in het vaarwater.

In de haven lag het al 4 dik dus hebben we ons wederom in een iets te kleine box geperst. Het ken net, alleen het motorbootje naast ons kan er wat moeilijk uit. Maar die mensen hebben we nog niet gezien dus dat komt wel goed.

Vanochtend weer de fiets gepakt en rondgefietst. Boven op de heuvel ligt de oude, ommuurde stad. Erg mooi, met ook een mooie kathedraal die we hebben bezocht. Weer beneden aangekomen boodschappen gedaan en vervolgens in de kuip, in het zonnetje, met een kaasje, stokbroodje en wijntje heerlijk genieten!

Ingang van een oud kasteel in het centrum van de stad

Net klopt de douane aan. Ze stonden al bijna weer met z'n vieren aan boord. Ik heb gezegd dat ze best mogen controleren maar dat we 4 dagen geleden in Cherbourg ook al langs zijn geweest. Een telefoontje naar de douane in Cherbourg bevestigde dat en met zijn vieren druipen ze weer af. We vroegen nog of het beleid is alleen oude, klassieke boten te controleren maar daar gaven ze geen antwoord op. Ze lopen meteen naar een oud Engels jacht.

Douane afpoeieren

 

 

10 augustus Blankenbergen

(Wouter) Op de fiets zijn we naar het internet cafe geweest voor het updaten van de site, daarna zijn we woensdag middag vertrokken naar Duinkerke. De stroom hadden we goed mee waardoor soms met 7 tot 8 knopen over de grond zeilden. Ja, we hebben gezeild tot na Calais, daarna viel de wind weg en hebben we weer gemotord.
In Duinkerke hebben wij Joost en Ilse met hun Hafskip ontmoet. Joost en Ilse zijn vertrekkers van dit jaar. Wij hebben de door ons geleende pilots van de Leeuwenhart van Jancees en Karen aan hun gegeven. Eerst bij hun aanboord en later bij ons hebben we onze ervaringen uitgewisseld en hadden zij ons heel veel te vragen over het afgelopen jaar.
Toevallig lagen ook Govert en Marleen met hun Milja in deze jachthaven. Ze zijn er nog niet uit waar ze naar toe gaan, maar ze zijn vertrokken en gaan voorlopig naar het zuiden en hebben alle tijd. Zij volgden net als Joost en Ilse al vanaf het begin onze site. Het was net zo'n soort ontmoeting als we toen voor het eerst Rene en Helga van de Vagebond ontmoette. We wisten al heel veel van elkaar ze via de site, maar we hadden elkaar nog niet in het echt ontmoet.

Calais vertrekkers Joost en Ilse

Vanmiddag zijn we door Joost en Ilse uitgezwaaid en zijn we met een pittig zeetje naar Blankenberge gezeild. Voor het eerst hebben we alles kunnen zeilen tot zelfs in de haven van Blankenberge. Het was een mooie koude en soms natte zeildag. Hiervoor hebben we ons getrakteerd op een uit etentje.
We hebben gratis wifi aanboord maar die wordt elke 5 minuten onderbroken met 5 seconden reclame en je kan alleen surfen, dus niet de site updaten.
Morgen gaan we naar Nederland.

dreigende buien voor de Belgische kust Belgie aan zee, dit is Oostende

12 augustus Nederland

(Saskia) Vanaf Blankenberge in drie uur naar Vlissingen gezeild. Er stond een pittig windje maar wel uit de goede richting en met de stroming mee gingen we als een trein. In Vlissingen door de sluis en meteen doorgevaren naar Middelburg waar we boodschappen hebben gedaan bij de Albert Heijn. Wat een genot! Pain de boulogne, wat je tegenwoordig ook als afbakbrood kan kopen, gewoon een pak yoghurt, lekkere kant en klare salade. Het was helemaal genieten. We hebben allerlei lekkere dingen gekocht en hebben op weg naar Veere opgegeten. Uiteindelijk op het Veerse meer aan een steigertje aangelegd 's avonds om half tien. Niet nadat we twee keer vastliepen op zoek naar een ligplaats. We hadden de kachel aan staan want het was goed koud en alles was nat van de regen. Horen wij wekenlang over de hittegolf in Nederland, komen wij in Nederland, moeten we de kachel aanzetten...

Uitzicht op de kust bij Breskens Een naderende bui vanaf de zeelandbrug

 

19 augustus Nederland

(Wouter) Zaterdag heben we geankerd bij de Volkeraksluizen op het Haringvliet. Alle ketting hadden we er uit gehaald om het zoute water er af te spoelen. Het zout was er af maar we kregen ook een paar kilo aan hollandse modder voor terug. Volgens post Ouddorp op VHF25 zou het maandag slecht weer zijn. Daarom zijn we zondag met een licht windje in de zon naar Middelharnis gevaren, met het rode monster. Daar werden we opgewacht door familie en hebben we de eerste filmpjes en foto's laten zien.
Maandag hebben we de meeste tijd aanboord gezeten met de kachel aan, heel veel regen en koud en weer familie ontvangen. De auto hebben we naar de garage gebracht voor de APK en stiekem heb ik dinsdag in de bibliotheek naar andere auto's gekeken, na het weekend belt de garage. Zelfs de dame van het VVV wist dat je op ieder eiland in de Pacific kan internetten, maar niet op maandag op dit eiland.

Saskia wilde heel graag binnen zeilen met het rode monster. Maar zelfs varen op de motor tot vlak voor de haven en het laatse stukje op het rode monster zouden we niet op tijd zijn gekomen, er stond geen zuchtje wind. Het was prachtig thuis komen weer.

familie en vrienden bij de sluis Schorpioen ligt weer in haar box hapje en drankje

Na 2 dagen is de post eindelijk verwerkt, zijn alle rekeningen betaald en blijken alle herinneringen en aanmaningen mee te vallen. Internet werkt weer, van ex-huisbaas Marjolein hebben we een telefoontoestel kunnen lenen, want het was wel heel erg stil met ons kapot toestel.
Bij Jannet onze onderbuurvrouw hebben we 3 foto albums bekeken met onze poezen Loes en Floris die daar een jaar hebben gelogeerd en zelfs het bijna dood verhaal van Loes voor het eerst gehoord.
Zonder Marjolein en Jannet hadden we het huis en de poezen niet achter kunnen laten.

en ook nog in 2 tassen, reclame/spam vrij

En nu, wennen aan ..........?

 

3 september weer aan het werk

(Saskia) Afgelopen week heb ik mijn eerste werkweek achter de rug en maandag begint Wouter ook met werken. Ik ben aangenomen op het Helinium waar ik in het VMBO basisberoepsgerichte leerweg met leerwegondersteuning les geef aan de tweede klassen. Het is eigenlijk een soort vervolg speciaal onderwijs zodat ik weer een aantal ex-leerlingen van de Windroos (waar ik hiervoor werkte) tegenkom. Het is heel anders dan het basisonderwijs en daarom best even wennen. Na het weekend gaan we vier dagen op kamp met de eerste klassen. Op de fiets naar Renesse. Nu maar hopen dat het de volgende dagen een beetje droog blijft.

Onze auto had een jaar lang onder een beschermhoes gestaan maar had dat toch niet helemaal overleefd. De motor was nog wel goed maar de carrosserie was behoorlijk doorgerot op een paar plekjes. De lak was al niet goed toen we weggingen maar dat zag er nu helemaal niet meer uit. Dat krijg je ook wel met een 14 jaar oude auto. Hij kwam ook niet door de keuring dus toch maar besloten een nieuwe auto te kopen.

De oude auto (Peugot 309) Lak en roest probleempje De nieuwe (Volkswagen golf tdi pacific) Met de boot op de achtergrond

 

10 september wennen

(Saskia) Vorige week op kamp geweest met de eerste klassen. We hadden mooi weer en een leuk programma dus werd een leuke maar vermoeiende week. Tijdens de boottocht van Burghsluis naar Zierikzee hebben we zeehonden en een bruinvis gezien! Verder is het voor mij op mijn nieuwe werk vooral wennen. Heb ik eindelijk in de gaten in welk lokaal ik moet zijn op welk tijdstip, is het rooster al weer veranderd!
Wouter heeft zijn eerste werkweek ook al achter de rug. Vrijdag heeft hij de schiettoets gedaan dus nu mag hij tenminste de straat op. Vandaag is hij met de ME naar de wedstrijd Sparta - Feijenoord. Van zijn chef heeft hij een witte uniformblouse gehad want hij heeft alleen nog maar oude blauwe blouses. De nieuwe zijn in bestelling.

 

23 september bijna zeilen

(Saskia) Vandaag zouden we een weekendje weg gaan met de boot maar het weer valt nogal tegen en daarbij ben ik vanochtend in een scherp onderdeel van de Schorpioen gaan staan waardoor ik mank loop. We zijn sinds onze terugkomst niet meer met de boot weg geweest en dat is toch wel wat triest. Ze ligt daar maar eenzaam in het kanaal.

Gisteren kregen we bericht van George Kniest. We hadden het gebroken onderdeel van de handankerlier naar de winkel gestuurd en moesten later in de week nog even doorgeven welke lier we precies hadden in verband met het te bestellen onderdeel. Nadat ik had doorgegeven dat we het onderdeel al in Trinidad hadden gekocht kregen we bericht dat we niets terug kregen omdat er een jaar garantie op de lier zit. Waarschijnlijk hadden we er tegen aan staan schoppen en was hij daarom kapot gegaan. Wouter was zo overdonderd door het telefoontje dat hij er nog niet tegenin is gegaan, maar ik ga natuurlijk maandag nog even bellen. Niet te geloven! Laten ze ons eerst dat onderdeel opsturen om daarna te beweren dat we maar een jaar garantie hebben. Hadden we ook niets op hoeven te sturen.