Kaap Verden

15 december Mindelo
17 december verse inkopen

6 december

(Wouter) Dinsdag 6 december om 13:30 uur zijn wij uitgezwaaid en getoeterd door Paul van de Mijdt Spijt, de Suwarrow Blues en de Sandettie. De Sortilege had in de morgen ons al gedag gezegd. Na ons vertrok ook de Witte Raaf en de Blaauw.
De eerste 2 uur hebben wij gemotord in de luwte van La Gomera. Daarna kon het grootzeil en de Genua omhoog en zeilden wij richting El Hierro. El Hierro hebben wij de hele nacht gezien door de vele verlichting. Geen vuurtorens gezien, is ook niet nodig met al dat licht. In de nacht nog 2 maal gemotord omdat de wind aan het draaien was. Sinds woensdag ochtend varen wij met het rode monster. Deze sleurt ons met 5 knopen door de golven. Het is zonnig maar een trui is nog nodig met de redelijke stevige wind uit het NO. De Blaauw zien wij niet meer, die is ten westen van El Hierro gegaan. Wij varen nu op met de Witte Raaf die een eindje voor ons zeilt. Tot vanmiddag 97M af gelegd, nog 2450M te gaan. Wij sturen eerst nog ten NO van de Kaap Verden aan want de wind gaat ten westen van ons wat in zakken, volgens de wind voorspellingen van maandag.
(Saskia) Dinsdag ochtend heb ik mijn rechter lens met de verkeerde vloeistof ingedaan. Die waar waterstofperoxide in zit. Gisteren was mijn oog nog helemaal rood en dik. Veel pijn en lastig kijken in het zonnetje. Maar vandaag ziet het er gelukkig al weer beter uit. Ik slik weer veel zeeziektepillen dus daar heb ik ook weinig last van. Nu voel ik het wel een beetje, maar achter de computer zitten op een rollend schip is ook vragen om problemen.

sinterklaas kwam ook op La Gomera

Donderdag 8 december, 25.10N 19.36W

(Wouter) 122M hebben wij afgelegd sinds gisteren met een gemiddelde van 5,1 Kts. Al twee dagen is het aardig slingerig zeilen. Wij zijn vanochtend over een ondiepte gezeild. De zee gaat dan van gemiddeld 3000m diepte naar 164m. Het was daar dan ook erg rommelig qua golven. De wind komt uit het NO kracht 3 tot een dikke 4. Om een beetje comfortabel te liggen zeilen wij bijna voor de wind en met de golven en deining van achteren. Soms worden wij door een golf van op zij weg geduwd. Dan komt een kwakgolf tegen de zijkant en beland deels op het dek. De boot krijgt dan een extra slinger. Wij moeten ons dan ook goed vast houden om niet tegen iets aan te botsen binnen. Wij voelen ons beiden goed, geen last van zeeziekte. Het is zwaar bewolkt weer met een zwak zonnetje. Het is een beetje fris buiten door de wind. We zitten binnen om ook niet nat te worden van een kwakgolf. De accu's worden helaas niet goed geladen vandaag. Gisteren betrok het halverwege de middag. Via de SSB horen we veel gepraat van Nederlandse jachten, luid en duidelijk tot onverstaanbaar en zwak. Maar niemand heeft ons geroep gehoord. Of wij horen die dan weer niet. Gaat eens gebeuren.
Het oog van Saskia is weer goed bij getrokken. Geen pijn meer en niet meer rood gekleurd. Saskia draagt haar bril tijdens lange tijd op zee, dus ook nu sinds vertrek.
Gisteren hebben wij onze chocolade letters opgegeten, lekker!

Vrijdag 9 december, 23.45N 20.58W

(Wouter) Sinds gisteren 120M afgelegd. Nog ruim 300M te gaan naar het punt van waar wij de oceaan gaan over steken(oversteekpunt 20N 25W) De wind is wat minder sterk sinds vanochtend, nog steeds uit het NO. Sinds gisteren middag zeilden wij met een uit geboomde genua. Nadat Saskia wakker was geworden zijn wij 2 uur bezig geweest om de juiste zeilen te kiezen. Eerst gingen wij voor het rode monster maar dat was iets te wild. De boot slingerde dan erg, ook door de deining van achteren. Dan klapperde het rode monster soms erg waardoor de mast erg veel schokken kreeg.
Na het eten weer de genua uit geboomd. Dat was helaas nog steeds iets te weinig zeil en wij konden niet richting het oversteekpunt zeilen. Nu zeilen wij met een uit geboomde genua en het grootzeil maximaal gereefd. De giek is met een lange lijn aan de bolder op het voordek vast gemaakt om gijpen te voorkomen. Om de juiste koers te kunnen zeilen hebben wij ook nog even moeten gijpen. Het houd je wel bezig.
O ja, de boot slingerd en stampt best heftig tijdens die zeil wisselingen, alles zit al onder het zout en het is ook nog half bewolkt.

We ontvangen al redelijk veel iridium berichten. Er klinkt dan een luid riedeltje in de boot. Om het bericht te lezen moeten we een beetje klimmen op de kaartentafel. De iridium hangt geklemd boven de dieptemeter en een raampje tegen het dak. Met je hoofd tegen het dak kan je net op het schermpje de berichten lezen. Wel moet je veel scrollen omdat er weinig tekst op het schermpje kan.
De iridium hangt daar het handigst om met de laptop te mailen. De datakit die daarvoor nodig is kan dan aan de iridium blijven zitten en de antenne heeft daar goed ontvangst.

Wij lopen nog steeds ons oud wachtsysteem. Ik van 21 tot 24, 3 tot 6 en van 9 tot 12. Saskia van 24 tot 3 en van 6 tot 9. De andere tijden zijn wij beiden wakker. 's Middags doen wij beiden nog wel een klein schoonheids slaapje.

weer een zonsopkomst

Zaterdag 10 december, 22.28N 22.04W

(Wouter) Het was en vermoeiende nacht. Bij elke wacht wisseling hebben wij de zeilen moeten wisselen voor andere. De wind sterkte wisselde en de richting. Om 24:00 uur zeilden wij met de genua en het grootzeil, om 3 uur op het rode monster, om 6 uur gereefd grootzeil met genua en om 9 uur weer het rode monster. En dat in het donker op een hobbelig zeetje.
Saskia zag vanochtend een zeil van een jacht. Later riep dat jacht ons op en maakten wij een praatje op VHF16. Het was de catamaran Prati op weg naar de Kaap Verden. Vanmiddag kletsen wij verder hebben we afgesproken.
Ons eerste vliegende vis lag op dek, wel een heel kleintje, zo'n 5 centimeter lang. Wij zien ook steeds meer troep/afval voorbij drijven: een TL lamp, een groene kool, emmertjes en ondefinieerbare dingen.
Vergeten te vertellen maar dinsdag zagen wij Grienden ten zuiden van La Gomera. Ze zijn onder ons door gezwommen richting La Palma.
Omdat wij naar het zuiden zeilen met ruime koersen liggen onze 2 zonnepanelen lange tijd in de schaduw. Ik ben telkens bezig beide panelen zo veel mogelijk in de zon te krijgen. Er is 75Ah uit de 200Ah service accu. Hopen dat de wat westelijke koers naar Paramaribo minder schaduw oplevert voor de zonnepanelen.
(Saskia) Oké, nu is het genoeg geweest, we gaan 2,3 knopen dus wij starten de motor. Helaas deed de laatste keer dat wij op de motor voeren de stuurautomaat het niet goed. Ook maar even kijken of dat te repareren is. Iedere avond om 18.00 uur en 20.00 uur luisteren we op de SSB radio naar andere Nederlandse boten die ook aan het oversteken zijn. Erg gezellig. Wij proberen er ook af en toe tussen te komen maar blijkbaar hoort niemand ons. Wij horen de anderen wel duidelijk.
Ik heb vandaag voor het eerst de vislijn uitgezet. Ik vermoed dat wij eigenlijk te langzaam gaan. Over de SSB hoor je veel over gevangen vissen. De een nog groter als de ander. Nou toevallig hadden wij er een vandaag van 5 centimeter, en daar hoefde wij niet eens een lijn voor uit te gooien.

vislijn uitzetten

Zondag 11 december, 21.36N 23.15W

(Wouter) Zondag middag tijdens het motoren de kabel in de stekker van de autohelm vast gemaakt. Zat op een of ander manier niet goed vast. Een groot engels zeiljacht voer op de motor ons voorbij en maakte een praatje met ons over de VHF. Het was lekker warm weer. Saskia heeft in de kuip zich kunnen wassen.
Met informatie van de gripfile zagen we ons nog 3 dagen motoren. Over de SSB was er veel geklaag over het vreemde weer. Regen, tegenwind, geen wind en voornamelijk weinig beloofde passaatwind.
Voor het eerste heeft iemand ons gehoord over de SSB. De Vagebond heeft ons gehoord, als eerste, eindelijk iemand! Maar helaas was de verbinding zo zwak dat ze ons niet meer konden verstaan. Ook niet op andere frequenties.
De zee was zo glad als dikke olie, met een hele langzame deining. Een paar gevlekte dolfijnen kwamen bij de boeg spelen. Eindelijk heeft Saskia een goede filmopname kunnen maken. De windstilte bleef tot 24 uur. Er kwam steeds meer wind uit het zuiden totdat het ineens hard ging waaien om 5 uur. Met 2 riffen en de werkfok zeilden wij richting het zuidwesten. Om 6 uur ging het nog harder waaien. Op de werkfok stampen wij over hoge deining richting het westen. Golven sloegen tegen de boot. Veel water over de boot gekregen. Het ging op sommige plekken wat lekken. Konden wij echt niet gebruiken met nog 3,5 week op zee.
Op de gripfile had ik gezien dat in het westen de wind de andere kant op zou waaien. Om 12 uur viel de wind ineens weg, de hoge deining was er niet meer en ging het zelfs regenen! In de regen hebben wij lekker in de kuip een douche genomen. Wel fris. Helaas zijn wij een douchezak kwijt geraakt. We bevonden ons is een overgangs zone van NW en ZO wind. Heel apart. Je zag de zone van de NW wind langzaam aan komen. Wij konden weer verder. In deze zone was het iets minder heftig qua deining en overslaande golven. Eind van de middag kwam de zon en werd de wind wat minder krachtig. Wij konden weer naar het ZW zeilen met deze wind.
Als je ligt te "slapen" klinkt alles veel erger dan het werkelijk is. Je slaapt dus dan ook nauwelijks. Nadat ik Saskia had afgelost ben ik maar een tijdje in de kuip gaan zitten kijken naar het geweld. Dat gaf rust. Maar goed dat Bouke zo hard kan werken. Nu tegen de avond gaat de wind langzaam minder hard waaien. Niet te hopen dat wij overgelaten worden aan de deining zonder voldoende zeilwind. Dan liggen wij alleen maar te rollen met een vaartje van 2 tot 3 knopen. Dat is me toch irritant en vermoeiend. Kijken of wij op de hobbelige deining een maaltijd kunnen maken. Nog 100 mijl te gaan tot het oversteekpunt.

zonsopkomst achter de deining

Maandag 12 december, 20.11N 23.54W

(Wouter) Sinds de douche in de regen hebben wij 97 mijl afgelegd en bevinden wij ons 200 mijl (360Km) ten noorden van de Kaap Verden. Wij varen sinds 01 uur op de motor. Eerst motorzeilend maar sinds 5 uur geheel op de motor. Geen wind, wel een trage deining. Soms zakken wij een paar meter in een dal van de deining. Het is goed warm buiten uit de wind in de zon onder een strak blauwe lucht. Dat is dan een klein voordeel.
Ondanks het motor lawaai zijn we weer uitgeslapen na de afgelopen 2 dagen slecht geslapen te hebben. We lezen wat in de kuip en kleuren nog wat bij. Ik heb me eindelijk kunnen scheren. Druk druk druk.....
Wij zien vaak klein bruin/zwarte vogeltjes vlak boven het water vliegen. Zij lijken op zwaluwen maar dan met een geel gekleurd streep op de vleugels. Gisteren zag ik eentje met de pootjes in het water waarschijnlijk een vliegende vis uit het water pakken. Het beestje bleef al biddend hangen in de lucht of zoals als een Kolibrie dat kan. Heel apart en mooi om te zien.
(Saskia) Vanochtend vroeg, toen de maan al onder was gegaan, was het echt stikdonker op zee. Zit je met je ogen wijdopen maar je ziet alsnog niks. Wel veel sterren, echt ongelofelijk. En dan met DJ Tiesto op de Ipod, best genieten.
We overwegen om alsnog naar de Kaap Verden te gaan. Met het gebrek aan wind schiet het niet echt op en halen we Oud en Nieuw waarschijnlijk toch niet. Dan is het natuurlijk zonde om deze eilanden over te slaan. Bovendien kunnen we dan ook tanken zodat we weer genoeg diesel hebben.
's Avonds tijdens het SSB rondje is er veel geklaag over het gebrek aan wind. Dit is niet wat ons beloofd is. Ik vind het wel relaxed zo op de motor. Niet te veel rollen en schommelen en gewoon een boek kunnen lezen. Volgens Wouter is het strandweer maar het is mij niet helemaal duidelijk wat hij daar mee wil zeggen midden op zee. Ik heb de stapel Libelles uit, en een aantal boeken. Heb nog maar 3 boeken voor de rest van de overtocht. Ik moet het toch beter verdelen. Wouter heeft de hele stapel NRC handelsblad van oktober uitgelezen, gekregen van Paul van de Mijdt Spijt. Oud nieuws, maar toch is er meer te lezen dan een telegraaf die je van vandaag zou kopen.
Om 12 uur vanmiddag lekker wentelteefjes gebakken. Wouter keek mij eerst aan of ik gek was, maar heeft uiteindelijk toch met smaak meegegeten.

Dinsdag 13 december, 18.38N 24.13W

(Wouter) Gisteren middag na mijn middagslaapje zag ik iets rood in het water liggen. Wij voeren nog op de motor dus dat was makkelijk er heen varen. Het was een groot stuk visnet. Verderop hebben we even de motor uit gedaan. Wat een stilte! Of we zijn motordoof geworden of de zee met de slome deining kan echt zo geruisloos zijn.
Over de SSB hoorden wij de jachten die een week eerder dan ons zijn vertrokken praten dat ze voor het eerst een zachte passaatwind hebben. Ook hadden ze over het bijslapen na een heftige nacht. Misschien ook ons stormpje over zich heen gehad? Sinds gisteren avond 20.00 uur zeilen we weer, halve wind. Het weer is weer lekker warm met een windje kracht 1 tot 2 uit het oosten.
(Saskia) Het water is echt heel helder. Toen we langs dat net voeren zag ik een hele school vissen zwemmen. Je zag ze denken bij mijn uitgebrachte vislijn: "Die is gek dat ze denkt dat we in zo'n rubberen inktvisje bijten." Nog steeds niet beet dus. Geeft niet hoor , dat scheelt weer een bloederige slachting op het achterdek.
Morgen komen we aan in Mindelo op Sao Vicente. Eigenlijk wel lekker. Weer 's nachts doorslapen en gewoon bewegen.
Wouter maakt alweer een lijstje hoe we het over 7 jaar anders gaan doen. Ik weet in iedergeval dat ik dan meer fruit en verse groente meeneem. We hebben heel veel ongezonde dingen als chips en chocolade bij ons, maar om een of andere duistere reden heb ik alleen maar trek in gezonde dingen.

Donderdag 15 december

overzicht Kaap Verden ten anker voor Mindelo

(Saskia) We liggen sinds gisteren middag in Porto Grande bij de stad Mindelo op het eiland Sao Vicente. Ik had mij niet zo veel voorgesteld van de Kaap Verden maar het is erg leuk hier. Mooi, warm, vriendelijke mensen en een prima ankerplek. (we hebben nog geen last gehad van de beruchte valwinden hier)
Tijdens de overtocht van de Canaries hier naar toe had ik al een beetje last van kiespijn. Om nou te voorkomen dat ik tijdens de overtocht naar Suriname verschrikkelijke kiespijn krijg ben ik hier naar de tandarts geweest. Ik wist niet zo goed wat ik van de tandarts hier kon verwachten maar het zag er allemaal zeer modern uit. Ik kon meteen in de stoel gaan liggen wat wel een beetje schrikken was want ik moet mij normaal altijd psychisch voorbereiden op zo'n bezoek. Ze ging meteen aan de slag met boren en mijn hele gebit reinigen en ik weet niet wat ze allemaal deed. Verder kreeg ik een recept voor een antibioticum kuur voor een ontsteking bij mijn kies. Ze vertelde ook nog dat als ik thuis kwam nog wel even naar mijn eigen tandarts moest. Toen ik vertelde dat dat pas in augustus was keek ze wel een beetje bedenkelijk. Misschien kon ik eerder nog wel last krijgen. Nou ja, we zien wel. Morgen huren we een auto en bekijken we de rest van het eiland.

(Wouter) Maandagnacht, voor binnenkomst, was de lucht erg geladen. Rondom ons was het heel erg aan het bliksemen. Ik ging weer verder met lezen. Maar tijdens het rondje kijken zag ik dat het steeds heftiger werd. Ik kreeg al blikseminslag visioenen. De gedachte dat statistisch vast staat dat je nauwlijks kans hebt op een inslag wilde niet echt rust geven. Je kan ook niet even uitwijken. De kijk intervals werden steeds korter en ik heb niet veel gelezen. Saskia heeft tijdens haar wacht toen het ging regenen de boot nog kunnen zout vrij kunnen maken.

Na 1,5 maand wilde ik heel graag naar een kapper. Als wij waren door gezeild zou Saskia me knippen. Na een half uur zweten in de kleine kappersruimte onder een strak geknoopt laken had ik een plak kapsel waar ze in Duitsland 60 jaar geleden trots op zouden zijn geweest. Verbaast keek de kapper toen ik het kapsel met een handgebaar in deze tijd bracht.

lastig stijl haar

Er is hier echt armoede. Maar door de uitstraling van de mensen ziet dat er niet zo erg uit. Men kleed zich kleurrijk, ziet er schoon en verzorgd uit, loopt zwierig en is vrolijk. Anders, in vergelijking met Marokko. Arm islamitisch is saaier dan arm katholiek? Op straat is het niet smerig. Er rijden ook veel hele oude auto's en vrachtauto's die met veel zorg en aandacht krijgen.
Wij hebben eigenlijk alleen maar last van de opdringerige bootboys. Volgens de havenregels die je nadrukkelijk moet lezen en tekenen ben je verplicht toezicht te laten houden op je boot en je bijboot tijdens je afwezigheid. Tijdens het binnen varen over de ankerplaats komen ze je al tegemoet en bieden ze zich aan als betrouwbaarst. Aan de al aanwezige Nederlanders vroegen wij wie de betrouwbaartse is en wat de prijzen zijn. Het wordt of Bana, George of Jozef. Op sommige jachten slapen zij terwijl de eigenaar thuis is. Op het strandje waar je met de bijboot aanlegt is het soms dringen met de bootboys om een opdracht te bemachtigen. Het is balanceren tussen vriendelijkheid en hard zakendoen. Ze willen de was, diesel, water, afval, bijboot, instanties, eigenlijk alles regelen.

Wat heel snel duidelijk werd is dat Club Nautico erg gezellig is en dat je er goed kan eten. De eerste avond zaten we daar aan een grote eettafel met de Odysseia , Silencio, de Spirit en de Trinath. Ook zij waren naar hier gegaan vanwege het gebrek aan wind.

zwaarwerk bootboy met de bijboot naar de kant bij gebrek aan klanten op de markt

Zaterdag 17 december

(Wouter) Vrijdag hebben wij samen met Marijke en Frank van de Sepia een auto gehuurd. Wij zijn eerst naar het noorden gereden want daar zijn stranden. Wij belandden eerst via een zeer hobbelig pad bij een groeve waar een paar mannen met houweel en schep een stuk berg aan het afgraven waren. Met dat gesteente maakt men bouwstenen voor huizen. Iets verder aan zee lagen veel mooie stenen en schelpen.
Bij een verlaten toeristische attractie was niet veel veranderd sinds ik hier met de Marine in 1990 een bezoek had gebracht. Wel vonden we een heel erg mooi verlaten super strand. Daar hebben we heerlijk gesnorkeld in zeer helder water tussen veel mooi gekleurde vissen.

edr lag zo veel moois mooi droog gekleurd maagdelijk super strand zelfs de was maakt het mooier en toch loopt er iets

Mindelo is best een grote plaats. Daar kom je pas goed achter na een paar keer verkeerd rijden. Wij waren op zoek naar de weg naar de hoge berg. Na het strand wilden wij van het uitzicht genieten. Op de berg staat een zendstation van de radio, TV en de telefoon. Dat station werd bewaakt door militairen. Een van de wachten heeft ons een rondleiding geven en liet ons de mooiste uitkijkpunten zien. Het was prachtig, steil en hoog, ondanks de bewolking. Wij hadden geen sigaretten bij ons om hem te bedanken. Stom. Wij hadden voor dit soort gelegenheden juist sigaretten op de Canaries gekocht.

militaire wacht als berggids

Vandaag wilden wij verse groeten en fruit kopen bij de straatverkoopsters. Tijdens het langs lopen van de vele verkoopsters zien wij iedereen in eens gaan staan met de mand met koopwaar op hun hoofd. De politie kwam langs. Het is dus verboden op straat je waar aan te bieden. Toch wilden wij op straat kopen want op de markt zag het er niet zo mooi en vers uit als hier op straat. Als de politie weg is staat alles weer op straat. Met gebaren, het bedrag "schrijven op de muur" of het tonen van de prijs d.m.v. munten kopen we tomaten, paprika's, uien, papaja, knoflook en bananen. Ook zonder elkaar te verstaan is het gezellig zaken doen.

straat verkoopsters de politie ! staan met je spullen op je hoofd

Volgens de wind informatie is het gunstig om maandag te vertrekken. We moeten alleen nog 2 jerrycans vullen met diesel en de waterzakken weer bij vullen.