(Saskia) Het einde van het klussen thuis komt nu echt in zicht dus binnenkort kunnen we op de Schorpioen aan de slag!
Het is nog 98 dagen voordat we vertrekken. En de site heeft al meer dan 3000 bezoekers gehad. Leuke getallen.

Het vertrek komt steeds dichterbij, Wouter vraagt telkens wanneer ik mijn ontslag nou indien, en een collega vroeg vandaag hoe ik mijn afscheidsfeestje in gedachte had. Er is geen weg terug en dat wil ik ook niet, we gaan weg.

Nu het allemaal wat serieuzer lijkt voor de buitenwereld krijgen we steeds vaker de vraag: Hoe doen jullie dat? Neem je ontslag? En wat doe je met het huis? Hier dan een antwoord op deze vragen. SPAREN! Al sinds we van plan waren eens te vertrekken zijn we aan het sparen. Geen al te gekke dingen doen en redelijk zuinig leven dan kom je een heel eind. Zo hebben we ongeveer 20.000 euro bijelkaar gespaard waarmee wel een jaar rond denken te komen. De extra kosten van aan te schaffen materialen hebben we zo laag mogelijk gehouden door (bijna) alles via marktplaats te kopen. Wouter heeft bij de politie een goede regeling getroffen. Hij blijft in dienst en heeft de afgelopen jaren overuren weg laten zetten op een speciale rekening waar tijdens zijn verlof zijn premies van betaald worden. Als je die premies namelijk zelf moet betalen is dat erg duur omdat je ook je werkgeversdeel moet betalen. Ik neem ontslag in de hoop dat ik in 2006 weer aan de slag kan op mijn huidige school. Garanties kan niemand mij geven omdat het leerlingenaantal op het speciaal onderwijs sterk terugloopt. Het huis kunnen we waarschijnlijk verhuren aan een vriend van ons. We nodigen hem binnenkort uit om alles vast te leggen.

 

3 weken geleden was in Enkhuizen de Zeilen vertrekkersdag. Leuk om de verhalen te horen van iedereen die gaat vertrekken. Erg bijzonder ook dat er wel 3 boten uit Hellevoetsluis vertrekken dit jaar. De Helena Christina en de We two are one en wijzelf natuurlijk. We kwamen helaas iets te laat binnen dus hebben niet ieders verhaal kunnen horen. Wouter wilde perse nog even langs een winkel waar je een aardplaat voor de ssb zender kan kopen. Maar die bleken ze helaas niet op voorraad te hebben.
Er kwam van alles aan bod op deze dag maar gelukkig niet veel verrassingen. (alleen dat het in Suriname erg lastig is je gastank bij te vullen)

In het kader van het vertrek leek het mij na veel wikken en wegen ook handig om mijn ogen te laten laseren. Vorig jaar had ik ook al dat plan maar belandde toen op de site: lasikdisaster.com en zag het niet meer zitten. Maar door een advertentie in het blad van de watersportvereniging waarbij je 400 euro korting kreeg op een laserbehandeling wilde ik het toch wel weer proberen. Maar helaas... mijn ogen kunnen helemaal niet gelaserd worden. Te dun hoornvlies. Ik kon eventueel wel in aanmerking komen voor contactlensimplantatie maar dat adviseerde ze toch niet omdat het nog even duurde voordat ik geopereerd kon worden en ik dan net in de 'garantieperiode' weg ga. Verder was ook terughoudendheid geboden als je toxoplasmose in je oog hebt gehad en dat is iets wat bij ook het geval was.
Het voordeel hiervan is wel dat ik 4000 euro uitspaar want dat kost het laseren ongeveer.

12 april

(Wouter) Vandaag aan de Schorpioen gewerkt! Omdat er boten het water in gegaan zijn heeft de Schorpioen een ander plekje in de hal gekregen. Ik heb de steunen wat veranderd met een grote krik zodat de steunen weg kunnen tijdens het verven van het onderwaterschip. De schroef heb ik gedemonteerd en voor vrijdag een afspraak gemaakt bij Jooren Scheepsschroeven in Dordrecht voor een beurt. Tijdens het maken van de foto kwamen collega's langs rijden. Men blijft zich verbazen, zeker na het zien van de Schorpioen in het echt, dat wij met zo'n kleine boot de Altantische oceaan oversteken. Ach zeg ik dan maar, er gebeuren meer ongelukken in het verkeer dan op de oceaan.

 

21 april

(Wouter) De huid boven de waterlijn van de Schorpioen is geschuurd. Maandag en dinsdag een laagje hardhoutolie en woensdag een laagje vernis. Dan het onderwaterschip.
Saskia heeft afgelopen maandag gewinkeld in Rotterdam en kwam teleurgesteld terug: er was niets in de aanbieding. Wel inspiratie opgedaan voor het verbeteren van de vouwfietszakken. De zakken worden gemaakt van de oude genuea van de Asamintos van Rob en Yolanda. Loes heeft Saskia geholpen bij het denkwerk.


30 april 


(Saskia) Gisteren heeft Wouter contact gehad met zijn hoogste baas en hij gaat niet acoord met het verlof. We moeten 3 weken later vertrekken. Ongelofelijk! Ik wilde deze man met naam en e-mailadres hier op de site zetten zodat iedereen die het er niet mee eens is een mailtje naar hem kan sturen, maar daar was Wouter het niet mee eens. Hij wil natuurlijk na een jaar weer terugkomen. Ik was er erg boos over maar ik geloof dat er weinig aan te doen is verder. In kleine lettertjes staat namelijk bij de verlofaanvraag: Als het dienstverband het toelaat. Daar kan je alle kanten mee op als baas.
Ik heb deze week mijn ontslagbrief op de bus gedaan. Dat gaat allemaal wat makkelijker.

Wouter is ook naar Enkhuizen geweest voor spullen om de SSB in te bouwen. Een dekdoorvoer, aardplaat en stagisolatoren. Alweer een aardige uitgave terwijl we nog steeds niet weten of het gaat lukken met inbouwen. Gelukkig heb ik de komende twee weken (!) vakantie dus tijd genoeg om eens flink aan de slag te gaan. Het zou fijn zijn als we over twee weken ook het water in kunnen. Alles wat op de kant gedaan moet worden (inbouwen aardplaat, antifouling en misschien wat dekrubbers vervangen) moet dan klaar zijn.

1 mei

(Wouter) Maandag ging het zo goed met het lakken van de huid dat ik ook s'middags antifouling op het onderwaterschip heb aangebracht. De huid heeft nu 2 lagen hardhoutolie met 1 laag vernis en het onderwaterschip heeft 3 lagen antifouling. Bij het verfen van de antifouling merk je pas dat het erg stinkt in de hal nadat je gaat struikelen over de kleinste dingen. Snel de deuren op tochten zetten voordat een andere botenklusser en ik neer vallen van de geuren. Bezoekers hoor je boven de radio uit iets roepen van verbazing over de stank. Toch komen ze allemaal met ingehouden adem kijken wie die gek is en gaan weer snel naar buiten.
De hardhoutolie en vernis moeten nog goed uitdrogen, want de waterlijn willen wij verhogen. Daarna krijgt het onderwaterschip rond de waterlijn nog 5 lagen antifouling.

Woensdag heb ik op de terugweg 4 diesel jerrycans van elk 20 liter gekocht, natuurlijk via marktplaats. Van Karen en Jancees hebben we al 2 jerrycans van elk 15 liter gekregen, afkomstig van de de Leeuwenhart. We kunnen dan 110 + 50 van de vaste tank = 160 liter diesel meenemen. Met een gunstig verbruik moet dat ongeveer 400 mijl dieselen betekenen. De verkoper vertelde dat hij afgelopen zomer vanaf de Azoren naar Engeland alles heeft gemotord ( 2200 mijl). Met de Leeuwenhart afgelopen zomer van de Azoren naar Bayona in noord Spanje hebben we ongeveer de helft ( 440 mijl) op de motor gevaren. Van Bayona naar Hellevoetsluis hebben Karen en Jancees ook voornamelijk gemotord. Het is te hopen dat ons dat gespaard zal blijven.

Zaterdag, koninginnedag, heeft Saskia de opbouw van de Schorpioen schoon gestofzuigd en afgesopt. Vandaag begonnen wij enthousiast met het verder schoon maken van de opbouw. De bezaanmast met hulp van een mede botenklusser naast de Schorpioen op steunen geplaats. Ook de gieken op steunen geplaatst. Ik heb de boksteunen maar even aangedraaid want deze stonden nog op de uitdroogstand voor de antifouling. Saskia vond wel dat zaterdag de Schorpioen zo wiebelde tijdens het schoonmaken. Een andere botenklusser was zo nadrukkelijk aan het schuren dat we het mooie zomer weer zijn gaan opzoeken.
We wilden een rondje fietsen en een ijsje pakken in Brielle maar het werd een rondje langs zeilvrienden. Gerrard en Marjo aanboord van hun Toarker, met aan de overkant de net gearriveerde Windbreker van Edgar en Else op hun zomer stekkie en dan maar ook kijken naar de nieuwe buiskap van de ? van Karin en Wim Böllerman.

3 mei

(Saskia) Net belde Wouter vanaf zijn werk. Zijn collega's hadden voorgesteld alle 15 een extra dienst te draaien zodat we toch 3 weken eerder weg konden! Ik kreeg het er helemaal warm van. Wat een ontzettend lieve actie!!! De chef van Wouter is er niet mee accoord gegaan maar dat doet er eigenlijk niet toe. Ik ben diep ontroerd.

Vanochtend een laag hardhoutolie op de opbouw en vernis op de bezaanmast en twee gieken. Morgen weer een laag zodat het lakken klaar is voor het hemelvaart weekend want dan zullen er veel klussers bezig zijn in de hal en dan is er te veel stof om iets mooi te lakken. Dat is dan een goeie dag om de aardplaat in te bouwen.

(Wouter) Wim Keijzer vertelde mij van het voorstel en ik wist even niet goed te reageren. Het kon ook niet omdat er zomers bijstand is vanuit andere districten terwijl ik op vakantie ben. Het was alleen lullig om het na een half jaar te moeten horen dat het niet mag. Ik vertelde later aan Wim dat ik het misschien niet eens had gedurfd om het voorstel aan te nemen.

16 mei

(Saskia) Ik heb twee weken vakantie gehad dus er is lekker veel aan de Schorpioen gewerkt. De masten, de gieken en de huid hebben een paar extra lagen lak gekregen. De waterlijn is verhoogd en heeft 5 lagen gekregen. Als het goed is kan ze deze week nog het water in. Afgelopen maandag was een historische dag voor de Schorpioen. Ze is namelijk zeeschip geworden! Een man van het kadaster kwam het nieuwe nummer infrezen en heeft de Schorpioen weer gemeten. Het kruisje betekent dat de Schorpioen uit het binnenvaart kadaster is geschreven. Foto rechts is het zoeken naar het motornummer. Binnenkort verwachten we de zeebrief.

 

(Wouter) Ja, Saskia heeft hard gewerkt terwijl ik Bush beveiligde in Margraten en op voorjaars oefening was met de ME.

Normaal hebben we samen met de Leeuwenhart en de Assamintos onze pinkster-BBQ. Maar omdat pinksteren zo vroeg valt en de Schorpioen nog niet vaarklaar is, zijn we met de auto naar Bruinisse gegaan. Zaterdag hadden we nog het leuke idee om met de bijboot en bb-motor op een eiland in de Grevelingen elkaar te ontmoeten. Helaas was het erg koud en winderig en zijn we maar allen naar de chinees gegaan. Zondag was het wel mooi weer en hebben we na het klussen Melanie met Naaf mee genomen.

Vorige maandag heben we weer vreselijk veel geld uit gegeven. Bij kamera-expres geheugenkaarten voor beide fototoestellen en een onderwaterhuis voor het toestel van Saskia, daarna een 2de hands laptop gekocht en op de terug weg via marktplaats een 12V/220v omvormer gekocht.

Vandaag zag Saskia tijdens het schoonmaken van de kuipvloer een scheurtje. De vloer van de kuip is van polyester. Het blijkt een matje te zijn over een 8 tal schroeven. Wat Saskia betreft had de hele kuip eruit gemogen maar in verband met de tijd hebben we dat toch maar niet gedaan. Nu heb ik de schroeven eruit gedraaid en daarna met kit weer nieuwe schroeven erin gedraaid. Je kunt wel alles heel goed willen doen maar dan komen we niet weg. Het kajuitdak heeft ook een verse verflaag gekregen. Alleen nog de kuipvloer een verfje en dan mag de Schorpioen het water in.

 

23 mei

(Wouter) Donderdag 19 mei, nadat Saskia klaar was met werken, is de Schorpioen te water gekraand. Binnen 10 minuten was de schorpioen van uit de hal in het water. De motor startte zo als altijd direct. Voor de sluis hebben we haar afgemeerd en tijdens de avondpauze van de sluiswachter hebben wij ook gegeten. Als toetje hebben we de Schorpioen in de box gevaren en kunnen we haar weer zien van uit de voorkamer. De kluskleren konden eindelijk in de was voor de nieuwe klus periode.

Vandaag via internet in de VS een Iridium prepaid kaart met 500 belminuten gekocht die we later in augustus kunnen activeren . De kaart is geldig voor 1 jaar waarmee we voor ongeveer €1 per minuut kunnen bellen.
Telefonisch bij Africancats in Nederland een nieuw toplicht met ankerlicht besteld, die voorzien is van een ledlamp. Heeft in de Zeilen gestaan.
Een groot deel van onze zeilen heb ik op gehaald, want die lagen nog bij de Vriessails in Stellendam sinds november voor reparatie. Daarna ben ik via via terecht gekomen bij een bedrijf van vissers in Stellendam. Daar hebben ze "joe mit zo'n zeilbootje" geholpen met het inknijpen van 3 isolatoren in de achterstag van de hoofdmast.

Ook ben ik druk bezig naar het zoeken van een hoog rendements dynamo, een spanningsvrije diodebrug en een gellaccu. Het is ook allemaal zo vreselijk duur. We moeten ook nog steeds een BTW verklaring voor de Schorpioen regelen. Op de site van de Douane staat dat alle pleziervaartuigen, ongeacht de leeftijd, de BTW verklaring moeten kunnen tonen bij het terug komen in de EEG. Ik hoop in contact te komen met de eerste eigenaar van de schorpioen en dat die nog de aankoopbon van 1967 heeft. Ik heb de aankoopbon van mijn eerste auto niet eens meer en dat was 1987.

1 juni

(Wouter) Vol spanning hebben we afgelopen zaterdag op de komst van de postbode gewacht omdat hij ons nieuw led toplicht, de triachor met fotocel zou brengen. Als je het ankerlicht aan zet schakeld de fotocel automatisch het ankerlicht aan als het donker wordt. Terwijl we ergens op land nog 's avonds op het terras zitten gaat ons ankerlicht automatisch aan.

Afgelopen zaterdag waren wij van plan in ieder geval de grote mast op te zetten. Samen kunnen we nog net de grote mast verplaatsen aanboord zodat deze met mastbout in de mastvoet zit. Tijdens het monteren van het toplicht kwam ik er achter dat er een draadbreuk zat in een mast kabel. Gelukkig zaten er nog 3 hele dunne kabels in de mast die ik als een kabel wilde gebruiken. Tegen de avond kwamen Edgar en Else bij ons eten. Samen met Edgar kwamen we na het eten er achter dat er stroom lekte uit de mastkabels. Alles moest er dus uit. Dat heb ik maandag gedaan. Ik kwam er ook achter wat de oorzaak was van de breuk: een net te lange schroef in de mast heeft een gaatje geboord in de pvc-pijp waar de kabels door lopen.
Vandaag samen met Saskia nieuwe kabels in de mast getrokken. Morgen de lamp monteren en ik hoop dat Edgar me kan helpen bij het solderen van de draad verbindingen van de lamp en de marifoon, want ik ben geen held in het solderen. De bezaan kunnen we met hulp van de grote mast zelf opzetten. De foto onder is vorig jaar genomen tijdens het aftuigen van de masten. De mast leunt op de klustrap met een rol isolatie en verder zie je de bok op het voordek die de rest van het jaar naast de schuur ligt. Aan de bok zit de grootschoot vast aan de voorstag. Aftuigen kunnen we geheel samen doen.

Telefonisch contact gehad met mevrouw Visser. De familie Visser was de opdrachtgever tot het bouwen van de Schorpioen, die toen Houtvaart heette. Haar man zit nu in Noorwegen na een winter in de buurt van Bergen te hebben overwinterd. Zij vertelden geen btw verklaring van de schorpioen meer te hebben, net als ook de bouwer Piet Bouhuijs mij eerder had verteld. Helaas, dat wordt dan praten met de Douane.

12 juni

(Saskia) Vandaag hebben we eindelijk gezeild. Fijn om weer even te weten waar je het allemaal voor doet! Het was een pittig windje dus met niet te veel zeil op gekeken of alles goed staat. Hier en daar konden nog wat stagen aangedraaid maar nu zit alles goed vast. Helaas blijkt de marifoon het niet te doen. In de mast geklommen kwam Wouter er achter dat de plug die de antenne met de coax kabel verbind niet goed contact maakt.

 

20 juni

(Wouter)Afgelopen vrijdag in Bodegrave bij destroomwinkel.nl een heeeel zware 200Ah AGM accu, een diodebrug en een laadregelaar gekocht. Daarna direct naar Cordaad in Spijkenisse gereden met de dynamo. Helaas kon ik die vandaag weer ophalen want Cordaad kan zonder een functie-tekening de laadregelaar niet correct aansluiten. Ik ben nu in afwachting van het advies van een specialist van Victron die mogelijk wel een oplossing heeft. De laadregelaar is waarschijnlijk afgestemd op de Balmar-dynamo.


Vandaag in de middaghitte het zware reddingsvlot op de Schorpioen geplaatst. Op de steiger wat gezaagd, geschuurd en gefreesd aan twee steunlatten die aan weersijde van het vlot komen. Het gewicht steund nu op 3 plaatsen. De steunlatten moeten nog vastgemaakt worden aan de spanten van het kajuitdak.

Saskia is binnen bezig met het maken van een zonnetent met stevige fiber tentstokken. Ik begrijp tussen het vloeken door dat de naaimachine niet doet wat die moet doen. Saskia is ook op jacht via marktplaats naar een gameboy.

Hetnet heeft Freeler opgekocht. Als wij nu van een ADSL abbonnement overgaan naar een inbel abonnement van Hetnet verliezen we onze homepage www.schorpioenopreis.nl . Klere overnames, om ons beter van dienst te zijn? Dus was het een paar dagen zoeken naar een betaalbaar hosting abonnement. Die hebben we gevonden bij Whatsnel.nl. Whatsnel is goedkoop omdat er geen helpdesk is. Dus na een paar mailtjes staat vandaag een verse en ik hoop nu voor heeel lang onze nieuwe homepage op:

 

www.schorpioenopreis.nl

29 juni

(Saskia) Vandaag was het echt duidelijk dat ik weg ga op De Windroos. Ik ben al 2 weken bezig met een soort afscheidstournee. Eerst een feestje met collega's en vorige week afscheid van de leerlingen waarbij alle groepen een toneelstukje of een liedje hadden ingestudeerd. Maar vandaag ging iedereen verhuizen naar zijn nieuwe lokaal. Ik heb natuurlijk geen nieuw lokaal voor volgend schooljaar dus ik werd eigenlijk wel een beetje uit mijn lokaal verjaagd. Nu heb ik geen bureau, geen lokaal, geen postvakje en geen kluisje meer. Dit is echt afscheid!

Verder ben ik al de hele week bezig met de zonnetent. Op marktplaats heb ik stevige glasfiberstokken gekocht (die normaal in zo'n koepeltentje zitten) en op de markt had ik stof gekocht. Het is nog een heel gepuzzel omdat de bezaanmast met verstaging eigenlijk best wel in de weg zit. Ik ben al wel bijna klaar om te gaan passen aan boord.

Wouter is bezig geweest met de bevestiging voor het reddingsvlot. Er liggen nu twee op maat vormgegeven plankjes op het kajuitdag die met bout en moer goed vast zijn gemaakt door de spanten die aan de binnenkant van het kajuitdak zitten. Het lijkt ons een stevige constructie. Zodra ik klaar ben met de zonnetent maak ik voor het vlot ook een mooi hoesje.

Zaterdag 23 juli vieren we ons afscheidsfeestje. Iedereen is van harte welkom. Als het mooi weer is vieren we het op de kant bij de boot en anders binnen in huis. De dag daarna ruimen we de rommel op en op maandag 25 juli vertrekken we echt en kan je ons uitzwaaien.

 

11 juli

(Wouter) De lente is al lang voorbij. We stellen de zomer maar uit tot het vertrek. Eindelijk konden we de op de Hiswa gewonnen sleaper ontvangen van de bedenker/maker en Plastimo. Ik heb nog steeds mijn bedenkingen, ach gratis. We komen ook nog in de plaatselijke krant te staan.

Afgelopen dagen heb ik me bezig gehouden met het her aanleggen van de electriciteit. Alle accukabels zijn eruit gehaald voor nieuwe kabelklemmen. Ik kwam gelukkig een beschadiging tegen, moet zijn gebeurd tijdens de inbouw van de kast over sb. Er zit nu een nieuwe en zwaardere diodebrug, een 12/220V omvormer van 250W, de acculader, een accumonitor, een nieuwe heele zware 220Ah AGM accu en de nieuwe bedrading met de antennetuner voor de SSB zender/ontvanger.
De dynamo regelaar was niet aan te sluiten en is retour gegaan. Bij Prolectro heb ik een nieuwe marine dynamo van 110Ah gekocht. Met hulp van de technische man van Yagra, sorry ik ben geen namen onthouder, een dynamobeugel kunnen krijgen van een hele oude Volvo Penta.

Een klene boot heeft zijn voordelen, maar wat een gepriegel om alles weg te werken en dat in de meest pijnlijke vermoeide houdingen. Fijn als het dan werkt.

Thuis gaat het leven gewoon door. De zwaluwen hebben het druk met het voederen van hun twee kindjes en Floris drinkt nog steeds graag uit de kraan of uit de bloemenvaas. Ook geholpen bij het strobalen sjouwen op de boerderij van Charlotte en Peter

Saskia heeft haar project zonnetent bijna afgesloten met een kleine duurtest. Zondag is een mogelijke huurder langs geweest om te kijken. Deze week horen we van hem of het door gaat. Wij hebben er vertrouwen in dat het met hem goed zit. Hij mocht gelijk de nieuwe wasmachine naar boven helpen sjouwen die we overgenomen hebben van Gerard en Marjo.