Lente

8 april

Gisteren zijn we naar Bussum gereden om daar een tweedehands SSB zender ontvanger te kopen. Op het plaatje op internet leek het een apparaat zo groot als je marifoon maar dat viel in echt behoorlijk tegen. Het is een flinke kast met nog een extra kast erbij (antenne tuner). De knopjes zeggen mij allemaal nog niets maar eens hebben we met dit apparaat contact met de buitenwereld. Wouter wil er ook nog een modem bij kopen zodat we eventueel nog mailtjes kunnen versturen onderweg. Ik heb overigens begrepen dat dat weer erg veel stroom kost dus we moeten maar kijken of dat gaat lukken. Er zit een heel boekwerk bij als handleiding en Wouter ziet het wel zitten.

13 april

Vrijdag heb ik de huid boven de waterlijn ontvet en geschuurd.

Zaterdag hebben wij de 2 masten, de mastvoeten, de kuip, de potdeksel, de boegspriet en een deel van de opbouw ontvet en daarna geschuurd. Ik heb met epoxy de 2 pijpen die in de spiegel zitten voor de windvaan verstevigd en wat kieren opgevuld.

Zondag heb ik alles stofvrij gemaakt met de Hema stofdoekjes en alles in een laag vernis gezet, op BB huid na.

Maandag heeft Saskia de rest afgelakt. Daarna hebben wij een reddingsvlot gekocht via marktplaats.

Vandaag heeft Saskia een tweede laag op de huid gedaan.

 

19 april

We zijn de afgelopen dagen weer druk bezig geweest met de Schorpioen. Een aantal lagen vernis op de opbouw, huid en de masten. En vandaag heeft Wouter een tweede laag antifouling aangebracht. Deze is wat donkerder rood dan de vorige (bijna bruin eigenlijk) maar nu het erop zit ziet het er wel mooi uit. We hadden een groot blik van 20 liter gekocht via marktplaats. Maar na de eerste laag lijkt het nog steeds alsof er niets uit is dus misschien hebben we een beetje overdreven met die 20 liter.

Aanstaande donderdag gaat ze het water in!

 

22 april

Dinsdag heb ik het dak van de kajuit geschuurd en een laag verf gegeven. Halverwege dacht ik dat ik het niet zou redden met de pot van vorig jaar, dus snel een nieuwe pot gekocht. Blijk ik achteraf het net gehaald te kunnen hebben. Ach volgend jaar een extra laag.

De watelijn en de kiel heb ik een laag antifouling gegeven. Bij het weghalen van het plakband ging over SB een klein gedeelte van de laklaag mee eraf. (en dat terwijl we speciaal duur tape hadden gebruikt) Een beetje gerepareerd met een laag lak. Volgend jaar maken we de waterlijn extra hoog omdat we verwachten dat de Schorpioen dieper in het water zal liggen met alle spullen en het vele eten aan boord.

 

Woensdag de laatste laag op de kiel gedaan. De water gesmeerde schroefas heb ik voorzien van een beetje vet dat het rubber smeert. Bij het vastzetten van het inbusje viel het inbussleuteltje onder de motor buiten mijn bereik. Met een magneet aan een staafje deze eruit kunnen vissen. Dat scheelt weer roestig lenswater. Water afgetapt uit het brandstoffilter en de eerder via marktplaats gekochte acculader aan gesloten en de accu's laten laden. De log gever schoon gemaakt en weer gericht. Bijna alle slangklemmen gecontroleerd op spanning.

Met een grote kruiwagen alle klusspullen van de loods naar de schuur thuis gebracht en daar weg gezet voor de volgende keer.

De Schorpioen is gereed voor te water !

 

 

26 april

Ondertussen liggen we alweer voor het huis en zijn we al een aantal dagen bezig met het zeilklaar maken. Eerst de masten omhoog. Gisteren en vandaag de zeilen erop en wat spullen aan boord gebracht. Volgende week heeft Wouter zowaar 5 dagen vrij, dus kunnen we lekker weg met de Schorpioen.

 

4 t/m 9 mei

Dinsdag 4 mei zijn we s'middags vertrokken met de Schorpioen om te gaan zeilen. Nadat wij de sluis uitgevaren waren ging het regenen en besloten we op de motor verder te varen. Het was erg bikkelen ondanks de handschoenen, dikke truien en sjaal om. In Middelharnis werdt het in de loop van de avond droog zodat we de dodenherdenking droog bij hebben gewoond.

Woensdag hadden wij met Rob en Yolanda afgesproken elkaar te ontmoeten bij de Volkeraksluizen. Samen met hun Asaminthos zeilden wij naar Oude-Tonge. De volgende dag op de motor het Grevelingenmeer opgevaren en naar Ouddorp Haven gegaan. Er stond windkracht 2 en ook nog recht van voren dus vandaar. We waren lekker op tijd in de haven zodat we ook nog tijd hadden om de vouwfietsen tevoorschijn te halen en een stuk te gaan fietsen.Toevallig hebben wij alle vier een donkerblauwe Brompton, dus we leken net het Brompton promotie team. Vrijdag was helaas een druilerige dag en zijn we naar Brouwershaven gezeild. Zaterdag was het eindelijk lekker zeilweer. We begonnen met de genua maar na een tijdje was de koers precies goed voor het rode monster (de halfwinder) dat ging erg lekker. Zo kwamen we uiteindelijk in Steenbergen. De toegang vanaf het Volkerak tot aan Steenberegen is erg mooi. Je vaart midden door de polder en Natuurmonumenten gebied. Veel bijzondere vogels gezien. Zondag naar de Volkerak sluizen waar wij gedag hebben gezegd tegen Rob en Yolanda met koffie en thee en het gratis uitgedeelde moederdaggebak van de AH te Steenbergen. Daarna verder naar Hellevoetsluis. Helaas niet bezeild dus veel kruisen maar met een lekker windje ging dat eigenlijk ook best lekker.

 

1 juni

Het lijkt alsof we een hele tijd niets hebben gedaan maar dat is echt niet zo. Ik heb een soort buiskap gemaakt van glasfiberstokken. Nog niet helemaal klaar maar daar wordt druk aan gewerkt. Verder zijn we veel bezig geweest met pas en meetwerk. Achter het toilet past nog een kastje en in de hondekooi, die wij gebruiken voor de vouwfietsen en het gereedschap past onder de plank nog een extra ruimte waar we de zeekaarten in op kunnen bergen. De grote waterzak gekocht via marktplaats heeft Wouter op alle mogelijke manieren in de voorpunt geplaatst. Nadat een nieuwe plek was gevonden moest er naar de watersteiger van de vereniging gevaren worden om de nieuwe en de oude waterzak te vullen. Tijdens het legen dreven de bodemplanken door de boot. Lang leve de electrische lenspomp die telkens 320 liter water uit de boot pompte. De Schorpioen is er wel schoon van geworden. Maar de waterzak past niet. Er blijven te veel onbenutte ruimtes over. Dat worden 2 nieuwe waterzakken van 100 liter.

We zijn ook weer druk op marktplaats aan het shoppen. Een batterij monitor en een ankerketting komen eraan. Wouter heeft zelfs een bod gedaan op een iridium sateliettelefoon (telefoon waar je overal ter wereld mee kan bellen, gemiddeld voor 2 euro per minuut) Het leek mij een beetje overdreven omdat we ook al een SSB zender/ontvanger hebben en het ding kost tweedehands toch nog 900 euro.Vandaag bezig geweest met impregneren van de nieuwe delen voor de kasten. Wouter heeft wat extra gaten gemaakt in de planken waar we op liggen in de punt en de bank die we als slingerkooi gaan gebruiken. Het zijn nu wel erg veel gaten dus het is nog hopen dat de planken nog stevig genoeg zijn om ons te dragen.

12 juni

Vorige week zondag hadden we afspraken gemaakt om de ankerketting en de accumonitor op te halen. Die ochtend al vroeg opgestaan om de tenten voor het schoolkamp van groep 8 in Renesse op de camping op te zetten. Het was bloedheet dus dat was wel even zweten. Daarna meteen door naar Amsterdam voor de ankerketting. ruim 70 kilo op 4 hoog. Dat was dus flink sjouwen. Voor de accumonitor moesten we naar Scheveningen. Daar aangekomen bleek de man niet thuis te zijn dus even lekker over de boulevard gewandeld. Uiteindelijk belde die man ons terug dat hij tot 10 uur 's avonds moest werken dus dat werd niets met onze afspraak.

Afgelopen dagen is Wouter druk bezig geweest met Edgar met de bevestiging van de ankerlier aan de boot. Oorspronkelijk zit er alleen maar een gat in het dek waar de (verzwaarde) ankerlijn uit komt met aan het einde een stukje ankerketting van een paar meter die op het dek lag. Het anker lag aan de preekstoel vastgebonden. Het is erg zwaar ankeren omdat je het anker eerst onder de zeereling moet schuiven en dan optillen en overboord gooien. Het ophalen van het anker is zo mogelijk nog zwaarder want je moet het laatste stuk het anker ook nog van de boot afhouden om beschadiging aan de huid te voorkomen. Enfin, niets voor een rugpatient als ik. Daarom komt er nu een ankerlier en een rol, waar het anker gewoon op kan blijven liggen. De lier staat bijna en voor de rol moeten we nog iets verzinnen.

Het oude gat in het dek kunnen we niet meer gebruiken omdat de lier een stuk verder naar achteren staat dus er moest een nieuw gat komen. Op de foto kan je zien hoe dik het dek is (het rondje wat Wouter in zijn hand heeft) 3 centimeter dik. Overigens lijkt het op deze foto net of Wouter een bierbuikje heeft maar in werkelijkheid is dat echt niet zo hoor.