Oversteek
Sint Maarten - Azoren

Klik op het kaartje om een grotere versie te bekijken

begin mei Voorbeidingen voor vertrek op st. Maarten
9 juni profiteren van storm
10 juni Puerto de Lajes

Voorbereidingen voor vertrek

(Saskia) Voor we met de oversteek beginnen doen we nog even een gehele controle van de boot of alles wel in orde is. Daarbij hoort inspectie van het topje van de mast. Wouter gaat naar boven om het nieuwe blok voor de fok erin te zetten en ziet tot zijn grote schrik dat het bevestigingspunt van de voorstag en de vallen aan de mast bijna los is. Er zit een flinke scheur in en het stukje staal hangt nog maar aan een klein stukje vast aan de mast. Dat is even schrikken want als dat breekt ben je je voorstag kwijt en als dat tijdens heftig zeilen gebeurt kan je mast wel naar beneden komen. Als we van de schrik bekomen zijn gaat Wouter op zoek naar Dave van de Ross Alither want die heeft een lasapparaat volgens Martijn. Ze liggen al buiten de brug in de baai dus Wouter blijft even weg met de bijboot. Hij heeft wel de handmarifoon meegenomen en na een tijdje roept hij me op om te zeggen dat Dave er aan komt met lasapparaat en aggregaat. Mooi zo. Ik ruim snel het dek op zodat hij er makkelijker bij kan. Dave gaat snel aan de slag. Met lasapparaat en verlengsnoer om zijn schouders hijsen we hem de mast in waar hij na even roept de aggregaat te starten begint met lassen. Na twee tellen springt het laatst stukje los waar de voorstag aan vast zat. Gesprongen door de hitte. Dave weet hem nog net op te vangen en maakt de fokkeval boven vast zodat we hem voor op de boegspriet vast kunnen maken en hij op die manier als een soort reserve voorstag werkt. Na zo'n kwartier lassen is hij klaar en laten we hem zakken. Het ziet er niet netjes uit zegt hij maar het is wel stevig. Dat hopen we dan maar! Tijdens het lassen hou ik het dek nat tegen de lasspetters maar er zijn er toch wat op het dak van de kajuit ingebrand. En natuurlijk ook net een op de douche zak. Gelukkig blijkt hij niet lek te zijn.

gezien vanaf de Vagebond. De voorstag is alsnog ag gebroken. Snel de mast met dave borgen met de grootzeilval ! Vlag en Dave in top Al slingerend lassen Martijn bewaakte de diesel aggregaat

(Wouter) Ik was hoopvol er van uit gegaan dat onze oliefilter die op heel auto's ( in Europa) gebruikt wordt ook hier te krijgen viel. Helaas hadden de watersportzaken Budget Marine en Island Waterworld die nou net niet meer in vooraad. Na lang zoeken en bellen met de Lister fabriek voor het onderdeel nummer, konden we bij een onderdelen zaak terecht. Zij hadden natuurlijk een ander onderdelen nummer systeem.
Handig had Saskia 2 brandstof filters bij Lister in Rotterdam gekocht. Blijken deze net als de impellor niet te passen !! Ook na het bellen naar de Lister fabriek voor het onderdeel nummer kon ik 2 brandstof filters kopen. Ik was net op tijd met bellen eind van de middag met het 5 uur tijds verschil in Engeland waar de fabriek staat. Daar was het eind van de avond.
De aansluiting van de sb brandstof tank was los geraakt. Dat moest anders. Maar dat zijn inches met cm maten. De watersport zaken liggen heel handig aan het water en via land moet je giga om. Dus ik was meer bezig met heen en weer varen in de bijboot dan met klussen. Zeker als de inch maat niet past op de cm maat, dat ik vlak voor de kant ook nog er achter kom dat mijn Teva's nog aanboord liggen, dat de benzine op de terugweg op raakt en tegen de wind in verder moet roeien en dat ik halverwege zeiknat regent..

Hans helpt ons met  het verbeteren  de zend en ontvangst kwaliteit van de SSB Vandaar dat het stonk naar diesel na het tanken

We bedanken Dave en Martijn hartelijk en besluiten maar niet vandaag door de Franse brug te gaan. Even bijkomen van de schrik. 's Avonds tijdens de borrel bij Schrimpy's bedanken we Dave nog eens met een fles rum en 100 dollar. Nu maar hopen dat hij zijn geld waar heeft gemaakt.

De volgende dag varen we door de Franse brug. We nemen Martijn ook mee want hij wil zich nog inklaren en dat gaat nou eenmaal een stuk makkelijker aan de Franse kant. Het is daar ook gratis, terwijl je aan de Nederlandse kant moet betalen. Voor het inklaren en ook nog eens een bedrag per dag dat je in de lagune ligt. Wij hebben dat niet gedaan en klaren nu ook in aan de Franse kant. Krijgen zelfs een stempel in ons paspoort.

Hierna peddelt Martijn weer terug in zijn kano en gaan wij op zoek naar de supermarkt. Op Martinique hadden we fantastisch boodschappen kunnen doen en omdat dit ook Frankrijk is hadden we dat hier ook verwacht. Helaas, dat was een tegenvaller. Ze hadden wel basisdingen maar zoals de lekkere sausjes die we bij de Leaderprice in Martinique hadden gekocht, die hadden ze hier niet. Nadat we bij de grote supermarkt, de Match, waren geweest konden we het meeste wat ze daar niet hadden aanvullen met wat ze in de kleine Chinese winkeltjes hadden.

Marigot baie, de bijboot hebben we eruit gehaald om schoon te maken en op te bergen.

Uiteindelijk hadden we weer een boot vol spullen en moesten we weer aan de slag om dat allemaal weg te stouwen. Omdat we ook al extra diesel bij ons hebben en best wel veel water ligt de Schorpioen best diep en ook nog een beetje naar voren. Ik had ook tassen vol boeken geregeld maar die passen natuurlijk nooit in de twee kleine boekenkastjes die we hebben. Daarom heb ik een netje gemaakt onder de kastjes aan bakboord. Daar passen mooi alle boeken in.

Waar moeten we het allemaal kwijt? Netje gemaakt om de extra boeken in kwijt te kunnen

De volgende dag aan de slag met het onderwaterschip. Er was ons al verteld dat je in de lagune heel veel aangroei krijgt maar wat we nu onderwater zagen sloeg alles. Het leek wel een heel koraalrif wat we aan aangroei hadden. Ik had bij de watersportwinkel twee plastic plamuurmessen gekocht en daarmee gewapend gingen met duikbril op de plantjes en diertjes op de huid te lijf. Op de pokken na ging alles er vrij soepel af. Het was wat lastig als je dieper moest want door het harde werken had je maar even de tijd zonder adem en dan moest je alweer naar boven om adem te halen. Eind van de middag is de huid helemaal schoon. Er zitten hier ongelofelijk grote vissen in de baai en omdat het zo helder water is zie je ze gewoon zwemmen. Heel bizar.

Schoonmaken van het onderwaterschip Foto maken van de grote vis Foto van de grote vis, geen idee wat het is.

De volgende ochtend alleen nog even water optoppen. Dat deden we bij de jachthaven in Marigotbay. Blijkbaar waren daar niet zoveel mensen die water kwamen tanken want het was gewoon warm water wat uit de slang kwam. Het leek er niet op dat het snel koeler zou worden dus toch maar in de tank gegooid. De jongen die hielp met de waterslang nam me daarna mee naar de receptie waar ik 8 euro voor dat beetje water moest betalen. Ik vroeg hoeveel ik dan wel niet getankt had en dat moest 100 liter zijn. Het leek mij stug maar bewijs maar eens dat het niet zo is. Bovendien bleek achteraf dat het al 5 euro kost om de waterslang van zijn slot te halen. Weten we dan ook voor de volgende keer. We zijn in iedergeval klaar voor vertrek!

Vrijdag 19 mei, 19-45N 61-56W

(Wouter) Gisteren zijn we om 12 uur vertrokken uit Marigot Bay te St. Maarten. Er stond een lekker windje uit het zuidoosten waardoor we ruim 5 knopen gingen. Het inslingeren ging prima. Er stond niet echt een deining. We slingeren en stampen nu naar puntje 2. We hebben 124 M afgelegd en moeten nog 281M naar puntje 2.( zie kaartje )
Dankzij Hans van de Fiddlesticks hebben we nu contact met andere zeilers via de SSB. De SSB doet het! Elke avond om 23:00 uur UTC hebben we een netje. Dan praten we met zeilers die voor ons varen en krijgen we de groeten van zeilers uit het Caribisch gebied. Hartstikke leuk is dat. De voorpunt ligt vol met lichte spullen: crackers, kussens, stootwillen, huiken en wc papier. Over de matrassen hebben we een plastic zeil gelegd, want af en toe lekt het nog een paar druppeltjes. De Schorpioen duikt af en toe flink in de golven. In de boot is het erg warm en klam omdat we niet goed kunnen luchten vanwege het vele spatwater dat over komt. Ik zweet me nu dan ook een ongeluk bij iedere inspanning om niet door de boot gelanceerd te worden. Saskia zit buiten in het zonnetje wakker te worden en het anti-zeeziekte pilletje zijn werk te laten doen.

Zaterdag 20 mei 21-17N 61-11W

(Wouter) We hebben 99M afgelegd sinds gisteren en hebben nog 182M te gaan tot puntje 2. Niet dat we rechtstreeks naar puntje 2 gaan. We proberen natuurlijk wel wat af te snijden.
Gisteren ging het wat harder waaien en voeren de hele nacht met de werkfok en een gereefd bezaan. We stampten en slingerden door de golven. Het was geen prettig zeetje. Sinds vanochtend zeilen we weer met het grootzeil en de werkfok en is het lekker zeilen.
Gisteren nam ik een hap van mijn boterham met hagelslag toen ik een vreselijke pijn voelde. Ik heb dus een gaatje in een kies, links onder. Tot nu toe valt het mee, dus we hoeven (nog) niet terug of naar Bermuda te gaan voor een tandarts. Nog een reden om minder te eten na al dat uit eten op St. Maarten.
Binnen in de boot is het 32 graden, dus dat is best warm slapen voor een middag slaapje. Buiten schijnt de zon uitbundig. Het is al licht vanaf 5 uur. De nachten worden steeds korter en frisser. We zitten 's nachts in de kajuit opening te lezen. Een anker/kuiplampje met een ankerlicht, geel en rood licht gebruiken we als leeslamp. We houden weer het 3 op 3 af wacht systeem aan. Ik tot 24 uur, van 3 tot 6 en van 9 tot 12. Saskia van 24 tot 3 en van 6 tot 9. In de middag doen we soms een middag slaapje..

Mooie avondlucht

Zondag 21 mei 22-48N 60-20W

(Wouter) We hebben 98m afgelegd en hebben nog 84M te gaan richting puntje 2.
Het was me een wisselvallige nacht en ochtend. De wind is erg veranderlijk qua sterkte en richting. Als de wind weg valt liggen we te slingeren en te stampen van de golven. Vanochtend om 5 uur tijdens zonsopkomst kwam er een klein regenbuitje over. Na de regen was er geen wind meer. Snel de motor maar aan gezet want we werden gek van het geslinger. 15 minuten later was er gelukkig weer wind. De hele ochtend zijn we bezig met de zeilen en dat zal wel de hele dag zo door gaan. Stiekem wensen we even een windstilte.
Om 12 uur boordtijd heb ik weer gesproken met de Vijla en de Libertijn op de 6230Kz. Zij dobberen ongeveer 100M voor ons uit want zij hebben geen wind. Om 19:00 uur is er ook een netje op de 8101Kz met de Catch22, Lady Jean, de J&B, de Madeleine, de Sepia, de Hexe en nog meer Nederlandse zeiljachten die aan het oversteken zijn of aan het luisteren zijn in het Caribisch gebied. De Doordrijver, de Sandettie en de Odyssea zijn ook aan het oversteken en luisteren mee want die hebben geen zender.
We hebben al weer een paar iridium berichtjes ontvangen en dat is altijd leuk. Denk er wel aan dat er maar 160 karakters inclusief spaties verzonden kunnen worden per bericht. Soms eindigt het bericht zonder dat we weten van wie het was.

Voor de wind zeilen

Maandag 22 mei 24-04N 58-58W

(Wouter) We hebben 111M afgelegd, puntje 2 zijn we vannacht gepasseerd en we moeten nog 1679M naar het eiland Flores.
Sinds gisteren middag zeilen met de genua ipv de werkfok. De wind kwam zwak uit het zuidoosten en de zee was kalm. Heerlijk gezeild. In de nacht toch het grootzeil gereefd en vanochtend vroeg zelfs even weg gehaald.
Voor ons vaart de Vijla en die motoren weer. Wij gelukkig nog niet maar de wind is wel verder afgenomen. We zeilen tussen de 3 en 4 Kts richting de Azoren.
Vanochtend hebben we een douche in de kuip genomen.
Op het kajuitdak liggen 10 5liter water kannen die we voor het douchen gaan gebruiken. Verder hebben we 9 dieselkannen op het dek staan met in totaal 230 liter diesel. Als we zuinig varen kunnen we daar ongeveer 230 uur=8 dagen mee varen. In de waterzakken voor in de punt onder onze slaapkooien hebben we ongeveer 220 liter water. Als drinkwater hebben we 42 1,5liter waterflessen en 4 5liter waterkannen. Ook hebben we 15 pakken sinasappelsap, 24 blikjes Ting en een paar cola blikjes.
Saskia is begonnen met het maken van yoghurt, lekker bij het ontbijt.

(Saskia) Al met al genoeg gewicht om van de Schorpioen een onderzeeër te maken als het hard waait, dus ik ben blij dat het niet hard waait.

Wolken

Dinsdag 23 mei 24-49N 57-25W

(Wouter) We hebben 93M afgelegd en moeten nog 1586M naar Flores.
Gisteren middag konden we nog zeilen tot 4 uur. Daarna was het op met de wind en hebben we gemotord tot de volgende morgen 6 uur. De zee was net een dikke laag olie waarop de sterren weerspiegelden. Voor ons kon je de horizon niet zien, lucht en zee waren de zelfde kleur.
Twee vrachtschepen zagen we passeren waarvan alleen een Braziliaan in gebrekkig Engels reageerde op mijn praatje via de marifoon. Vanochtend tijdens het wisselen van de wacht zagen we een groot donker zeil heel in de verte. Na het oproepen van "Big sailing yacht this is small sailing yacht" was het geen racer maar het engels zeiljacht Lonely Star.
Het is al erg fris 's avonds als de zon onder is gegaan. Lekker in de kuip zitten genieten van de nacht is er niet meer in je T-shirt en onderbroek. Saskia zat met haar jas, fleece trui en fleece broek een boek te lezen tijdens het motoren.
Saskia heeft veel goede boeken kunnen ruilen en leest nu een boek per dag.
Het wordt steeds leuker het praten via de SSB. Iedereen is nu in spanning over het weer. We ontvangen weerkaartjes met de iridium telefoon in een mailje. De meeste ontvangen hun mail met de SSB via een speciale modem. Je kan je ook aansluiten bij Herb. Herb is een oude man die al jaren zeilers weersinformatie geeft. Je moet je dan opgeven en zeggen waar je naar toe wilt zeilen en hij begeleid je dan. Een uit de hand gelopen hobby. Alles via de SSB op de 12359Kz. Hij is daar toch wel ongeveer elke dag 4uur mee bezig. We luisteren nu maar wat vaker naar Herb. Er komen waarschijnlijk 2 lagedruk gebieden langs met veel wind. Iedereen die ten noorden van ons zit is al iets naar het oosten of naar het zuidoosten aan het koersen. Vanaf St. Maarten koersen al zo veel mogelijk naar het noordoosten en zijn redelijk ver van de mogelijke route van de lagedruk gebieden. Afwachten dus.

Mooie lucht

Woensdag 24 mei 25-29N 55-31W

(Wouter) We hebben 105M afgelegd en hebben nog 1481M te gaan tot Flores.
We zagen gisteren een koelkast drijven! Je zal er maar tegen aan botsen in het donker. De positie van de koelkast hebben we aan de Sepia gegeven want zij varen achter ons. Achteraf hadden we het moeten laten zinken, maar dan liepen we grote kans dat de Schorpioen er tegen aan zou botsen op de hobbelige zee.
Wat wel fijn is dat we eindelijk weer stroom mee hebben van 0,4 knopen, dat scheelt best per uur. Zeker tijdens het motoren op een pruttel toerental om diesel te sparen. Met een beetje wind in de slappe zeilen gingen we toch mooi 5 knopen. We hebben gemotord van 13:00 uur tot iets na middennacht. Als de motor dan uit is is het eng stil buiten en durf ik amper geluid te maken bang om Saskia wakker te maken. Sinds vanochtend is de wind naar het zuiden gedraaid. Met een ruime koers naar de Azoren slingeren qua koers en qua boot weer net als op de heenreis. Bouke heeft het druk met sturen.
Omdat we met de wind mee varen waait het niet zo hard voor je gevoel. De wind is best fris, maar in de zon is het nog steeds lekker warm. Binnen is het nog steeds in de 30 graden.
Gisteren heeft iedereen naar Hurb geluisterd en die vertelde dat als we zuidelijk van 30N blijven we geen last zullen krijgen van harde wind die de lagedruk gebieden gaan veroorzaken.

Drijvende koelkast

Donderdag 25 mei 26-13N 53-23W

(Saskia) We hebben de afgelopen 24 uur 116 mijl afgelegd, nog 1365 te gaan.
We zitten in de buurt van puntje 3 op het kaartje. Vanaf gisteren middag komt de wind uit het zuiden en zelfs zuidwest. We zijn dus weer lekker voor de wind aan het slingeren.
Vanochtend tijdens mijn wacht kwamen er twee buien over. Dikke donkergrijze wolken die van achteren naderden met donkere strepen eronder als teken dat het hard gaat regenen. Ik heb snel een regenjas aangetrokken en het luik en de deurtjes dicht gedaan. Daarna kon het geweld losbarsten. Prachtig, zoals de regen de golven platslaat en afrond. Geen witte kop meer te zien op de golven en dat terwijl het alleen maar harder gaat waaien in zo'n bui. Af en toe moest ik het even overnemen van Bouke de stuurautomaat omdat hij wel erg begon te slingeren.
Ondertussen zijn de buien weer weg en schijnt de zon weer meedogenloos in de kuip. We hangen het zonnetentje weer op om een beetje schaduw te maken. Wouter zit naast het zonnetentje want die krijgt het koud in de schaduw.
We horen van andere boten over de SSB dat ze walvissen en Portugese oorlogsschepen (kwallen) zien. Wij hebben alleen nog maar de koelkast en wat ander afval gezien. Maar we blijven opletten!

Vrijdag 26 mei 27-03N 52-00W

(Saskia) We hebben 89 mijl afgelegd en nog 1276 mijl te gaan naar Flores.
Gisteren veel regen en wind gehad. Tijdens de regen gedouched wat ook wel weer eens nodig was.
Vannacht tijdens mijn wacht kwam er ook een bui over. Het begon met een zwarte plek in het noorden. Het was net een groot donker eiland waar we naast voeren. Maar langzaam werden we opgeslokt door de donkere wolk en begon het hard te waaien en te regenen. Gelukkig voeren we op de motor omdat er daarvoor geen wind was dus ik hoefde niet snel iets aan de zeilen te doen. Na een halfuurtje was het voorbij en kwam er al weer een tintje lichtere lucht tevoorschijn. De wind was vervolgens ook weer helemaal weg. Tot vanochtend vroeg er weer wind opstak. Uit het noorden. De lucht is nu helemaal blauw met hier en daar een klein wolkje dus het ziet er goed uit.

Bijna spiegelgladde zee

Zaterdag 27 mei 27N 50W

(Wouter) We hebben 100M afgelegd en moeten nog 1204M naar Flores.
We zijn niet echt dichter bij Flores gekomen want we hebben wind tegen. Of we zeilen naar het noorden of naar het oosten en Flores ligt in het midden. Afgelopen nacht zijn we naar het oosten gezeild. Een paar keer geprobeerd naar het noorden te zeilen maar dat lukte niet, dat werd een koers van 330 graden. De Sepia vertelde tijdens het middag netje dat zij wel noord aan konden houden. Dat lukt ons nu ook, op naar de betere winden.
Het was een kraak heldere nacht. De wind was best fris en voor het eerst sinds ? had ik mijn fleece broek en fleece vest aan, terwijl ik zat te lezen onder het luik. Binnen was het voor eerst weer koeler, 23 graden, ipv de normale nacht temperatuur van 26 graden.
Bouke bleef hangen en stuurde daarom niet goed. Terwijl Saskia stuurde lag ik op het roer te zoeken naar de oorzaak. Gelukkig zag ik dat er een moertje aan gedraaid moest worden van de windvaanas. Ik moest oppassen niet klem te komen zitten tussen de helmstok en hekstoel en het gereedschap niet laten vallen. En dat op een hobbelig zeetje tijdens mijn slaap uren.
Vannacht werd ik wakker gemaakt door Saskia want een schip kwam recht op ons af. Toch maar even op geroepen op kanaal 16 of hij ons op zijn radar had. Dat had hij en was op weg naar de Dominicaanse republiek. Tijdens het passeren vlak voorlangs van de containerboot zag Saskia de verlichting op de brug. Strakke koersen.

Zondag 28 mei 28-26N 49-54W

(Wouter)We hebben slechts 86M afgelegd en Flores ligt op 1139M van ons vandaan.
We zijn nog steeds naar het noorden aan het zeilen want de wind komt nog steeds uit het NO kracht 3 tot 4.
Op het netje om 12 uur was het onderwerp wat een laagdruk gebied gaat doen, hoe krachtig het gaat worden en hoe deze zich gaat verplaatsen van west naar de Azoren. Vanmiddag maar weer naar Herb luisteren.
Ik zag een wit lampje aan onze bb zijde van mogelijk een zeiljacht. De Sepia kon het niet zijn want die zit op 60M van ons vandaan. Misschien vannacht weer.
Om water te besparen gebruiken we een plantenspuit. Het bestek maken we eerst met zeewater schoon en spuiten het af met de plantenspuit. Aandek is alles plakkerig zout. Met de plantenspuit maak je je handen weer schoon. Als ik bezig ben op het voordek bij de mast krijg ik vaak buiswater tegen mij aan. Even spuiten en ben ik weer zout vrij. Ook handig na het scheren. Zo besparen we weer een paar liter zoetwater.
Het wordt echt steeds kouder 's nachts en zelfs overdag uit de zon. De wind maakt het zo koud. Saskia wil al onder een dekbed slapen.
Op St. Maarten hebben we led lampjes gekocht voor binnen. Dat scheelt echt in prijs en verbruik. 25 dollar per stuk en slechts 0,01 ampère verbruik. We verbruiken ongeveer 20 ampère per dag, dat is inclusief 2 maal per dag zenden met de SSB en e-mailen met de laptop. Verder staat altijd het log aan, de marifoon, de SSB in anticondens verwarming en de 12V lader voor de iridium telefoon. 's Nachts gaat de rode verlichting voor de kaartentafel en het kompas aan.

Fris windje

Maandag 29 mei 30N 49-54W

(Wouter) We hebben 104M afgelegd en het is nog 1066M naar Flores.
Daar varen we niet naar toe, want we zijn nog steeds aan het uitwijken voor een laagdruk gebied, een storm. Die gaat van het Caribisch gebied waarschijnlijk naar de Azoren. Wij en nog een heleboel zeiljacht zeilen nu naar een hoogdruk gebied om daar te schuilen. Het laagdruk gebied gaat dan om het hoogdruk gebied. Dan is het afwachten of er na die passage nog wind overblijft om naar de Azoren te zeilen. Herb, de weerman, waarschuwde het Nederlands zeiljacht Hexe al heel duidelijk met "Save your fuel, save your fuel".
Herb, die zaterdag jarig was, adviseert ruim 40 zeiljachten. De hele middag is hij daar mee bezig, elke dag. Je geeft je van te voren op met je positie en waar je naar toe wilt gaan. Dan moet je blijven luisteren wanneer je aan de beurt bent, want dat duurt vaak erg lang. Hij werkt vanaf de kust van de VS naar het Caribisch gebied en dan via de oceaan naar zeilers die naar Europa zeilen. Herb geeft uitgebreide weersinformatie over het gebied waar je bent en adviseert je hoe te gaan om de beste winden te hebben. Heel handig dus met die storm die er aan gaat komen. Wij en heel veel ander zeilers luisteren mee. We zitten dan met de kaart van de oceaan voor ons en zien hoe het weer om ons heen is van een zeiljacht dat het dichtst bij ons in de buurt is wanneer die in gesprek is met Herb.
Via de mail ontvangen we weerkaartjes, maar daar staat niet zo veel informatie in als Herb geeft. Deze kaartjes, gribfiles, zijn voorspellingen gemaakt door een computer en bv gecorrigeerd door een mens. Hieronder zie je een voorbeeldje van zo'n gribfile. Het lagedrukgebied is duidelijk te zien.

Gribfile met het lagedrukgebied wat ons harde wind geeft

Gisteren was het deels een bewolkte dag en dat maakt het best fris. We zaten de hele dag binnen te lezen. Saskia zat vanochtend met fleece en zeilpak in de kuip wakker te worden en te lezen. Gelukkig is alles weer opgeklaard en was het best te doen eten in de kuip.

Mooie zonsondergang

Dinsdag 30 mei 31-35N 49-10W

(Wouter) We hebben 95M afgelegd en de afstand naar Flores is 994M. We zitten ten zuiden tussen puntje 4 en 5. Heel belangrijk: we zijn over de helft !!
Tot vanochtend 11 uur konden we nog zeilen. Het was gisteren een hele rustige middag en nacht. Geen golven met alleen een hele rustige deining. Met het beetje wind dat we hadden konden we 3 tot 5 knopen zeilen. Nu zijn we aan het motorzeilen met de motor op pruttelstand, ongeveer 1300 toeren.
De lucht is strak blauw met een hele langzame deining. Met een licht briesje gaan we 4 tot 5 knopen.
Vanmiddag gaan we weer naar Herb luisteren en horen hoe het lagedruk gebied zich gaat verplaatsen. Gisteren hoorden wij alleen Herb praten met de jachten in onze omgeving. Alleen de jachten die bij Engeland en Frankrijk voeren konden we horen.
Op het netje is zelfs contact met Nederlandse jachten die op Curaçao en Trinidad liggen.
Saskia zag gisteren als eerste een zeilende kwal voorbij drijven, ik vanochtend. We zullen de camera's gereed houden.
De Vijla die bij ons in de buurt vaart hebben iets leuks mee gemaakt. Ben, hun hond, was opeens erg actief en liep over het dek heen en weer te lopen. Ongeveer 7 minuten later zwom een kleine walvis naast hun boot. Keek 2 maal en ging toen weer verder.
Wij hebben nog steeds geen walvissen of dolfijnen gezien. Wel mooie zeevogels die rakelings over de golven zweven, meestal zijn ze met z'n tweeën. De toppen van hun vleugels raken soms het water. Als we lekker hard zeilen hangen ze achter de boot, soms met de poten door het water slepend en laten zich dan zakken om iets te eten.
Saskia had een mooi netje gemaakt onder de kastjes achter BB bank/slingerkooi. Daar lag een deel van de grote boeken voorraad. Helaas heeft het daar gelekt. De natte boeken liggen nu in de zon te drogen. Wel balen, zonde.

De boeken liggen in de zon te drogen na de lekkage in het boekennetje

Woensdag 31 mei 32-45N 48-08W

(Saskia)We hebben 88 mijl afgelegd (op de motor) en nog 912 mijl te gaan naar Flores. We zitten links van puntje 5 op het kaartje.
Gisteren weer de hele middag naar Herb geluisterd. Wij begrepen eruit dat vanaf vandaag het geweld los zou barsten. Eind van de middag zijn we druk bezig geweest om alles in orde te maken voor harde wind. Binnen goed opruimen, buiten alles goed vastsjorren, riffen in het grootzeil en de bezaan en de genua eraf en de werkfok erop. Verder het luik weer goed waterdicht gemaakt met speciale tape. Zo waren we er helemaal klaar voor.
De hele nacht bleef zonder wind en in de ochtend kwam een vriendelijk briesje. Dat schiet natuurlijk niet zo op met dat gereefde zeil en de werkfok. Maar gelukkig is de wind wat sterker geworden in de loop van de ochtend zodat we nu in ieder geval boven de 4 knopen blijven. Dat geweld valt dus nog reuze mee.
Vanmiddag maar weer goed luisteren naar Herb of er nog iets zinnigs te zeggen valt over onze positie ten opzichte van dat lagedrukgebied. Er liggen twee Nederlandse schepen erg dicht bij ons omdat die op dezelfde manier uitwijken voor het lagedrukgebied. De Vijla en de Sepia. Ze liggen nog niet zo dichtbij dat we ze zien of marifoon contact kunnen hebben maar dat gaat waarschijnlijk binnenkort wel gebeuren.
Omdat er vannacht helemaal geen wind stond was de zee helemaal vlak. In het begin van de avond stond er nog een klein stukje maan maar die verdween al snel. Het water was zo vlak dat de sterren in het water weerspiegelden. Heel bizar. Ik had mijn zeiljas aan maar had het toch nog koud. Ik geloof dat ik zowaar mijn sokken op moet zoeken.

Donderdag 1 juni 33-20N 45-58W

(Saskia)We hebben 102 mijl afgelegd en we moeten nog 810 mijl.
Het beloofde geweld is losgebarsten. Gisteren ging het in de avond steeds harder waaien. Nou maakt die wind niet zo veel uit want dan zet je wat minder zeil. Maar de golven die bij die wind zitten maken het erg oncomfortabel. We rollen en slingeren behoorlijk. Volgens de gribfiles gaat de wind wat afnemen in de loop van de dag maar tot nu toe merken we daar niet zo veel van. We moeten ook zorgen dat we niet te hard gaan want dan zeilen we het lagedrukgebied in waar nog meer wind en golven staan.
Straks verwisselen we de werkfok voor de stormfok. Gaan we weer wat langzamer.

Hoge golven en harde wind

Vrijdag 2 juni 2006 33-38N 44-46W

(Saskia)We hebben 70 mijl afgelegd en hebben nog 740 mijl te gaan.
Gistermiddag hebben we de werkfok voor de stormfok geruild. Dit lag een stuk rustiger. We gingen tussen de twee en vier knopen de nacht in. We leven een beetje als holbewoners aan boord want alles is dicht tegen de overslaande golven. Af en toe kijken we eens naar buiten of er nog andere schepen zijn.
We hoorden net op het netje dat de rem eraf kan en dat we koers kunnen zetten naar Flores. Het lagedruk blijft ons voor. We zaten met nog een aantal schepen voor de 45graden lijn omdat het daarna volgens Herb erg heftig was. Nu kunnen we dus verder, dat is mooi. Kunnen we eindelijk de goede kant op. We moeten wel weer iets meer zeil zetten waardoor we wat sneller gaan maar waardoor het waarschijnlijk ook weer iets onconfortabeler wordt.
Er gebeurde ook nog iets bijzonders. De iridium telefoon ging over. Wij denken dan altijd dat dat een vergissing is, want wie belt ons nou op de iridium. Maar hij bleef overgaan dus Wouter nam toch maar op. Het was Rene van de Vagebond. Hij belde met zijn iridium en dan is het niet zo duur. Wel grappig. Zij vertrekken vandaag vanuit st. Maarten richting het noorden. Het viel me vandaag ook op hoe dramatisch de lak van de boegspriet er aan toe is. Het lijkt wel alsof alle lak ineens moe is en er af valt. Hopen dat we dat op de Azoren nog een beetje bij kunnen werken.

De lak valt er gewoon af.

Zaterdag 3 juni 34-18N 43-06W

(Wouter) We hebben 94M afgelegd en het is nog 648M naar Flores.
We zijn een beetje moe van afgelopen nacht, we hebben unaniem besloten dat vannacht de verschrikkelijkste nacht van ons leven is. We hebben veel buien met heel veel wind en soms regen erbij over ons heen gehad. Een mega golf is tegen de Schorpioen geslagen en bedolf ons onder een laag zout water. Wonderbaarlijk genoeg heb ik daar niets van gemerkt, ik sliep. Later zag ik dat de 3 dieseltanks die aan een plank tegen de reling vast zitten op het dek lagen. Snel maar even weer vast gezet tussen de klotsgolven door.
Het water kwam via de deurtjes en het zeiltje dat er voor hing naar binnen. Nu was het al niet droog binnen. Via alle kleine kiertjes en gaatjes sijpelde al 3 dagen zoutwater naar binnen. Gelukkig zeilden we nog steeds met de stormfok, want we ging daarmee nog ruim 4 knopen over de hoge golven. Die hoge golven van 4 tot 6 meter zijn niet zo erg, daar gaan we soepel over heen. Het zijn die iets kleinere die tegen de boot spatten en ons weg zetten. Vannacht nam de wind af. De golven zijn er dan nog steeds. Daardoor slingerden we als een gek.
Tijdens mijn slaapuur heb ik Saskia geholpen met het wisselen van de stormfok voor de werkfok. De dubbele fokkeval heb ik er maar uit gehaald want er zit iets klem boven waardoor ik zelfs bij het strijken aan de val moet trekken.
We zijn de hele ochtend bezig geweest met het hijsen en strijken van het grootzeil en de bezaan. Dan was er geen wind en dan weer te veel. Binnen lag je niet echt ontspannen te slapen en dan ga je maar helpen, want het valt niet mee op dit zeetje aan dek met de zeilen bezig te zijn.
Nu profiteren we nog van de gunstige wind uit het noorden en zeilen zo noord mogelijk naar Flores.Volgens Herb gaat de wind na het weekend weg vallen en krijgen we misschien zeer lichte wind tegen. Afwachten. De zon schijnt weer.

Dreigende lucht

Zondag 4 juni 36N 41-40W

(Wouter) We hebben 126M afgelegd en dat is een nieuw dagafstand record! Een gemiddelde snelheid van 5,25 kts=9,7 km/uur en dat met een afstand van 533M naar Flores.
We hebben nu een rustige koers naar het noordoosten, de boot wordt niet geremd door golven, vandaar ook de wat hogere snelheid en dat met een noordwesten wind van kracht 3 tot 4. Vanochtend zag ik weer sinds lange tijd dolfijnen. Ze bleven een kwartiertje spelen bij de boeg. Het was wel een kleinere soort. Ik kon het niet goed zien want de zon was net op gekomen.
We houden nog steeds de tijd van St. Maarten aan. De zon gaat nog steeds na 18:00 uur onder, maar kom steeds vroeger weer op. Vanochtend was dat om kwart over 3.
We hoorden van de Libertijn over de SSB dat het erg druk en gezellig is op Horta. We hebben er echt zin in daar ook aan te komen. Maar eerst naar Flores.

Springende dolfijn

Maandag 5 juni 36-55N 39-32W

(Wouter) Onze dagafstand was 111M en met nog 422M te gaan naar Flores.
We zitten nu 100M ten noorden van puntje 6 op het kaartje. De wind was iets naar het noorden gedraaid en daardoor konden we niet meer noordelijker sturen dan de koers naar Flores. Nu tussen de middag is de wind door gedraaid naar het noor-noordoosten en kunnen we met moeite de koers naar Flores aanhouden. Wat wel fijn is dat de sluier bewolking na 3 dagen is verdwenen. Het is weer lekker in de zon in de kuip. Misschien kunnen de lekkages opdrogen. Gisteren weer dolfijnen voor de boeg. Ik weet niet hoe ze dat doen maar zodra we 6 knopen door het water gaan zijn ze er. Je hoort ze ook ,als je binnen zit, door de huid met elkaar praten.
Via de SSB horen we dat het weer op Horta slecht is, maar het is er wel gezellig. De haven is vol dus moeten nieuwkomers buiten ankeren.
Zelfs via de SSB wordt men zenuwachtig over de eerste voetbalwedstrijd van Oranje op de 11de juni.

avondrood

Dinsdag 6 juni 36-57N 37-37W

(Wouter) Afgelopen 24 uur hebben we 96M afgelegd en Flores ligt nog 336M verwijderd. De wind is gisteren middag naar het noordoosten gedraaid. Eerst konden we met scherp zeilen bijna de koerslijn aanhouden, 068 graden. De wind was niet stabiel en werd zwakker. Heel even zijn we overstag gegaan maar daar werden we helemaal niet vrolijk van, koers 300. Begin van de avond koersten we naar het zuidoosten en om middernacht zijn we gaan motoren naar Flores, want de wind viel toen helemaal weg. We waren het een beetje zat en hebben lekker met 1800 toeren gevaren. De hele ochtend zijn we tijdens onze wachten bezig geweest met het hijsen en strijken, motor aan motor uit, wel of niet motorzeilen. Lig je net te slapen wordt je wakker van klapperende zeilen of tril je wakker van de motor die aan gaat.. Dan sta ik maar eerder op.
Tijdens het middag netje horen we dat iedereen aan het experimenteren was voor de beste koers en dat het uit eindelijk motorzeilend naar de Azoren werd. Iedereen heeft een andere wind sterkte terwijl we binnen 40M van elkaar liggen. Wij zijn nu ook aan het motorzeilen met de motor op pruttel stand en kunnen 110 graden aanhouden met een vaartje van 4,2 kts over de grond. Van de Libertijn hoorden we dat het nog steeds koud en winderig is op de Azoren. Wij hebben soms een zonnetje en uit de frisse wind is het nog net lekker. Via de radio wereld omroep hoorden we net dat het er eindelijk 25 graden wordt in Nederland.

Haren wassen in de kuip

Woensdag 7 juni 37-05N 50-50W

(Wouter) We hebben 100M afgelegd en Flores lag in de peiling 057 op een afstand van 259M. Gisteren van 12:15 tot en met 24:15 gemotord. Een paar keer hebben we naar het noorden gestuurd om zo wat hoogte te winnen. De wind was zwak en een beetje draaierig. Sinds dien zeilen we met de genua en het grootzeil. Soms als de wind iets aan zet reven we het grootzeil. Tegenwoordig is het reven in 10 minuten geklaard van denken te doen tot in de kuip weer kijken dat de Schorpioen weer beter zeilt. Vannacht zag Saskia een lampje achter ons. Omdat we het maar af en toe zagen moest het wel een zeiljacht zijn. Iets na 3 uur kwam de zon op en was er duidelijk een zeiljacht zichtbaar. Toen ik om 10 uur keek zag ik dat het voorzeil weg was gehaald en de boot flink aan het stampen was. Het was het Zweedse zeiljacht Wind Walker die aan het motorzeilen was naar Horta. Hij vertelde 1 dag eerder dan ons vertrokken te zijn van St. Maarten. Het leek op een klassieker, misschien zien we hem nog op Horta. De kortste route van St. Maarten naar Flores is een afstand van 2090M. Op St. Maarten heb ik het klokje van het log vervangen door die we op Antigua hebben ontvangen. We zijn dus met log stand 0 vertrokken. Die stond net op 2084. Als ik alle dag afstanden op tel hebben we nu 2005M afgelegd over de grond/kaart. Vanaf nu zal het uitwijken steeds minder worden want de wind gaat vanavond draaien naar het moordwesten en morgen hard waaien uit het westen/zuidwest. We worden naar Flores geblazen. Het is net als in Nederland zonnig weer, maar de wind is nog best fris. Uit de wind in een T-shirt kan nog net. Via de SSB horen we dat iedereen in truien en jassen in de kuip zit en dat het best tegen valt die kou. Alleen de opstappers die rechtstreeks uit Nederland zijn gekomen om te helpen met het overzeilen genieten in korte broek en T-shirt.

Spiegelgladde zee

Donderdag 8 juni 37-29-N 34-15W

(Wouter) We hebben 80M afgelegd en we moeten nog 182M naar Flores. We konden gisteren een beetje zeilen tot 22:45 uur, daarna hebben we gemotord tot vanochtend 05:45 uur. De wind die er toen was bleek te komen van een voorlangs voorbij trekkende regenbui. Dus om 06:30 uur kon Saskia de motor weer aan zetten. Maar die sloeg al na 5 minuten plotseling af. Een lijn in de schroef? Na zeilend een beetje snelheid gemaakt te hebben ging gelukkig de schroefas van zelf draaien. Niets in de schroef dus, we hadden ook niets gezien. Het filter van de luchtfilter was voor Antigua los geraakt van de metalen mantel. Die zag ik niet meer. "Had je die niet weg gegooid op St. Maarten of is die nu door de motor opgezogen en is daardoor de motor af geslagen, daar zijn we dan mooi klaar mee ?!!" Het angst zweet kroop over mijn rug, denkend aan dat het rampscenario, want toen wist ik het niet zeker meer wat ik had gedaan. Ik zag nog een klein laagje diesel in sb brandstof tank. Totdat Saskia goed keek en zag dat bb brandstoftank nagenoeg leeg was. Als brandstoftanks hebben we 2 aan elkaar gekoppelde 25L Vetus dieseltanks boven de schroefas staan. Zou de motor lucht hebben aangezogen tijdens het slingeren van het restje diesel? Ik heb 2 gele dieseltanks die op het dek staan in de brandstof tanks gevuld. We hadden weer volle brandstoftanks. Na goed ontluchten sloeg de motor na een beetje doorstarten weer aan. Joepie, hij doet het weer !!! En Saskia kan opgelucht haar ramp scenario's overboord gooien. Ik kon weer gerust gaan slapen, 07:15 uur. De wind was reeds helemaal weggevallen en ze was al gunstig aan het draaien naar het noordwesten. Ik zie net een zeiljacht dat heel langzaam ons zal gaan naderen. Oppassen dat we niet gaan botsen. Ik zag ook op grote afstand een hele fel oranje boei in het water liggen. Er "zeilen" veel zeilkwallen langs. Ik wilde er een met de puts pakken maar dat lukte niet want onze golven duwen ze van de boot weg. De camera staat in de aanslag.

Dreigende bui

Vrijdag 9 juni onze positie is: 38-58N 32-54W

(Saskia) We hebben 115 mijl afgelegd en moeten nog 80 mijl naar Flores.Gisteren rustig gezeild. We probeerden zoveel mogelijk naar het noorden te zeilen omdat we wisten dat vandaag de wind zou draaien naar het noord oosten (precies de richting waar we naartoe moeten) Vannacht stond er een pittig windje en met alleen de stormfok op gingen we soms nog 6 knopen. We waren al gewaarschuwd door Herb dat er "stormcondities" aan zouden komen dus we hadden al minder zeil op maar het kwam eerder dan voorspeld. Vanochtend was er even weinig wind en sindsdien komt de wind uit het noord oosten en gaat hij steeds harder waaien. We proberen zo scherp mogelijk te zeilen maar met die golven valt dat niet mee. Als de wind wat af zou nemen zouden we kunnen motorzeilen waardoor we wat scherper aan de wind kunnen maar nu met die harde wind en rommelige golven heeft dat ook geen zin. Straks halen we nieuwe gribfiles binnen om te kijken wat die voor voorspelling geven. We hebben nog even overwogen om Flores over te slaan en dan richting Faial te gaan maar die koers halen we ook niet dus dat heeft niet zo veel zin. Als het een beetje mee gaat zitten komen we morgen aan op Flores.

Harde wind

Zaterdag 10 juni Puerto de Lajes op Flores

(Wouter) We hebben de Laatste 85M afgelegd en kwamen om 13:00 uur boordtijd aan op Flores. De klok aan boord hebben we 4 uur naar voren verplaatst en is het tijd verschil met thuis maar 2 uur eerder.

Land in zicht!!!

Vanochtend om 3 uur zag ik Flores al liggen naast de opkomende zon en dat op een afstand van 40 mijl=60 Km. Gisteren heeft een storm ons gepasseerd. Deze storm was niet zo erg als de vorige keer want nu kwam de wind van achteren. We gingen dus lekker hard. We wisten dat als de storm voorbij was geraasd dat we dan tegenwind zouden krijgen. We probeerden daarom zo veel mogelijk ten noord van Flores te komen zodat we aan de wind naar Flores konden zeilen. Helaas kwam de storm iets eerder en was Flores niet meer te bezeilen. We wilden niet weer hele omwegen zeilen dus hebben we gistermiddag de motor gestart om tegen de wind in te varen. Gelukkig draaide de wind naar het noordwesten en konden we om 6 uur lekker zeilen. Om 13:00 uur voeren we de haven Puerto de Lajes op Flores binnen. De ankerketting lag door het vele geslinger een beetje in de knoop. Na veel getrek in de ankerbak kon het anker uit. Wat een stilte in de boot.
We zijn er en dat na 23 dagen en 1 uur! De kortste afstand van St. Maarten naar Flores is 2100 mijl=4000 Km. Door alle omwegen die we hebben gezeild om stormen te ontwijken en naar wind te varen hebben nu 200 mijl = 370 km meer gevaren. Vandaar 2 dagen langer op zee.
Elke dag voordat we met de zeiljachten die bij ons in de buurt varen gaan praten, luisteren we even naar het nieuws van de Radio Wereld omroep. We hoorden dat het eindelijk warm werd in Nederland, meer dan 25 graden!. Varen wij hier met dikke truien en zeilpak in de regen. Ik heb vannacht gewoon de kachel lekker aan gezet. Heerlijk !
We willen tot eind juni op de Azoren een paar eilanden bezoeken en dan via de Franse kust en de Kanaal eilanden naar huis varen. In de 2de of 3de week van augustus willen we thuis komen.

Terwijl ik de bijboot oppomp maakt Saskia de voorpunt weer slaap gereed. De vuilnis van de oversteek wordt verzameld en gaat in de bijboot. Het is even een kleine puinhoop aan spullen tijdens het overschakelen van zeilen naar ankeren. Andere en warmere kleding, de spullen op het bed moeten ergens anders, de slingerkooi wordt weer een bb-bank, schoon beddengoed in de voorpunt en de vuile was blijft maar groeien.

Samen met Frank en Marijke van de Sepia gaan we aan wal om wat te eten. Achter in de jeep van de Guardia National Republica worden onze gegevens genoteerd. In een klein restaurant kletsen we gezellig tijdens het eten over onze oversteek avonturen.

De mannen van de Guardia wachten ons al op aan de kant. In het mobiele kantoor noteren al onze gegevens