Oversteek
Azoren - Scilly eilanden


geplande route van de Azoren naar de Scilly eilanden

 

Vrijdag 7 juli, 39-41N 25-30W

(Wouter) We hebben 103M afgelegd sinds vertrek en moeten nog 1030M. Tot middernacht hebben we gemotorzeild, daarna was het heel rustig zeilen tot 6 uur. Weer verder op de motor tot 9 uur. Gelukkig kunnen we nu met halve wind 4 tot 5 knopen over de grond verder. De wind is wat vlagerig, vandaar dat Bouke niet stuurt, maar Ray (de elektrische stuurautomaat). De zonnepanelen kunnen zijn verbruik makkelijk aan. Het was weer een erg heldere nacht met veel sterren en in het zuiden enorme wolken van sterren. Nu schijnt de zon en hebben we een fris windje uit het westen tot noordwesten. Terwijl ik foto's aan het maken was van de zonsondergang dacht ik iets te horen voor de boot. Ik bukte om onder de giek door te kijken toen ik wel een hele grote rug zag duiken vlak voor de boot. Een walvis !!. Een grote donker kleurige met een kleine rugvin. Saskia lag net te slapen maar ik heb haar uit bed geroepen. Snel de motor uitgedaan. Saskia zag achter de Schorpioen de walvis weer een duik maken. We konden duidelijk zijn ademhaling zien en horen. Was de batterij van Saskia's camera leeg. Helaas was het te ver weg en te donker voor mijn camera om een foto te maken. We hebben 10 minuten gewacht in de doodsestilte, maar de walvis was verder gezwommen. Onze eerste grote walvis. We hebben het "walvissen en dolfijnen observatieboek" een paar maal doorgebladerd. Saskia weet het niet, ik denk dat het een dwergvinvis was. De Cath22, Silencio en de Oceans4 varen op ruim 10M afstand voor ons uit. We houden onderling contact via de marifoon en via het SSB netje.

Kantoor Schorpioen Wat een kleuren! Terceira laten we achter ons Foto genomen vanaf de Oceans4 terwijl een containerschip ons passeert.  Het ziet er zo best eng uit maar hij passeerde ons ruim.

Zaterdag 8 juli 41-17N 23-55W

(Wouter) We hebben 119M gezeild en we moeten nog 901M. We zitten volgens het kaartje tussen punt 2 en 3. De pomp van het toilet wil niet doorspoelen. Dit hebben we al eerder een paar keer gehad en toen ging het vanzelf later over. Na lang wachten heb ik het pomphuis open gemaakt. Ik zag niets bijzonders, de rubbers waren heel. Vandaag maar weer een poging wagen. Nu spoelen we door met de puts en dat is lastig als we weer eens weg gezet worden door de deining. Terwijl ik dit schrijf pompt Saskia ineens de wc door !
Vanochtend hoorde ik een knal in de kuip, was een blokje van de stuurlijnen van Bouke los. Een schroef was afgebroken. Gelukkig kon Ray het sturen over nemen. Na 20 minuten had ik het beugeltje waarmee het blokje vast aan Bouke zit weer vast geschroefd. Het weer is wel totaal anders dan gisteren. Het is volledig bewolkt en na "zonsopkomst" begon het af en toe zelfs te regenen! Belachelijk. Het is nu droog en het wordt mij te langzaam steeds lichter. Saskia heeft last van misselijkheid. Ze heeft al een paar keer moeten overgeven. Waarschijnlijk is de warme maaltijd van gisteren niet goed bevallen. En ik had zo lekker gekookt vertelde ze nog.


vlak boven de golven voorlangs scheren

Zondag 9 juli 42-38N 22-28W

(Wouter) We hebben 102M afgelegd en moeten nog 799M.
Via de SSB houden we elke dag contact met de Catch22, de Silencio en de Oceans4. Wat dan telkens opvalt is hoe verschillend de windsterkte kan zijn bij iedereen. En dan valt ook op dat een paar tienden hogere snelheid de onderlinge afstanden sterk doet toenemen. Niet te lang in de kaart kijken. Het wil de zon maar niet lukken om door te breken. Gisteren lukte het even een paar uur eind van de middag. Hoe meer hoe beter voor de zonnepanelen en voor de accu. Vanochtend zaten we op -30 Ampere. Qua wind hebben we nog niet te klagen, windkracht 3 tot 4 uit het zuidwesten en westen. Hoe meer we voor de wind gaat zeilen hoe langzamer we gaan varen. De relatieve wind neemt dan af door onze snelheid. De windkracht in de zeilen neemt af en ook die tegen het vaanblad van Bouke waait. Bouke gaat dan trager reageren en daardoor gaan we slingeren. Tot nu toe kunnen we een koers tussen 30 en de 50 graden aan houden. We liggen dan ook ruim 50 mijl links van de koerslijn 053 naar de Scilly eilanden en eventueel Brest. Tijdens het om de 3 uur pompen voelde ik vanochtend iets vreemds aan de handel van de handlenspomp. De borgring lag op de kuipvloer en de as was bijna er uit. Net op tijd gemerkt. We hebben tot nu toe niet veel lenswater tijdens deze oversteek. Het is ook rustig buiten.


niet elke dag zo mooi gezien

Maandag 10 juli 43-44N 20-45W

(Wouter) We hebben sinds gisteren 12 uur 101M afgelegd en het is nog 698M naar de Scilly eilanden.
Het regende vannacht! Dat hebben we gelukkig nog niet vaak mee gemaakt tijdens een overtocht. Het vervelende was dat de wind van achteren kwam en de regen zo de kajuit in kwam. Gelukkig hebben we nog een paraplu uit Suriname en die hield het mooi droog.
Vannacht kwam nog een groep dolfijnen langs. Ze waren veel kleiner dan ik tot nu toe gezien hebben. Ze bleven niet lang want we gingen minder dan 6 knopen, hun ideale meezwem snelheid.
We hadden vreemde luchten. Er dreven donkere stroken lucht over ons heen met een smalle zonnige ruimte er tussen. De wind was daardoor erg twijfelachtig en we durfden niet het rode monster weer te hijsen. Gingen we lekker, kwam er op eens sterke wind en kregen hem met moeite naar beneden. Het ging even iets te hard, 8 Kts op het log. Vannacht heb ik Saskia twee maal geholpen met de zeilen en met Bouke in en uit te schakelen. We gingen van voor- naar tegenwind, motorzeilen naar zeilen en nu motorzeilen we met een gereefd grootzeil weer verder. Saskia had door de drukte haar ontbijt vergeten. De Oceans4, Silencio en de Catch22 zijn druk bezig met het zoeken naar de juiste wind gebieden. Voorlopig is dat zo west mogelijk blijven van de koerslijn. Er wordt zelfs gekeken naar voorspellingen van 5 dagen vooruit. Voorlopig krijgen we mooi weer met zwakke winden vanuit het ZW tot het NO. Dat wordt veel motoren. We kunnen nog ruim 6 dagen motoren als we rustig op laag toeren varen.

Dinsdag 11 juli 44-38N 18-53W

(Wouter) We zijn volgens het kaartje links van punt 4, moeten nog 602M en hebben 96M afgelegd. Vanochtend heeft Saskia mij nog even laten "rusten" in de diesel geluiden. Na 24 uur motoren konden we eindelijk zeilen. Het leek wel een zonnige dag op het Haringvliet. Een hele slome deining zonder golven met een heel zacht briesje uit het noordwesten. Heerlijk stil was het weer aanboord. Onze oren moesten er weer aan wennen zonder het gedreun van de Lister motor. Ik moest weer heel stilletjes mijn ontbijt doen om Saskia niet wakker te maken. Alleen de Oceans4 kan tot nu toe bijna alles zeilen. Helaas duurde het zeilen maar tot 11:30 uur, dus we pruttelen weer verder met 1400 toeren. Vanochtend was wel een bijzondere zonsopkomst. Voor de boot kwam de zon in rood/oranje op en achter ging een net zo grote maan verkleurd door de zon onder en dat alles met een wel heel kalm oliedik zeetje. De zon schijnt volop en omdat we de wind iets dood varen wordt het nog zelfs warmer in de kuip. Niet warm, want dat is aan de overkant en in Nederland uit de wind, aldus de Radio Wereld Omroep. Gelukkig hebben we verse boeken te lezen die we konden ruilen en lenen van de andere 3 boten Het is ideaal walvisspotweer alleen denken de walvissen daar anders over. Gisteren aan het begin van de avond kwam er een groep dolfijnen langs de boot, met een paar jongen. Vlak daarna zagen we ze jagen. Eerst zie je vogels cirkelen en dan plotseling springen een of twee dolfijnen heel hoog uit het water en aan de rugvinnen zie je dat ze hun prooi bijeen drijven. Het water komt in beweging door het opjagen van hun prooi. Na ongeveer 5 minuten werd het rustig en zijn we ook maar gaan eten.

dolfijnen jagen en de vogels pikken mee

Woensdag 12 juli 45-38N 16-54W

(Wouter) We hebben 103M afgelegd en moeten nog 499M.
We hebben alleen afgelopen middernacht tot 7 uur 's ochtends kunnen zeilen, wat een rust in de boot. Soms zijn er kleine windvlagen en kan de motor even uit. Helaas duren die maar ruim een half uur. Daar slaapt Saskia niet echt van met dat aan en uit zetten van de motor. Dus maar verder moteren. De wind blijft zwak uit het NW.
(Saskia))Gisteren zat ik een boek te lezen in de kuip toen ik een geluid achter mij hoorde. Het klonk een beetje als het ademhalen van een walvis maar vaak blijkt dat dan een klotsgolfje te zijn. Toen ik keek zag ik een plek waar het wateroppervlak helemaal glad was. Net of er iets groots onderwater was gegaan. Snel verminderde ik gas en zette de motor uit. In de stilte hoorde je weer de ademhaling van een walvis maar nu zag ik hem ook. Vlak achter de boot. Een groot zwart gevaarte. De lengte is een beetje moeilijk inschatten want je ziet hem niet over de hele lengte boven water maar er is telkens een deel boven water. Maar dit was echt wel een grote. Zeker groter dan de Schorpioen zelf. Wouter stond snel naast me met het fototoestel en kon nog wat foto's maken toen hij voor de 2e en 3e keer boven kwam. Daarna verdween hij naar de zeebodem en zagen we hem niet meer. Later hebben we met de foto's erbij in het walvissenboekje gekeken wat het nu was. We denken een gewone vinvis. Verder is het buiten een beetje saai. De lucht is grijs, de zee is grijs en we zijn helemaal alleen. Niets te zien dus. Wel drijven er rare weekdierachtige beestjes in het water. Gisteren heeft Wouter er eentje gevangen met de puts. We hebben hem van dichtbij bekeken en het is een soort wit, schuimachtig bolletje waaruit verschillende voetjes komen met daaraan een soort schelp waaruit een waaierdingetje komt wat waarschijnlijk algen uit het water vist. Of het nou verschillende organismen samen zijn of dat het een dier is konden we niet echt ontdekken.

Een "gewone Vinvis" flink uitvergroot blijven vreemde wezens het witte is hard en de rest is vol leven en beweegd en  er schuilen kleine beestjes in

Donderdag 13 juli 46-28N 14-42W

(Wouter) We hebben 105M afgelegd, moeten nog 394M naar de Scilly eilanden en bevinden ons bij puntje 5.
Voor vertrek hebben we een prepaid kaart gekocht met 500 belminuten waarmee we voor 1 Euro p/minuut wereldwijd kunnen bellen. Door het afsluiten van een abonnement voor de gannmail mailtjes en het gebruik van Skype hebben we die kaart nauwelijks gebruikt. We moeten nu ons zelf dwingen die prepaid kaart te gebruiken omdat die geldig is tot 10 augustus. Leuk de verraste reacties als we bellen vanaf de Atlantische oceaan. De wind is langzaam naar het NO gedraaid, dus we worstelen nu met zeer zwakke tegenwind. We varen alleen met het grootzeil op, dat gereefd is tegen het klapperen. Ik reken maar niet te vaak uit of we het nog steeds gaan halen met de diesel voorraad. We proberen als de wind het even toelaat te motorzeilen als het kan met de genua erbij. Ik heb gisteren een mailtje gestuurd naar de Radio Wereld omroep over het ontvangen van hun Tour de France uitzendingen. Je kon er een radio mee winnen. Om 20:00 uur hoorden we op het SSB netje van de Silencio dat ze het mailtje hebben voorgelezen op de radio aan het eind van de uitzending. Wij waren toen aan het bellen. Jammer !

Vrijdag 14 juli 47-33N 13-50W

(Wouter) We hebben slechts 85M afgelegd en de Scilly eilanden liggen op een afstand van 330M. De voorspelde wind uit het noordoosten kwam iets later waardoor we zo lang mogelijk in de richting van de Scilly eilanden hebben gemotorzeild. Om diesel te sparen varen we met 1400 toeren, dan schommelt de snelheid tussen de 3,2 en de 3,8 Kts en verbruiken we ongeveer 1 L/uur. Frustrerend langzaam vanwege de rot golven en de tegenwind.
Om 1 uur vannacht trok de wind aan en zijn we gaan zeilen. Het was of naar het zuidoosten of naar het noordwesten. Saskia koos voor het laatste tijdens haar wacht. Ik heb geholpen met het ruilen van de genua voor de werkfok en het inschakelen van Bouke. Na een half uur lag ik al weer te slapen.
We kunnen een koers aan houden tussen 340 en 15 graden, alles afhankelijk van de windsterkte, hoe de golven inkomen en de stroming. Uit die mix kiezen we een comfortabele koers voor ons en de Schorpioen. Bouke is hard aan het werken om dat zo te houden. Volgens de Gribfiles blijft het zo waaien. Morgen kijken we het aan om een slag naar het oosten te maken richting de koerslijn. Buiten de schijnt de zon volop, alleen de temperatuur loopt 15 graden achter bij dat in Nederland. Waag het te klagen dat het te warm is. We zitten binnen wat te lezen, dutje doen, muziek luisteren, bellen met de iridium telefoon en naar de Radio wereld omroep luisteren. Af en toe steken we ons hoofd naar buiten kijken of er schepen in de buurt zijn.

strepen zonlicht op de  top van de deining

 

Zaterdag 15 juli 48-35N 13-44N

(Wouter) We hebben door het water 90M afgelegd en over de grond/kaart 60M en de Scilly eilanden liggen op een afstand van 303M. Dus in 24 uur zijn we maar 30M dichter bij de Scilly eilanden gekomen. Dat is het resultaat van kruisen tegen de wind en zee in. Dit is toch wel het absolute dieptepunt. Na morgen zal de wind iets afnemen en moet het makkelijker worden. We gaan het dus anders aanpakken."
Gisteren middag was het ineens erg stil in de boot. Ligt de werkfok op dek met de fokkeval en ik zie ook het blokje er bij liggen. Ja hoor, weer is het blokje van de fokkeval gebroken. Saskia stelt Bouke in op voor de wind en ik klim met hulp van Saskia de mast in. Buiten waait het 10 tot 15 knopen, windkracht 3 tot 4. Met een extra sluiting zit er weer een blokje aan de mast. Saskia hijst met de top vlaggenlijn de fokkeval naar boven en ik kan weer naar beneden.
Het blokje dat er nu in zit is de zelfde die ik op de oceaan, tijdens de oversteek naar Suriname op 2de kerstdag had vast gemaakt, toen het eerste blokje was gebroken. Daarna hebben we die vervangen in Trinidad door een dubbelblok, maar die is weer tijdens de oversteek naar de Azoren kapot gegaan en is vervangen door een nieuw blokje op Horta. Dit nieuwe blokje is dus gebroken.
Na een uur zeilden we weer en waren we net op tijd voor het SSB netje van 20:00 uur. We hadden een stoer verhaal maar het was niet duidelijk te vertellen want de verbindingen waren slecht. Gelukkig luisterde de J&B vanuit Edam in Nederland mee. De J&B verstond iedereen, zoals als altijd, dus heb ik verhaal eerst aan Jan verteld en die heeft het vanuit Edam aan de Silencio en de Catch22 verteld. Rare verbindingen.
Vanochtend om 6 uur lag ik net in bed, toe gedekt door Saskia en merkten we dat het wel erg rustig werd met de bewegingen. Bouke stuurde voor de wind ? Er was een asje los aan de vaan. Voor de kenners met het Bouvaanboek, zie tekening 10: P30 zat los van P27. De vaan is het bovenste gedeelte van Bouke met het roodwitblauw in het vaanblad. We hebben het hele wiebel gedeelte er af gehaald. In het wiebel gedeelte lag een moertje los die aan het asje vast moet zitten. Na veel gepriegel, met Mc-Givertape op het puntje van een schroevendraaier en gewiebel op het zeetje, is het gelukt het asje weer vast te maken. Na 1,5 uur kon ik gaan slapen en zeilden we weer verder.

De zon heeft een  opening in de wolken gevonden

Zondag 16 juli 48-37N 11-54W

(Wouter) We hebben 104M afgelegd over de grond/kaart om 77M verder te komen en de Scilly eilanden liggen nu op een afstand van 234M. We gaan naar het oosten! Dat konden we doen door eerst goed naar het noorden te zeilen. We kunnen een koers aanhouden van rond de 115 graden terwijl we eigenlijk richting de 70 graden moeten. Dit zullen we tot morgen moeten volhouden. Volgens de wind voorspellingen gaat de wind morgen draaien naar het oosten, zodat we een betere koers naar het noorden kunnen maken. De wind is al iets afgenomen en dat zal zo blijven.
Maar we hebben het meeste last van de golven. We slaan soms bijna stil als we tegen de golven in zeilen. Daarom hebben we af en toe de motor bij en kunnen we ook iets scherper en harder varen. Het nadeel is dat de trillingen van de motor sterker worden als hij aan zijn motorsteunen hangt. Het blijft zoeken naar een compromis tussen comfortabel varen en snel uit dit gebied te komen.
Er liggen super boeien in de oceaan, ODAS boeien: Ocean Data Acquistion System of wel Oceanografisch gegevensinwinning aldus de boeken. Ik denk een meteoboei. Tijdens Saskia haar wacht zijn we zo een op ongeveer 2 mijl afstand gepasseerd, Saskia heeft hem niet gezien. Ik denk dat er ook een marifoon antenne van de Ierse kustwacht op zit, want die ontvangen we zeer luid en duidelijk op VHF16.
We hebben net als gisteren tussen de middag met zeilpakken aan in de kuip gegeten in het zonnetje. Daarna zitten we weer binnen. Dat is wat anders dan zoeken naar wind voor afkoeling wat we gewend waren.

Net te laat. Valt ook niet mee als je camera pas 2 seconden na te drukken echt de foto maakt.

Maandag 17 juli 48-06 9-19W

(Wouter) We hebben 113M afgelegd naar het oosten en moeten nog 160M naar de Scilly eilanden. We hebben zo veel mogelijk oost proberen te varen om geen hoogte te verliezen. Helaas konden we maar kort 90 graden aanhouden en was het meer 110. De hele nacht hebben we de motor bij gehad om snelheid te behouden vanwege het botsen tegen de golven.
Saskia had tijdens haar wacht een keer een motor alarm horen piepen. Tijdens mijn wacht heb ik het bedieningspaneel van de motor in de gaten gehouden die in het achterluik zit. Ik moest me goed vast houden en oppassen voor de helmstok. Na 15 minuten geslinger zag ik het olie alarm oplichten. Het olie pijl was op het minimum en als de boot erg schuin ging was dat dus te laag voor de smering. Na het bijvullen tot het maximum was het probleem opgelost. De olie koelt ook de motor ,vandaar dat hij ook zo warm was. De zeilpakken drogen goed als we ze tegen de motorbekisting in de zeilbak leggen.
Om 6 uur vanochtend zijn we de koerslijn Azoren- Scilly's over gestoken. Hè hè, het heeft ons 3 dagen gekost om dat voor elkaar te krijgen. Volgens de gribfiles gaat de wind na middernacht draaien naar het oosten. We hebben net contact gehad met de Catch22 die ruim 60M ten noordoosten van ons varen. Zij gaan nu al overstag want ze dachten dat de wind langzaam aan het draaien was naar het oosten. Wij wachten af. Saskia zag gisteren middag een mola-mola (zonvis)vlak voor de boeg wegzwemmen. Hij was vast aan het zonnen. Ik deed toen mijn middag dutje, helaas. De afgelopen dagen was het prachtig helder weer met alleen maar zon. 's Nachts was koud, kraak helder, vol met sterren en een hele felle maan, net als een koude winternacht met de zelfde oosten wind. Op de Radio Wereld omroep horen we dat in Nederland officieel de 2de hittegolf begonnen is deze zomer. Belachelijk.


zonsondergang van uit de kuip, de laatste op de Atlantische oceaan Zo ziet een mola-mola eruit onderwater. Deze foto namen we in het aquarium in Lissabon. Bovenwater zie je alleen zijn rugvin heen en weer zwabberen.  Een raar gezicht. Als de zon schijnt liggen ze plat, horizontaal in het water te zonnen om hun lichaamstemperatuur omhoog te krijgen.

Dinsdag 18 juli 48-50N 7-33W

(Wouter) We hebben 108M afgelegd. We bevinden ons rechts tussen puntje 6 en 7, de Scilly eilanden op 80M afstand.
We zijn om 1 uur vannacht overstag gegaan naar het noorden. Wel de hele nacht gemotorzeild anders zouden we door de golven vaart verliezen en geen koers kunnen houden. De wind nam tijdens het draaien naar het oosten ook af.
Tijden het middag eten in de kuip hebben we de motor uit gezet want de wind is verder gedraaid naar het zuidoosten. We willen ook niet te hard gaan want dan komen we heel vroeg in de nacht aan. De duisternis is niet het probleem, zeker nu niet met een zeer heldere maan, maar het verstoord ons slaap ritme. Dan lopen we de hele dag als zombies rond, gapend van de vermoeidheid, zeker na het nemen van een lekkere warme douche. Het is prachtig zeilweer, de temperatuur wordt al iets aangenamer in de kuip, dus we proberen onze laatste dag op zee zeilend af te sluiten met een mooie zonsondergang.

licht van God ? na het onweer komt de zon op bij de Scilly eilanden

Woensdag 19 juli Scilly eilanden

(Saskia) Om 10 uur 's ochtends UTC, 11 uur plaatselijk tijd, hebben we het anker uitgegooid in de baai van Saint Mary's bij Hugh town. We werden opgewacht door de Oceans4 en de lady Jeane. Met z'n allen hebben we gezellig bij gekletst aanboord van de Schorpioen.
De laatste mijlen hebben we ook nog grotendeels op de motor afgelegd. Vannacht kregen we nog even een behoorlijke onweersbui vlak achter ons langs. Er was heel veel bliksem in het onweer. Best angstaanjagend maar ook wel heel indrukwekkend. Gelukkig is alles heel gebleven aan boord. Ik had voor de zekerheid de iridium telefoon en de handmarifoon al in de oven gedaan en de antenne van de SSB afgekoppeld. We hebben samen rond 3 uur in de kuip de bliksem bekeken. De bliksem was zo fel dat het pijn deed aan je ogen. De wind trok ook even behoorlijk aan en draaide tijdens het onweer van oost naar zuidwest. Toen de bui naar het westen was getrokken ben ik toch nog maar even gaan slapen. Toen de zon 's ochtends op kwam maakte Wouter de paarse-lucht foto (hierboven). Het zag er echt zo uit, geen kleurfilter gebruikt, alleen een UV-filter!

 


Als je snel met je muis over deze foto gaat krijg je een beetje het effect wat we deze nacht hadden