Scilly eilanden

25 juli terug op St. mary's

daar  liggen de Scilly eilanden de Scilly's

21 juli Fietsen op St. Mary's

(Saskia) Vanochtend begon de dag nog wat bewolkt maar in de loop van de ochtend ging de zon schijnen en die bleef de hele dag schijnen. We hebben de fietsen weer eens uit de kooi getrokken. De Scilly's zijn redelijk vlak dus het hier goed te fietsen. We hadden geen kaart van het eiland dus het was een beetje op de gok rondfietsen, maar het eiland is zo klein dat het niet mogelijk is te verdwalen. We zijn natuurlijk ook weer "off the road" geweest. Daar werden de paden wel vaak wat steiler en ook nog eens erg smal. Maar vaak kom je dan wel op erg mooie plekjes uit. Zo komen we bij een middeleeuwse begraafplaats met schitterende oude grafstenen, helemaal begroeid. Ook zien we prachtig gevormde stenen langs de kust.

Uitzicht op de baai vanaf het reddingsstation Er zit altijd wel iemand op de kisten, blijkbaar een goed bankje Off the road fietsen Middeleeuwse begraafplaats Rotsen langs de kust

Gisteren hebben we de was laten doen, gas gehaald, boodschappen gedaan en een afspraak voor de tandarts gemaakt. Die kies die in St. Maarten gevuld is blijft vervelend pijn doen. Niet de hele tijd maar toch vaak genoeg dat ik er even voor de zekerheid naar wil laten kijken. Morgenochtend kan ik langs komen.

Saskia op de rotsEn Wouter op de rots

(Wouter) Donderdag kwamen we na 13 dagen min 2 uren om 11 uur Engelse tijd aan op Saint Mary's op de Scilly eilanden. Samen met de Lady Jeane en de Oceans4 hebben we aanboord gezellig bij gekletst. Daarna heb ik de bijboot gereed gemaakt en zijn we de kant op gegaan. Naast het Harbour Hotel op de lange kade konden we heerlijk douchen, voor twee maal 1 pond, in een openbare ruimte.
Beetje onwennig liepen we over de hobbelige kade. Een heerlijk ijsje gegeten en vrij snel was het al tijd om met z'n allen naar de pub te gaan waar we ook hebben gegeten.
Wind was er nauwlijks, maar de deining kwam nog uit het zuidwesten. Ondanks het heftig slingeren dwars op de deining hebben we de eerste nacht goed geslapen. We houden er wel een pijnlijke rug van over. De tweede nacht heb ik me met kussens proberen klem te liggen, want we gingen soms meer tekeer dan tijdens de oversteek naar Suriname.
We willen zaterdag na Saskia's tandarts bezoek naar het eiland Tresco gaan.

droog gevallen tegen het dorp aan

23 juli Fietsen op Tresco

(Saskia) Bij het ontwaken stond er al een stralend zonnetje boven ons dus meteen eruit en na het ontbijt met de fietsen naar de kant. Het eiland Tresco staat bekend om zijn Abby garden maar buiten dat is er ook veel moois te zien. Er is heide landschap en naaldbomen waar je tussendoor fietst. En elke keer na een kwartiertje fietsen heb je wel weer een schitterend uitzicht over de zee. Het water kleurt hier als in de Carieb. Het zal wel aan het spierwitte zand liggen. De combinatie van het groen van het eiland, het wit van de stranden en het helderblauw van de zee is iedere keer weer prachtig om te zien. Natuurlijk hadden we wel geluk dat de zon schijnt anders ziet het er vast niet zo mooi uit.

Panoramafoto van het water tussen Tresco en Bryther. Helemaal links zie je st. Mary's

zeewier, stromend water en droogvallers nu vanaf het kasteel, Saskia wacht links onder een van de vele wandelpaden ziet er gewoon mooi uit

Om drie uur stoppen we de fietsen weer in de bijboot om weer naar de boot te varen. Dit keer kunnen we wat makkelijker instappen omdat de haven weer vol is gelopen met water. Vanochtend moesten we de bijboot een heel eind over het zand tillen zodat hij met hoger water niet in de weg lag voor andere schepen.

zo kwamen we aan met de Bromptons in de bijboot verlaten tresco met hoogwater

Na een wat late lunch halen we het anker op (vol met de meest bizarre wieren) en varen we een eiland verder. Ik zit binnen op de computer te kijken waar we heen moeten en Wouter stuurt ons zo tussen de rotsen en ondieptes door. We willen bij het eiland St. Martin ankeren maar er staat een behoorlijke stroming tussen de eilanden. Gelukkig is er een mooring vrij waar we aan kunnen liggen. Meteen even een voorverkenning op het eiland gedaan en ook hier kunnen we wel fietsen. Dat gaan we morgen doen.
Als we terugkomen bij de boot zien we een zeehond voorbij drijven op de stroming. Grappig gezicht. Vervolgens zitten we een uur op de uitkijk maar we zien verder niets meer.

24 juli St. Martin

(Saskia) Vandaag weer heerlijk gefietst. Eigenlijk was het eiland iets te klein om te fietsen en we moesten regelmatig afstappen omdat de paden overgingen in mul zand. Er waren veel toeristen die een wandeling over het eiland maakten. Die worden 's ochtends afgezet bij de pier en 's middags weer opgehaald. Ze komen vanaf het grote eiland St. Mary's. De touristen zijn allemaal Engelsen. De enige 'buitenlanders' komen van zeilboten.

Panoramafoto vanaf St. Martin richting Tresco

Er is geen criminaliteit op het eiland. We kunnen overal de fietsen laten staan zonder op slot te zetten en je kunt zelfs je spullen achterop laten zitten. Er zijn ook veel kraampjes langs de weg met een potje erbij waar je het geld in moet doen om te betalen. Als we in een gallerie komen zit het potje om te betalen helemaal tot de rand toe vol. Blijkbaar kan dat hier nog!
Op een strand vol met mooie afgeronde stenen zoek ik er drie bij elkaar die mooi op elkaar passen. Jammer dat ze zo zwaar zijn. Toch neem ik ze mee, voor thuis.

Er groeit veel heide Groot tij verschil Het strand ligt helemaal vol! Hoe groter, hoe mooier maar ook hoe zwaarder!

We komen weer een mooi kerkje met zo'n oud kerkhof erbij tegen. Ook hier veel verdronken en jonge mensen. De graven gaan terug tot 1800

En nog in zo'n goede staat

25 juli St. Mary's

(Saskia) Wij hebben wel iets crimineels gedaan (Wouter vindt van niet). Bij de dingy aanlegplaats op St. Mary's in Hugh town stond een peddel tegen de muur. Precies zo eentje als wij zijn kwijtgeraakt in de Carieb. Wouter heeft hem omgeruild met onze peddel die we in St. Lucia hebben gekocht. Ik wilde nog een dag wachten om te kijken of hij er dan nog zou staan maar Wouter vond dat we onze kans moesten nemen.
We liggen dus ondertussen alweer op St. Mary's bij Hugh town waar we wachten op goede wind om te vertrekken naar Guernsey. Waarschijnlijk donderdag.

(Wouter) Vandaag 25 juli 2006, zijn we precies 1 jaar onderweg! Dat gaan we vieren met een lekker engels etentje. Volgens Saskia is dat een contradictie in termino. Dat belooft wat.

zo laat je de bijboot achter met laagwater, op de trap wacht nog steeds onze oude paddel op een eigenaar

(Wouter) Donderdag begon erg mistig, gelukkig trok de mist snel weg. Na wat rond gelopen te hebben in Hugh town en boodschappen gedaan was het wachten totdat de ferry vertrokken was zodat we diesel konden tanken. Daarna zijn we met de stroom mee naar Windmill cove gegaan, een baai in het noordoosten. Door de deining ging het weer aardig slingeren in St Mary's. Het etentje hebben we aanboord genoten.
We lagen in Watermill cove te genieten van de stilte toen ik iets bekends hoorde. Ja hoor, de ademhaling van een zeehond! Door de verrekijker zag je dat hij met een best grote vis aan het spelen was. De meeuwen scheerden over hem heen. Later zag je hem genieten van zijn speeltje. Helaas was hij te ver weg voor een foto.
Ik heb Saskia nog teleurgesteld door de bijboot iets te enthousiast al vast op te bergen, want zij wilde nog rond de baai wandelen.
De volgende morgen werden we wakker van het gebonk van de ankerketting over de rotsbodem. Saskia kon niet daar niet door heen slapen. We zijn daarom maar al om 6 uur vertrokken naar Guernsey.

nog net de ferry te zien