2007

2 september Classic en vakantie
12 oktober Zeilen en andere vertrokkers

19 januari 2007 Storm

(Wouter) Op de fiets op weg naar AH om boodschappen te doen, zag ik tijdens het remmen met de wind in de rug, in het kanaal van onze WSV Waterman Hellevoet dat er een paar jachten vreemd in hun boxen lagen. De palen waaraan de voorlijnen vast gemaakt waren lagen in het kanaal, afgebroken.
Samen met een paar bootbewoners en de gemeentelijke havenmeesters hebben we de jachten weer veilig kunnen afmeren aan in de haast geregelde betonblokken.

Daarna ben ik naar de havenhoofden gefietst en genoten van het spektakel. Na het werk is Saskia ook wezen genieten.
Ronald van de Vijla mailde vanuit de iets verder gelegen Heliushaven dat je beter op de oceaan zo'n storm kan hebben, want dan heb je geen last van rond vliegende takken en drijvende bomen.

Verder schaam ik mij een beetje dat alleen Saskia tot nu toe aan de Schorpioen heeft geklust, ook maar eenmaal. Komt goed!

Kijken  vanuit thuis woelig Haringvliet Lichtschip heeft nergens last van Windvlaag Deed ik al niet meer sinds St. Maarten Vroeger ..... Einde storm ?

21 januari 2007 Reünie vertrokkers 2006

(Wouter) Zondagochtend kroop ik om kwart over 8 in bed. Ik kwam terug van werk na een nachtdienst. Saskia wekte mij al weer om half 1 's middags en iets na 2 uur reden wij via Moerkapelle waar wij een marktplaats afspraak hadden. Precies om 4 uur kwamen wij aan bij de Drommedaris in Enhuizen. In maart 2005 waren wij hier ook maar dan voor de vertrekkers bijeenkomst 2005 van Zeilen, nu was er de "reünie vertrokkers 2006" georganiseerd door Janine van de Silencio, Ilona van de Catch22 en Esther van de Lady Jean.

Hartstikke fijn om iedereen weer te zien. Wat zijn wij bleek geworden en zien wij er toch vreemd uit met al die kleding aan. Terwijl een winterse bui voorbij trok, de regen en natte sneeuw tegen de ruiten kletterde, toonde een beamer continu de 20 mooiste foto's van iedereen. Allemaal mooie zonnige warme plaatjes.
Frank en Marijke van de Sepia waren zelfs vanuit Portugal met een huurauto gekomen.
Iedereen was weer druk druk druk en werd weer mee gesleurd met de massa. Helaas daarom kon niet iedereen komen. Ik kon gelukkig mijn nachtdienst voor vandaag ruilen met collga Leen, anders kon ik er niet bij zijn.

Wij kijken nog regelmatig naar de websites van de vertrekkers die nog aan de overkant zijn. Zo weten wij dat Martijn met de Rotop naar St. Maarten is vertrokken.

tas vol met geleende boeken met ieders top 20 mooiste foto's op het scherm

5 maart 2007 Praatje op de HISWA

(Saskia) Ik ben al een aantal dagen bezig met het maken van een powerpointpresentatie en een verhaal om tijdens de HISWA in de Zeilen stand te gaan vertellen. Het is veel meer werk dan ik had verwacht maar ik heb er wel zin in. Woensdag gaat Wouter alleen omdat ik moet werken en zaterdag en zondag gaan we samen.

Verder hebben we ook de Schorpioen te koop gezet. Niet heel serieus. Alleen op een gratis site. Meer een beetje om te wennen aan het idee. We kijken al wel veel naar andere schepen maar we worden het nog niet eens met elkaar welke het moet worden...

We klussen ieder weekend aan de Schorpioen. Het lijkt er met dit weer op dat ze er snel in het seizoen in kan dus dan willen we ook klaar zijn. We hebben van vrienden een apparaat geleend waarmee je makkelijker de rubbers uit het dek kan krijgen. Wouter heeft daar vandaag een speciaal beiteltje voor gekocht dus dat kunnen we binnenkort uitproberen.

19 maart 2007 Praatje op de HISWA

(Saskia) Vorig weekend was het dan zover. Wouter had woensdag al de eerste presentatie gehouden en nu zou ik het doen. Hoewel ik dacht dat het een makkie zou zijn had ik echt wel plankenkoorts. Het zweet stond in mijn handen! Het ging best aardig maar wat mij betreft niet voor herhaling vatbaar dus Wouter mocht zondag weer. Het was toen ook erg druk dus er stonden best veel mensen te luisteren. Het was ook leuk dat Pauline van de Doordrijver en Ton en Marjo van de Odysea er waren. We kwamen ook nog

(Wouter) Na mijn praatje op woensdag werd ik aangesproken door een stel die vertelden dat zij de oude eigenaren waren van de Happy Monster. Zij vonden het leuk dat wij samen met Hans en Dorie en de Sepia naar het binnenland van Suriname waren gegaan.
Verder vond ik het niet spannend op de HISWA. Toevallig stond tegenover de stand van Zeilen die van Shiptron, met een mooie opstelling van een complete SSB installatie.
Voor de lol hebben we zondag 3 boten bekeken die qua grootte de Schorpioen zouden kunnen vervangen. Nee, veel geld voor niet cruisersjachten, dus verder kijken naar ........

Stand van Zeilen Wouter houd een praatje

19 april 2007 Als deskundigen op de vertrekkersdag

(Wouter) Zaterdag 31 maart was niet alleen de verjaardag van Koen en Paul, maar was er ook de vertrekkersdag 2007. Wij waren als deskundigen uitgenodigd door Zeilen om vragen te beantwoorden van vertrekkers.
Het was wel apart om in het panel te zitten tegenover zeilers waar wij ook tussen hadden gezeten in 2005. Veel vragen over het zeilen met kinderen en hoe om te gaan met school en de leerplichtambtenaar. Natuurlijk ook over de zorgverzekering.

's Ochtends waren wij samen met Karen, Jancees, Rob en Yolanda eerst naar CJ Agency gegaan in Baarn. CJ is de importeur van North Face kleding en wandelspullen. Wij mochten samen met nog een paar genodigden voor "weinig" graaien in de demomodellen van de nieuwe collectie. Eindelijk weer kleding kunnen kopen.

Daarna zijn wij via Lelystad naar Enkhuizen gegaan waar de vertrekkersdag was. In Lelystad lag een Rekeke 36 Ft. Die hadden we op de Botenbank gezien. Van de eigenaren hadden we al extra informatie ontvangen. Natuurlijk zagen wij haar pas liggen in de laatste jachthaven.

Rekere 36, een Dick Zaal ontwerp

Voorlopig klussen wij nog aan de Schorpioen. Van Gerard en Marjo mochten wij een handig apparaat lenen waarmee je makkelijker de rubbers van de deknaden kan verwijderen. Ook heb ik een groot aantal dekdoppen met een Dremel weg kunnen halen.
De huid staat al in 2 lagen hardhoutolie en het onderwater schip is gereed om in de antifouling gezet te worden.
De aardplaat van de SSB is weg en de gaten zijn met proppen gevuld en zijn dicht met epoxy. Ook de gaten in het kajuitdak van de reddingsvlotsteunen zijn zo gevuld.

als laatste de antifouling klussen aan dek het handig apparaat met de Dremel in het vuil van de vlotsteun een verzonken plug eerst schoonmaken met cleaner, dan afplakken, primer in smeren en dan pas kitten

Wij blijven internet verslaaft en een mooi excuus is het zoeken naar een goede vervanger voor de Schorpioen. Naast de Rekere hebben we ook een Koopmans 34 aluminium met hefkiel op het oog en voornamelijk ik een van der Stadt 41 Rebel. Kijken kijken en niet kopen want eerst moet de Schorpioen af zijn.
We hebben ons al ingeschreven voor de DCYR, de Dutch Classic Yacht Regatta in Hellevoetsluis van 26 t/m 29 juli.

van der Stadt 41  Rebel Koopmans 34 aluminium met hefkiel

30 april 2007 Klussen...

(Saskia) Vandaag de hele dag hard gewerkt. Nog niet eens naar de koninginnedagrommelmarkt geweest! De masten, gieken en pikhaken hebben een tweede laag vernis gehad en het onderwaterschip staat in de eerste laag antifouling. Ik heb de huid nog een keer geschuurd omdat ik niet helemaal tevreden was over het resultaat. Morgen gaat daar een laag hardhoutolie op. Dan de opbouw schuren en 2 lagen hardhoutolie, de huid aan de binnenkant in de olie en dan lijkt er toch zowaar een einde aan de klussen te komen. Misschien dat het eind van de week wel klaar is.
De organisatie van de DCYR vroeg of we een presentatie over onze reis wilde houden op zaterdag. Wouter moet dan werken dus dat ga ik doen. Spannnend!

5 mei 2007 Bijna klaar met klussen

(Saskia) De afgelopen week flink gewerkt aan de Schorpioen en vanochtend de laatste hardhoutolie op de huid gedaan. Morgen nog een beetje opruimen en de schroefasanode aanbrengen en dan kan ze maandag het water in!

kit afsmeren met oude creditcard

Omdat ik het ook wel een beetje zat was al dat klussen met het mooie weer, zijn we vandaag wezen toeren met de auto. Langs de Hollandse IJssel via Gouda naar de Lek waar we met het pontje overgestoken zijn naar Kinderdijk. Erg leuk! Speciaal voor onze Caribische vrienden een paar mooie Hollandse plaatjes.

straatje in Gouda Molens bij Kinderdijk

12 mei 2007 Te water !

(Saskia) Afgelopen maandag in de stromende regen werd de schorpioen uit de droge loods gereden en direct te het water gelaten.
Vandaag hadden we de masten omhoog willen doen. Helaas waait het windkracht 7 dwars op de boot. We wachten dus nog even. We hebben wel binnen alles goed schoon gemaakt. Voordat we alle spullen weer aan boord leggen wil ik eerst nog het interieur bijschilderen. Volgende week kunnen dan de masten omhoog en kunnen we misschien eindelijk zeilen!

Uit de loods in de regen In het water In de box voor het huis

18 mei 2007 Nog even doorklussen

(Saskia) Eergisten de grote mast omhoog gezet. We hadden de buren en vrienden gevraagd te helpen maar voor ze kwamen toch even proberen of we het niet met z'n tweeen kunnen met de lier op de mast. En ja hoor, na 13 jaar komen we er achter dat we dit ook met z'n tweeen kunnen! Gisteren heb ik het interieur ontvet en geschuurd en voor een deel geverfd en vandaag het lakwerk binnen afgemaakt. Loes kwam aan boord kijken hoe ik bezig was met schuren. Toen ze weer terug naar de kant wilde springen, sprong ze net niet ver genoeg en kwam in het kanaal terecht. Gelukkig kon ze snel gered worden.

Dit vind Loes niet leuk

Toen ik klaar was kwam Wouter uit bed (na de nachtdienst) en konden we op weg naar Medemblik waar we de Rekere hebben bekeken. Nu ook van binnen want we hadden afgesproken met de eigenaren. Het was erg gezellig en het was ook best een stoer schip.

Morgen gaat de bezaanmast omhoog en de zeilen erop en dan gaat het zondag misschien eindelijk gebeuren.....

20 mei 2007 Zeilen!

(Wouter) Zaterdag zijn we heel lang bezig geweest met het maken van de tussen- en de top-topverstaging. Een verstaging loopt van de top hoofdmast naar de zaling van de bezaan en de andere via de top van de bezaan. De oude lijnen zijn we kwijt?. Nu lopen er 2 mooie 5mm dynema lijnen. Ik moest daarvoor wel 2 maal de grote mast in.

's Avonds zijn we naar Willemstad gegaan waar we gezellig hebben gegeten met Karen & Jancees van de Leeuwenhart en Rob & Yolanda van de Asamintus. Zij waren daar wel zeilend gekomen en propje vol was de haven.

Vandaag hebben we de gieken van de beide masten met de zeilen zeilgereed gemaakt. We zagen dat de zeilmaker telltales had gemaakt. Die hebben wij eens gehad totdat we Loes en Floris mee hadden genomen die 's nacht de telltales er af hadden geknabbeld.
Om 14:15 uur hebben we de sluis genomen en konden we eindelijk zeilen. Er stond nauwlijks wind dus het was erg rustig inzeilen, maar de verstaging staat voorlopig goed.
Tijdens een bui gingen we de sluis door in onze box. Het zeilseizoen is begonnen!

30 juni 2007 Concert at sea

(Saskia) Omdat Wouter al maanden geleden vrij had gevraagd voor dit weekend zijn we toch maar weggegaan vrijdagavond, ondanks het bijzonder slechte weer naar concert at sea.

Om 18.30 uur namen we de sluis naar buiten. Er stonden dikke witte koppen op het Haringvliet en de sluiswachter adviseerde nog niet de haven uit te gaan omdat er windkracht 7 stond. Nu moesten we toch nog even met Floris naar de dierenarts, dus de boot maar even buiten de sluis geparkeerd en pas om 21.30 toen de wind ging liggen op weg gegaan naar Stellendam. Daar aan de zeekant vastgelegd aan het remmingwerk en snel gaan slapen.
De volgende ochtend werden we om 7:00 uur gewekt door de sluiswachter die door de microfoon riep dat we daar toch echt niet mochten liggen en of daar snel weg wilden gaan. Voor onze eigen veiligheid wel te verstaan. Naast een vissersboot rustig ontbeten en klaargemaakt om te vertrekken. De wind stond zuidwest dus dat was wel kruisen in het Slijkgat. Gelukkig hadden we nog een klein beetje stroming mee zodat dat het geen probleem was.

vanuit de lucht

Om naar de Brouwersdam te zeilen moet je een flink stuk omzeilen om zeker te zijn van genoeg diepte. Misschien hadden we ook wel binnendoor tussen de banken gekunt maar met onze oude kaarten durfden we het risico niet te nemen. Ondanks dat omzeilen waren we al om een uur of 2 bij de Brouwersdam en konden we schuin achter het podium voor anker. Toen was het nog West 4 en dan lig je daar niet echt comfortabel. Met een zeeziektepilletje ben ik maar even gaan liggen. Gelukkig draaide de wind eind van de middag naar het Zuidwesten zodat we beter beschut lagen. Eind van de avond was het zelf bijna vlak water, perfect! Achteraf kwamen we er achter dat dat kwam omdat het laag water was. De banken hielden de golven tegen. Vroeg in de ochtend was het hoog water en lagen we weer flink te rollen.

Van het concert zelf konden we niet veel zien omdat we eigenlijk backstage lagen maar we konden het wel goed horen en het publiek zien.
We hebben zelfs de bijboot opgepompt en langs de kant geroeid. We hadden de aandacht van de bewaking. Backstage stond zelfs een bewaker overstaanbaar door de muziek iets te roepen, waarschijnlijk dat het niet mocht om foto's te maken van de muziek-VIPs.
Ondanks het overbelaste mobiele netwerk kregen we na 2 uur proberen eindelijk een normale verbinding om een afspraak te maken op het strandje met Judith, Marco en hun vriendin...
Helaas begon het halverwege BlØf te regenen en hebben we het concert vanaf ons bed beluisterd.

Eind van de avond is de zee bijna vlak Vanuit de mast

Vanuit de helicopter Vanaf de Schorpioen

De volgende ochtend werden we pas om half 10 wakker. Er stond alweer een pittig windje dus het eerste stukje tegen de wind hebben we maar op de motor gedaan. Omdat het laagwater was kon je nu de banken goed zien liggen. Met zeehonden erop in de zon!

er lagen 2 te zonnen, helaas alleen goed te zien door de verrekijker

Daarna hadden we bakstagwindje terug het slijkgat in en ook nog flinke stroming mee! 8,6 knopen over de grond met gereefd grootzeil en de werkfok!

2 september 2007 Classic en vakantie

(Saskia) Het is alweer een tijd geleden, maar hier dan toch eindelijk weer eens nieuws.

24 t/m 29 juli was de Shipmate classic yacht regatta hier in Hellevoetsluis. Wouter moest bijna alle dagen werken, maar gelukkig kon Marjolein de hele week mee zeilen, zodat ik in iedergeval niet alleen hoefde. Wouter kon ook nog een dag meezeilen en Willeke heeft zondag mee gezeild. Woensdag zeilden we naar Willemstad. Er stond een pittige wind die zelfs voor de werkfok voor de wind nog te hard was dus uiteindelijk zelfs de stormfok er op gedaan. Ik had Marjolein verteld hoe leuk druk en vol het altijd was in Willemstad maar daar aangekomen bleken er helemaal niet zo veel boten te zijn. De tocht vanuit Steenbergen was afgelast vanwege de harde wind. De volgende dag kwamen ze wel allemaal uit Steenbergen en begon de funrace vanaf de brug over het Haringvliet. Onze start was niet echt een goede. Het duurde bijna 5 minuten na het startsein voordat we over de startlijn gingen. Natuurlijk schoot net voor de startlijn ook nog het blok van de fok los die gelukkig weer snel vast zat. De hele week was er harde wind wat niet echt prettig voor de Schorpioen is. Vooral niet als we ook nog willen winnen. Dat doen we dus ook niet bij windkracht 4 en meer. Zondag begon de wedstrijd eindelijk met een rustig windje maar helaas liep de wind in de loop van de ochtend op tot een dikke vijf en met de grote genua op werdt het toch een beetje eng. Daarom maar gestopt met de wedstrijd. Het was in de haven telkens wel weer gezellig met veel bezoek van vrienden en familie.

Harde wind op woensdag naar Willemstad. Foto genomen door Wouter vanaf de Haringvlietbrug Donkere luchten

In de vestinghaven Spannende wedstrijd Ook relaxen (nadat de bierboot langs was geweest) Voor de wind met Willeke

Na deze week moest Wouter nog een week werken waarna we met de Schorpioen op vakantie konden. Helaas is de zomer van 2007 niet echt een succes en met alle voorspellingen van regen en harde wind besloten we de tent op te zoeken en met de auto naar Zuid Frankrijk te gaan. Dat was een goede beslissing want we hebben heerlijk weer daar gehad.

Het was even zoeken op zolder naar de tent, maar gelukkig hadden we hem nog. Grote motorjachten leggen aan in de havenkom van Saint Tropez

Na twee weken leek ook het weer wat beter te worden in Nederland zodat we toch nog met de boot op vakantie konden. Dit keer niet de zee op maar binnendoor naar Amsterdam. Weer eens wat anders. Met de Albert Heyn bonnen stond de week ook een beetje in het teken van de bioscoop. In Amsterdam twee keer geweest en in Rotterdam, terwijl we in de Veerhaven lagen nog een keer.

varende zandbak Saskia keek 's nachts naar buiten en zag een giraffe filmploeg uit Hong-Kong Helaas, onze route kunnen wij niet kiezen rechts staat de tafel op de kade en die moest links achter op het dakterras, luxe probleem Amsterdam voor het achterste gevaarte: http://en.wikipedia.org/wiki/Earthrace zo kan het ook Hollandsch landschap wachten voor de spoorbruggen bij Gouda Bij beide bruggen moest de brugwachter verzoeken of de voetgangers achter de slagbomen wilden wachten De Linquenda uit Hellevoetsluis

12 oktober 2007 Zeilen en andere vertrokkers

(Saskia) Best genieten de laatste tijd. Het is regelmatig mooi weer in de weekenden zodat we nog regelmatig kunnen zeilen. Het heeft even geduurd voordat we weer gewoon voor de lol een dagje gingen zeilen maar het moment is toch gekomen. Na een nachtje ankeren konden we de volgende dag een heerlijk rondje Tiengemeten zeilen.
Als Wouter moet werken in het weekend vraag ik vrienden en collega's mee zodat er toch bijna ieder weekend gevaren wordt.

spinnen zijn  doordeweeks de baas terwijl de pizza in de oven ligt dobberend op het Haringvliet ochtend ritueel ankeren in Nederland zeilen met collega's snelle foto

Afgelopen weekend kwam de Vagebond terug. Ze hadden van te voren gevraagd of we foto's wilden maken. Nu was er bij onze binnenkomst één foto die wij misten en dat was er een waar de Schorpioen op stond en de mensen aan de kant. Het leek me handig zo'n foto te maken van de Vagebond. En ja hoor, gelukt. Hij staat nog in de Zilt magazine ook!