Zomer 

20 juni klussen waterzakken
8 juli klussen bouvaan
11juli andere plannen 16 juli seinpistool 22juli twijfel 25 juli we gaan naar Horta 7 augustus de overtocht Horta - Bayona 13 augustus van Bayona naar huis 14 augustus vestingdagen 21 augustus epirb 11 september zeemancipatie





20 juni


De afgelopen dagen hebben we weer hard aan de boot gewerkt. De twee nieuwe waterzakken van Vetus liggen in de boot. Aan elke kant in de punt een. Toen we gisteren om te testen de drie waterzakken vol en de nieuwe ankerketting van ongeveer 47 meter voorin hadden liggen lag de boegspriet van de Schorpioen toch ineens wel erg dicht op de kade. We waren met de punt zeker 10 centimeter gezakt. Hopen dat dat te compenseren met veel gewicht in de rest van de boot want het lijkt nu wel of we naar voren hellen.

Wouter is nog druk bezig met de bekisting voor de waterzakken en ik heb net de ankerketting om de 5 meter een kleurtje gegeven zodat je weet hoeveel ketting je hebt gestoken. Het ankerbeslag is nog niet helemaal klaar maar we hebben gisteren voor proef al wel 5 keer in de box geankerd om te ontdekken hoe soepel dat gaat met een lier.

8 juli

Wouter heeft samen met Edgar de bouvaan ingekort. Hij moet nog in balans gebracht worden maar dan doet hij het weer.

Het ankerbeslag staat er op en de rol zit ook vast. Morgen gaan de waterzakken er weer in zodat de boel allemaal weer dichtgetimmerd kan worden. Dit weekend ga ik met Melanie en Judith een paar dagen zeilen in zeeland, dus het is wel handig als we dan water aan boord hebben. Wouter moet werken dus die kan niet mee.

Vrienden van ons (Karen en Jan Cees van de Leeuwenhart) die een rondje Atlantische oceaan aan het doen waren en nu op de terugweg waren hadden een verschrikkelijke overtocht gehad van de Bermuda eilanden naar de Azoren. Veel windstilte en harde storm. Motor die het niet meer deed, Karen twee weken zeeziek, Jan Cees infectie in zijn oog. Drama dus allemaal. Karen steekt in iedergeval noooooit meer de oceaan over en Jan Cees is naar Nederland gevlogen om zijn ogen te laten onderzoeken in het oogziekenhuis in Rotterdam. Zoiets zet je wel aan het denken. Waar beginnen we aan....

naar boven

11 juli

Kleine verandering van plannen. Het zeilen in zeeland hebben Melanie en Judith en ik afgeblazen. Het zou erg slecht weer worden dus we waren al op de lastminute sites aan het kijken of we op een andere manier aan genoeg zonuren konden komen. Maar omdat waarschijnlijk heel Nederland op last minutes zat te azen was het aanbod een tegenvaller. Toen kwamen Judith en ik op het idee naar Karen te gaan op de Azoren die daar in haar eentje zit af te wachten hoe het hier met Jan Cees gaat. Veel gezocht op verschillende sites naar de goedkoopste vlucht en uiteindelijk voor 390 euro pp vliegen Judith en ik dinsdag naar de Azoren. Wouter blij; die kan lekker aan de Schorpioen klussen, Karen blij met wat gezelschap en wijzelf blij omdat de Azoren gewoon heel mooi zijn. Ik zal proberen vanaf de Azoren een mailtje te sturen naar onze site, kijken of het nu echt werkt.

naar boven

16 juli

Van de week thuis de planken geinpregneerd en geverfd welke de waterzakken vasthouden. Donderdag samen met Jan Cees een seinpistool gekocht in Hoofddorp. Dit natuurlijk na het verkrijgen van een verlof van de politie volgens de Wet wapen en munitie. Jancees stelde nog aan de verkoper voor het seinpistool te testen, omdat de verkoper en zijn vader nooit een schot hebben gelost al die jaren. Daar in Hoofddorp naast Schiphol was niet een goede testplek. Vrijdag uit eten geweest in Delft met Jan Cees op uitnodiging van Rob en Yolanda, lekker grieks gegeten.

Zaterdag dacht ik even de steun voor de bb-motor te maken en dan de rest van de klussen te doen. Not. Dat viel tegen om een constructie te maken waarbij deze zo laag mogelijk aan de hekstoel komt te hangen. En telkens bij het passen hangt er 13 kg over de reling. Vergeet ik ook nog te eten tussen de middag. Op het eind van de middag overvallen door een noodweer. Net op tijd heb ik de spullen van de kade naar de schuur gerend. Ik zag dat door de plotselinge harde wind dat de bouvaan, die ik reeds opgehangen had, bijna tegen de kade aan werd gedrukt. In de stromende regen de Schorpioen van de kant af kunnen trekken met de meerlijnen. Naast mij in de box was ook de buurjongen zijn boot aan het redden. Wel een prachtige lucht voor het noodweer los barste. Zondag de steun af gebouwd. In heb toch de hulp van Edgar nodig voor het maken van een RvS beugel voor de bb motorsteun. De houten steun voldoet deze zomer. Verder moet de bouvaan eigenlijk 2 RvS steunen extra hebben wat de constructie stijver maakt. Als Bouke aan het sturen was duwt deze naar boven. Als dat 3 weken lang tijdens de overtocht gebeurd is dat wel een zware belasting voor de huidige constructie. Eerst ook zien hoe de ingekorte bouvaan stuurt.

naar boven

22 juli

Ondanks dat we alle spullen voor de komende vakantie met de Schorpioen al klaar hebben gaan we misschien niet op vakantie met de Schorpioen. Jan Cees zit nog steeds met zijn oog en Karen zit daar op de Azoren met de Leeuwenhart. Het lijkt ons misschien een goed plan Karen te helpen met de boot in iedergeval naar het vaste land (bijvoorbeeld Portugal) te krijgen. Het is nog niet helemaal een vastomlijnd plan maar het groeit wel in onze gedachten. We hebben onszelf tot morgen gegeven om een beslissing te maken. (we hebben al wel een voorlopige reservering gemaakt voor een ticket naar Horta aanstaande maandag.)

naar boven

25 juli

De beslissing is gemaakt: we gaan de Leeuwenhart overvaren. Vandaag het huis schoon gemaakt zodat de katten minder te klagen hebben terwijl we ze opsluiten tijdens onze afwezigheid. Dat vinden zij niet fijn en reageren dat af in de eerste dagen op Jan en Jannet, hun verzorgers. Onze ouders zijn ingelicht en Karen haar ouders hebben wat spullen voor Karen gebracht. Jancees en zijn broer brengen ons maandag 26 juli naar Brussel.

Hier alvast wat foto's die ik op Faial heb gemaakt vorige week. We hadden een auto gehuurd en zijn het hele eiland rondgereden.

Je ziet op de eerste foto de ontelbare hortensias die op het eiland staan en nu allemaal in bloei staan. Onder een foto van de krater van de oude vulkaan in het midden van het eiland en daarnaast het landschap gemaakt door de vulkaan aan de rand van het eiland die 40 jaar geleden ontplofte.

7 augustus

naar boven

13 augustus

Zaterdag 7 augustus zijn we met de Leeuwenhart aangekomen in Bayona te noordwest Spanje. Onze belevenissen tijdens de overtocht kun je hier lezen. Toevallig was het precies 2 jaar geleden dat wij met de Schorpioen en de Leeuwenhart een afscheids BBQ hielden in Graveline te Frankrijk. Dat is een haven tussen Calais en Duikerken.

Tijdens de reis heb ik nog een lijstje gemaakt met ervaringen opgedaan aanboord van de Leeuwenhart:

Dikke kussens voor tijdens het slingerend slapen
3 klokjes: GMT, boordtijd en thuisfront
Elastiek+klemmen om alles vast te zetten
Visnet om alles vast te zetten met elastiek
Trechter voor het overschenken uit de 5 liter waterkans in drinkflesjes
Medicijnen oproep familie, vrienden, web pagina tbv Kaapverden
Oude kleding verzamelen tbv Kaapverden, andere eilanden ipv betaling in geld
Voor Suriname: schriften, potloden, pennen, stiften , gummen, tbv schooladoptie
Diesel jerry cans, in een frame? en uit zoeken waar aan dek
Antifouling in 2,5 l blik in de bilge
Oorproppen op maat !!!!!!!!!!
Muziek/radio voor tijdens de het wacht lopen
Ventilator op 12 V
Ankerlicht via sigaretten aansteker met lang snoer, auto aan/uit
Extra sigaretten aanstekerpluggen
Anti slip matjes in de kastjes, voor op tafel, in de bestekbak
Giekneerhouder met band om de giek
Veiligheidsharnas van oude reddingsvesten, is luchtiger en lichter dan met opblaasvest
www.wereldomroep.nl
Tafelsteun salon ook in de kuip
Opvouwbaar steekkarretje voor diesel laden en boodschaappen doen
Vlaggen gastlanden en stof om deze te maken
Lange rvs ketting en rvs slot om de bijboot vast te maken aan de wal en aan de Schorpioen

naar boven

( Wouter) Het was wel even wennen voor de kleine hersenen om over vast land te lopen na 9 dagen heftig slingeren. In je hoofd had je nog het gevoel dat de steiger en de kade op een deining aan het bewegen waren. Automatisch liep je met stevige passen en als het kon even een steuntje zoeken. De Leeuwenhart lag met de voorzijde aan de steiger en met de achterzijde aan een lijn die loopt vanaf de steiger richting de haven waar deze was bevestigd aan de bodem. Deze lijn maak je dan aan de achterzijde vast als een soort ankerlijn. Op het moment dat wij aankwamen was het blijkbaar laag water. Wij hadden die achterlijn strak vastgezet en er verder niet bij nagedacht dat er natuurlijk tijverschil is. De steigers waren drijvend maar die achterlijn kwam wel heel erg strak te staan met hoog water. Daar kwamen we pas achter toen er golven in de haven kwamen en alle boten om ons heen bewogen maar de Leeuwenhart bijna niet. Die lag snoeistrak naar de bodem getrokken door die lijn. Daarna heeft Karen ons ingeklaard en hebben wij onze aankomst door gebeld aan het thuisfront. Alledrie een lekkere lange douche genomen en wat gewandeld door Bayona. Bij binnenkomst was het lekker weer. Ook omdat je erg beschut ligt in een baai omgeven door hoge heuvels. Dankzij de heuvels zag je de dreigende bewolking aan de zeezijde voorbij schuiven en bleef het droog in Bayona.

Er was kermis die bestond voor Nederlandse begrippen uit oude zooi. Rokende en brullende aggregaten en de ene attractie had nog luidere muziek dan de andere. Sommige ontrokken hun elektriciteit vanuit een kast waar 3 dikke kabels over gingen in ruim 20 kabels naar de attracties. De verbindingen hingen open en bloot uit de kast en waren een beetje met tape omwikkeld. Er waren papagaaien, planten, leguanen, parkieten, hamsters en goudvissen te winnen met een loterij. 'S avonds was er mooi en overweldigend vuurwerk boven de haven. Misschien te onthouden voor volgend jaar?

Vanuit een internet cafe zijn we op zoek gegaan naar vliegtickets voor de reis naar huis. Vliegen vanuit de regio was schrikbarend duur, gemiddeld 1900 Euro totaal. We vonden een ticket bij Virgin voor maandag te vertrekken vanaf Madrid om 20:40 uur. Het plan was om zondag de nachttrein te nemen vanaf Vigo naar Madrid. Helaas was de nachtrein vol en andere treinen waren ook vol of kwamen te laat aan voor een aansluiting met ons vliegtuig. Gelukkig konden we een nachtbus nemen voor 30 Euro pp. Maar natuurlijk vanaf een heel ander lokatie in de stad. Nu maar met de taxi daar heen gegaan. Dankzij het kussen dat Saskia altijd mee neemt hebben we een redelijke nacht "rust" kunnen houden in de bus. De bus bracht ons om 06:00 uur in een zeer groot busstation in Madrid waar wel 64 bushaltes zijn. Het was er vol en warm binnen met heel veel jongeren en ook veel gezinnen die op deze manier goedkoop door Spanje reizen. Onze bagage hebben we achter gelaten in een bagage kluis op een nabij gelegen treinstation. Daar wordt de bagage gescand voordat die de kluizen in mag. We zagen ook dat net als op het vliegveld de bagage gescand wordt voor de ingang naar de perrons. Achteraf blijkt dit het treinstation te zijn geweest waar de afschuwelijke bomaanslag was gepleegd.

Hoopvol zijn we Madrid ingelopen richting het centrum. Helaas was het erg fris geworden en regende het af en toe. Lopen wij daar in korte broek en t-shirt. Zelfs het museum Prado was op maandag dicht, balen! S'middags was het plan om maar richting het warme vliegveld te gaan en daar te gaan eten voor de vlucht. We zagen alleen een Spaans cafetaria en daar hadden wij slechte ervaringen mee opgedaan in het busstation van Vigo. Vies vet half rouw vlees, slappe patat en opgewarmde champignons uit blik. Na een uur wachten op de opening van de Virgin balie vertelde de dame dat ook na de passage van de douane geen restaurant te vinden is. Hongerig en geirriteerd door een lompe, stugge, alleen in het Spaans sprekende bagagekluis bewaker hebben we de metro gepakt, naar het centrum van de stad gegaan en bij Macdonalds gegeten. Bij Virgin besparen zij niet alleen op de vliegprijs door het zelf moeten kopen van het drank en hapje tijdens de vlucht, maar ook kennelijk op de thermostaat. Het was er ijskoud. Gelukkig kon je wel een dekentje vragen. In Brussel konden wij ons opwarmen bij 25 graden buitenlucht en werden wij opgewacht door Saskia's ouders.

Woensdag hebben wij de Schorpioen weer gereed gemaakt voor een paar dagen zeilen. Alles tot op het vlot na is aanboord gegaan. Die avond hebben we geankerd tussen Hellevoetsluis en de Haringvlietsluizen. Wij waren even vergeten dat het lawaaierig is aanboord ivm de overnaadse huid van de Schorpioen vergeleken met de Leeuwenhart. Dat lawaai is het klotsen van de golven tegen de overnaadse randen van de huid. Dit nadeel heeft na ingeslingerd te zijn een voordeel, want je hoort andere rammeltjes en klapperende lijnen minder snel. Mijn wens was om donderdag naar de zeezijde van de Brouwersdam te gaan en daar gaan ankeren en met de bijboot een ijsje halen op de dam. Helaas begon het te regenen en viel de wind weg en was het fris. Op weg naar Steenbergen om daar de klussende Duende te ontmoeten viel de wind helemaal weg en zijn we maar naar huis gegaan. Wat waren de katten blij, die stoven direct naar buiten en Jannet was verbaast of er iets aan de hand was met ons. Met de auto zijn we maar gaan kijken waar we die avond geankerd konden liggen. Ook dat nog: de accu van de auto moest eerst geladen worden omdat deze op onverklaarbare reden was leeg gelopen.

Onze hoop is op de Vestingsdagen te Hellevoetsluis. Die zijn tot nu toe altijd verlopen met warme dagen.

naar boven

14 augustus

(Wouter) Zaterdag zijn we eerst het festivalterrein in de vesting opgelopen. Een lekker broodje Barra met als toetje voor 5 Euro aan bonbons. S'middag zijn we het water opgegaan en even lekker gezeild richting de haringvlietsluizen. Tijdens het strijken van de zeilen in de kom van de Heliushaven worden we uitgenodigd aanboord van zeilkennissen waar ook een collega van Saskia op bezoek is. Daarna belt Judith al dat ze aan de kant staat en opgehaald wil worden. We halen haar op en gaan langszij de Windbreker van Edgar en Else om elkaars vakantie verhalen te horen en te eten. Met onze bijboot haal ik Gerard en Marjo op bij hun boot Toarker en we kijken allen naar het vuurwerk. Er ligt een motorboot vlak voor ons voor anker maar het anker blijft krabben. Hij heeft ook al tegen een andere boot gelegen dus een beetje geirriteerd vragen we of hij misschien weg kan gaan. Hij krijgt alleen zijn anker niet omhoog (ondanks het krabben?!) en laat de hele lijn dan maar schieten, het water in. Dat had nou ook weer niet gehoeven. We liggen voor het festivalterrein waar het ruim 12 meter diep is met een steil aflopende bodem richting de 30 meter. Het vuurwerk valt een beetje tegen maar dat komt omdat we vorige week nog vuurwerk in Bayona zagen en dat maakte echt indruk. Omstreeks 04:00 uur zoeken we in het donker een ankerplek in het midden van de bank voor Hellevoetsluis.

(Saskia) Zondag na het ontbijt bellen mijn ouders dat ze Hellevoetsluis in fietsen en over een kwartier in de vesting zijn en of ze mee kunnen zeilen. We halen ze op en gaan eerst weer voor anker (dit gaat nu toch super makkelijk) en eten de mee gebrachte taart op met koffie. Daarna is het heerlijk zeilweer! Iedereen moet op tijd weer terug zijn dus om 15.00 nemen we de sluis en Judith stapt meteen af om de bus te pakken naar huis en wij leggen de boot in de box om nog even een rondje over het festivalterrein te lopen. Ondanks het schitterende weer de hele dag en de voorspelling dat het pas laat in avond gaat regenen begint het aan het einde van rondje nog behoorlijk te regenen zodat we kleddernat thuis komen.

naar boven

21 augustus

(Saskia) Deze week heeft Wouter een epirb gekocht. Vanzelfsprekend via martktplaats. De mensen van wie hij hem kocht waren ex vertrekkers (terugkomers?). Zij hadden hem tijdens de reis niet laten registreren zodat je ook niet zo'n cursus voor hoeft te doen. Wij zijn er nog niet uit wat de voordelen zijn van het registreren. (Even voor mensen die niet weten wat een epirb is. Het is een apparaat dat je kunt activeren als je boot bijvoorbeeld aan het zinken is en je in je vlot moet springen, hij zendt dan noodsignalen uit die schepen, kustwachten, militaire vliegtuigen en sattelieten ontvangen, zodat die je kunnen helpen met redden.) Als je je laat registreren wordt het noodsignaal gekoppeld aan jouw boot gegevens, maar ik mag toch aannemen dat ze je ook komen redden als er geen gegevens aan gekoppeld zijn.

naar boven

11 september

(Wouter) Saskia is dit weekend met de Schorpioen en 2 opstapsters deel aan het nemen aan het zeemancipatie weekend van de Nederlandse Vereniging van Toerzeilers. (www.toerzeilers.nl) Vrijdag zijn de 2 opstapsters aan boord gekomen en hebben allen daar overnacht. Zaterdag zijn ze vertrokken richting St Annaland. St Annaland ligt op Tholen met toegang tot de Oosterschelde. In St Annaland verzamelen alle deelnemende zeilboten in de jachthaven en houden daar een gezamenlijke maaltijd. Zaterdag zeilen alle jachten naar de Grevelingen waar men gaat overnachten aan een eiland. Saskia belde net en vertelde dat zij met de stormfok en gereefd bezaanzeil aan het zeilen waren en nog ruim 6 knopen gingen. Dit had Saskia graag willen uit proberen met veel wind nu ik niet aanboord ben. Mijn eerste reactie was dan ook; "Het waait toch niet zo hard". Ook een mooie gelegenheid om het uit te proberen voor volgend jaar. Ik moet toegeven, Saskia's zeilkeuze bij veel wind is vaak de juiste.

Nu hopen dat de wind niet te veel tegen is op Zondag en dat zij niet te laat thuis komen. Een eerdere zeemancipatie eindigde in een mega storm die over Nederland raasde en half Zuid-Holland en Zeeland onder water zette. De schorpioen en de Quovadis , de voorganger van de Leeuwenhart van Karen en Jancees, moesten toen uitwijken in windkracht 9 in Stad aan het Haringvliet en in Middelharnis. Toen brak ook nog een de gashandel af en kon Saskia alleen nog maar met volgas schakelen. Er staat me ook iets bij dat Saskia tijdens een zeiltocht met zwaar weer uitweek in het kleine haventje naast de Haringvlietbrug. Alle keren was ik met de Marine op zee en stonden van die oude mannen mannen op de kade met stress de dames te helpen bij de binnenkomst. Altijd liep het prima en goed af.

Jancees brengt weer een lading boeken en pilots thuis die zij hebben gebruikt met de Leeuwenhart. Van de week hebben we onze uitgeleende zeekaarten en hun aanvullingen ook ontvangen. Nog een paar pilots van de Leeuwenhart en we zijn qua zeekaarten en pilots kompleet.Vandaag ook de modem geinstalleeerd van Freeler.
We gaan over van Chello naar Freeler omdat Chello geen inbel abonnement verzorgd. Ons nieuwe homepage adres is reeds in de lucht:

http://www.schorpioenopreis.freeler.nl

(Saskia) Uiteindelijk toch niet helemaal met de boot thuisgekomen maar het was wel een heerlijk weekeind. Donderdagavond kwamen Annette en Carolien aanboord. De planning was om dan meteen bootschappen te doen maar dat haalden we niet dus dat gebeurde de volgende ochtend. Donderdag de sluis van 9.15 genomen. De wind kwam uit het oosten en daar moesten we ook naar toe. Veel kruisen dus. Op het Volkerak was de koers meer richting het zuidwesten maar de wind draaide in de loop van de dag mee zodat we ook daar weer moesten kruisen. De borrel van 16.00 in St Annaland gingen we duidelijk niet halen maar we waren wel op tijd voor het eten om 19.15. Dit was in het clubhuis van de vereniging met erg mooi uitzicht over het water. De oorspronkelijke planning was te gaan ankeren de volgende dag op de Stampersplaat in de Grevelingen maar vanwege de voorspellingen van veel wind besloten we dit niet te doen en om 16.00 uur te gaan borrelen op een eiland. Als voorzorg op de harde wind had ik de stormfok tevoorschijn gehaald. Nog nooit gebruikt, dus nog krakend nieuw. Met een rif in de bezaan hadden we niet veel vierkante meter zeil op maar toch genoeg om relaxed vooruit te komen. Eenmaal op de Grevelingen zakte de wind toch wat in en zeilden we wel een beetje voor gek met die 2 vierkante meter erop. Geen van drieen hadden we zin om iets aan de zeilen te doen dus naar het eiland gezeild waar we dit keer ruim op tijd waren voor de borrel!

Het was erg gezellig met zijn allen op het eiland. Iedereen had drinken en lekkere hapjes meegenomen en toen het eenmaal tijd werd voor het avondeten hadden we eigenlijk al veel te veel hapjes gegeten. De fruitsalade en de sla lukte nog wel maar de kaasfundue hebben we niet aangebroken. Die avond na een uur of tien kwam de beloofde harde wind alsnog. Aan boord begon van alles te klapperen. Normaal gaat Wouter er dan uit om alles vast te zetten maar als gezeemancipeerde vrouw moest ik dat nu toch echt zelf doen. Buiten in mijn t-shirtje bleek het door de harde wind ook nog behoorlijk afgekoeld te zijn dus dat was nog even bikkelen.

De volgende ochtend vroeg vertrokken richting de sluis bij Bruinisse want we hadden een flinke tocht voor de boeg. Er stond een pittige wind maar wel de goede kant op dit keer. Voor de wind gingen we alleen op stormfok nog 6 knopen. Dat ging dus erg goed. Helaas moesten we ook voor de wind de Krammer sluis in en dat was best heftig. Vol gas achteruit en dan nog 4 knopen vooruit gaan. Gelukkig kregen we de achterlandvast in een keer goed. De volgende sluis ging minder vlekkeloos maar ook daar lagen we uiteindelijk goed. Nu kwam het Haringvliet. Aan de wind, windkracht 8, niet meest gunstige situatie en daarbij zijn wij iets minder dan 13 meter hoog en stond de peilschaal van de brug net op 13 meter. Toch maar niet dus. De boot in Willemstad gelegd waar we al snel werden opgehaald door de man van Annette. Toch ondanks de harde wind een heerlijk en gezellig weekend gehad.

Wouter heeft woensdag de boot samen met JanCees opgehaald zodat ze nu weer veilig bij ons voor de deur ligt.

naar boven