2009
27 februari Heel veel schuren
15 april Te water !
25 mei Mei vakantie
7 juni Skype post van de Sepia
8 oktober Zomervakantie 2009
September Saskia zeilt in Griekenland
November De Schorpioen is verkocht
27 februari 2009 Heel veel schuren
(Wouter) Er moet nog heel veel geschuurd worden aan het dek van de Schorpioen. Ik heb zelfs de boegspriet met hulp van Gerard er af gehaald zodat ook daar alles geschuurd kan worden. Wij willen het hele dek schuren.
Eerst hebben wij alle slechte deknaden vervangen met verse kit. De slechte dekproppen die het schuren niet overleven worden vervangen door nieuwe.
Gerard & Marjo hebben hun Toarker ook in de loods liggen naast ons, samen met Rob & Yolanda met hun Asamintos. Het is soms net winterankeren in de loods tijdens een koffiepauze.
Maar het schiet al aardig op met het klussen: de masten, gieken en pikhaken zitten in de lak. De opbouw staat in de hardhoutolie en het kajuitdak in de verf. De potdeksel en de kuip hebben al 3 lagen hardhoutolie gekregen en moeten nog 2 krijgen.
Daarna is de romp aan de beurt en het onderwaterschip. Alleen de boegspriet moeten wij niet vergeten, want die is helemaal kaal gemaakt. Ziet er ook niet uit, een Schopioen zonder boegspriet.
(Wouter) Joepie, de Schorpioen ligt weer in haar box.
Dat schuren van het dek was niet echt goed voor mijn rug geweest, maar het resultaat mag er wezen. Het dek ziet er als nieuw uit, dus de pijn ben ik al weer vergeten. Alle dekproppen die los kwamen zijn vervangen. Gelukkig was er een kennis van een andere klusboot die nog een oude Black&Decker kolomboor had met de juiste dekproppenmaker.
Vanwege werkzaamheden aan de sluis kon de Schorpioen vorige week niet geschut worden naar het kanaal. Lag de Schorpioen ook nog in de weg voor een mega groot motorjacht die daar werd afgebouwd en getest.
Toevallig zagen wij op Goede Vrijdag dat er wel een sluiswachter aanwezig was. De reparaties aan de drempel van de sluis vielen mee en wij konden als eerste geschut worden. 's Middags hebben wij alle masten kunnen optuigen. Dit keer weer zonder hulp van sterke ruggen.
Ik moest werken tijdens de paasdagen, dus Saskia is verder gegaan met schoonmaken, kussens sjouwen en de zeilen aangeslagen. Op naar de meivakantie!
(Wouter) Net als vorig jaar bepaalde het weer dat wij weer niet naar London konden zeilen. Naar België was ook niet te zeilen met de stevige ZW winden.
Met een zeer ruime bocht moesten wij om de Maasvlakte zeilen naar de nieuwe oversteek plaats voor jachten. De 2de Maasvlakte lag nog onderwater en post Ouddorp waarschuwde elk uur voor de vaaromlegging, want je kon vastlopen. Erg grote baggerboten voerden rond om zand te storten.
Helaas geen foto's daarvan kunnen maken, want natuurlijk moest er een zeil verwisseld worden.
In Scheveningen lagen wij naast de Pelikaan, die kwamen wij tegen op Union Island.'s Avonds kwamen zij spullen aanboord brengen en konden wij even elkaars herinneringen ophalen, kleine wereld.
Van Scheveningen naar IJmuiden ging pal voor de wind in record tijd. Kijk maar eens naar Saskia's filmpje, met muziek !
Omdat de windvoorspellingen niet echt gunstig waren zijn we naar de Sixhaven gegaan in Amsterdam. Heerlijk over grachten fietsen. In de Sixhaven werd het lekker druk vanwege Koninginnendag. Echt gezellig was het in de Jordaan, natuurlijk vonden wij een kruispunt waar alles wat drijft in de grachten elkaar moest passeren, met luide achtergrond muziek op de achtergrond verzorgd door de plaatselijke wijkbewoners. En de zon scheen ook nog.
Tijdens het fietsen via verscholen jachthavens naar Durgerdam zagen wij een bekend jacht van internet op de kant staan, en na kloppen op de huid kwam Carl Sträter naar buiten. Ook Carl kennen wij van ons rondje Atlantic, toen met zijn We2are1.
Om de tijd te doden tijdens het wachten op een brug in de A9 bij Haarlem, zijn wij nog even naar het strand gefietst om te kijken waarom wij voor de hogemastenroute hadden gekozen. In de duinen kwamen wij een mooi gelegen begraafplaats tegen.
"He, waar gaan jullie naar toe?" Nou wij volgen de hoge masten route naar Gouda riep ik verbaast terug. Nemen wij dit keer wel de juiste afslag want, vorig jaar voeren wij bijna vast in de stad Leiden. Werden wij weer gered door de centrale brugbedienaar van leiden. Bleek de brug in de A4 al maanden in reparatie te zijn en dat had ik niet gevonden. Het enige voordeel was dat wij terug konden zeilen ipv motoren over de Kaag en de Oude Rijn. Helaas waren wij 10 minuten te laat voor de brug in Boskoop en hebben wij daar langs de weg overnacht, vast gebonden aan een verkeersbord.
Vanaf de Van Brienenoordbrug konden wij de volgende middag weer zeilen tot Dordrecht, waar wij hebben overnacht in de Koninklijke. Heerlijk gegeten bij de Mexicaan en verwonderd dat Dordecht hele mooie panden heeft in het oude gedeelte.
Op de Oude Maas hadden wij flinke stroom tegen, maar dat werd ruim gecompenseerd op het Spui. Een nadeel van de hogemastenroute is dat je leert dat zodra de brug open gaat je ondanks het rode licht al gaat varen. Dat deden wij ook in Dordrecht, maar daar kwam toch iets breeds op ons af.
Even een poging gewaagd om te ankeren bij de monding van het Spui met het Haringvliet, want het is daar zo mooi, maar ook erg ineens ondiep. Dat werd dan maar vol gas naar huis. Met de laatste zonnestralen kwamen wij thuis en konden wij de verhalen van Jannet aan horen over hoe Loes & Floris haar weer hadden gefopt.
7 juni Skype post van de Sepia
(Wouter) Vandaag een leuke foto ontvangen via Skype van de Sepia, Frank en Marijke.
september verslag zeilen in Griekenland 2009
(Saskia) Deze zomer met twee collega's besloten een boot te huren in Griekenland voor een week. Een heerlijke relaxte week met heerlijk weer en lekker zeilen. Kijk maar naar het filmpje:
8 oktober de zomervakantie 2009
(Wouter) Eindelijk dan en erg laat, onze zomervakantie 2009. Niet dat wij zo laat op vakantie zijn geweest, maar het kwam er maar niet van om dit op de site plaatsen.
Ook dit jaar was de wind of erg tegen of was er helemaal niet. Vanwege de harde ZW wind zijn we binnendoor naar de Roompot gegaan. Vandaar zijn wij vroeg in de middag overgestoken naar de rivier Orwell, met Harwich en Felixstowe aan de monding. Na een nacht zeilen, motoren en hard zeilen kwamen wij eind van de ochtend aan bij de Royal Harwich Yacht Club.
Na aankomst natuurlijk gefietst naar Pin Mill met de bekende Butt & Oyster pub, via het footpath langs de rivier.
Zonder info van een speciale kaart is het niet veilig om de rivier Ore op te varen. Een hele mooie smalle monding. De zeehonden lagen naast ons te zonnen, terwijl wij naar binnen spoelden met de hele sterke vloed. Dan vaar je een mooi gebied binnen, zoals het vroeger in onze hollandse delta was, zonder al die dammen en zeeweringen. Wij durfden niet achter ons anker te liggen met deze stroming, dus aan een mooring.
Het koste wel heel veel kracht tijdens het roeien met de bijboot om naar een ponton te komen, zonder naar zee en of voorbij de Schorpioen te spoelen.
Heerlijk gefietst in de omgeving met hele mooie routes door de natuur. Dat ging vaak over prive land, van eigenaren die wel heeel veel grond bezaten.
Net als voor de rivier Ore wordt er ook voor de rivier Deben elk jaar in het voorjaarvoor een kaart gemaakt. Deze kaarten liggen gratis in de jachthavens. Elk jaar veranderd de aanloop omdat de banken weer zijn verplaatst tijdens de winter stormen.
De rivier Deben opgevaren tot aan Woodbridge, dat helaas een erg dure jachthaven had. Via Harwich Halfpenny Pier Yacht Mooring, Walton-on-the-Naze en Burham-on-Crough kwamen wij weer in Queenborough. Vanuit Queenborough voeren wij net als vorig jaar met de vloed naar St Katharine's Dock.
Natuurlijk hadden wij niet gereserveerd, dus helaas, geen plaats. Dan maar proberen bij de andere 2 jachthavens in London. Limehouse werkte alleen tijdens kantooruren en was vol. South Dock marina was onbereikbaar, ook na een zoektocht door Saskia op de wal. Dus dat werd een nachtje slingeren aan een mooring bij St Katharine's, met feestboten op de Thames tot laat in de nacht. Maar wij kregen toch een plaatsje de volgende dag.
en natuurlijk nog een filmpje:
Schorpioen is verkocht: november 2009
(Saskia) De Schorpioen is verkocht! Het einde van een tijdperk! En we zijn serieus op zoek naar de volgende boot. Het gaat mij erg aan het hart dat de Schorpioen weg gaat maar aan de andere kant geeft dit weer nieuwe mogelijkheden en een wat duidelijkere toekomst in verband met onze volgende reis.
De Schorpioen heeft nu Belgische eigenaren en heeft als thuishaven Tholen. Zij is toevallig weer terug in Tholen. Daar lag zij ook met de 3de eigenaar.
Eind november heeft Wouter haar over gevaren en hebben wij samen in Tholen afscheid genomen van de Schorpioen.
De scheepsnaam blijft Schorpioen.