2020

26 maart - Winterslaap

21 mei- Corona

(Wouter) De Schorpioen ligt in haar box, in "winterslaap".
De windmeter is kapot gegaan. Na meten dacht ik dat het aan het klokje lag, maar een Marktplaats klokje toonde aan dat het toch de meter in de top van de mast de veroorzaker is. Die kwam ook via Markplaats. Alleen toen kwam deze bijzondere herfstige winter, met heel veel wind. Niet handig om de meter in de mast te vervangen. Hoewel ik graag wilde weten hoe echt hard het waaide. De Schorpioen lag soms schuin in haar box.
Ondertussen waren we ook begonnen met thuis eindelijk de keuken aan te pakken. Dat vreet echt veel tijd. Van oktober tot maart waren wij daar mee bezig. Gisteren is de super radiator geplaatst.

Ondertussen was ik wel blijven kijken naar aanbiedingen, zelfs op E-bay. Een Amerikaan bood NV-charts kaarten aan, met zichtbaar de activerings codes op het CD hoesje. Dat was aardig en makkelijk scoren en ook nog gratis. Het werkte zelfs ook na installatie, prachtig. Helaas, de dieptes zijn in voeten ipv meters. Beetje jammer. Een luxe probleem, want we hebben de hele wereld van C-Maps.

Voor eind april is een afspraak gemaakt om bij Yagra de kant op te gaan.
Van BB-roer moeten de lagers vervangen worden.
Alle afsluiters willen we gaan vervangen. De bedieningsas van de afsluiter van het wasbakje voor is afgebroken, waardoor de afsluiter in half open stand staat. Dan maar na 26 jaar alle afsluiters vervangen.

21 mei - Corona

(Wouter) Toen kwam het Corona virus.
Sluit de burgermeester de sluis. Daardoor kunnen wij niet naar Yagra varen eind april. Dan maar spullen kopen.
Op gevoel van Saskia nemen we een iets zwaarder anker, een Rocna 33 Kg. Dat in plaats van onze oude Bruce van 20Kg. " Daar slapen we beter van ". Maar deze Rocna is ook echt groter. Hij past niet meer bij de boegspriet voor de Parasailor. Daar moet dus een langere voor komen. Dat lukt weer bij Oosters in Stellendam.
Ondertussen was ik aan het bedenken om de 2x90Ah zonnepanelen te vervangen door grotere panelen. Met meten, tekeningen maken, schuiven en passen met papiertjes op schaal, kwam ik er uiteindelijk toch uit. Iets zakken en dan passen net 2 x 175W zonnepanelen. Ook een geisoleerde steunklem op de mast van de Silentwind generator kon tegelijkertijd mee genomen worden.
Als we dan toch voor een Rocna 33Kg hadden gekozen, dan moeten ook maar de accu's uit 2011 vervangen worden, vond ik. Om te voorkomen dat we onderweg in bv de Caribien naar accu's moeten zoeken, omdat ze dan net wel op gaan raken na 10 jaar. De 2 x 220Ah AGM zijn vervangen door 2 x 220Ah Gell. Omdat de Victron SmartSolar MPPT 75/15 omvormer te bekijken is via een app, dan ook maar gekozen voor de Victron Batterij Monitor BMV-712 Smart. Alle Victron spullen komen van de Stroomwinkel. Het andere zonnepaneel maakt gebruik van de omvormer van de windgenerator.
De Rocna anker en de Victron accu's komen van NauticPro
Door met de kont strak tegen de steiger af te meren, zonder windvaan, konden we de 66 Kg zware accu's van- en aanboord krijgen. Ook dankzij het karrertje van buurman Milko. Met de grootzeilval via blokken en lijnen konden we de accu's uit en in de bakskist takelen.
Het plan om de dynamo te vervangen door de Mastervolt 130Ah dynamo is mislukt. Hij past niet op onze Yanmar dieselmotor. De waterpomp zit dan in de weg voor de V-snaar. Helaas. En het aansluiten van de Mastervolt Alpha pro 3 laadregelaar aan de huidige dynamo was te veel gedoe. Een nieuwe eigenaar is al gevonden: De windbreker.

Saskia was ondertussen de bekleding van de kussens van het kuiphuis aan het vervangen. Na een wereldwijd advies onder de zeilers dan ook eindelijk een nieuwe naaimachine , een Singer heavy duty 4423. Saskia was net op tijd, want door Corona was blijkbaar heel Nederland aan het klussen achter de naaimachine. Volgens GunterCreatief ook heel Europa. Mondkapjes ?
Tijdens een lange zeiltocht slapen wij op sb zitbank, onze slingerkooi. Maar door de kielkast ga je daar nooit zitten , ook omdat het daar door een handige opbergruimte wordt. Doordat de zitbankmatras te had is om op te slapen, hadden we in 2011 al een topmatras gekocht bij de Ikea op Grand Canaria. Nu was het plan om daar dan een echte slingerkooi van de maken. We hebben al een beddenframe via Marktplaats gevonden. Nu nog alles zeevast passent krijgen en belangrijk, slingerklemslapend.
We liggen op de sb watertank. Dan maken we die een keer open, omdat deze niet altijd lekker drinkwater geeft, pas na giga veel spoelen. Op de bodem van de tank zien wij wat lijkt op zand. Ook zwarte plekjes, maar dat kan zijn omdat de tank de hele winter leeg heeft gestaan. Na goed stofzuigen en schoonmaken kunnen we verder een mooie slingerkooi er op te maken.

Op de vertrekkersdag van de Toerzeilers en van een tip van de Blue Pearl had ik de naam van Y Yachts genoteerd, als alternatieve verzekeringsmaatschappij. Van Pantaenius kregen wij een vrij dure offerte en de beperking voor het varen in Suriname. Wij mochten alleen heen en terug naar Domburg of Waterland. NN, Nationale Nederlanden, onze huidige verzekeringsmaatschappij wilde tijdens de Corona periode geen verzekeringen afsluiten.
Van Y Yachts moeten we alleen een verstagings inspectie laten uitvoeren omdat onze verstaging, op 2 na, meer dan 8 jaar oud zijn. De offerte van 60 dagen loopt 1 juli af. Ik vrees dat die alleen maar duurder kan worden en of beperkter door Corona. Het eigenrisico loopt net als bij NN na de Canarische eilanden op tot 1500€.

Tijdens het klussen voer een zeiljacht voor bij: de sluis mocht weer bediend worden. Gelijk een afspraak gemaakt bij Yagra.
Nu maar hopen dat Europa en later de rest van de wereld open gaat voor het "normale " leven na Corona.