De Azoren

16 april 2021- Oversteek van St. Maarten naar de Azoren

 

 

 

 

Donderdag 27 mei om 12 uur St. Maarten tijd vertrekken we naar de Azoren.

De Zeevalk was al 2 dagen eerder vertrokken. Na ons vertrekken ook Saetta, de Noorse Levante en nog iets later de Ocean Breeze.
We houden met de Iridium Go dagelijks contact waar we zijn en vaak hoe we ons voelen. Met de Ocean Breeze praten we elke dag kort via de SSB met elkaar.
Dit zijn onze berichten die we met de iridium Go hebben verstuurd:

 

Donderdag 27 mei 
Positie: 18'20.8 N 62'52.6 W  Dagafstand 22 
Om een uur of 12 zijn we vertrokken uit Marigo, Sint Maarten. Terwijl Wouter nog het laatste afval wegbracht en vers brood haalde, heb ik nog een laatste keer het onderwaterschip schoongemaakt. Daarna de zonnetent, bijboot en de laatste dingen binnen op geruimd. 
Anker op en naar de benzinepomp om het water en de diesel aan te vullen. Vanaf nu moeten we weer zuinig aan doen. 
De wind is behoorlijk vlagerig dus we sturen het eerste stuk met de hand. Eenmaal uit de luwte van het eiland krijgen we golven en dat zorgt ervoor dat we minder scherp kunnen en langzamer gaan. Er staat 8 knopen wind, niet veel, maar aan de wind kan je nog wel vooruit komen. We hebben alle zeilen omhoog wat volgens mij een primeur is voor ons ( op de oceaan dan)

 

 

Vrijdag 28 mei 
19'29N 61'56W  Dagafstand 110 mijl  Nog te gaan 2078 mijl 
We zijn lekker rustig ingeslingerd. Vannacht hadden we nog even wat hardere wind en moesten we zowaar een tweede rif in het zeil doen. Nu hebben we nog maar 6 knopen wind dus toch maar de motor aangedaan. Dat wil je natuurlijk niet, zo aan het begin van de reis maar we hebben ook geen zin in dobberen. We passeren grote velden Sargasso wier. Dit is taai geel/groen wier wat soms ook aan het roer of de kiel gaat zitten. We kunnen hierdoor de windvaan niet gebruiken want dat roertje is er erg gevoelig voor en stuurt dan niet goed meer. De zon schijnt volop dus we hebben genoeg energie van de zonnepanelen zodat we de elektrische stuurautomaat kunnen gebruiken. 
Door de volle maan kunnen we 's nachts alles goed zien. Overigens zien we niemand om ons heen.

Zaterdag 29 mei 
Positie: 20'46N. 60'53W  Dagafstand 90 mijl 
Hier gaat alles nog steeds lekker relaxed en niet snel. We hebben veel zeilwisselingen en moesten vannacht ook weer veel motoren. Vanochtend hadden we een prachtige halo om de zon. Verder alleen wat lichte bewolking op weer een stralende dag. Ik heb zojuist met 1,5 liter water mijn haar en mijn hele lijf gewassen. Ja, dat kan blijkbaar.

Zondag 30 mei 
Positie: 22'30N 59'51W  Dagafstand 120 mijl. (Normaal schreven we hier dan hoeveel mijl nog te gaan, maar dat geeft een vertekend beeld omdat we niet rechtstreeks naar de Azoren kunnen zeilen) 
Het is voorbij met het rustige zeilen. Gisteren middag na een aantal buien en windstiltes trok de wind aan en die is nu rond de 15 knopen. Dat klinkt niet zo hard, maar voor aan de wind zeilen op de oceaan is dat bepaald niet comfortabel. De zee is een stuk onrustiger met hogere golven dus we slingeren en stampen ons een weg vooruit. De bedoeling is dat we nog een dag of vijf naar het noorden zeilen voordat we daar wind richting het oosten kunnen oppakken. 
We zijn vertrokken vanuit Sint Maarten met nog een aantal boten. De Zeevalk is twee dagen voor ons vertrokken en de Saetta en de Flyer een dag na ons. De Flyer moest vannacht omkeren en weer terug naar Sint Maarten varen vanwege ernstige motor storing, iets met de koeling en de brandstofpomp.

 

Maandag 31 mei
Positie 24'24N 59'31W  Dagafstand 112 
De buien wisselen elkaar af, dikke donkere wolken komen ons tegemoet met veel wind erin maar soms daarna geen wind. In de loop van de dag neemt de wind toe en uiteindelijk gaan we de nacht in met het derde rif in het grootzeil en de fok. Zo zeilen we de hele nacht. Regelmatig slaat een golf tegen de romp wat een enorme klap geeft. We probeerden eerst nog naar het noordoosten te zeilen maar gaan nu bijna noord. Het lijkt alsof we nog vier dagen zo doorgaan voordat de wind verandert. Binnen is het warm omdat we door de golven geen luiken open kunnen zetten. We hebben net ons laatste brood met verse Franse kaas op. Nu over op crackers.

Dinsdag 1 juni 
Positie 26'15N 59'21W  Dagafstand 116 
We moeten hard werken voor onze vooruitgang. Er blijven maar buien overkomen met (veel) wind waarna de wind helemaal wegvalt. Gisteravond hadden we een bui met heel veel regen en 28 knopen wind. Dat was wel even angstig. De hele nacht blijft de wind vlagerig waardoor we de helft van tijd ondertuigd varen. De boot maakt enorme klappen op de golven. We wachten op verandering van wind maar dit lijkt nog even te duren

Woensdag 2 juni 
Positie 28'21N 58'53W  Dagafstand 130 
De zee is nog steeds ruw. Zeker voor aan de wind zeilen. Het lijkt soms alsof we op zo'n rodeo stier zitten. Bokkend en steigerend over de golven. 
Nog 2 dagen en dan zouden we het ergste gehad moeten hebben. Dan kunnen we ook wat meer naar het oosten en eindelijk in de richting van de Azoren varen.

 

Donderdag 3 juni 
Positie: 30'21N 58'06W  Dagafstand 127 
99% van de keren dat je om je heen kijkt is er geen ander scheepvaartverkeer. Maar gisteren twee keer kwam er een containerschip voorbij. Toch fijn dat er nog andere mensen op deze oceaan zijn. 
De buien met harde wind zijn weer even voorbij. Vannacht gewoon zonder problemen door kunnen zeilen. We merken wel dat we noordelijker komen aan temperatuur. Een laken is niet meer voldoende we hebben nu ook een fleecedeken eroverheen. Overdag is het nog lekker warm en zonnig. De wind is minder hard en de golven worden steeds minder hoog. Dit is gewoon lekker zeilen!

Vrijdag 4 juni 
Positie: 32'05N 57'34W  Dagafstand 110 
Vandaag is het weer heerlijk zeilen. De wind is afgenomen en de golven ook. We hebben alle zeilen ongereefd staan. 
We kunnen koers 045 over de grond zeilen, dus dat is al weer wat meer richting de Azoren. Net lekker gebadderd in de kuip. Alles weer schoon en fris. 
We zien veel Portugese oorlogsschepen ( die kwallen met zo'n zeiltje) vragen ons af waar ze vandaan komen en waarom ze hier zijn en wat ze eten.... maar Google werkt niet op de iridium telefoon.

Zaterdag 5 juni 
Positie: 33'00N 55'41 W  Dagafstand: 111 
We zitten een beetje op de grens van motoren en langzaam zeilen. Soms gaan we 3 knopen en dan willen we de motor starten maar dan gaat het net weer ietsje harder waaien zodat we boven de 4 knopen blijven. We hebben vandaag toch al 3,5 uur op de motor gevaren. 
Vanmiddag ook lekker pannenkoeken gebakken. Nu de zee lekker vlak is kan ik wat meer dan alleen blikken opwarmen. 
We varen ook nog steeds door grote velden wier dus af en toe moeten we even achteruit om al het wier van de kiel en de roeren te krijgen. 
De laadregelaar van een van de zonnepanelen deed het niet meer dus Wouter heeft hem gekoppeld aan de andere laadregelaar. Ik vind het altijd doodeng als er iets met electra moet gebeuren maar het lijkt gelukt te zijn.

 

Zondag 6 juni 
Positie:34'15N 53'45W  Dagafstand: 124 
We varen op de motor en blijven dat voorlopig nog even doen. Er is weinig wind en hij komt van achteren. 
Waarschijnlijk morgen wat meer wind zodat we weer kunnen zeilen. 
We zeggen al dagen tegen elkaar dat deze rustige zee perfect is om walvissen te spotten. Maar behalve wier en Portugese oorlogsschepen ( kwallen) zagen we niets tot vandaag. Een walvis voor ons. Wouter doet de motor uit en hij zwemt ons voorbij. Het lijkt een potvis met zijn vierkante kop. Indrukwekkend!

Maandag 7 juni 
Positie: 35'11N 51'28W  Dagafstand: 130 
Vanochtend, zodra het licht was hebben we het parasail gehesen en sindsdien zeilen we weer. Heerlijk! 
Wouter ontdekte net dat er water in de bilge stond. Geen goed teken, dus na het opdweilen op zoek naar de oorzaak. Alle luiken open afsluiters controleren, ankerbak, schroefas. Maar dat was het allemaal niet. Nu blijkt dat de uitlaatslang een beetje poreus is en wellicht is het daar van gekomen. We hebben best lang gemotord dus dat zou wel kunnen. Weer een klus erbij voor op de Azoren. 
We houden nu een koers aan die iets zuidelijker is dan naar de Azoren omdat er een groot lagedrukgebied aan komt met harde wind, hoge golven en regen en squalls. Met deze koers blijven we meer aan de rand daarvan

Dinsdag 8 juni 
Positie 35'17N 49W  Dagafstand 120 
We zeilen lekker met de wind van achter en het parasail nog steeds omhoog. 
Dit is denk ik wat mensen zich voorstellen van een overtocht; gewoon lekker zeilen in het zonnetje. De goede richting op en met een lekkere snelheid. Helaas is dat het meestal niet maar daarom genieten we nu extra van deze omstandigheden. 
We houden het lagedrukgebied boven ons scherp in de gaten. Vooralsnog hebben we er geen last van.

 

Woensdag 9 juni 
Positie: 35'26N 47'01W  Dagafstand: 98 
Vannacht moesten we de motor starten. We gingen bijna niet meer vooruit. Sinds zonsopkomst zeilen we weer. Op het log gaan we lekker maar de over de grond schiet het niet op. 1,6 knopen stroming tegen. Net nog even een stroming kaartje gedownload en dit blijft nog tot vannacht. 
Net vers zelfgebakken brood gegeten! 
De "reparatie" die Wouter aan de laadregelaar had gedaan werkt toch niet. Dus nu varen we op de windvaan om energie te besparen. Hij heeft wel meer moeite om koers te houden dan de elektrische stuurautomaat.

Vrijdag 11 juni 
Positie: 35'56N 42'32W  Dagafstand: 121  Nog te gaan: 682 
Lekkere wind van achteren en een zonnetje. Onze uitwijktactiek werkt. We hebben geen last van het laag dat ons passeert. Vanmiddag beiden gebadderd in de kuip zodat we weer helemaal fris en fruitig zijn. De koers is eindelijk richting Horta.

 

Zaterdag 12 juni 
Positie: 36'33N 39'50W  Dagafstand: 137  Nog te gaan: 546 
En weer hebben we een heldere dag met een zonnetje! Wel een wat ruigere zee maar we klagen niet want we gaan hard! 
'S nachts is het koud. We zitten met truien en jas aan maar genieten van de sterrenhemel. Gisteren waren we even op ramkoers met een tanker. We slingeren best wel met de windvaan aan, dus het was waarschijnlijk voor die tanker ook lastig uitwijken. Nadat wij ook wat opgeloefd waren passeerde we elkaar zonder problemen.

Zondag 13 juni 
Positie: 37'06N 37'10W  Dagafstand: 132  Nog te gaan: 414 
Het is nog steeds lekker weer! We zeilen met een lekker halve wind briesje. In de loop van de dag zal hij nog wat afnemen dus we moeten maar zien of we dan nog kunnen zeilen. 
Vanochtend zag Wouter een groot zwart stootkussen voorbijdrijven. Achteraf volgens hem misschien ook wel een drugs-drop?

Maandag 14 juni 
Positie 37'42N 34'42W  Dagafstand 124  Nog te gaan 292 
Tot 12 uur vandaag konden we zeilen maar nu is de wind op. Dat geeft niet want we hebben genoeg diesel om naar de Azoren te motoren en de accu's kunnen wel wat extra lading gebruiken. 
De hele nacht hebben we met het parasail gezeild. Dat ging net omdat het bijna halve wind was. 
Vanochtend riep Wouter enthousiast: "dolfijnen!" Het bleek alleen een eenzame dolfijn te zijn. Hij kwam ook niet even bij de boot kijken maar zwom gewoon achterlangs. Hij had iets tragisch, zo helemaal alleen. 
Het is nog steeds lekker weer met een zonnetje alleen nu dan zonder wind.

Dinsdag 15 juni 
Positie 37'53N 32'21W  Dagafstand 112  Nog te gaan 197 
We pruttelen lekker verder op de motor. Er staat een behoorlijke deining dus we slingeren aardig. Het lijkt erop dat we morgen pas weer kunnen zeilen. 
De voorspellingen veranderen best veel. Eerst leek het alsof we de laatste dag nog tegenwind zouden hebben maar nu lijkt dat weer mee te vallen. We zullen zien. 
Daarnet voeren we bijna een potvis aan. Gelukkig stond Wouter op te letten en konden we snel gas terug nemen en uitwijken. Prachtig gezicht zo'n enorm dier. Voor de tweede keer dat ik een walvis probeer te filmen en dat ik blijkbaar op een verkeerde knop heb gedrukt. Vorige keer maakte ik alleen een foto en nu een filmpje van een nanoseconde. Het is me niet gegund.

 

 

Woensdag 16 juni 
Positie 38'20N 29'53W  Dagafstand 121  Nog te gaan 60 
Het is een grijze dag. Sinds lange tijd weer bewolking. Dat maakt het ook een stuk kouder. We hebben nu ook overdag een trui aan. De zee is behoorlijk onrustig maar we kunnen wel zeilen. Na 46 uur motoren! 
We komen ergens vannacht aan op Horta. 
Tenminste, dat is nog Sint Maarten tijd, als we aankomen gaat de klok 4 uur vooruit.

Donderdag 17 juni:
De laatste mijlen kunnen we zeilen, in het donker. Met het 2de rif, op de fok, met een klein puntje genua, sturen we op de hand om hoogte te winnen vlak langs de kust. Bij de grote zwarte rots van Horta varen we op de motor tegen harde wind en flinke golven. Om 00:30 uur varen we de haven van Horta in.
Dan is het zoeken naar een geschikt ankerplekje. In de haven liggen ongeveer 30 jachten ten anker en we zien dat de marina goed vol ligt.
We moeten eerst ankeren in de haven die is aangezwezen als carantaine gebied. We sturen zo diep mogelijk de haven in omdat de jachten in de buurt van de havenmond best tekeer gaat door de golven die de haven in waaien. De ondiepe plekken van 5 m diep blijken te bestaan uit rotsbodem. Vandaar dat die vrij zijn. Bij een 3de poging houd het anker eindelijk goed tusen een paar harde stukken bodem. Na 1 uur proberen kunnen we eindelijk zeggen tegen elkaar, ja we liggen goed.
We zijn er !! Na 20,5 dagen, 2422 mijl met 117 motoruren, gemiddeldevaart van 4,9 Kts.

 

 

 

 

We moeten ankeren in de haven van Horta, en mogen niet afmeren in de jachthaven. Eerst moeten we ons laten testen. We gaan eerst maar slapen.
De St. Maarten boordtijd wordt 4 uur naar voren gezet naar de Azoren tijd. Na 3 uur slapen wordt er hard op de huid geklopt. Zo, dat is even verwardt wakker worden. Waar ligt mijn onderbroek? Er wordt nog harder op de huid geklopt en ook nu geroepen.
Ik zie 2 mannen in een grote bijboot naast de Schorpioen liggen, met witte lange schorten, paarse plastic handschoenen, mondkapjes en brillen op. In het Engels met zwaar Portugees accent wordt een formulier in handen gedrukt. Of we het snel willen invullen, want dan kunnen we iets later getest worden op covid. Na het invullen van onze paspoort gegevens en erg belangrijk het e-maildres, geven we het formulier veilig terug. Iets later, net na ons ontbijt worden we opgehaald met de ambulance speedboot. Samen met 3 Fransen en 3 Engelsen gaan we giga hard naar de andere kant van de haven. In het grote gebouw van de veerdienst naar Pico is het corona testcentrum. Met een nog najeukende neus gaan we net zo hard terug naar de Schorpioen. Pas de volgende dag, vrijdag middag, mogen we met de bijboot naar de kant om in te klaren en melden bij de jachthaven.

Er liggen ongeveer 40 jachten in de haven ten anker en de jachthaven ligt vol. We moeten wachten op een ligplaats.
De Zeevalk zien we binnen komen en kunnen nog net naast ons ankeren. De Levante lag meer naar buiten al ten anker.
De Saetta komt een dag later ook binnen en kunnen nog voor ons ankeren.

De eerste ligplaats die we krijgen aangeboden is aan de buitenzijde, in het verlengde van de tankplek. We zagen al 2 dagen dat de boten die daar liggen best te keer gaat door de golven die de haven binnen rollen. De Fransman, wiens plekje we zouden krijgen aan de kade, heeft ons erg duidelijk overtuigend zijn ervaringen met ongedeeld:" Tres, tres tres inconfortable !! ". Saskia heeft deze emotionele boodschap goed kunnen overbrengen bij de zuchtende havenmeester. We krijgen een plekje als 3de boot, diep in de jachthaven voor de volgende dag. Na 2 dagen wachten liggen wij uiteindelijk aan de kade, een Deen en een Duitser gingen om de dag weg.
Eindelijk warm douchen, de was ruikt weer heerlijk, de watertanks zijn ververst met smakelijk Azoren water en we kunnen heerlijk wandelen zonder eerst met de bijboot naar de kant varen. De bakker met lekkere meergranen broodjes is weer snel gevonden, en dat met 18 maanden oude Sao George kaas, heerlijk !!
Er moet veel nagepraat worden, dus elke dag gaan we uit eten gaan samen met de Zeevlak en de Levante, met smakelijke Azoren wijn.

 

 

Voordat er regen langs Failal zal gaan passeren met slecht weer maken we samen met Hans & Janet van de Zeevalk een wandeling op Pico.
Eigenlijk net zoals in 2017 met de Kairos en de Arcadia. Met de veerpont oversteken, eten op het pleintje en we laten ons afzetten door een taxi naar het begin van de wandelroute. Dan lopen we terug met links uitzicht op Faial en rechts op de vulkaan Pico. Helaas zijn de druiven nog niet rijp, dus daar kunnen we niet van snoepen. Dan maar een lekker te groot ijsje eten voordat we terug gaan met de veerpont.
We kijken met de Zeevalk, Saetta en de Levante op het terras van Peter Sport naar het voetbal hoe Nederland wordt uitgeschakeld en daarna met de Saetta hoe ook Portugal wordt uitgeschakeld tijdens het EK voetbal. Die druk is ook weer voorbij. Maar de Tour de France en de F1 zijn ook nog te zien op grote beeldschermen.

 


Maar er moet ook geklust worden. De code om het pakketje te kunnen volgen die naar ons toe komt is zoek geraakt. Dat maakt het best wel spannend: zoek of nog steeds onderweg? Na 10 dagen ligt het pakketje bij de havenmeester. We vervangen de huid doorvoer van de uitlaat. De uitlaatslang was tijdens het wachten op het pakketje al vervangen, die was hier te koop.
Na het aansluiten van de nieuwe zonnepaneel omvormer voor BB zonnepaneel blijkt dat er nog niet wordt geladen. Dan nu rustig alles meten zonder een bewegende boot: een kabelbreuk! Waarschijnlijk gekomen door de klerenhangers voor het drogen van onze snorkelshirts. Die hangen dan aan de onderzijde van het zonnepaneel. Alles werkt weer !

Als het klussen klaar is, alle lijstjes te doen zijn weg geschrapt, gaat de wind vreemd doen. We kijken naar de wind voorspellingen en komen er achter dat we 2 dagen te laat klaar zijn met klussen. Er is of geen wind of zelfs veel tegenwind op de oceaan om in de burt van het Kanaal te komen. Tja, dan maar wachten.
Op de enige voorspelde mooie dag huren we een auto en maken een mooi rondje Faial. We hebben nergens last van laag hangende bewolking.

 

 

De laatste dagen kijken we vaker naar de wind voorspellingen. Die zijn nog steeds niet gunstig, maar er gaat wel iets gebeuren. Wanneer, daar is het wachten op.