Thuis komen

 

 

(Wouter) De wind is plotseling gunstig om over te steken naar het vaste land van Europa. Dat zien we tijdens het ontbijt. Uitklaren en het havengeld betalen. Ik ga nog even snel douchen.
Woensdag 7 juli 2021 net voor 12uur vertrekken we uit de binnenhaven van Horta. We zwaaien naar de Noorse Levante die misschien vandaag of morgen ook willen vertrekken. In de grote buitenhaven worden we uitgezwaaid door de Wings die daar ten anker ligt.

 

Donderdag 8 juli 
Positie: 40'23N 27'32W. Dagafstand: 124 
Gisteren om 12 uur vertrokken uit de haven van Horta. We hebben eerst tegenwind dus motorzeilen om zo scherp mogelijk aan de wind te kunnen. In de loop van de avond valt de wind helemaal weg. Het is mooi helder. We zien Pico helemaal zonder wolken en uiteindelijk kunnen we Faial, Pico, Sao Jorge, Terceira en Graciosa om heen zien liggen. 
Vroeg in de ochtend is er genoeg wind om de motor uit te doen. Wat een rust! 
We hebben 12 tot 14 knopen wind van opzij. Dit is heerlijk zeilen.

 

 

vrijdag 9 juni 
positie van 12 uur was 40 30N 26 31W, dagafstand 136 
Eindelijk zon, na veel dikke bewolking met donkere nachten. Zelfs een beetje regen hadden we afgelopen nacht. 
De boot is gereed voor de komende 3 dagen met harde wind en hoge golven. Het 3de rif zit in het grootzeil en we zeilen al op de fok met puntje genua. Omdat er nog steeds weinig golven zijn en van over BB, is het nog steeds heerlijk zeilen. 
We zeilen nog steeds naar het noorden. Nu komt de wind uit het westen en van dwars in. Morgen vroeg draait de wind plotseling naar het NW. We hopen dan een koers te kunnen sturen richting de ingang van het Kanaal. 
Geen schepen gezien ondanks dat we ze wel op de AIS voorbij zagen varen richting de VS en het Caribisch gebied.

 

 

Zaterdag 10 juli 
Positie: 43'54N 24'39W COG 070  SOG 5  Dagafstand 130 
De wind is flink toegenomen en de golven ook. Vannacht om middernacht precies veranderde de wind van west naar noord en van 10 knopen naar 24 knots. Laat nou net op dat moment de roller van de genua niet meer inrollen. Als een op hol geslagen paard gingen we met ruim 8 knopen ruime wind richting Marokko zodat Wouter voor op de boot de roller kon maken. En dat in het pikdonker. Wat er precies aan de hand was weten we niet maar nadat Wouter de lijn op de roller opnieuw er omheen gedraaid had, konden we de genua indraaien. Pfieuw! 
Vandaag is de wind tussen de 15 en 20 knopen en morgen gaat het nog wat harder waaien. De golven worden ook hoger volgens de voorspelling, zo'n 4 meter. Niet echt iets om naar uit te kijken. 
Maandag is het voorbij met de harde wind en dan worden de golven langzamerhand ook lager.

 

 

Zondag 11 juli 
Positie 44'48N 21'53W  Dagafstand 131 
De wind en golven zijn beide toegenomen. Wind is 25 knopen en golven zijn 4 meter. De meeste golven gaan soepel onder ons door maar af en toe slaat er een met veel geweld op de boot. Met derde rif en kotterfok gaat het goed. 
Dit blijft nog tot vanavond en dan gaat het langzaam afnemen. 
We zijn ook al aan het kijken naar de volgende horde. Ongeveer 200 mijl voordat we het kanaal invaren krijgen we tegenwind. Dat is niet echt fijn. We zitten flink te puzzelen hoe we dat het beste kunnen aanpakken. De UK is lastig met Corona, en niet meer EU dus daar kunnen we niet naartoe. Misschien Ierland maar dat ligt weer erg uit de route. 
We houden het in de gaten.

 

Maandag 12 juli 
Positie 45'59N 19'02W  Dagafstand 141 
Vannacht nam de wind eindelijk af. De golven zijn nog wild, die nemen in de loop van de dag ook nog af. 
We zijn blij dat dit weer voorbij is. Ik kon er slecht van slapen en je bewegen in de boot werd een soort circusact. 
We zeilen met een klein boogje richting de Scilly Eilanden. We weten niet of we daar kunnen en gaan stoppen. Misschien laveren we tegen de wind in verder. Het ligt er een beetje aan hoe dat gaat.

 

 

Dinsdag 13 juli 
Positie 47'11N 16'14W  Dagafstand 138 
Vandaag moeten we werken voor de gemaakte mijlen. De wind verandert van richting en sterkte dus we moeten vaak de zeilen aanpassen. We willen wel de vaart erin houden zodat we zo ver mogelijk in de goede richting zitten voordat de wind tegen draait.
Nu lijkt het dat het twee dagen duurt voordat we het kanaal binnen zeilen. De wind is niet hard en de golven niet hoog dus we zouden moeten kunnen laveren. 
De zon schijnt maar het is niet warm. We lopen nog steeds in thermo ondergoed en dikke truien. Vanmiddag hadden we een groep dolfijnen om de boot. We hoorden hun hoge fluittoon in de boot.

 

Woensdag 14 juli 
Positie: 48'17N 13'29W  Dagafstand 130 
Mist, dat hebben we al tijden niet meer gehad. Nu is het alleen maar wit om ons heen. De zon probeert er wel door te komen maar dat lukt niet helemaal. We houden de voorspellingen nog steeds nauw in de gaten. Vanaf morgen kan de wind gaan draaien maar het verschilt per voorspelling en verandert ook best wel. Op de papieren kaart die we gebruiken staat ook de route van de eerste Schorpioen. Toen kregen we ook tegenwind op het laatste stukje en hebben we toen nog 4 dagen moeten laveren. Gelukkig kunnen we met de huidige Schorpioen beter aan de wind varen.

 

 

Donderdag 15 juli 
Positie 49'12 N. 10'30 W  Dagafstand 131  Nog te gaan 180 
We hebben de motor aan gedaan, en motorzeilen nu richting de Scilly Eilanden. 
Morgen draait de wind helemaal tegen. Daar gaan we ook proberen tegen in te motorzeilen en als de wind te hard is moeten we laveren. 
We hebben vanochtend ook maar de kachel aangezet, heerlijk! 
Vanochtend tijdens zonsopkomst hadden we een grote groep dolfijnen rond de boot. Hoe vaak je dat ook gezien hebt, het blijft fantastisch. 
Het valt ook op dat we, sinds we het continentaal vlak op zijn gevaren' er andere vogels rond de boot vliegen.

 

Vrijdag 16 juli 
Positie 49'43N 7'21W  Dagafstand 127  Nog te gaan 42 
Gisteren hebben we nog lang door kunnen zeilen maar vannacht moesten we toch de motor starten omdat er te weinig wind was. Nu varen we nog steeds op de motor maar zonder zeilen erbij want de wind is recht naar voren gedraaid. 
Vanochtend hadden we nog mist maar nu is het een heldere dag met zonnetje dus de kachel kon weer uit. 
Ik ben benieuwd hoe het gaat eenmaal aangekomen. Of we de kant op mogen of eerst in quarantaine moeten. We zullen zien.

 

8 uur s' avonds ankeren we voor Hugh Town op Saint Mary's, Scilly's. 1320 Mijl in 9 dagen en 20 uur sinds Horta, met een gemiddelde van 5,49 Kts.
Wat een stilte na al dat gemotor.

 

De volgende dag worden we wakker gemaakt door de havenmeester. We liggen samen met nog 3 jachten in de weg voor de ferry die elke dag in de haven afmeerd.
We bellen met de National Yachtline 0044 300 123 2012 om ons aan te melden bij de Border Force. We vullen elk een Passenger Locator formulier in. Het lukt ons niet alles goed in te vullen omdat het formulier ingericht is op passagiers die commercieel reizen. We vullen maar dat we als vliegtuigbemmaning zijn gearriveerd zonder vooraf covid testen te reserveren. We bellen met Border Force om alles uit te leggen en eind van de middag krijgen we een mailtje dat we ingeklaard zijn. We gaan direct de kant op. We maken een wandeling door Hugh Town en eten een iets te groot lekker ijsje.
De volgende dag gaan we met onze vouwfietsen het eiland rond, net als in 2006. Nu fietsen we tegen de klok in het eiland rond, zo veel mogelijk via de wandelpaden langs de kust. Ik wordt een paar keer gebeld door een covid instantie die een hele juridische tekst aan mij moet voorlezen. Maar de verbindingen zijn niet goed en terug bellen kan niet.
We doen boodschappen en ik neem een heerlijke warme douche op het havenhoofd. In de haven ligt een walrus te slapen op een drijfsteiger: Wally

 


De volgende dag komt een andere havenmeester naar ons toe gevaren. Omdat onze bijboot nog langs ons ligt vertelt hij dat we echt niet de kant op mogen, ondanks dat het Liberty day is: De corona maatregelen zijn eindelijk zeer verruimd in de UK. Ja, maar dat geldt alleen voor UK bewoners en UK vaccinaties . Ook Border Force vertelt ons dat telefonisch. We moeten nog steeds op dag 2 en 10 ons laten testen, op onze kosten, en de carantaine/self isolatie blijft nog steeds 10 dagen voor ons. Weg wezen, we willen niet 8 dagen nog naar dit mooi gebied staren. Het waren 2 fantastische illegale dagen.
We vertrekken !

Maandag 19 juli om 11:20 uur halen we het anker op, en woensdag om 20:20 uur laten we het weer zakken voor de jachthaven van Cherbourg, na 320M alles op de motor gevaren te hebben.
Net onder Cornwall worden we door Border Force gecontroleerd. Ze waren meer geinterreseerd in ons bezoek aan Suriname dan in onze 2 illegale dagen op Saint Mary's.
We hebben midden in het kanaal nog een onderwater inspectie gedaan. Normaal varen we altijd op 1500 toeren rond de 4,5 Kts. Maar nu hebben we 1800 toeren voor nodig. Ook varen we vaak door velden met zeewier die soms achter de kiel en of de roeren blijven hangen. We slaan dan een stukje achteruit om alles vrij te maken. Nu zagen we op de GoPro dat iets om de schroef zitten. Gelukkig is het dikke surfpak van Saskia me genomen, voor de eens geplande Canadeese en Schotse wateren. Zo kan ik minder koud de schroef vrij maken van stevige slierten zeeplanten. Het scheelt 0,2 Kts. Dan hebben we toch een aangegroeid onderwaterschip.

 

In Cherbourg komen we voor het eerst alleen vakantiegangers tegen, heel veel, en ook nog Nederlanders. De steiger waar we aan liggen is half gevuld met NL zeilboten. Je ziet in de Engelse wateren en op de AIS nagenoeg geen buitenlandse bezoekers daar. Net als wij gaat alles naar Frankrijk en Belgie. De Zahree komt ook in de jachthaven, even gezellig bij kletsen sinds Suriname 2017.
Er is nog steeds geen wind. De ruime wind die er aan komt is met veel regen, volgens de voorspellingen. Dan maar met weinig wind en droog verder naar huis.
Na een nacht voor anker buiten de jachthaven gaan we motorend de haven van Cherbourg uit. Normaal staat er meer wind dan voorspeld, nu is er minder en komt de wind ook nog later. Slechts 4 uur hebben we kunnen zeilen. Bij Boulogne mogen we met toestemming van de havencontrol 4 uur ankeren in de buitenhaven. Even slapen terwijl er flinke tegenstroming buiten staat naar het zuiden.
Om 12 uur vertrekken we weer. Worden we geroepen? Ja, de Bodyguard komen we tegen! Even zwaaien .

 

 

Bij de nauwe diepwater toegang naar de Schelde voor Oostende worden we op geroepen door een Belgische loods op een giga groot containerschip. Wat onze bedoelingen zijn, want hij wil achter ons langs naar de aanloop Schelde sturen. Natuurlijk kan dat. Pas bij Stellendam zie ik op Marinetraffic dat onze vaart volgens de AIS al die tijd op 0 staat. Even de AIS uit en aan. Waarom dat nou op dat drukke moment moest gebeuren? Ik vond het mooi en kunstig te zien hoe in het donker dat giga groot containerschip op ongeveer 100 meter afstand ons al draaiend achterlangs passeerde. Saskia kon er niet van genieten. Daarna was het erg rustig qua scheepvaart, want we gaan voor de grote vrachtschepen over ondiepe banken naar Zeeland.
Pas in Nederland kunnen we zeilen tot bijna in Stellendam in het Slijkgat.
In het Slijkgat staat een flinke stroming naar buiten. Al het overstromings water uit Duitsland, Belgie en Limburg komt naar buiten. Het water van het Haringvliet is dan bijna net zo bruin gekleurd als de Suriname rivier.

Dinsdag 27 juli om 12:20 uur eindigd ons 4de rondje Atlantic in onze eigen box, thuis. Na 1 jaar min 12 dagen.
Volgens ons log hebben we 9993 M gevaren.
Volgens de GPS hebben we 10286 M gevaren