St. Maarten en St. Martin

 

 

 

Dinsdag 4 mei verlaten wij St. Vincent & The Grenadines, we gaan naar St Maarten.

Bij St. Vincent zien we stofwolken van de heuvels waaien richting zee. Soms voelen en proefen we iets van het vulkaanstof voorbij waaien. Alles ziet er donker uit aan de noordzijde.
We moeten scherp aan de wind zeilen. Vooral tussen de eilanden is er extra wind door het windversnellings effect. De eilanden liggen in de weg voor de passaatwind en "perst" zicht er tussen door.
We passeren St. Lucia, Martinique, Dominica, Guadeloupe, Montserrat, in de verte zien we Antigua, langs Nevis en St. Kitts, en zeilen vlak onderlangs St Eustatius, om donderdag 6 mei iets na 15 uur te ankeren links van de brug in Simpson bay op St Maarten. Een overtocht van 417 M , ondanks soms veel tegen stroming toch nog een gemiddelde snelheid van 6 kts.

Op St Maarten laten de we onderste roller van de fok vervangen bij FKG Rigging, naast Lagoonies. We kunnen daar ook onze watertanks vullen.

Bij Lagoonies ontmoeten we weer de Avanti met Wim & Petra, die hun boot aan het verkopen zijn.
Fleur de Lis met Mirjam & Merijn die even bootloos zijn, omdat hun huis op transport is naar IJmuiden.
De White Pearl met Jeroen & Karin komen van Saba waar ze hun zoon met zijn vriendin hebben ontmoet en voor vakantie naar St. Maarten hebben gebracht.
De Noorse Levante met Lisa & Jørgen, en de Saetta met Miguel & Saskia.
Al zwemmend maken we eindelijk kennis met de Flyer, Carlijn & Oliver en nichtje Leona.
De Ocean Breeze met Ad & Anja, ontmoeten we officieel weer sinds 2005.
De Zeevalk weer na Suriname met Hans & Janet.

Lopen we op straat stopt een auto met een wild gebardende man. Ja, wij herkennen hem ook, maar van waar?? Het is Ton Wageveld, die wij kennen van tijdens het klussen aan de Schorpioen in de nieuwe loods bij Yagra in Hellevoetsluis. Ton was toen ook aan het klussen aan zijn boot in de loods. Ton zijn dochter met man wonen op St. Maarten en hij was nu weer hier om op de honden te passen terwijl de baasjes op vakantie zijn. Ton heeft ons bijna alles op beide delen van het eiland laten zien, met heel veel uitleg en lekkere eet tips. Prachtig en erg gezellig.
Als nog hebben we een auto gehuurd. We kregen met exuces een aude Jeep ipv de compacte energie zuinige nieuwe huurauto. Helemaal niet erg, dat werd zoeken naar erg afgelegen en steile weggetjes. Op het eind van de dag bezochten we telkens een andere supermarkt.

De laatste week zijn we naar het Franse gedeelte gegaan en ankeren in de Marigot baai waar ook de Zeevalk en de Ocean Breeze liggen.
De aangroei van de Simpson lagoon schrapen en borstelen we daar schoon. Beste wel vermoeiend. De schroefasanode vervangen we, die was al weer flink aangetast. De romp is weer mooi schoon en glad. Dat is wel nodig want de windvoorspellingen bleven maar zeer lichte winden tonen. Iedereen hield rekening met heel veel motoren voor de oversteek naar de Azoren. De dag van ons vertrek hebben we de dieseltank propvol gevuld. Met 2 extra losse tanks kunnen we maximaal 10 dagen op de motor varen met 1500 toeren. Dat moet voldoende zijn. De korste route van St. Maarten naar Horta op Faial is 2180 M. Maar dat zal nu niet de route worden, omdat daar of tegenwind is of geen wind. We zullen eerst heel ver naar het noorden moeten varen om thv Bermuda wind te krijgen die ons naar de Azoren kunnen brengen. We activeren een nieuwe Predict simkaart voor de Iridium Go, wisselen onze nummers en e-mails onderling uit en kijken steeds vaker per dag naar het juiste moment om te vertrekken.