Dit is de geplande route die wij tijdens ons 4de rondje Atlantic 2020/ 2021 willen maken
Heel misschien nemen wij onze katten Sjors & Gijs mee. Om niet in elke jachthaven op zoek te moeten naar een niet terug gekomen walbezoek van de katten, wordt het wel een uitdaging zo veel mogelijk te ankeren. Of op zoek naar katten prikkelloze havens.
Misschien weer een bezoek aan Porto Santo bij Madeira op weg naar de Canarische eilanden
. Nu wel andere eilanden van de Kaap Verden bezoeken? Oud & nieuw in Suriname. Weer proberen de oostelijke eilanden van de Bahamas bezoeken, wat de vorige keer niets lukte door slecht weer.
Wat wel op ons verlanglijstje staat is het
weer verder gaan met het volgen van de oostkust van de VS. De vorige keer kwamen wij tot en met New York. Nu willen wij vandaar verder gaan naar Nova Scotia in Canada.
Als het lukt ook de Franse overzeese gemeenschaps eilanden
Saint-Pierre en Miquelon.
De oversteek terug van Canada naar Europa willen we graag rechtstreeks zeilen naar Schotland, in plaats van via de Azoren.
Eigenlijk
bijna de zelfde wensen als voor rondje 3.
Juli 2021
Nou, dat ging dus anders. Door corona/covid.
Voor Suriname was de carantianetijd inclusief de tijd van de oversteek naar Suriname. De andere Caribische eilanden hadden nog onduidelijke regels om het land binnen te komen op het moment dat wij op de Canarische eilanden zijn. Uitgezonderd de Franse eilanden Martinique en Guadeloupe, daar waren wij Europeanen welkom zonder beperkingen, toen.
We bleven 3 maanden in Suriname. Op Marina Waterland, een klein terrein met bungalows en met een goede steiger konden we vrij bewegen in onze eigen bubble. We konden vrij de rivieren op varen naar andere plaatsen en zelfs later een bezoek brengen aan het binnenland.
Daarna kozen we voor St. Vincent & de Grenadines. De dag na het einde van onze carantiane explodeerde de vulkaan op St. Vincent. Toch konden we vrij en stofvrij verblijven op de vele kleine eilanden van de Grenadines.
Via St. Maarten zijn we terug gegaan naar de Azoren. Met een korte tussenstop op de Scilly eilanden zijn we via Cherbourg naar huis gegaan.
Na 1 jaar min 12 dagen kwamen we weer thuis in Hellevoetsluis.
Volgens ons log hebben we 9993 M gevaren. Volgens de GPS hebben we 10286 M gevaren. Dat is ongeveer 19000 Km.
Van - naar ---------------------------Afstand ------Gem. Vaartijd Motor uren
Thuis - Portimao 1300 9 aug - 1 nov 143
Portimao - Tenerife 764 1 nov - 15 nov 3
Tenerife - Suriname 2670 5,7 4 dec - 23 dec = 19,5 D 3
Suriname 295 23 dec - 28 maart 5
Suriname - St. Vincent 654 7,8 28 - 31 maart = 3 0 dagrecord 201 M !!
St. Vincent & Grenadines 96 31 maart - 4 mei 2
Bequia - St. Maarten 321 6 4 mei - 27 mei = 2D+5uur 0
St Maarten- Horta op Faial 2422 27 mei - 17 juni = 20,5 D 110
Horta - Scilly' s 1320 5,5 7 - 16 juli = 10 D +8uur 35
Scilly's via Cherbourg naar huis -470 19 - 27 juli 90
Dit was de geplande route die wij tijdens ons 3de rondje Atlantic 2016/ 2017 wilden maken
Het doel was min of meer de dingen doen die wij niet konden doen tijdens
ons vorig 2de rondje.
Toen weer Marokko bezoeken ipv de Atlantische eilanden.
Andere eilanden van de Canarische en de Kaap Verden bezoeken.
Na natuurlijk Suriname doken wij het Caribisch gebied in met de vele
eilanden.
Via de Turks & Caicos eilanden en uitgebreid de Bahamas wilden wij
verder gaan naar de VS waar wij de vorige keer zijn gestopt. (
(
helaas zat het weer soms tegen op de Bahamas en konden wij niet de oostelijke eilanden bezoeken)
Verder
naar de oostkust van de VS, via Washington naar natuurlijk New York.
Daarna de rust en ruimte opzoeken in Canada bij Nova Scotia. Vanuit
Halifax een noordelijke Atlantische oceaan oversteek maken naar Ierland
en of Schotland.
Via noord Schotland bovenlangs naar de Noordzee op weg naar huis.
Mocht het niet lukken vanuit de VS of Canada ivm het weer, dan afzakken
via Bermuda en weer via de Azoren naar Europa.
( ook in de VS zat het weer soms tegen, dus zijn we 1 maand blijven plakken bij New York, ankeren aan de overzijde vlak naast het Vrijheidsbeeld)
Hier is de route te zien van ons rondje 3 en 4 op de website van Noforeignland
Dit was de geplande route die wij tijdens ons 2de rondje Atlantic 2011/2012 wilden maken
Alles natuurlijk weer onder
voorbehoud.
Het was aantrekkelijk om weer de mooie plaatsen te bezoeken die wij
tijdens ons 1ste rondje Atlantic hadden bezocht.
Marokko bleef aantrekkelijk om weer te bezoeken, maar wij wilden ook
graag naar Porto Santo en Madeira. Verder wilden wij een paar eilanden
in het Caribische eilanden overslaan die wij de vorige keer hadden
bezocht. Dan zouden wij meer tijd over houden om naar de VS te gaan. Het
leek ons erg mooi om een foto te maken van de Schorpioen zeilend met op
de achtergrond het Vrijheidsbeeld.
En dit is wat we hebben gedaan
Dit was de geplande route en wat we echt hebben gedaan tijdens ons 1ste rondje Atlantic 2005/2006.
Alles natuurlijk onder
voorbehoud! Je kunt ook al voor de Belgische kust vergaan.
Het is ons tot nu toe altijd wel goed af gegaan ondanks wat rare acties.
Kijk hier
voor onze kennismaking met de bodem in de haven van Saint Valery
en Caux.
Onze planning voor de reis1 zag er ongeveer zo uit (Rood is wat we hebben gedaan):
Nederland (25 juli tot 1augustus 2005)
Belgie ( 1 tot 3 augustus )
Frankrijk ( Niet gedaan, dan maar op de terugweg )
Engeland ( 3 tot 19 augustus )
Spanje ( 23 augustus tot 4 september )
Portugal ( 4 tot 28 september )
Marokko ( 30 september tot 12 oktober )
Canarische eilanden ( 14 oktober tot 6 december )
Kaap Verden ( 15 december tot 19 december )
Suriname (9 januari 2006 tot 16 februari )
Caribischgebied (op Trinidad carnaval vieren, op Antiqua met de Classic Yacht Regatta mee doen van 20 t/m 25 april 2006 en veel eilanden bezoeken tot eind mei 2006)) 18 februari 2006 tot 18 mei 2006)
Azoren ( 10 juni tot 6juli 2006)
Engeland ? ( 18 juli tot 2 augustus 2006)
Frankrijk, niet gedaan op de heen reis, ( 3 augustus tot 11 augustus 2006)
Nederland en Belgie (half augustus, Wouter moet officieel zondag 3 september 2006 beginnen met werken en Saskia kan begin van het schooljaar beginnen in het onderwijs) ( 12 tot 16 augustus 2006 )
Beeldvorming
(Wouter)Varen
op de Nederlandse plassen is heel wat anders dan op zee. Je krijgt te
maken met golven en deining die de vaart uit de boot kunnen halen. Je
botst als het ware tegen de golven. Verder blijven wij afhankelijk van
de wind sterkte en de wind richting voor het bepalen van de route en hoe
lang wij er over gaan doen tussen twee havens. Je kan dus niet zoals met
een auto even wat harder gaan rijden om toch op tijd te zijn voor bv de
camping. Bij geen wind kunnen wij de motor starten, maar dat houd ook na
een paar uur op vanwege het missen van een tankstation. Het kan ook
gebeuren dat de golven sterker zijn dan de windkracht, dan zeilen we met
de motor iets bij. We hebben 50 liter diesel in een vaste tank en de
rest moeten wij aanvullen met losse tanks aan dek. Het streven is voor
ongeveer 500 mijl diesel mee te nemen.
Om toch de vraag van velen te beantwoorden: "Hoe lang zijn jullie dan op
zee", heb ik het volgende uitgerekend. Ik heb gerekend met een
gemiddelde vaart van 4,5 knopen ( ongeveer 8 km/uur, want 1 zeemijl is
1852 meter )
Rode
tekst is wat we daadwerkelijk hebben gedaan in 2005 en 2006.
De Golf van Biskaye
oversteken van zuidwest Engeland naar noordwest Spanje: 4 dagen op zee
voor 440 zeemijl (815 km)
Falmouth in zuidwest Engeland naar La Carouna in
noord Spanje: afstand 400M deden we in 93 uur (4 dagen min 3 uur) met
85 zeil uren en 10 motor uren, gemiddelde van 4,3 knopen.
Lagos in zuid Portugal naar Mohammedia in Marokko: afstand 210M deden we in 46 uur ( 2 dagen min 2 uur) met 28 zeil uren en 18 motor uren, gemiddelde van 4,5 knopen.
Essouira in Marokko naar Lanzarote op de Canarische Eilanden: afstand 220M deden we 52,5 uur ( 2 dagen en 4,5 uur ) met 19,5 zeil- en 17 motoruren, gemiddelde van 4,2 knopen.
Canarische Eilanden naar de Kaap Verden: 7,5 dag op zee voor 820 zeemijl
(1520 km)
We waren van plan rechtstreeks naar Paramaribo te gaan om oud en nieuw
daar te kunnen vieren. Omdat er geen wind voor een aantal dagen zou
zijn, besloten we onderweg naar de Kaap Verden te gaan. Na 8 dagen en 1
uur kwamen aan op Mindelo, 830M afgelegd met 40 motoruren, gemiddelde
van 4,3 Knopen. We hebben 46L diesel verbruikt, een gemiddelde van
1,15L/uur.
Kaap Verden naar Suriname: 17,5 dag op zee voor 1900 zeemijl ( 3500 km )
Mindelo op Sao
Vicente naar Paramaribo: afstand van 1890M op zee en 20M op de
Surinamerivier, deden we 18 dagen en 15 uur over met 40 motoruren,
gemiddelde van 4,3 knopen. We hebben het rustig aan moeten doen want op
1/3 van de reis brak het pendulumroer van de windvaan. Omdat we lading
hebben moeten draaien voor de accu's, geen dieselverbruik motoren.
Suriname naar Tobago: 4 dagen
op zee voor 500 zeemijl ( 926 Km )
Vanaf de Sweet Merodia
steiger in Paramaribo naar Charlotteville in de Man of War bay op Tobago
deden we precies 4 dagen over, gemiddelde van 5 knopen. Op de derde dag
hebben we van zonsopkomst tot zonsondergang 10,5 uur gemotord.
St Maarten naar de Azoren: 20 dagen op zee voor 2090 zeemijl ( 3900 km )
Vanaf de Franse
zijde van St. Maarten naar Flores, het meest westelijk eiland van de
Azoren, deden we 23 dagen en 1 uur over, gemiddelde van 4,1 Kts. We
hebben 20 dagen gezeild en 90 uren gemotord. Tijdens het motoren draaide
de motor 1300 of 1800 toeren, we hebben 110 liter diesel verbruikt, 1,22
L/uur gemiddeld.
Omdat we 2 maal hebben uitgeweken voor een storm en naar wind hebben
moeten zeilen hebben we 200M meer afgelegd dan de rechtstreekse koers,
2286M.
Azoren naar Engeland op de Scilly eilanden: 11 dagen op zee voor 1150
zeemijl ( 2130 km )
Vanaf Terceira , het meest
noordwestelijk eiland van de Azoren, naar Saint Mary's op de Scilly
eilanden deden we 13 dagen min 2 uur over, gemiddelde van 4,2 Kts. We
hebben de helft van de afstand gemotord of gemotorzeild, 145L diesel
verbruikt en door met 1300 toeren te draaien was het verbruik 1 L/uur.
300 mijl voor de Scilly eilanden kregen we een pittige noordoosten wind
tegen uit het Kanaal en hebben we daardoor 2 dagen langer over gedaan en
160M meer afgelegd, 1310M.
In totaal hebben we dit
rondje Atlantic 12.000 mijl gevaren gedurende 13 maanden.
Waarvan 966 motoruren, =40 dagen of 4000 mijl gemotord of gemotorzeild.