Herfst

9 november klaar voor uit het water

5 en 10 december kado's

20 september

(Wouter) Maandag hadden we beiden een vrije dag en besloten naar Dekkerwatersport te gaan bij Amsterdam, want daar waren zeilpakken in de aanbieding. Omdat wij geen buiskap hebben op de Schorpioen mochten wij van ons geweten naar dure zeilpakken uitkijken. Uitvoerig waren wij al geinformeerd door Shipshop in Hellevoetsluis over de kwaliteit en de verschillen van diverse merken. Onderbewust hadden wij na de uitleg al besloten te gaan voor de Musto HPX of de MPX. Uit eindelijk hebben wij 2 HPX stretch offshore jassen gekocht met de 2e voor de halve prijs, want de broeken waren niet meer in onze maten. Gelukkig eigenlijk, want duur was het toch al. Misschien dat de broeken de zwarte MPX worden van Musto. Als Ellen droog blijft dan blijven wij ook droog in deze pakken.

Daarna zijn we naar IJmuiden gegaan waar via marktplaats een Iridium telefoon overgenomen hebben van de bemanning van de Ithaka Wim en Sandra waren net terug van een jaar rondje atlantic en moeten weer wennen aan het leven in Nederland. Die dag had Wim zijn eerste werkdag beleefd. De telefoon werd getoond en getest, nadat deze uit een wel hele mooie doos kwam. Ook uit de deksel kwamen onderdelen te voorschijn.

Met een Iridium telefoon kan je wereldwijd overal en altijd bellen en gebeld worden, e-mails verzenden en ontvangen en gratis smsj-es ontvangen. Verzenden van sms-jes is niet mogelijk via de Irridium. Mailen gaat wel trager dan via een normale telefoon, vandaar dat er dan ook alleen maar met (plain) tekst moet worden ge- en verzonden. Zeker geen foto's of bijlagen. Het is een prepaid telefoon waarbij we een pakket met bel-uren kopen. Afhankelijk van het aantal bel-minuten zijn de kosten ongeveer 1 tot 1,5 dollar per minuut. Het toestel ziet eruit als de eerste generatie analoog mobiel, maar heef het gewicht van de eerste digitale generatie.
We hebben onszelf al een sms-je via Iridium.com gestuurd, maximaal 160 karakters per bericht is te verzenden en enkele seconden later gaat de Iridium telefoon over en kunnen we het bericht lezen. Leuk hè! De presentatie is iets minder dan dat op een mobiel, want je leest regel voor regel.

3 oktober

(Saskia) Als we ons huis in het jaar dat we weg gaan willen verhuren moet het er natuurlijk wel in redelijke staat zijn vandaar dat we zijn begonnen met wat klussen

19 oktober

(Saskia) Van Wouter mag ik niet zeggen dat het bikkelen was, maar dat was het wel een beetje. Zaterdagochtend de sluis van kwart over 10. Best vroeg, maar de volgende gaat pas om 13.15 en dat is weer te laat. Gelukkig is het droog. Buiten staat een lekker windje dus met de werkfok en grootzeil op richting de Haringvlietbrug. Wij passen daar precies onderdoor maar de Leeuwenhart moet 3 kwartier wachten omdat ze hem net missen. Bij de sluis stoppen we even om bij de jachtmakelaar te kijken of er nog leuke schepen liggen. We gaan kijken op een Koopmans maar twijfelen over de twee kajuiten en het tweepersoonsbed met een stang in het midden. Lijkt ons niet echt gezellig. We zouden verder best aan die boot kunnen wennen: lekker veel ruimte en verder veel dingen die je op een reis kunt gebruiken. Toch is het veel geld en zijn we best gelukkig met de Schorpioen dus onverrichter zake vertrekken we weer. Omdat we nog boodschappen moeten doen voor zondag moeten we wel rekening houden met de winkelsluitingstijden en aangezien de winkel in Steenbergen om 18.00 uur sluit, besluiten we naar Willemstad te gaan. Hier doen we de boodschappen voor de volgende dag: kaasfondue.

Om 11.00 vertrekken we zondag om richting Steenbergen te zeilen. De wind staat niet echt gunstig dus we moeten een groot gedeelte op het Volkerak kruisen. Maar in de middag zijn we aan het begin van de Steenwijkse vliet waar we samen doorheen varen.

Duende onder zeil

Via hun website volgen we de Duende al een tijdje. In mei waren we ook in Steenbergen maar liepen elkaar toen mis. Nu horen we klusgeluiden als we langs hun boot varen dus dit keer moet het lukken. Even later zitten we dan ook samen met Karen en Jan Cees aan boord bij Bram en Vivian. Dat is nog even een flinke klus. Na gezellig geklets en uitleg over wat er gedaan is en nog moet gebeuren komen ze ook nog even mee om de Schorpioen van binnen te bekijken. Dan blijkt het al ruim etenstijd te zijn en gaan wij met het eten beginnen en Bram en Vivian verder met klussen. Omdat we ruim genoeg eten hebben vragen we ze even later mee te eten zodat het nog een gezellige avond wordt.

De volgende morgen om 9 uur worden we wakker gemaakt door Jan Cees die zegt al te gaan omdat ze anders misschien de brug missen. Drie kwartier later gaan wij ook. Het is heerlijk zonnig en rondom de Steenbergse Vliet zijn allerlei vogels te zien. Ik heb die ochtend mijn poolpak aangetrokken maar omdat we ruime wind varen valt het reuze mee met de kou. Bij de Volkeraksluis zien we de Leeuwenhart weer. Ze halen de brug gemakkelijk en in de sluis in Hellevoetsluis liggen we weer samen. We krijgen nog wel even een flinke bui over ons heen.

Leeuwenhart

naar boven

9 november

Het lijkt er nu echt op dat het vaarseizoen is afgelopen. Vannacht heeft het gevroren, de Schorpioen is leeggehaald en de masten liggen naar beneden. Het viel nog niet mee om alle spullen die van de boot kwamen op te bergen. Vanwege de verbouwing is het al een behoorlijke zooi in het huis en er komt nog best wat van zo'n boot af. Het ligt nu even allemaal op de logeerkamer dus voorlopig kan even niemand meer logeren.
Morgen vaart Wouter de boot om door de sluis en legt hij hem neer in de haven bij Cajo. In de loop van de week zal ze er wel uitgetakeld worden.

Nu ligt de Schorpioen dus met masten naar beneden in haar box. Toch wel een treurig gezicht

(Wouter)Na het omvaren van de Schorpioen, van de box naar winterstaling om de hoek, kwam er een mooie dreigende winter bui vanuit het noorden. Nu we toch een digitale speigelreflex camera gekocht hebben via marktplaat, heb ik daar wat foto's gemaakt. De 3 laatste zijn gemaakt vanaf het dak.

5 december

(Wouter)De waterzakken heb ik van boord gehaald en naar huis gebracht. Daar zijn ze gespoeld en hebben 1,5 week op het balkon gelegen met een beetje water vermengd met azijn. Nu hangen ze te drogen.

Tijdens het overvaren van de Leeuwenhart zagen wij dat er 3 klokjes rondom de mast hingen welke de tijd aan gaven voor thuis, GMT en lokaal aan boord. Als Sinterklaas cadeau heeft Saskia's vader ook zo'n soort klok gemaakt voor de Schorpioen.

10 december

(Wouter)Eindelijk laat mijn dienst rooster het toe en kan bijna iedereen komen, zodat we een verjaardags feestje kunnen houden voor het vieren van onze beide verjaardagen.
Ook tijdens het overbrengen van de Leewenhart kwamen we er achter dat het heel prettig is een steekwagen te hebben om o.a. boodschappen, gasflessen en jerrycans mee te vervoeren. Als verjaardags cadeau hebben we een heel handige steekwagen gekregen.