Aan alle boten is wel iets te klussen maar aan sommigen wat meer. De Schorpioen is zo'n boot. Hout, en dan ook nog blank gelakt! We hebben even overwogen om haar voor deze reis te schilderen in plaats van lakken omdat dat misschien minder onderhoud is. Twee jaar geleden hebben we haar namelijk helemaal kaal gehad en weer flink opgeschuurd. Dan schuur je er toch wel een flinke laag af dus dat kunnen we niet nog een keer doen omdat we dan de kopjes van de klinknagels te veel beschadigen. Hiernaast zie je hoe ze voor het schuren eruit zag en vervolgens wat dat schuren voor resultaat had. We hebben nu besloten het blank gelakte maar zo te laten en als ze bij terugkomst er erg slecht uitziet kunnen we altijd nog gaan schilderen.
Van binnen
Oorspronkelijk was er in de Schorpioen geen stahoogte, maar daar had de vorige eigenaar een oplossing voor gevonden. De vloer was in de salon verlaagd zodat daar wel stahoogte was, maar voorin waar de kombuis zat was dat niet mogelijk omdat daar de kielbalk liep. Daar waar je het meeste wil staan kon het niet. Zo begon het eerste plan: het verplaatsen van de kombuis naar achteren bij de ingang. Hiermee heeft Edgar, de vorige eigenaar, na heel veel gepuzzel ons erg mee geholpen.
Nu we dan toch bezig waren konden we een aantal andere problemen ook meenemen. Zo moesten de banken eigenlijk ook naar beneden om behoorlijk met je voeten bij de (verlaagde) grond te komen. Ook moest er een goede motorbekisting komen en een verwarming en een oventje.
Door de banken te verlagen veranderde de maat van de zitkussens zodat dat een mooie gelegenheid was om die te vervangen. Ook hebben we meteen een kussen voor de rugleuning laten maken en het systeem zo gemaakt dat de leuning ook kan werken als slingerplank.
Dit alles is nu gerealiseerd. Nu zijn we nog op zoek naar oplossingen voor het opbergprobleem. We hebben namelijk nog te weinig kastjes. Zeker als je voor langere tijd weggaat heb je dat wel nodig.
Van buiten
Van winter 1999 tot en met voorjaar 2001, dus zeilseizoen 2000 overgeslagen, hebben we een extreme makeover gedaan bij de schorpioen. Dat was ook hard nodig want ze had er nog nooit zo slecht uitgezien. We hebben de huid kaal gehaald, geschuurd en opnieuw gelakt. Van alle fouten die we de eerste keer hebben gemaakt hebben we geleerd. Zo hadden we toen het kale hout ontvet met thinner (blijft heel lang nadampen waardoor je blaasjes in je lak krijgt), maar nu met speciale ontvetter van Epifanes. Het afschrapen van de lak deden we nu met speciale ergonomische superscherpe schrappers van Bahco, en met behulp van de verffohn zodat je minder krassen maakt.
We waren eerst nog van plan de huid in de Coelan te zetten en hadden de lak al besteld en opgehaald bij Ship Shop hier in Hellevoetsluis. Maar we hadden de hele stapel lak nog geen week in huis staan of we hoorden van verschillende mensen verschrikkelijke horror verhalen over deze lak. Na wat gesmeek en heen en weer gebel nam Ship Shop gelukkig de hele bestelling terug en mochten we voor dat bedrag andere spullen kopen. Aangezien het best een hele uitgave was geweest konden we nu van dat bedrag het oventje en de kachel betalen. Uiteindelijk hebben we hardhoutolie van Epifanes op de huid gedaan met 1 laag vernis van Epifanes er over voor de krassterkte.
Omdat de boot nogal lekte tijdens heftig zeilen hebben we alle overnaadse naden dicht gekit. Ook hebben wij 99 spantnagels vervangen onder de waterlijn door rvs bouten met moeren, dit na info van Piet Bouhuijs de bouwer van de Schorpioen. Dit scheelt behoorlijk met binnenkomend water en de romp voelt stijver aan. (Er komt nog steeds wel water binnen bij heftige golfslag, dus we moeten regelmatig pompen)
Op de foto's kun je het schuren zien en afkitten van de naden. Verder zie je openingen in de kiel voor de kielbouten. Hiervan was eentje geheel door gerot, dus die hebben we vervangen en de rest was in redelijke staat (voorzover we dat konden zien) dus die zitten er nog in. Verder zie je ook een foto van het lijmen van de mast (de laatste foto). De naden waren gedeeltelijk open gaan staan door verdroging. Deze hebben we na peuteren en scheuren opgevuld met epoxy via een injectienaald.
Vorig jaar zijn we met hulp van Windbreker Sailing & Services (Edgar & Else) bezig geweest met het installeren van de windvaan. De windvaan is een Bouvaan. Mocht er iets aan de Bouvaan kapot gaan dan is deze met lokale hulp makkelijk te repareren omdat alles van RVS is gemaakt en we hebben alle tekeningen.
Hij staat erop/hangt eraan maar moet nog wel ingekort worden, want nu sleept hij als je hem omhoog hebt getrokken nog net door het water. De Bouvaan hebben we gekocht via Marktplaats en komt van een Koopmans. Het viel nog niet mee een manier te verzinnen om het geheel aan de boot te hangen. Alle bestaande systemen waren moeilijk vanwege het aangehangen roer van de Schorpioen. Daarbij leek het ons ook mooier dat als je de vaan er af haalt er niets meer aan de spiegel van te zien zou zijn. De oplossing hiervoor was twee pijpen in de spiegel te monteren, waar de twee pijpen van de windvaan in gestoken worden waarna deze van binnen met een boutje vastgezet kan worden. Als de vaan er af is zie je aan de buitenkant wel twee gaten zitten maar die vallen niet zo op.