Vertrekken 15 juli druk, druk, druk
20 juli Lassen en uitzoeken 29 juli We zijn vetrokken !! 4 augustus Belgie
9 augustus Engeland
16 augustus Falmouth
15 juli
(Saskia)
Over anderhalve week gaan we weg en ineens realiseer ik mij hoeveel we nog moeten
doen. Waarschijnlijk vertrekken we met nog langere lijsten van dingen die we
moeten doen dan we hadden toen we begonnen met voorbereiden. Daarom heb ik de
lijst die op de site stond maar weggehaald. Die ging eigenlijk nergens meer
over.
Gisteren is Wouter bezig geweest met de zonnepanelen
en de dekdoorvoer van de SSB zender. Terwijl hij daar mee bezig was viel de
stagisolator in het water. Snel duikbril handdoek en zwembroek bij elkaar gezocht
en het anker op die plek laten zakken zodat hij zich via de ankerlijn naar beneden
kon trekken. Gelukkig snel weer gevonden! Ik heb een aantal propjes van het
teakdek vernieuwd: eerst de oude eruit pulken en daarna nieuwe erin geslagen
met een beetje epoxy. Vandaag heb ik ze met een beitel op maat bij gebeiteld.
Je ziet helaas wel erg goed welke vernieuwd zijn want die hebben nog hun bruine
kleur terwijl de rest van het dek grijs is.
Als je zo met je neus op het dek zit zie je dat er hier en daar spleten tussen het het teak en de dekrubbers zitten dus die heb ik met een spuit met dikke naald volgespoten met hardhoutolie in de hoop dat het niet meer lekt.
(Saskia)
Vandaag komt Gerard ons helpen met de bouvaan. Als we de bouvaan gebruiken komt
hij wat omhoog en dat lijkt ons niet helemaal goed voor de constructie dus er
komen twee extra uithouders voor de stevigheid.
De eigenaar van de de boot die naast ons ligt had ons wat tips over de zonnepanelen gegeven. De manier waarop we ze nu hebben opgehangen is wat fragiel. Het zijn tenslotte een soort glasplaten dus dat kan makkelijk breken. Vandaag kwam hij 2 rvs frames voor de panelen brengen zodat ze steviger opgehangen konden worden. Fantastisch! Morgen ga ik naar Rotterdam waar ik meteen aluminium platen kan kopen om achter de zonnepanelen te monteren.
Verder zit ik veel achter de naaimachine om zakjes, hoesjes en andere dingen te maken. De hoes voor de buitenboordmotor is af en die voor het vlot is bijna af.
(Saskia)
We zijn vertrokken!!!
Zaterdag 23 juli hadden we ons vertrekkersfeestje. Het was mooi weer en erg gezellig.
We hadden die zaterdag nog niets ingepakt en tegen iedereen gezegd dat het uitzwaaien maandag zou zijn, de sluis van kwart over een. Dat was dus nog anderhalve dag keihard werken om alles aan boord te krijgen voor die tijd. Tot twee uur van te voren hadden we nog het idee dat we het niet zouden halen maar om tien over een lag alles aan boord en haalden we gemakkelijk de sluis. Helaas begon het weer te regenen! Buiten de sluis moesten we even rustig aan doen zodat iedereen de kans kreeg om naar het havenhoofd te lopen. Daar werden we in de regen uitgezwaaid door iedereen.
Om ongeveer drie uur kwamen we aan in Middelharnis waar Wouter zijn collega's
nog even afscheid kwamen nemen. 's Avonds kwam Gerard de zonnepanelen brengen
waar hij een steviger ophangsysteem voor had gemaakt. Het ziet er nu echt helemaal
degelijk en professioneel uit. De volgende avond kwam Marjolein nog een tas
vol spullen brengen die we vergeten waren. Bijvoorbeeld ook het kopie van kentekenbewijs
deel drie van de auto zodat we die kunnen schorsen voor een jaar. Helaas was
het deel drie van de motor niet te vinden dus die konden we niet schorsen.
Woensdag zijn we naar Willemstad gegaan waar de hele vloot voor de Classic Yacht
Regatta binnenkwam. Het was nog drukker dan voorgaande jaren. De hele binnenhaven
lag vol. Gezellig om iedereen weer te zien. Hoewel ook wat verbaasde gezichten
die dachten dat we al minstens in Portugal of zo zaten.
Donderdag 's ochtends ging de hele club naar buiten om de brug van 11 uur te
halen waarbij wij linksaf sloegen door de Volkerak sluizen richting het zuiden.
's avonds kwamen we aan in Veere waar we nog even rondgewandeld hebben. Grappig
dat wij altijd denken dat je in Engeland alleen maar van die mooie oude huisjes
en steegjes hebt, maar in Veere was het toch ook wel erg mooi!
Vrijdag
middag liggen we voor de brug in Middelburg. Er is een storing en we liggen
al twee uur te wachten. Een mooie gelegenheid om eens wat aan de site te doen.
De lenzenspecialist belt met de mededeling dat mijn lenzen pas volgende week
binnen komen, nu moeten we maar een adres vinden en doorgeven van een jachthaven
in Engeland.
Overigens hebben we nog geen meter gezeild en alles op de motor gevaren. Nauwlijks
wind en vanuit de verkeerde richting om te kunnen zeilen.
Tegen de avond liggen we in de jachthaven De Schelde, waar de Schorpioen nog
net in een lege box past. Alle andere jachten liggen 3 dik aan de passantensteiger.
Op de fiets verkennen we Vlissingen en doen we
boodschappen. 's Avonds nemen we onze eerste douche.
(Wouter)
Zaterdag worden we wakker van de wind
die door de haven waait. Volgens verkeerspost Vlissingen waait het windkracht
4 tot 5 vanuit het zuidwesten, de richting die we moeten voor Belgie. Volgens
de wind voorspellingen is de wind pas gunstig op maandag.
Niet alles is nog zeevast en helling proof binnen en er kan nog meer handig
worden opgeborgen. Verder niet onbelangrijk hebben we de nieuwe reeflijnen nog
niet geplaats.( Dat zijn lijnen waarmee we het grootzeil kunnen verkleinen bij
harde wind) Delen van de oude reeflijnen gaan we gebruiken voor de windvaan.
We zagen dat er ringsteek wedstrijden gehouden gaan worden, Gerben met zijn
knollen?
We gaan ook voor het eerst proberen onze website te uploaden via een usb-stick in een internetcafe.
(Saskia)
We hadden ons een beetje zorgen gemaakt hoe dat nou moest met uploaden van de
site. Thuis hebben we daar een los ftp programma voor. In de computerwinkel
keek de jongen die ons hielp een beetje vreemd toen wij vroegen of er ook een
ftp programma op de computer stond. Dat kan toch ook via explorer. Dat blijkt
een veel makkelijkere manier te zijn. Je tikt bovenin de balk in plaats van
http ftp en dan kom je na een wachtwoord intikken er ook. Weer wat geleerd.
Zaterdag ringsteken gekeken en daarbij een collega van Wouter, Gerben, gesproken
en in actie gezien.
Maandag vertrokken uit Vlissingen naar Oostende. Het eerste gedeelte op de motor maar het laatste stukje met het rode monster (halfwinder). In Oostende is kan je niet tanken dus de volgende dag naar Nieuwpoort. Nadat Wouter naar het toilet was geweest pompte hij meer water de boot in dan eruit. De pomp van het toilet was al een tijdje niet helemaal in orde, veel gekraak en gepiep als je doortrekt zodat iedereen in de haven weet dat je naar de wc bent geweest. Op zoek naar een pomp dus. Gelukkig hebben we fietsen bij ons want het was een zoektocht, maar bij de laatste winkel hadden ze de juiste pomp. Het is weer een genot om door te trekken.
Gisteren een lange tocht van Nieuwpoort naar Dover. Vooral voor mij omdat ik erg zeeziek werd. Het begon met een behoorlijke wind vanuit de verkeerde richting. Maar aan het einde van de dag was er nauwelijks wind. Wel veel golven dus alsnog veel rollen.
We hoorden via de marifoon de Nederlandse
roeiers p raten met hun begeleiders over de aankomst in Rotterdam. De roeiers
zijn vanuit de VS naar Lands End geroeid.
Vanaf huis hebben we ondertussen 30 uur op de motor gevaren en 5,5 uur gezeild
over een afstand van 170 mijl.
(Saskia)
Ging het in Vlissingen nog zo soepel met uploaden van de site, hier donderdag
4 augustus in Dover Engeland is dat even een ander verhaal. Ten eerste hadden
we het nieuws voor de site op een usb stick gezet maar ze hadden geen computers
met usb aansluiting. Dus weer terug en kijken of we alles op een diskette konden
zetten. Dat lukte. Vervolgens zijn we in de bibliotheek van Dover 2 uur bezig
geweest maar zonder resultaat. Misschien lag onze provider er wel uit want we
konden ook de mail niet online lezen.
Terwijl we langs de haven liepen zag ik een ICOM dealer. We dachten beiden aan het ce knopje op de SSB zender dat niet werkt. De volgende ochtend heeft Wouter de SSB gebracht en 's middags was hij al gerepareerd. De man had met ICOM gebeld en die hadden hem een mailtje gestuurd met een DOS programma wat het knopje kon resetten. Nu werkt hij weer. Toch verbaast het mij nog steeds dat iemand ons via marktplaats een kapot apparaat heeft verkocht zonder daar ook maar iets van te vermelden.
Tijdens het tanken (nu nog zeer goedkoop in Engeland, maar volgens de pompbediende is dat in 2006 afgelopen) lag een ander vertrekkers schip naast ons, de Doordrijver. We hebben elkaars boten bekeken en het was erg leuk om hun verhalen over voorbereiding en planning te horen.
(Wouter)Zaterdag
vroeg vertrokken naar Brighton. Het was heerlijk zeilweer en met de stroom mee
ging het hard, ook met Bouke (de windstuurvaan). Helaas ging de wind draaien
en werd het 8 uur stampen op de motor. Het enige positieve is dat de zeilpakken
goed zitten en ik had droge voeten dankzij mijn laarzen.
(Saskia)
Zondag zijn we onderweg naar het eiland Wight.
Vandaag is de laatste dag van de Cowes week dus misschien pikken we nog een
staartje van het feest mee. Ik heb een antizeeziekte pleister achter mijn oor
geplakt en het helpt! Daarbij is het ook best rustig weer dus dat helpt misschien
ook. Vanochtend waren het de meest fantastische omstandigheden om te zeilen:
halve wind, ongeveer windkracht 4 en vanaf het land dus bijna geen golven. Dat
was helaas van korte duur want we varen alweer een tijdje op de motor.
(Wouter)
Maandag langs de Needles gemotord richting
Pool. Daar kwamen we eigenlijk te laat aan want de eb stroom was heel erg sterk.
Gelukkig kwamen we er wel met vol tuig en de motor erbij, maar het was best
spannend, ook omdat het erg druk was met scheepvaart. Vandaag, dinsdag, gaan
we fietsen en weer een poging wagen alles op de site te krijgen. Volgens de
havenmeester wordt het vrijdag de warmste dag van de zomer.
Weer geen update, weer een mailtje naar watsnel.nl.
Woensdag begon met een lekker
zeilweertje totdat de wind weg viel. Gelukkig hoefden we maar een klein stukje
want we gingen naar Lulworth Cove. Dat is een kleine ronde baai met een smalle
ingang. Je kan er alleen met een klein aantal schepen ankeren. Na 3 keer krabben
pakte het anker en kon de bijboot opgeblazen worden. Ook met de bb-motor een
rondje gemaakt en een stukje op zee gevaren. Tegen de avond zijn we naar de
kant geroeid voor een wandeling. Toch spannend de Schorpioen te zien bewegen,
draaiend door de wind en dat je niets kan doen mocht het anker gaan krabben.
Die nacht hebben we nauwelijks geslapen. De wind kwam met vlagen vanuit het
land de baai in waardoor de Schorpioen lag te rukken aan het anker.
Maar goed dat we vroeg moesten vertrekken naar Torquay. Voor het eerst heb ik
ook geslapen tijdens het varen, zelfs tijdens het motoren. Maar met de oorproppen
van de motorfiets in, heerlijk. Was het zo lekker zeilweer dat Bouke ook kon
sturen en natuurlijk viel de wind dan weg.
Het enige positieve van Torquay is de pizzeria waar we heerlijk hebben gegeten. Verder is het geen plaats voor zeilers. Ook de site update wilde nog steeds niet lukken. Saskia's lenzen zijn binnen en worden nu naar de marina in Falmouth verzonden. Ook een schroefje van Saskia's bril is tijdelijk gerepareerd, die lag ineens in twee delen.
(Saskia) Vandaag de rivier Dart opgevaren. Dit is echt schitterend. Ik heb nu echt het gevoel op vakantie te zijn. Als je de rivier op vaart zie je aan bijde kanten een mooie oude stad tegen de steile heuvels liggen. We liggen een stukje de rivier op in een jachthaven waar de havenmeester na wat twijfelen toch nog een ligplaats voor ons had. De jachthavens bij de stad zagen er overvol uit. Terwijl we aanlegden kwam de stoomtrein voorbij. Toch goed gehoord dat gefluit. Na een steile klim met de fiets en daarna snoeihard naar beneden kwamen we uit bij de kabelpont. Een pont uit 1960. Voortgestuwd door twee schoepenraderen echt een apart gezicht. Voor een pond mochten we mee naar de overkant waar we in de stad Dartmouth rond hebben gelopen. Wouter durfte niet maar ik heb mij gewaagd aan een cheeseburger en chips uit een echte fish & chips zaak. De burger zelf was best lekker maar die slappe, vette patat in papier gewikkeld was niet echt een succes. Wouter had in de supermarkt een verpakte sandwich gekocht met een bak yoghurt als toetje. Na nog weer een flinke heuvel op en af met de fiets om bij het kasteel te komen zijn we weer terug gegaan.
(Wouter) Zaterdag 13 augutus zouden er roeiwedstrijden gehouden worden iets verder de rivier op aldus de havenmeester. Dat was een goede reden om de rivier op te varen. Het was best spannend, want de rivier is niet echt diep. We moesten de buiten bochten aanhouden langs de kant, want daar is de rivier het diepst, maar met veel puntige rosten. Helaas ging het steeds harder regenen en het werd eb, dus zijn we aan het eind gekeerd en snel terug gegaan. De zon kwam door na het afmeren. We zijn gaan wandelen door het bos en langs het spoor, waar de stoomtrein ons passeeerde, om een chocolade reep te gaan scoren in het dorp.
Zondag was de eerste dag dat we
meer gezeild dan gemotord hebben. Vlak langs de hoge kust zijn we gezeild naar
Plymouth waar we in de oude vissershaven Barbican lagen. Hier is nu een groot
en gezellig uitgaans gebied met veel kleine pubs en eetgelegenheden met terrasjes.
Op de fiets heb ik Saskia de hotels laten zien waar we in overnachten met de
Onderzeedienst, de winkelstraten en Unionstreet (Uienstraat voor de Marine)
en alle stoere verhalen die erbij horen.
We varen nu op de motor richting Falmouth want er is geen wind. Het lijkt net
alsof we door een dikke laag olie varen zo kalm is de zee. We hoorden via de
wereldomroep dat het nu eindelijk mooi weer wordt in Nederland en dat terwiijl
de eerste vakanties eindigen.
(Saskia)
We liggen in Falmouth. De aankomst gisteren was al erg leuk. De Doordrijver
lag er al en nog een aantal Nederlandse boten waar we meteen werden uitgenodigd.
Erg gezellig. 's Avonds naar de andere marina gefietst om te kijken of mijn
lenzen al bezorgd waren maar helaas, straks maar weer proberen. Het is goed
weer om naar Spanje te vertrekken dus het zou fijn zijn als ze er snel zijn.